BCAA ja EAA

Viestiketju osiossa 'Ravinto' , aloittaja Juha-82, 11.5.2014.

  1. Powerhousu

    Powerhousu

    Ikä:
    36
    Liittynyt:
    6.2.2003
    Viestejä:
    11 424
    Likes Received:
    1 351
    Mistä tuota EAA:ta on järkevää tilata? PPS:ltä on ollut melkein kaikki maut jo niin kauan loppu, että mahtaako koko kauppakaan olla enää hengissä? Fitnesstukulla on niin kallista, että ahistaa.
     
  2. allu711

    allu711

    Liittynyt:
    12.11.2012
    Viestejä:
    2 957
    Likes Received:
    1 402
    Kannattaa hinnan lisäksi katsoa se että eaa:sta löytyisi tosiaan ne kaikki 9 välttämätöntä aminohappoa, esim. pps:llä ja star nutritionilla tais olla 8 ja m-nutritionilla muistaakseni 7.
     
  3. Powerhousu

    Powerhousu

    Ikä:
    36
    Liittynyt:
    6.2.2003
    Viestejä:
    11 424
    Likes Received:
    1 351
    Kaikki välttämättömät aminot ei ole kuitenkaan ihan saman arvoisia. Ja enemmän vaikuttaa aminoiden suhde. Jos sinne lykätään kaikkea tarpeeksi, niin leusiinin määrä jää auttamatta pieneksi ja se taas tarkoittaa isompaa annoskokoa mikä taas tarkoittaa, että olis melkein sama vetää heraa kymmenesosahinnalla.

    Mulla tuo on enemmänkin maun takia mukana. Lisäproteiini on vain plussaa.
     
  4. allu711

    allu711

    Liittynyt:
    12.11.2012
    Viestejä:
    2 957
    Likes Received:
    1 402
    Enemmän kuin aminoiden suhde vaikuttaa se että siellä olisi ne kaikki aminot nyt ylipäätänsä läsnä. Tää on vähän kuin lähtis makroja viilaamaan ennen kuin energiatasapaino on edes vähän sielläpäin. Kaikissa tutkimuksissa joissa on tutkittu eaa:n mahdollisia hyötyjä on tuotteessa ollut kaikki 9 välttämätöntä aminohappoa. Yhtenä esimerkkinä John Meadowsin paljon hehkuttama eaa + gatorade intrajuomana tutkimus. Ja ihan just for the record, en itse käytä eaa:ta ja en usko että sille on tarvetta jos treenataan ns. hyvin ravitussa tilassa eli syödään tarpeeksi proteiinia riittävän laadukkaista lähteistä päivän aikana ja siitä riittävä osa ajoitetaan tarpeeksi lähellä treeniä. Itse tykkään treenata tyhjällä vatsalla ja sen vuoksi käytän peptoprota yhdessä hbcd:n kanssa.
     
  5. Powerhousu

    Powerhousu

    Ikä:
    36
    Liittynyt:
    6.2.2003
    Viestejä:
    11 424
    Likes Received:
    1 351
    Täysin epätosi väittämä. Kuten sanoin, kaikki välttämättömät ei ole saman arvoisia eikä joillakin ole mitään tekemistä itse lihaskasvun kanssa. Niitä kun tungetaan sinne liiallisesti, niin ne vie vain tilaa niiltä oikeasti tarpeellisilta. Se suhde on juuri se tärkein asia, ettei siellä ole vaikka leusiinia niin vähän, että joutuu kiskomaan sitä jauhoa 30 g saadakseen leusiinia 3 g. Vähemmän tärkeitä voi olla vähemmän ja toisinaan niitä tuntuukin olevan sen verran, että sanoa saa, mutta mitään käytännön tekemistä niillä ei siellä ole.
     
    Force ja mrNICEGU tykkäävät tästä.
  6. Dona

    Dona

    Ikä:
    30
    Liittynyt:
    19.6.2007
    Viestejä:
    4 777
    Likes Received:
    2 664
    Menno Henselmans

    New study finds no benefits of consuming leucine-enriched whey 3x per day in strength training elderly. Strength gains, functional performance and weight loss were the same in both groups.

    The protein intakes were 1.1 g/kg/d vs. 1.6 g/kg/d, suggesting 1.1 g/kg/d was already enough for our older friends. The latest meta-analysis on protein intake by Morton et al. (2017), which I co-authored, found the effect of protein supplementation on fat-free mass is reduced with age, but the change in 1RM strength was not affected. The totality of evidence indicated a protein intake of 1.6 g/kg/d is needed for maximum gains, at least for younger individuals.

    This study also confirms previous research that supplementing leucine or BCAAs in general on top of a sufficient dietary protein intake is useless.

    It's not that hard to consume enough protein!


    Study reference: Kirk et al. (2019) Exercise and Dietary-Protein as a countermeasure to skeletal muscle weakness: Liverpool Hope University Sarcopenia Ageing Trial (LHU-SAT).

     
    P.Lahtinen ja mrNICEGU tykkäävät tästä.
  7. The Legend

    The Legend aka Pode VIP

    Liittynyt:
    13.11.2006
    Viestejä:
    831
    Likes Received:
    84
    Sukupuoli:
    Mies
    Mulla pwo:na kahvi, intrajuomana NOCCO ja palkkarina Gainomax.
     
