Kysely selluliitistä

Viestiketju osiossa 'Punttimimmit' , aloittaja Mäyräkoira, 25.8.2005.

1. Mäyräkoira

Mäyräkoira

Esitetään sitten todella typerä ja iänikuinen kysymys.

Vaikkakin koko ikäni liikkuneena en ole tässä päätähuimaavassa 25 vuoden iässä :wanha: säästynyt minäkään the selluliitiltä. Rasvaa on tullut polvivaivan ja kuntoutuksen aikana 3kg ja tuntuu, että se on kaikki sitä ihteään. Eli appelsiini-ihoa. :wall:

Haluaisinkin tietää muilta punttimimmeiltä, että voiko tästä ongelmasta päästä eroon liikunnalla ja ruokavaliolla vai pitääkö alkaa varaamaan aikaa Rolf Nordströmin vastaanotolle? Onko selluliitti ikuista? Taistelenko tuulimyllyjä vastaan jalkakyykyn ja juoksukenkien voimin?

Kaikki vinkit otetaan ikuisella kiitollisuudella vastaan. Olkaa kilttejä ja auttakaa, ennen kuin takapuoltani ei enää erota isosta appelsiinista!

2. Milla-81

Milla-81 VIP

Ikä:
    37
    Ite oon kanssa tässä miettiny että pääseekö tosta selluliitistä eroon enää kun sitä on kerran tullu :(

Olin koko nuoruuteni aika hoikka tyttö mutta lukioiässä alko kiloja hieman tulemaan...ei siis mitään hurjia määriä, mutta selluliittiä sitten pikkuhiljaa siinä samassa. Nykyään oon omasta mielestäni ihan OK kokonen eli en todellakaan liian lihava, mutta selluliitti ei oo lähteny :eek: se vaan on ja pysyy vaikka oon liikuntaa harrastanu tässä myös jotain kolmisen vuotta...nyt tosiaan vasta vähän aikaa oon sitten puntannutkin tosissaan :whip: on kyllä saattanut aerobinen treeni jäädä vähän liian vähäseksi...

3. Trillian

Trillian

Ikä:
    40
    Eräät kohteliaat kehtaavat sanoa et "ei sulla sellasta ole/näy" mutta se riittää kun sen näkee itse!

Väittävät ettei tuosta kirotusta pääse eroon kuin rasvaimulla, mut järkevästi ajatellen: jos tiputtaa rasvat kropasta pois ihan ruokavaliolla ja liikunnalla, eikö sen selluliitin pitäisi lähteä ihan yhtä lailla?!? Ainakin raivolla jatkan taisteluani. :whip:

4. Tytteli

Tytteli

Joo eipä taida löytyä naista, jota ei selluliitti enemmän tai vähemmän vaivaisi...(olen huomioinut tämän myös salin pukkarissa :nolo: ) Itseäni kiinnostaisi tietää, onko kukaan huomannut minkään voiteen tai vastaavan edes hieman auttavan asiaa? Olen noita voiteita joskus itsekin kokeillut, mutta en koskaan jaksa/muista laittaa niitä säännöllisesti, mikä olisi kai niiden idea. Kyllähän ne ainakin vähän pehmentää ihoa. Vettäkin pyrin juomaan paljon ja säännöllisesti...

5. Tofu

Tofu

on se mahdollista!

Mulla kävi näin: murrosiässä painoa tuli ihan lyhyessä ajassa (hormonit?) n. 15 kg lisää. Ylipainon puolella ei oikeastaan missään vaiheessa ehditty kunnolla käymään, lukion alussa tein elämäntaparempan (ruokavalio + paljon liikuntaa) ja paino laski tasaiseen tahtiin takas normaalilukemiin. Noh, selluliiti jäi muistoksi tukevammista ajoista.

