Kyykky- ja mavekyssäreitä

Viestiketju osiossa 'Aloittelijoiden osio' , aloittaja munkkendal, 21.5.2007.

  1. Antti L.

    Antti L.

    Liittynyt:
    8.3.2017
    Viestejä:
    95
    Likes Received:
    62
    Kokeilkaapa pitää katse mieluummin alaviistoon/niska suorana rangan jatkeena. Jostain somesta bongasin vinkin ja emännällä hävisi buttwink reilusti, kun hän tapasi katsoa peilistä ja hieman jopa yläviistoon. Itsellä on luonnostaan hakeutunut tekemään noin ja ei perse vippaa kisasyvyyksissä.
     
  2. Predatori

    Predatori

    Liittynyt:
    24.8.2018
    Viestejä:
    906
    Likes Received:
    339
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Kuopio
    Tämän olen itsekin huomannut varsinkin nais treenaajilla. Mielestäni niskan pitäminen rangan jatkeena on parempi. Toimii myös mavessa. Koko hartia/niskaseutu pysyy rennompana.
     
  3. jto

    jto AMMATTILAINEN

    Liittynyt:
    19.4.2002
    Viestejä:
    15 794
    Likes Received:
    1 955
    Sukupuoli:
    Mies
    pää/silmät ei sitä tankoa nosta, joten se asennon rakentaminen pitäs lähtee mieluiten muualta ku ulkoisista visuaalisista markkereista tyyliin "joku kiintopiste katossa, salin perällä tms". sillonhan se vaihtuu kisoissa tai salin vaihtuessa jne. varsinkin painonnostossa hyvin kriittistä se avaruudellisen tilan hallinta, ettei tekniikka hajoa. aika monille se paras tuntumaa ohjaava juttu on ne jalkapohjat ja sen paineen tuntuman opettelu siellä. visualisointi omasta nostosta on aika iso apu myös ja siihen videot on tosi hyvä apu. silmät kiinni kyykkääminen, vetäminen jne on yllättävän vahva apukeino myös ja varsinkin videon lisänä.
     
    Lonewolf ja Antti L. tykkäävät tästä.
  4. aikamies

    aikamies kääpiöiden sukua VIP

    Ikä:
    55
    Liittynyt:
    17.12.2018
    Viestejä:
    482
    Likes Received:
    246
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Tornio
    Vaikea on. Viime tammikuulta lukien alkaa nyt olla hyvän matkaa toista tuhatta kyykähdystä tehtynä. Alkaa se nyt jo jotenkin sujumaan.
     
  5. brilleaux

    brilleaux VIP

    Liittynyt:
    22.5.2018
    Viestejä:
    673
    Likes Received:
    304
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Jyväskylä
    Mavessa ainakin mulla vaikuttaa todella paljon kun sen niskan pitää suorana/suorempana.
    Oma tyyli hioutui moiseksi, toimii mulle:


    View: https://www.instagram.com/p/B1y81HWH_Sp/?igshid=le1uz1vtjd


    Pitäis kyykyssäkin alkaa treenamaan, repiä vaikka se peili pois seinältä. Kun se katse tuppaa vaan hakeutumaan sinne..
    Uskon kyllä tohon @jto jalkapohjat ajatteluun, tiukoissa seteissä vaan vaikeaa. Mutta pääkopallahan se ihminen niitä asioita suorittaa. Kehitystä siis sinne omalla kohdalla, niin eiköhän se kyykkykin siitä kehity. Eli kantapään kautta. ;)
     
    Viimeksi muokattu: 3.9.2019
  6. Stiltzkin

    Stiltzkin

    Liittynyt:
    6.7.2019
    Viestejä:
    34
    Likes Received:
    16
    Kiitokset vinkeistä kaikille ja hyvä huomata, etten ole ainoa, jolle kyykkääminen on vaikeaa.

    Funtsin vähän miten lähden tästä nyt etenemään. Tuo eteenpäin kippaaminen on varmaan johtunut siitä, että pyrin pitämään sääriä mahdollisimman pystyssä low bar -tyyliin (jotta polvet kestäisi paremmin), vaikka tanko on ollut enemmän high bar -korkeudella.

    Eli nyt pitäisi sitten ilmeisesti kokeilla kahdesta vaihtoehdosta: 1) onnistuuko low bar ilman buttwinkia tai 2) kestääkö polvet high baria jos työnnän niitä sen verran eteen, että nosto tasapainottuu.
     
