1. Pakkotoiston shopissa -15% KAIKKI! SHABOOM

D-vitamiini (EI ALENNUSKOODEJA TAI TILAUSJUTTUJA)

Viestiketju osiossa 'Ravinto' , aloittaja veijo esso, 11.12.2006.

  1. Paletaani

    Paletaani

    Liittynyt:
    5.6.2008
    Viestejä:
    2 742
    Likes Received:
    2
    Minä olen pudonnut jo kärryiltä, vaikka yritänkin suurella mielenkiinnolla D-vitamiinigatea seurata :confused:

    Ymmärsin tämän viimeisimmän käänteen niin, että ruotsalainen lääkäri oli testauttanut Saksassa saman tehtaan tuotteen, kuin Mannisella. Se oli OK ja D:tä oli jopa ilmoitettua enemmän. Tuotteet oli kerätty testiin ajallisesti samoihin aikoihin mutta ei ilmeisesti ole takeita siitä, oliko kyseessä sama valmiste-erä. Kyse ei myöskään ole niistä purkeista, jotka Anssi itse lähetti sinne Tanskaan akkreditoituun Eurofinsin labraan.

    Minusta on siis aivan mahdollista että Nurmi on mokannut määritysmenetelmissään ja napit todella sisältävät sen, mitä luvataan mutta mielestäni sitäkään ei ole vielä varmuudella näytetty toteen.

    Noh, jokatapauksessa huomenna kannattaa kaivella popcornit esiin ja istuutua klo 21.05 TV1:n ääreen, sillä A-Talkissa vieraana Tarja Nurmi Itä-Suomen yliopistolta, Risto Kanerva Apteekkariliitosta, toimitusjohtaja Anssi Manninen sekä laboratoriojohtaja Pasi Tapanainen :dance2:
     
  2. Kas-vain

    Kas-vain VIP

    Liittynyt:
    27.2.2004
    Viestejä:
    4 661
    Likes Received:
    12
    Sukupuoli:
    Mies
    Aivan, mutta en puhunutkaan kokonaissaannista vaan lisä-d-vitamiinin tarpeesta.
     
  3. garyd

    garyd

    Liittynyt:
    20.10.2010
    Viestejä:
    386
    Likes Received:
    17
    Sukupuoli:
    Mies
    Haha, tää on kyllä pakko seurata!
     
  4. Maketku

    Maketku

    Liittynyt:
    28.7.2011
    Viestejä:
    333
    Likes Received:
    10
    Tätä itsekin ihmettelin, jos vitosen lisäravinnepurkki ei sisällä sitä mitä luvataan niin uhataan tappamisella... voi morjes..
     
  5. hunter killer

    hunter killer

    Liittynyt:
    28.7.2005
    Viestejä:
    2 925
    Likes Received:
    36
    Tämä on kyllä ollut melkoista myllerrystä mitä olen itse seurannut...

    "0%"- vitamiinejä hyvä ystäväni suosittelikin minulle.En vain muilta kiireiltä ole ehtinyt mitään tilauksia miettiä vielä (tämä siis vähän ennen tätä kohua)

    Kannattaisi kuitenkin muistaa että jos näin pienestä alkaa tappouhkauksia yms ladella tavaraa myyville ihmisille, niin silloin tarvinnee hieman muitakin pillereitä.
     
  6. Kuli

    Kuli VIP

    Liittynyt:
    29.8.2005
    Viestejä:
    2 804
    Likes Received:
    412
    Sukupuoli:
    Mies
    http://www.uef.fi/nutritionepidemiologists/tarja-nurmi

    "For the meantime she is developing a new analytical method for serum 25-hydroxyvitamin D to determine vitamin D status in the KIHD and FIND studies. Challenging part of the 25(OH)D measurement is the use of electrochemical detection instead of conventional DAD or at present so fashionable MS."

    Tarkoittaako tä että ne on siellä yliopistossa kehittäny jonkun uuden testimenetelmän jolla on todettu vanhat menetelmät arveluttaviksi tuloksien suhteen?
     
  7. Punisher'80

    Punisher'80

    Liittynyt:
    20.10.2009
    Viestejä:
    1 543
    Likes Received:
    13
    Sukupuoli:
    Mies
    Ei kai ne vanhatkaan niin perseellään voi olla että näyttäs D-vitamiinia olevan tuotteissa missä sitä ei ole? Se on sitten eri asia miten mistäkin pilleristä se D-vitamiini imeytyy, se varmaan olisi ennemminkin tutkimisen arvoinen juttu. Jos se jollakin testimenetelmällä se D-vitsku löytyy pilleristä niin kai sen pakko siellä on sillon jossakin muodossa olla.
     