  8. inoksi

    inoksi

    Liittynyt:
    20.5.2008
    Viestejä:
    357
    Likes Received:
    103
    Intrana hilihapollista juomaa, jossa tippa bcaa ja kofeiinia. Tosi hyödyllistä

    Edit. Ootkohan vaan uudelleensyntynyt trolliksi siideritölkistä
     
    segetin ja Danny D tykkäävät tästä.
  9. The Legend

    The Legend aka Pode VIP

    Liittynyt:
    13.11.2006
    Viestejä:
    831
    Likes Received:
    84
    Sukupuoli:
    Mies
    No en.
     
  10. The Legend

    The Legend aka Pode VIP

    Liittynyt:
    13.11.2006
    Viestejä:
    831
    Likes Received:
    84
    Sukupuoli:
    Mies
    btw. Mulla on tossa 5 purkkia BCAA:ta jauheena mutta jotenkin koen helpommaksi ottaa aminohapot valmiista juomasta, ei siinä sen kummempaa ole. Ja täytyy myöntää että olen kofeiini addikti, joten NOCCO täyttää senkin tarpeen :rock:.
     
  11. Force

    Force

    Liittynyt:
    26.7.2003
    Viestejä:
    8 362
    Likes Received:
    702
    En tiedä mitä nykynen tietämys on, mutta Itse luin vuosia sitten että BCAA on treenin aikana yhtä hyvä kuin EAA jos syöt kuitenkin riittävästi proteiinia lähellä treeniä tai edes vuorokausitasolla. Koska treenin aikana et rakenna uutta lihasta. Ainut hyöty aminoista treenin aikana on että BCAA-aminoja voi purkaa energiaksi ja vähentää tryptofaanin pääsyä aivoihin aiheuttamaan väsytystä. Ei missään nimessä kannata sellaista EAA:ta vetää missä on tryptofaani mukana. Ne muut EAA:t paitsi leusiini, isoleusiini ja valiini (bcaa:t) on turhia treenin aikana.

    Mutta sitten taas olen vetäny kovia treenejä 20h paaston jälkeen paastossa ja ihan hyvin silloinkin jaksanu treenata. Että taitaa harrastelijalle olla yksi merkityksetön asia elämässä ottaako aminoja treenin aikana kun vuorokausitasolla ravitsemus on ok.
     
  12. Mike

    Mike Ompa outo! Pakkotoisto.com

    Liittynyt:
    16.4.2002
    Viestejä:
    79 362
    Likes Received:
    29 818
  13. Powerhousu

    Powerhousu

    Ikä:
    36
    Liittynyt:
    6.2.2003
    Viestejä:
    11 424
    Likes Received:
    1 351
    No lisäravinnehan on LISÄravinne eikä mistään niistä ole järkyttävää hyötyä jos se perusravinto on kunnossa. Eihän aminoilla tee treenissä mitään jos niitä ihan tavallisesta ravinnosta saatuja on kuitenkin veressä treenin aikana.

    Itse käytän noita miinusjaksoilla treenin aikana ihan vain saadakseni hieman enemmän proteiinia. Treeni on oikeastaan ainoa aika kun jaksaa mitään lisäravinteita vetää ja EAA on paljon paremman makuista ja mukavampaa juoda kuin hera.
     
  14. ektomorfi

    ektomorfi

    Liittynyt:
    13.4.2005
    Viestejä:
    1 115
    Likes Received:
    92
    Hieman nauratti, kun MyProtein mainosti vähän aikaa sitten EAA-jauhettaan "kalorittomana".

    [​IMG]

    Palautetta taisi tulla saman tien, sillä nyt on markkinointi laitettu uusiksi, mutta kuinkahan moni edelleen uskoo tuohon BCAA/EAA kalorittomuuteen.
    Olis se vaan perhana helppoa, jos vois vetää sen 200 grammaa protskua päivässä nollakaloreilla.:LOL:
     
    Wannabe Athlete ja Meitherson tykkäävät tästä.
  15. RSH

    RSH VIP

    Ikä:
    42
    Liittynyt:
    31.10.2013
    Viestejä:
    1 129
    Likes Received:
    466
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Satakunta
    Purkin etiketti on raamattu ja jos siinä lukee no calories pakkohan sen on niin mennä.

    Toimiskohan tuo jos kirjoittais pizza laatikkoon saman :confused:
     
  16. jaykay82

    jaykay82

    Liittynyt:
    23.4.2007
    Viestejä:
    374
    Likes Received:
    34
    Sukupuoli:
    Mies
    Tuo kalorittomuus tulee varmaan esim jenkeissä siitä, että tuoteselosteeseen saa laittaa vain kalorit jos ne tulee proteiinista, hiilihydraateista tai rasvasta.
    Monet ihmiset lukevat tuoteselosteeen. Aminohappo = nolla kaloria sen mukaan.

    Tämä on suoraan FDA:n sivuilta

    "
    May I declare protein on the label if my product contains only individual amino acids?

    No. You may not declare protein on your products that contain only amino acids.

    21 CFR 101.36(b)(2)(i)"
     
    Meitherson tykkää tästä.

Jaa tämä sivu