  7. Stiltzkin

    Stiltzkin

    Liittynyt:
    6.7.2019
    Viestejä:
    34
    Likes Received:
    16
    Kävinpäs testailemassa. Jäi sellainen fiilis, että kyllä se ratkaisu taitaa olla mun kohdalla kyykätä high barina ja mahdollisimman pystyssä, kuten @Powerhousu vinkkasi.

    Yritin nyt myös keskittyä erityisen paljon siihen, että paino ja tuntuma pysyy kantapäillä koko ajan. Onnistui suhteellisen hyvin ja nostot olivat selvästi normaalia vakaampia. Tosin rauta painoi enemmän tällä tyylillä. Mahtaiskohan johtua etureisien suhteellisesta heikkoudesta? Tai sitten ihan vaan siitä, että painoa ei lähtenyt venkoilemaan ylös kaikennäkösillä julletuksilla, ts. mistä aita on matalin.
     
  8. RSH

    RSH VIP

    Ikä:
    43
    Liittynyt:
    31.10.2013
    Viestejä:
    1 235
    Likes Received:
    545
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Satakunta
    Highbar:n siirtyminen siirtää kuormaa vahvasti enemmän reisille, malttia ja aikaa vaan vaatii jotta kaikki palikat organisoituu siihen.

    Julletukseen kyykyssä pätee oikeastaan sama, riippumatta missä tanko on niskassa. Se tapa kyykätä vahvistuu miten kyykkäät ja miten pitämpään tapaa vahvistaa sen vaikeampaa sen muuttaminen on. Jullettamalla tulee vahva julle-kyykky, tasapainoisesti polvet ja lantion ojentamalla tulee vahvaksi siinä.
     
    Stiltzkin tykkää tästä.
  9. jto

    jto AMMATTILAINEN

    Liittynyt:
    19.4.2002
    Viestejä:
    15 794
    Likes Received:
    1 955
    Sukupuoli:
    Mies
    kyykyssä ei ihan niin kantapäillä kannata sen paineen olla ku vedossa. säärienkää ei pystysuorassa tarvi olla varsinkin, jos kyykkää vähän yli hartialeveydellä tai kapeammalla. mitä leveempi asento sitä helpommin ne pystyssä pysyy, mutta sitä enemmän se painotus siirtyy etureisiltä mm. adductor magnusille ja pakaroille. luonnollisuus tässä sanelee paljon ja yksilö on aina yksilö.
     
    Stiltzkin, JP Fux ja brilleaux tykkäävät tästä.
  10. jjv

    jjv

    Liittynyt:
    30.11.2005
    Viestejä:
    243
    Likes Received:
    83
    Kyllä se painopiste vedossakin saa mieluummin keskellä jalkaa olla kun vain kantapäillä.
     
  11. jto

    jto AMMATTILAINEN

    Liittynyt:
    19.4.2002
    Viestejä:
    15 794
    Likes Received:
    1 955
    Sukupuoli:
    Mies
    no pilkkuja voi kuka vaan pökkiä. kukaan ei pelkillä kantapäillä seisoskele, eikä tukipisteen sijainti sitä tarkota. lähinnä tuolla voi ajatella, ettei sinne päkiälle päin ainakaan sitä painetta päästä.
     
  12. jjv

    jjv

    Liittynyt:
    30.11.2005
    Viestejä:
    243
    Likes Received:
    83
    Älähän nyt ymmärrä tahallaan väärin. Tarkoitin siis, että mielestäni sekä kyykyssä, että vedossa painopiste kannattaa pitää tasaisesti koko jalkapohjalla. Paine siis tasaisestai isovarpaalla, pikkuvarpaalla ja kantapäällä. Tosi taakse tehty lantiopainotteinen kyykky sitten ehkä eri juttu.
     
  13. Täysiii!

    Täysiii!

    Liittynyt:
    10.11.2005
    Viestejä:
    1 867
    Likes Received:
    343
    Ajattelin opetella sumo maastavedon. Olen tutkinut tekniikkavinkkejä ja ohjeita aika paljon tässä viimeisen vuorokauden ja yllättävän paljon ristiriitaisia vinkkejä eri huippunostajat ja valmentajat antavat. Ajattelin noudattaa Ed Coanin vinkkejä, osittain siksi että hän oli melko hyvä voimanostaja ja osittain koska hänen ruumiinrakenteensa muistuttaa omaani. Olen siis lyhyt, suhteessa pitkä selkä ja lyhyet jalat. Lisäksi minulla valitettavasti on suhteessa pitkä femur ja lyhyt tibia...niin, ja lyhyet kädet.