  8. Ilmarinen

    Ilmarinen

    Liittynyt:
    15.11.2005
    Viestejä:
    255
    Likes Received:
    29
    Jaa-a. Huomauttaisin tähän, että noilla heikommin pärjänneillä valmistajilla on aikalailla koko bisnes pelissä tai odotettavissa vähintäänkin huomattavia tulonmenetyksiä. Kun tilanne on tämä, on aika loogista olettaa, että silloin moraali sekä etiikka jätetään sivummalle ja tehdään kaikki sen eteen, että homma pysyy pystyssä. Itseäni ei ainakaan vakuuta tippaakaan nuo valmistajien omat selvitykset tai jälkitutkimukset. Tottakai tässä tilanteessa tehdään kaikki sen eteen, että uudet "tulokset" ovat yllättäen "oikeita". Mielenkiintoisempaa olisi, jos kattava otos heikosti pärjänyttä tuotetta käyttäneitä ihmisiä nyt menisi mittauttamaan D-vitamiinitasonsa ja raportoisi siitä, ilman että välissä on osapuoli, jolla on omat agendansa. Näin tuskin käy, mutta saahan sitä toivoa.

    Oma juttunsa on mediassa ja myös täällä hoettu "ei akkreditoitu"-hoosianna. Tuo sana todistaa suunnilleen saman verran, kuin sanoisi että Nurmi on iha tyhymä. Jos Nurmen tutkimuksen mittauksissa/analytiikassa on jotain oikeasti vialla, niin missä on selkeä ja riippumaton analyysi siitä, miten nuo "väärät" tulokset ovat sitten syntyneet? Tällä hetkellä vaikuttaa olevan meneillään mokan jälkeinen, perinteinen paniikkimoodisykli, jossa ensin epämääräisesti diskreditoidaan, sitten asettaudutaan uhriksi ja esitetään omasta takaa tai suhdeverkoston välityksellä uusia "todisteita".

    Mm. Orionin tulos huhti-kesäkuulta oli 66 miljoonaa euroa. Tuolla ostellaan jo ihan mukavasti kivoja mediakamppiksia ja vaikkapa sopivia lausuntoja esittäviä asiantuntijoita. Yhden tutkijan tai kokonaisen yliopiston resurssit ja vaikutuskeinot saattaa olla hieman vähäisemmät. Voipi olla, että Orionin ja Itä-Suomen Yliopiston väliset suhteetkin hieman viilenevät. Eiköhän Nurmi saada tavalla tai toisella vielä pyytämään anteeksi, on taustalla olevat tosiasiat mitkä tahansa. Joka tapauksessa jään odottamaan epämääräistä mölinää vakuuttavampia todisteita.
     
  9. sensor

    sensor

    Liittynyt:
    22.11.2002
    Viestejä:
    156
    Likes Received:
    1
    Huvittaa tää homma. Nyt kun Manninen ja Orion tekivät tai teettivät oman testinsä jollain tavalla jossain, joka "yllättäen" näytti parempaa tulosta niin jengi kuittaa homman selväksi, virhe yliopiston puolella. Haloo!

    Vähän kun katsoo tarkemmin tuota yliopiston testiä niin huomaa ettei se huuhaata ja täysin epätarkkaa voi olla. Esim. kaksi viimeiseksi tullutta tuotetta sai kummatkin tulokseksi pyöreän nollan ja kyseessä oli kuulemma sama tuote samalta valmistajalta, eri etiketti päällä vain. Jos se mittaustapa on niin kovin epätarkka niin eikö ole outoa että _molemmat_ noista tuotteista sai tulokseksi sen pyöreän nollan? Luulis että siitä toisesta nyt olis jo sitä vitskua löytynyt. Muista tuotteista D-vitamiinia oli kuitenkin löydetty vaihtelevia määriä.

    Eri labroissa saadaan varmasti jonkin verran poikkeavia tuloksia monestakin eri syystä ja se lienee ihan normaalia. Noi kahden (saman) tuotteen nollatulos herättää kuitenkin kaikenlaisia epäilyksiä ainakin omassa päässä. Oma johtopäätös tästä on se, että käytän noita testissä menestyneitä tuotteita. Veikkaan itse että tuolla "Mannisen tehtaalla" on käynyt jotain sen tapaista, että on päässyt vitamiini hetkellisesti loppumaan ja annettu koneitten jauhaa siitä huolimatta ettei seiso koneet ja duunarit muutamaa päivää tumput suorina. Tai jotain vastaavaa.
     
