Kysy ja keskustele

Viestiketju osiossa 'Seksi - parisuhteet - deitti' , aloittaja Max131, 19.7.2016.

1. miri

miri

Mutta onko tää vauvahifistely nyt ongelma niille vauvaperheille vai vaan ympäristölle? Musta ainakin tossa Rantapallon esimerkissä tuntuu, että mielipahaa syntyy lähinnä ulkopuolisille ihmisille, joille jää paha mieli siitä, ettei pannukakku kelpaa. Ei sillä, ymmärrän ton oikein hyvin, ja karjalassa kasvaneena oon tottunut kohteliaisuuttani syömään kaiken mitä mummot tarjosi, jottei kenellekään tulisi paha mieli.

Mutta

Lapsiperheiden osalta oon tottunut sellaiseen kunnioitukseen sen suhteen, että mitä just ne vanhemmat pitää omassa valtakunnassaan tärkeänä. Esimerkiksi vanhemmilla saattaa olla mun silmiin ihan pölvästejä siisteyssääntöjä, kuten ettei saa kiipeillä sohvan selkänojalle. Mähän olisin vaan ylpeä kun lapset keksisi käyttää sohvaa niin luovaan liikkumiseen, että kiipeilevät sohvan selkänojalle kuin mount everestille: tuleehan siinä hyvää kiipeilytreeniä ja tasapainoharjoitusta sisätiloissa, lottovoitto suorastaan. Mutta jos vanhempi kieltää niin en kyseenalaista sitä lakia siinä lapsen nähden, vaan ehkä kerron näkökulmani varovaisesti myöhemmin jos koen sen tärkeäksi. Joka perheessä on vähän omat sääntönsä kaiken suhteen, eikä ne tosiaan aina ole fiksuja mun silmiin ainakaan äkkiseltään.

2. miri

miri

Niin ja siihen työnantajien ongelmaan liittyen tuoreiden vanhempien lyhyempään työviikkoon, niin mun piti kirjoittaa, että työelämähän on kuitenkin jatkuvasti muuttumassa, pirstaloitumassa, automatisoitumassa. Kun yhä tärkeämmäksi nousee ketteryys, jossa uusi palvelu tai järjestelmä otetaan käyttöön nyt ja työntekijöiden osaamista sen käyttöön tarvitaan nyt eikä kuukausien koulutusten jälkeen, saattaa se tarkoittaa myös yhä kasvavassa määrin sitä, että työntekijät toimivat ikäänkuin freelancepohjalta vuokraten osaamistaan projekteihin. Oppimisen taidot korostuvat entisestään.

Eihän tarvitse katsoa kuin mun ja mun isän ikäisen kokemusta työelämästä, ja se on kuin yö ja päivä: mun iskän työelämä on ollut stabiilia ja työnantajan ja -tekijän suhde on ollut sitoutumuksellinen. Mun elämässä yt-neuvottelut vuoden välein on ollut pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Työelämän rakenne on esimerkiksi 50 vuodessa muuttunut valtavasti, ja uskon, ettei muutostahti ainakaan ole hidastumassa.

Samalla lapsen tekeminen muuttuu harvinaisemmaksi, niinkuin esim.Antti Rinne hyvin tietää. Mä uskon, että vanhemmuuskin otetaan eräänlaisena projektina, joka halutaan tehdä hyvin. Jos ihmiset on valmiita jäämään opintovapaille yms, niin mikseivät haluaisi keventää työelämäänsä lapsensa ollessa pieniä ja panostaa siihen sen jokusen kuukauden verran? Kyllä mä näen ton kaltaiselle vanhemmuuden jakautumiselle vahvaa tilausta :)

3. Wombut

Wombut VIP

Sukupuoli:
    Mies
    Synnytystalkoisiin liittyen, en osaa Delgadona vetää dataa mutta onkohan mahdollista että esim kouluissa vietetään keskimäärin enemmän aikaa (joka on siis hyvä juttu) ja sitten ekaa duunia aletaan etsiä 28v:nä ja tarjolla on vain osa-aikaisuuksia ja sijaisuuksia tai 0 tunti soppareita niin mun mielestä ihan loogista että järkevät ihmiset lykkää sitä lapsen tekoa kunnes ei ole enää hedelmällinen.

Onneksi on näitä urpoja kuin minä että lapsi tehtiin ilman ylianalysointia tai tiukkaa 1-5-10-vuotissuunitelmaa.