Ajattelinkin että ei noista varmaan enää eroon pääse. Yllätys oli suuri, kun heinäkuussa palailtiin kesän pyöräreissulta (1 kk ympäri suomee, n 100 km/pvä) ja selluliitti oli oikeastaan kokonaan kadonnut. Että rohkaisun sana: kyllä se on mahdollista. Mulla noi appelsiini-ihot pysyi sinnikkäästi vuosia, vaikka söin ja liikuin terveellisesti. Kaippa toi pyöräily tossa mittakaavassa kuiteski sen verran shokki mun jaloille oli että säikähti selluliitit karkuun :)

6. Trish

Trish

Ikä:
    34
    Minäkin lihoin lukioaikoina mittoihin 174/72 (pahimmillaan). En liikkunut ollenkaan, siis metriäkään, joten kyseessä oli pelkkää fläsää. Olin oikeastaan aivan muodoton, esim. pakaralihasta ei ollut lainkaan ja tavallaan peppu oli yhtä reiden kanssa, ei erottanut mistä mikäkin lähtee. Siis todella huonossa kunnossa oleva nuori tyttönen :rolleyes: . Sellua oli käsivarsissa ja takamuksessa. Samoin raskausarpia lantiolla :jahas:

Laihdutin n. 10 kg, mutta aika epäterveellisesti ravinnon suhteen. Tein ahkerasti punttitreeniä ja jätin pois esim. valkoiset jauhot ja yritin syödä terveellisesti. Lihakset on tulleet esiin, kroppa kiinteytynyt tosi paljon ja takamuksessa sellua on enää ehkä minimaalisen verran (joku 1/10 aiemmasta). Nyt aion lisätä ja olen lisännyt myös aerobista treeniä ja uskon, että ahkerasti treenaamalla kaikki sellut saa pois. Toisaalta onneksi motivaationa on muukin kuin appelsiini-ihon ja rasvan palaminen, kuten esim. haluan olla terve ja vahva :)

Itse kuitenkin ehdottaisin monipuolista liikuntaa (punttis ja aerobinen) ja terveellistä ravintoa, ei kait siihen oikoteitä ole :thumbs:

7. OmppuO

OmppuO

Ikä:
    40
    Eipä tuo sellu ole pelkästään rasvan määrästä kiinni. Joskus liikuin ahkerasti työn ja harrastuksen takia, mitat oli 170/55 ja sellua oli silti. Nyt opettelen ruokavaliota uudelleen, mutta en viitsi sellusta stressata yhtään.

8. Shei

Shei

Perimälläkin jonkun verran vaikutusta lällyliitin määrään mutta suurin vaikuttaja kuitenkin elintavat. Sain aikanaan kokea selluliitin ilmaantumisen massiivisissa määrissä, kun aloitin e-pillerit. Parhaiten pysynyt kurissa/poissa, kun olen liikkunut säännöllisesti, heittänyt pillerit mäkeen ja syönyt sopivasti protskuja, hyviä rasvoja ja PALJON tuoretta. Sekä napsinut vitamiineja ja kivennäisaineita. Elimistön happo-emästasapaino pitäisi olla kunnossa, ja siihen just auttaa kivennäisaineet, mineraalit ja rehut.

9. Essi_

Essi_

Ikä:
    31
    Mä olen kans huomannu et mulla on kans tota selluliittiä. :( Onks se oikeesti totta että se voi johtua e-pillereistä? :eek: Harrastan kylläkin aerobiccaamista ja salilla tulee välillä käytyä..

10. Eleonoora

Eleonoora

Reisissä näyttäisi olevan vähän sellua, mutta mitäpä siitä. Se lähtee jonain päivänä pois, jos on lähteäkseen. Ja jos se on jäänyt pysyäkseen, niin siinäpähän on. Ei tuo ainakaan vielä ole hirveästi haitannut. Joku selluliittirasva mulla on kyllä käytössä vaikka tiedän, että se tuskin auttaa. :nolo:
    Ei se selluliitti ole sen arvoista, että sen takia kannattaa alkaa murehtia. Joskus, kun mies alkoi puristella mun reisiä tyyliin "ei helvetti, onko sulla muka appelsiini-ihoa", niin kävi jo mielessä, että mun on pakko olla tosi lihava. Mut sen jälkeen on tullut vielä jokunen kilo lisää ja olen vaan entistä tyytyväisempi itseeni. Laihiksella tässä kyllä kuitenkin ollaan, mutta se ei johdu millään tavalla sellusta, vaan siitä, että mun maha ja takamus on alkanut kasvaa :wall: Ja vatsan seutu on aina ollut mulle tärkeä juttu, siellä ei saa olla ylimääräistä. :rolleyes:

Eli älkää antako sen appelsiini-ihon vaivata. Eiköhän sitä melkein jokaisella naisella ole. Ja elämästä löytyy varmasti paljon tärkeämpiäkin asioita! ;)

11. akki

akki From fitness to fatness

Ikä:
    41
    Mä olen ainakin saanut sellut perintötekijöiden kautta ja tiukassa näkyvät istuvan. Liikuntaa en voisi enempää harrastaa kuin nyt, ruokavaliota toki voisi aina parantaa, mutta aikoinaan kun tarkasti katsoi syömisensä, niin eipä tuo juuri selluun vaikuttanut. Ainoa milloin muutoksen huomasi selvästi oli, kun olin ilman e-pillereitä muutaman kuukauden. Parin viikon päästä pillerit vaihtuvat ehkäisyrenkaaseen, joten saas nähdä miten nyt käy :)

PS. En koskaan ole uskonut mihinkään selluliittivoiteisiin, mutta kun ROC:ia mainostetaan niin mahtavana tuotteena, niin pitihän se mennä rahansa siihen työntämään. Seuraa suuri paljastus: PASKAT SE MITÄÄN AUTA :wall:

12. Kille

Kille

Minulle ei ole jostain syystä kertynyt sellua. Teen istumatyötä ja välillä huomaan että neste kertyy todella alakroppaan jos ei välillä nouse ylös. Nykyään juon työpäivän aikana n. 2 litraa vettä ja huomaan selvän eron nesteiden liikkumisessa. "Päiväliikuntakin" hoituu pakollisilla vessassa juoksemisilla. :)
    Vapaa-ajalla liikun melkein päivittäin. Silläkin on varmasti osansa selluttomuuteen.
    Voiteita en ole kokeillut yhtä purkkia enempää vuosia sitten.

13. Anna-Kristiina

Anna-Kristiina

Ikä:
    35
    Niinpä! :thumbs:

Eikö kukaan ole muuten kokeillut aina suihkun päätteeksi viimeisenä suihkuttaa aikas kuumaa vettä peppuun ja reisiin sen aikaa, että alkaa tuntumaan, kuinka pintaverenkierto vilkastuu? Teinistä asti on tämä tapa roikkunut mukana, kun luin jostain, että verenkierto pitää ongelma-alueella pitää vilkkaana. Selluliitista on vaikea päästä eroon varmaan senkin vuoksi, että verenkierto on niin paljon ehtynyt tällaisessa kudoksessa, eikä kuonat oikein liiku, vaan jämähtävät ja rasvat härskiintyvät(?) :rolleyes:

Mielestäni tämä kikka on toiminut hyvin ainakin ehkäisevänä, tosin perintötekijöilläkin on osuutensa. Rasvoihin ei kannata rahojaan tuhlata. Useampaan kertaan jo todettuna tässäkin ketjussa, että tärkeintä on se ravinto ja liikunta! :whip:

14. Marlee

Marlee

Sellusta.

Selluliitti ei kylla aina oo vain ylipainoisten ongelma. Olen nahnyt tosi sellusia laihojakin.

Ma oon kait siita onnekas nainen et mul ei oo selluliittia...ainakaan viela (29v) ja onnekseni voin todeta etta 97v mummollani ja 64v aidillanikaan ei ole. Meista ma oon se jolla on hiukkasen kertyny ylipainoa mut nyt oon kovaa vauhtia kuntoilemassa nekin pois. Tai kylla mun reidet menee sillee 'appelsiinille' jos puristan niita kovaa ylhaalta ja alhaalta yhteen mut ei se nay ns normaalisti ollessa tai istuttaessa.

Ma oon kuullu et ns kuivaharjaus on ainut ja halvin keino sellun poistoon. Eli ennen aamusuihkua vaan harjaa ihoa ensin kuivana karkeella harjalla. Lisaksi tiukkojen vaatteiden ptiaminen estaa pintaverenkiertoa ja voi aiheuttaa sellua.