  10. Hippa

    Hippa Okkapukku. VIP

    Liittynyt:
    28.10.2002
    Viestejä:
    8 226
    Likes Received:
    7
    Sukupuoli:
    Nainen
    Mielenkiinnolla uusia käänteitä odotellen :D
     
  11. Majoneesi

    Majoneesi

    Liittynyt:
    22.5.2012
    Viestejä:
    368
    Likes Received:
    27
    Melkoisia salaliittoteorioita saadaan näinki pienestä asiasta.
     
  12. Kyrveli

    Kyrveli

    Ikä:
    28
    Liittynyt:
    11.6.2007
    Viestejä:
    339
    Likes Received:
    1
    Niinno, tuo Mannisen ja Forcen D-vitsku, joka oli testissä siellä Saksan institut kuhlmannissa (mikälie nimi olikaan), meni testiin sen ruotsalaisen konstdoktornin toimesta (http://www.kostdoktorn.se/ ilmeisesti tuo äijjä). Eli jos ihan oikein olen tajunnut, niin esim. Manninen ja Force ei ole vielä niitä omia Eurofinns-testejään edes ajaneet, vaan sen sijaan tuo ruotsinpojan testi on täysin erillinen, ja tällä kyseisellä miehellä ei ole mitään yhteyksiä/intressejä ajaa kys. suomalaisten firmojen asiaa. Tuo konstdoktorni hoitaa ilmeisesti diabetespotilaita ruokavaliojutuilla, minkä takia halusi testata potilailleen D-vitskut. Näin muistelen siis lukeneeni, mutta korjatkaa toki, jos oon väärillä teillä :)
     
  13. Aleksei

    Aleksei

    Liittynyt:
    12.10.2006
    Viestejä:
    1 022
    Likes Received:
    15
    Sehän testasi Selfin tuotteen jonka Manninen sanoo olevan tehty samassa tehtaassa hänen ja Forcen vitamiinien kanssa. Samasta tuotteesta en kyllä vielä puhuisi.
     
  14. Crrc

    Crrc

    Ikä:
    31
    Liittynyt:
    11.3.2008
    Viestejä:
    6 406
    Likes Received:
    134
    Suomalaisen katkeran käyttäytymisen tuntien sanoisin että tuosta haastattelusta ei selviä kaikki osapuolet ehjin nahoin, kyllä sieltä syntipukki etsitään hinnalla millä hyvänsä.
     
  15. Kyrveli

    Kyrveli

    Ikä:
    28
    Liittynyt:
    11.6.2007
    Viestejä:
    339
    Likes Received:
    1
    Ahaa. Ymmärsin itse, että tuote on täysin sama, mutta vain eri etiketillä ja pakkauskoolla (Selffissä 100 nappia ja Megadeessä 300 tjsp.). Noh, itse odottelen lähinnä nyt sitä Eurofinssin tulosta, jota pidän ainakin itse kiistattomana. Eikö muuten se Nurmi ollut tänään kommentoinut itsekin jotain siihen suuntaan, että vain akkreditoitu labra voi antaa kunnon vastauksen, vaikka hän itse meni aikaisemmin antaan "totuuden sanaa" oman tutkimuksensa perusteella? Nelosella ja Ylellä oli tänään ainaki tommonen uutinen nimenomaan tosta ristiriitaisuudesta.
     
  16. Kas-vain

    Kas-vain VIP

    Liittynyt:
    27.2.2004
    Viestejä:
    4 661
    Likes Received:
    12
    Sukupuoli:
    Mies
    "Orionin mukaan se teetti Lunaria-laboratoriolla lisäksi määrityksen menetelmällä, joka simuloi Itä-Suomen Yliopiston menetelmää. Se antoi oleellisesti alhaisemman tuloksen pitoisuudelle kuin yleisesti käytetty menetelmä."

    http://www.taloussanomat.fi/terveyd...aat-paperit-menetelmista-kiistaa/201241086/12

    Eli Orion sai ilmeisesti Nurmen testimenetelmiä simuloimalla saman suuntaisia tuloksia kuin Nurmi itse. Ne vaan heittävät tähän nyt akkreditoidun menetelmän tuloksiin. Onko vanha menetelmä vai tämä Nurmen menetelmä virheellinen saas nähdä.
     