Itse tosin uskon että kasvava lapsettomuus liittyy enemmän ihan vain asenteiden muutokseen kuin taloudelliseen epävarmuuteen (joka varmasti myös siis joillakin vaikuttaa).

Asiasta ihan toiseen _
    Eilen juttelin oman tyttären kanssa jotain youtuben musiikkivideoista ja hän sanoi ettei jaksa kovinkaan paljoa kuunnella musiikkia youtubesta, vaan lähinnä TikTok apista... Eli siis 10v tytön keskittymiskyky ei riitä perinteiseen noin 3min biisiin vaan maksimissaan noin 10sekuntin pätkiin... Hän katsoo paria sarjaa netflixistä, mutta nekin menee melkein aina puhelinta samalla näppäillen.... Okei, toki hän on nähnyt ne sarjat ja kaikki kaudet jo varmaan 10 kertaa, mutta vaikka itselläni oli ihan todetusti ylivilkkautta lapsena, niin mun mielestä nämä nykyajan "normaalit" lapset pyyhkisi mun ylivilkkaus/keskittymishäiriö diagnoosilla lattiaa.

EDIT : Ja meillä likka ei elä pelkällä sokerilla (jotain dataa yhteydestä keskittymishäiriöihin tai ainakin ADHD:seen) saati ole ikinä koskenut energiajuomiin... voisin kuvitella että alkaisi jopa tiktokit käymään ylivoimaiseksi.

4. ya-ya

ya-ya

Sukupuoli:
    Nainen
    E: Ei sittenkään mitään.

5. Rantapallo

Rantapallo

No mitä tässä oon ite seuraillu tuttuja+siskon kavereita jne.
    1 naiset haluaa ensin pitää hauskaa ja kokeilla kaikkea.
    2 sitten 30 paikkeilla alkais se miehen kattelu lastentekomielessä.
    3 tajuton vaatimuslista, miehen pitäisi olla varakas,koulutettu, komea, hyvärunkoinen, taitava rakastaja, halukas sitoutumaan täysin juuri tähän naiseen 100% uskollisuus ja rehellisyys.
    4 yllättäen sitä listan mukaista urosta ei löydykkään kaikille
    5 viimeisinä mahdollisina vuosina ne sitten nylkyttää vaikka baarikaatoja lasta toivoen.

Eli en niinkään näkisi ongelmana naisten työtilannetta. Mies tarpeeksi hyvä elättäjä niin kyllä se nainen sen kanssa alkaa pennut väsäämään, vaikka sen oma taloudellinen tilanne olisi huono. Tarpeeksi tienaavia miehiä ei siis riitä kaikille.

6. Delgado

Delgado Base animal

Ikä:
    34
    Sukupuoli:
    Nainen
    Ulkopuolisilla nyt ei muutenkaan ole kuin hyvin rajattu näkökulma siihen, mitä perheessä oikeasti tapahtuu ja miksi tietyt asiat tehdään kuten tehdään. Sitten siitä vedetään johtopäätöksiä ja kerrotaan eteenpäin sellaisena totuutena, että minä tiedän, että asia on näin tässä perheessä, ja minä tuomitsen sen typeräksi. Äiti luonnollisesti on aina syyllinen mihin tahansa ulkopuolisen "havaitsemaan" epäkohtaan - saati jos äiti ikinä mainitsee mistään epäkohdasta perheen elämässä, niin taaspa äiti on tehnyt jotain väärin. Näitä juttuja tuli luettua jo silloin 11 vuotta sitten, eikä mikään ole oikein muuttunut. Mitä vähemmän asiasta tietää, sitä herkemmin suu alkaa aina käydä.

ya-ya tykkää tästä.
  7. Finnlady

Finnlady Queen Bunny

Ikä:
    29
    "Vanhemmiksi tullaan jatkuvasti myöhempään: Helsingissä asuva ylempi toimihenkilö synnyttää pian ensimmäisen lapsensa keskimäärin 34-vuotiaana, kun keskimäärin ensimmäinen vauva synnytetään 28,5-vuotiaana. Eniten vauvoja syntyy 30–34-vuotiaille äideille. Isäksi tullaan ensimmäistä kertaa 31-vuotiaana."

lastenhankinta.png

Noita ylempiä toimihenkilöitä ei varmaan löydy Rantapallon lähipiiristä, mutta ensisynnyttäjien keski-ikä kyllä kasvaa ihan keskimääräisestikin.