15. Eleonoora

Eleonoora

Eipä kyllä ole tuollainen tullut koskaan mieleenikään! Tuota pitää kokeilla tänään, kun käyn suihkussa. :D

Aivan. Kyllä minäkin tunnen paljon laihoja, joilla on selluliittia. Vaikkakin aina, kun joku laiha valittelee selluliiteistään, niin tulee kyllä ensimmäisenä mieleen, et missähän tuollakin sitä sellua muka on. :rolleyes:
    Itse en ole laiha enkä lihava, vaan normaali(jotkut tosin väittävät hoikaksi, mutta mielestäni en ole sellainen). Eli itsekin olen kävelevä esimerkki siitä, että sellua ei ole pelkästään lihavilla.

Onko kukaan muuten nähnyt sellua miehellä? :rolleyes: Ei taida olla näitä ongelmia vastakkaisella sukupuolella. :jahas:

16. reinhardt

reinhardt

Miehillä on paksumpi iho ja hieman erilainen sidekudoksen rakenne -->useimmiten miehillä ei näy sellua. Selluliitissähän on kyse vain siitä, että ihonalainen rasva näkyy möykkyinä -ja sitä rasvaa on hoikillakin. Turvotus tietysti saa sellun näkymään paremmin. Eikä se kuivaharjaus muuten auta yhtään. (muuten kyllä on hyväksi iholle ja verenkierrolle, mutta sellut ei häivy.)

Ehdottaisin, että kaikki selluliittiongelman kanssa pähkäilevät esittäisivät itselleen kysymksen: "Parantuisko elämänlaatuni OLEELLISESTI, jos selluliitti häipyisi reisistäni?" Sen jälkeen voikin sitten unohtaa kalliit voiteet, suihkuttelut ja ruokavaliolla kikkailut. (toki siis kannattaa syödä terveellisesti ja hoitaa itseään ihan omaksi nautinnokseen, mutta hittoako sitä jostain selluliitistä paineita ottamaan.)

17. Marlee

Marlee

Kuumasta suihkuttelusta...ma oon kuullu et pikemminkin kylma tepsis. Geri Halliwelhan on varmaan tunnetuin celebritylandin edustaja joka kertoo ottavansa jaatavan suihkun aina lopuksi. Nyt muistelen et aitin sisko sano samaa aloitettuaan avantouinnin.

18. reinhardt

reinhardt

Minä otan usein kylmän suihkun viimeiseksi, varsinkin saunan jälkeen, ja selluliittiä löytyy kyllä. Avantouinnin teho perustuu varmaan siihen, että se pistää aineenvaihdunnan liikkeelle-->turvotus vähenee-->näyttää, kun sellua olisi vähemmän.

19. Gillyanne

Gillyanne Vaa'at kaatikselle ry VIP

AAMEN ja PISTE! Tuo pitäisi jokaisen mimmin tulostaa ja laittaa seinälle huoneentauluksi.

C'mon hei, sitä selluliittia on OIKEASTI melkein kaikilla, jopa supermalleilla (joilta se toki photoshopataan mallikuvissa pois). Jos joskus tapaisin sen ihmisen, joka ensimmäisenä on keksinyt, että se on jotain rumaa ja kammottavaa ja suorastaan ruttoon verrattavissa olevaa, niin sanoisin hänelle kyllä pari valittua sanaa ja saattaisin myös "hieman" höykyttää :evil:

20. reinhardt

reinhardt

Kiitos. :) Täytyy muuten sen verran puolustella itseäni, että satun tietämään selluliitista aika paljon siksi, että siskollani on aihetta käsitteleviä kirjoja ja kerran kun olin talonvahtina, ei ollut muuta luettavaa...Ja kuivaharjaan siksi, että veren- ja lymfakierto paranisi, ja kylmistä suihkuista tykkään muuten vaan. Ja sen verran olen turhamainen kumminkin, että havainnon kyllä pyllyreisialueen selluliittitilannetta.

Ja jos oikein pahasti alkaa ahdistaa, kannattaa katsella jotain Wanhoja maalauksia alastomista naisista (Rubens ehkä vähän liioitteli, mutta ei paljon). Tai kreikkalaisia patsaita. Ei naisen kuulu olla rimppakinttuinen rääpäle. Ok, tämä sopisi paremmin laihdutus- kuin sellukeskusteluun, mutta kumpi olisit aidosti mieluummin: Maatalonemäntä-Amatsoni vai avuttomana korkeilla koroilla hoippuva Twiggy?

Jaa tämä sivu