  17. Nutria

    Nutria

    Liittynyt:
    5.3.2012
    Viestejä:
    252
    Likes Received:
    0
    Nurmi on jo myöntänyt, että Mannisen tuote on kelpo kamaa. Nurmen kommentit on menneet täysin naurettaviksi, kun ei voi myöntää, että hänen tutkimuksensa oli yksinkertaisesti täyttä potaskaa. Mannisen tuotteen D-vitamiini ei tule esiin Nurmen mittauksissa siitä syystä, että se on jotenkin kemiallisesti erilailla sitoutoutuneena siellä pillerissä.

    - - - Updated - - -

     
  18. Emmah

    Emmah Moderaattori Mode

    Liittynyt:
    17.4.2002
    Viestejä:
    2 072
    Likes Received:
    6
    Yhdellä toisella forumilla oli tämän kohun innoittamana keskustelua d-vitamiineista. Tuli siellä sitten otettua puheeksi nämä jenkkiläiset nettikaupat kuten iHerb ja Vitacost ja niiden edulliset hinnat verrattuna Suomen apteekkeihin ja luontaistuotemyymälöihin. Jotenkin hämmästytti itseä vastaanotto - enemmistö teilasi nuo ja sanoi, ettei ikinä tilaisi vitamiineja tai luontaistuotteita ulkomailta, "mistää vinkuintiasta". Ja että alhainen hinta on kuulemma ennemminkin epäilyttävä seikka. Ok, ainahan sitä tietysti kannattaa vähän miettiä, mitä tuotteita sitä suuhunsa laittaa, mutta oonko mä nyt sitten jotenkin poikkeava, kun en osaa niin skeptisesti suhtautua etenkin noissa verkkokaupoissa myytäviin suurimpiin merkkeihin?
     
  19. Tillis

    Tillis

    Ikä:
    38
    Liittynyt:
    31.5.2004
    Viestejä:
    230
    Likes Received:
    0
    Ja saman merkin vitamiini onkin laatukamaa kun sen ostaa luontaistuotekaupasta? (Esim twinlab,life extension jne)
     
  20. Paletaani

    Paletaani

    Liittynyt:
    5.6.2008
    Viestejä:
    2 742
    Likes Received:
    2
    Mulla on idea: mitä jos EI oltais jatkuvasti lynkkaamassa näitä ihmisiä? Ensin oltiin leimaamassa Anssia huijariksi ja nyt Nurmi onkin naurettava harrastelija. Somen puolella ollaan tietenkin siirtämässä jo kokonaista 20 000 ihmisen yliopistoa Venäjälle.

    Nurmi sanoi (mielestäni aivan oikein) että eri analyysimenetelmillä voi tietenkin saada erilaisia tuloksia. Mutta onko se nyt Oikea[SUP]TM[/SUP] tulos, jolla saadaan ne korkeammat arvot?

    Korjaa jos olen väärässä mutta samaa tuote-erää ei ole vieläkään varmistettu.

    Jos sulla on tästä jotain lisätietoa niin kerro toki että kuinka monella eri tavalla se D-vitamiini voidaan sitoa sinne pilleriin? Oliko ne testin läpäisseet pillerit sitten tehty niin merkittävästi eri tavalla?

    Ihanaa kun laitoit taas linkin tuonne sun puhdasruoka-foorumille. Sieltä löytyikin tosi paljon tarkempaa ja superhyödyllistä tietoa :haart:

    Voit muuten käydä kurkkaamassa tuon "harrastelijan" CV:tä (löytyy UEF:n sivuilta). Löytyy nelisenkymmentä vertaisarvioitua tiedejulkaisua, 50 kongressiabstraktia, useita ohjattuja väitöskirjoja, hirmuinen läjä referoitavia lehtiä yms. Jättää aika monen perustutkijan varjoonsa. Mukana myös D-vitamiini- ja analyysimenetelmätutkimusta.

    En siis edelleenkään väitä, etteikö Nurmen määritys voisi olla väärässä. Sanonpahan vaan, että meillä on edelleen aivan liian vähän tietoa minkäänlaisten tuomioiden jakamiseen.

    Edit: edelleen illan A-Talkia odotellessa.. Pesee kyllä viimeviikkoiset kuntavaaliväittelyt mennen tullen :D Piti siirtää treenitkin sen mukaan, että pääsen illalla tapittamaan ohjelmaa massiivisen popcornikulhon kanssa.
     

Jaa tämä sivu