Uskon, että tosiaan kouluttautuminen siirtää lasten hankintaa myöhemmäksi molemmilla sukupuolilla. Tai taloudellinen epävamuus. Ja voi sitä hauskaa pitää sen kumppaninkin kanssa, vaikkapa matkustella :)

8. Rantapallo

Rantapallo

Ai naiset ei oo ennenvanhaan kouluttautuneet? Kasvaahan se ensisynnyttäjien keski-ikä kun niille ei mikään kelpaa. Sitte ko vehkeet vetelee viimesiään ni rima laskee.

9. Homo habilis

Homo habilis

Ikä:
    24
    Sukupuoli:
    Mies
    Voisikohan synnyttäjien keski-iän nousuun vaikuttaa myös yleistyneet mielenterveysongelmat nuorilla, voisiko olla heijastava tekijä sitten tulevaisuuden suunnitelmiin muun muassa perhe elämän perustamiseenja taloudelliseen epävarmuuteen? Toki tästä en äkkiseltään löytänyt mitään dataa mikä tukisi väitettäni.

Mutta toki uran luominenkin on nykyään noususuhteessa joka toki voi sekin vaikuttaa, perhe elämän lykkääntymiseen jossain määrin.

10. miri

miri

Mä olen sitä mieltä, että hyvä vanhemmuus = hyvä pr-toimisto. Tossakin vanhemmat olisivat voineet ihastella herkullista pannukakkua ja kertoa lapselle, että kunhan olet kulta vähän isompi, niin me tullaan porukalla syömään Rantapallo-sedän ihanaa pannukakkua niin paljon, että lopulta voidaan kieriä pallomasuina kotiimme. Oikeastihan pannukakku on ihan älyttömän hieno juttu ja tärkeä osa lapsuuden hyviä kokemuksia - ihan oikeasti! Onko muka mun ikäpolvesta olemassa joku, jonka onnellisimmat lapsuusmuistot ei liittyisi lettuihin tai pannukakkuihin tai leipomiseen ylipäätään?

Rantapallo tykkää tästä.
  11. Finnlady

Finnlady Queen Bunny

Ikä:
    29
    No ei, nehän on olleet keittiössä ja kotona ja haarat auki miehen halutessa.

Kouluttautuminen varmaan nostaa sitä keski-ikää myös miehillä. Koulutusaste on kyllä noussut siitä, mitä se oli ennen vanhaan kun mitataan koko väestöä.

12. Finnlady

Finnlady Queen Bunny

Ikä:
    29
    Olen kyllä pohtinut juuri tämän uran näkökulmasta tätä lasten hankintaa. Palkkaako kukaan pienten lasten äitiä, joka on joka flunssakausi saikulla lasten kanssa kotona. Entä sellaista, joka on sen ikäinen, että se on pian äitiyslomalla ja kaikenmaailman vapailla seuraavat kolme vuotta ja se lysti jää työnantajan kustannettavaksi. Ja mitä mun uralle käy, jos olen sen alkuvaiheessa vuosia pois, pääsenkö enää vauhtiin mukaan vai putoanko kelkasta?

13. Kojo Mika

Kojo Mika

Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Helsinki
    Ei palkkaa ja putoot kelkasta.

Rantapallo tykkää tästä.
  14. ya-ya

ya-ya

Sukupuoli:
    Nainen
    Se on myöhäistä sitten kun se joku sukulainen on antanut sitä pannukakkua tenavalle, tai mikä hauskempaa, vehnäallergiselle koiralle joka ripuloi kolme seuraavaa yötä, koska "eihän se nyt koirankaan suu tuohesta ole". Erityisesti allergialasten äideille tää on ihan hiton hankalaa koska "vouhotusta tuommoset allergiat ja jos nyt murun keksiä antaa ja öhöhöhö".

Mut joo, oot oikeessa, JOS ne sukulaiset kysyis ennen kun tunkee vauvan suuhun mitään, on varmasti fiksuinta menetellä kuten sanoit. Tosin siinä tapauksessa hermoinkaan äiti tuskin "huutaa hysteerisenä" ennen kun mitään on ees syöny.