    Näillä spekseillä, mitä vinkkejä arvon pakkislaisilla olisi?
     
  14. RSH

    RSH VIP

    Ikä:
    43
    Liittynyt:
    31.10.2013
    Viestejä:
    1 235
    Likes Received:
    545
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Satakunta
    Jos tarkoitus on vetää sumolla, eikä vaan ottaa kapean avuksi niin lähtisin itse hitaasti blokkien päältä(painot) vedoilla siten että ajan myötä blokit ohenee kunnes päästään lattialle asti. Jos on paljon vetänyt kapealla ja kyykännytkin kapealla niin tuohon voisi käyttää monta monta kuukautta ennen kuin oikeasti edes vetää lattialta asti. Pointtina että lantio/jalat vahvistuu ensin (nivusvaivojen yms torjunta) rauhassa jos liike täysin uusi ja blokkien päältä paljon helpompi opetella "työntää" jaloilla sumossa. Tuota työntämistä on vaikea sanallisesti kuvailla, mutta on vaan erilainen kuin kapealla vetäessä vaikka siinäkin käyttäisi vahvasti jalkoja irrotuksessa ja itse ainakin näen että blokkien päältä sen oppii helpommin.

    Blokkien päältä vedettäessä alaslaskuun kannattaa satsata osana liikkuvuuden ja tekniikan parantamista sumossa: polvet ulos, lantio ylhäällä mutta sivulta päin katsottuna mahdollisimman lähellä tankoa. Siinä pääsee alas optimaalisempaan asentoon mihin suorilta ekaan toistoon ei välttämättä kovin helpolla osaa itseään vääntää.
     
    Täysiii! tykkää tästä.
  15. Powerhousu

    Powerhousu

    Ikä:
    37
    Liittynyt:
    6.2.2003
    Viestejä:
    11 742
    Likes Received:
    1 706
    Melko hyvä! :ROFLMAO:

    Googletapa "the greatest powerlifter of all time"
     
  16. Täysiii!

    Täysiii!

    Liittynyt:
    10.11.2005
    Viestejä:
    1 867
    Likes Received:
    343
    Joo. Tekstimuodossa ei aina välity kaikki.
     
  17. brilleaux

    brilleaux VIP

    Liittynyt:
    22.5.2018
    Viestejä:
    673
    Likes Received:
    304
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Jyväskylä
    Kyykkäsin tänään ilman kenkiä. Minkähän takia mä oon ne hankkinu alunperin...:whistle:
    Paljon paremmin toimi homma ilman, ja lisäksi laskin katseen pois peilistä. Sekin auttoi, ainakin tuntuma oli että nyt pysyy tasaisemmin tassut maassa.
     
  18. Laardi

    Laardi VIP

    Ikä:
    44
    Liittynyt:
    26.5.2004
    Viestejä:
    6 910
    Likes Received:
    2 792
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Espoo
    Jossain videossa sanottiin, että pitäisi työntää jaloilla alla olevia lattialaattoja erilleen toisistaan. Suoraan sivulle.
     
  19. Powerhousu

    Powerhousu

    Ikä:
    37
    Liittynyt:
    6.2.2003
    Viestejä:
    11 742
    Likes Received:
    1 706
    Tarkoitin sitten ilman kyykkykenkiä, eli en kokonaan ilman kenkiä vaan tasapohjaisilla kengillä. Mä hankin kyykkykengät ainakin siksi kun ajattelin tarvitsevani niitä pystyäkseni kyykkäämään kunnolla. Kuinka väärässä olinkaan. Oikeasti en vain osannut kyykätä. Ollenkaan. Ehkä ne auttoi opettelussa, ehkä ei, mutta näin se kuitenkin meni, että kun hoksasin kyykkäämisen jujun, niin kengistäkin tuli tarpeettomat.
     
  20. brilleaux

    brilleaux VIP

    Liittynyt:
    22.5.2018
    Viestejä:
    673
    Likes Received:
    304
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Jyväskylä
    On mulla paljasjalkatossut joita käytän myös salilla. Tänään kyykkäsin tosiaan kokonaan ilman kenkiä, kokeeksi.
    Mavenkin vedän aina sukkasillaan.
     
    JanneKool tykkää tästä.

Jaa tämä sivu