Ja mun onnellisimmat lapsuusmuistoni tai parhaat muistot mummoista ja papoista ei liity ruokaan, mikä on musta hyvä. En itse asiassa muista yhtään mitä oon toisessa mummolassa syöny, pakosti jotain koska niin paljon siellä olin. Toisesta mummolasta muistan lautasen jossa oli linnan kuva ja sen että sai vähän kahvia kuuman maidon sekaan, kotona ei. Toivoisin periyttäväni saman eteenpäin, hyviä ruokamuistoja mutta niin etteivät pääse edes top 10- parhaimpiin lapsuusmuistoihin.

miri tykkää tästä.
  15. miri

miri

Lupaan, että koskaan ei ole hyvä aika tehdä lapsia:LOL:. Sehän tarkoittaa 10 vuoden vankeusrangaistusta kotona lusittavaksi, ja milloin elämässä on sellaiseen aikaa? Ei mulla ainakaan olisi ollut koskaan. On suorastaan ihme, että olen kaikesta huolimatta äiti.

16. Rantapallo

Rantapallo

Sun pitää tehdä niinkuin itse haluat:).

17. ya-ya

ya-ya

Sukupuoli:
    Nainen
    Ihan tuttuja pohdintoja, varmasti moni noita miettii. Palkkaa, koska siinä ikäluokassa valtaosalla on lapsia ja harvalla työnantajalla on varaa sorsia kokonaista ikäluokkaa, tai itse asiassa usempaa varsinkin nyt kun lapsentekoikä on nykyään venähtänyt välille 18-40, ellei laajemmallekin.

Ite oisin sillä kannalla että työuran ja perheen yhdistäminen on helpompaa jos niitä lapsia ei tee ihan heti koulun jälkeen, koska sillon tappelet kokemattomana samoista paikoista vastavalmistuneiden kanssa. Kun on jo näyttöä ja kokemusta ees vähän, joku parin vuoden aukko ei niin haittaa. Toki ymmärrän että loputtomiin ei voi venyttää ja kaikki ei tietenkään ees saa lapsia vaikka alottas kakskymppisenä ja osa ei taas halua. Ja tietty useimmat haluis vielä löytää ensin sen tyypin jonka kanssa lisääntyä.

Tasapainoiluahan se on, jumalattoman hankala yhdistää sekä täydellistä uraa että kotiäidiksi omistautumista. Jokanen löytää tai ainakin yrittää löytää sen oman kultasen keskitiensä.

18. Destry

Destry VIP

Sukupuoli:
    Nainen
    Kaupunki:
    Espoo
    Mä näen asian juuri noin, eli että pitää ehtiä vähän tehdä duunia siinä koulun ja lasten välissä, jotta on joku taso, jolle pystyy palaamaan. Muuten on vastavalmistuneen tietotaso, mutta sekin vähän vanhentuneena, jos on ollut kotona välissä.

Se on helppo huudella, että eikö jokainen perhe voi itse sopia jaadajaa, kun aidosti edelleen se vastuu kaatuu naiselle, jolloin nainen = riski työnantajalle. Juu, ei saisi kysyä perheasioita eikä saisi vaikuttaa palkkaukseen, mutta kun me nyt ei olla mitään harmaata sukupuoletonta massaa ilman kaikkia taustaoletuksia, niin kyllä ne valitettavasti vaikuttaa. Niistä myös kysytään.

19. Delgado

Delgado Base animal

Ikä:
    34
    Sukupuoli:
    Nainen
    Sain itse lapseni heti koulun jälkeen ja itse asiassa tein gradun loppuun kun olin vanhempainvapaalla, joten valmistumisvuodekseni tuli näppärästi se vuosi, kun palasin (tai siis siirryin) työelämään.

Nyt jos lapsia vielä tekisin, niin ehtona olisi kyllä että mitään vuosikausien taukoa ei mulle tule, vaan isä ottaisi aika lailla samanmittaisen vapaan töistä, kuin minäkin.

20. ya-ya

ya-ya

Sukupuoli:
    Nainen
    Juu kysytään, ei sais mutta kysytään, musta jopa selkeämpää kysyä suoraan kun tehä niitä mukaovelia kierteleviä tiedusteluja. Vaikka antaa urpon kuvan haastattelijasta, mutta eipä tuu sitä kiusallista "niin oliko vielä jotain mitä meidän olisi hyvä lähitulevaisuudestasi tietää, vaikkapa jotain tulevaisuuden suunnitelmia, ehkäpä taukoa työelämästä" -jankutuksia.

Jaa tämä sivu