Kyykky- ja mavekyssäreitä

Viestiketju osiossa 'Aloittelijoiden osio' , aloittaja munkkendal, 21.5.2007.

  1. Predatori

    Predatori

    Liittynyt:
    24.8.2018
    Viestejä:
    309
    Likes Received:
    120
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Kuopio
    Mulla on ollut penkki koko elämän ajan kyykkyä kovempi. Vaikka olen kyykännyt eniten. Mavea en tee ollenkaan ja silti on noin 50-60kg kyykkyä parempi. Pitäisikö huolestua? No eipä jaksa kun en harrasta voimanostoa ja jalat on kasvanut kohtalaisen hyvin.
     
  2. brilleaux

    brilleaux VIP

    Liittynyt:
    22.5.2018
    Viestejä:
    217
    Likes Received:
    64
    Sukupuoli:
    Mies
    Eilisessä treenissä syväkyykky suoralla tangolla 4x8 65kg, penkki 4x10 60kg, mave 7/6/6 115kg+ päälle vielä 2x140kg kun kulki niin kivasti.
    Ilmeisesti pitäis huolestua.
    Vaan enpä jaksa. Kyykky kehittyy kun vaan kyykkään. Pakkohan sen on. :D
    Penkki ois parempikin mutta varon olkapäätä edelleen.
    Maven kehitykseen olen ihan tyytyväinen.
     
  3. Risee

    Risee VIP

    Liittynyt:
    14.1.2008
    Viestejä:
    633
    Likes Received:
    151
    Sukupuoli:
    Mies
    Millaisilla sarjoilla porukka on kyykännyt 200kg? Tänään tuli oma PR sarja 5x165kg niin josko sitä kohta alkaisi itsekkin haaveilemaan tuosta 200kgsta.. :kuola:
     
  4. jto

    jto AMMATTILAINEN

    Liittynyt:
    19.4.2002
    Viestejä:
    15 381
    Likes Received:
    1 565
    Sukupuoli:
    Mies
    aika hyvin suuntaa antaa tiukka 5-6x85%, eli eipä se sulla kaukana ole. pidemmillä sarjoilla ei juuri kannata ykköstä arvailla. tyypistä riippuen voi tulla nyt jo tai ainakin fiksun piikkauksen jälkeen.
     
  5. beginner

    beginner VIP

    Liittynyt:
    3.7.2002
    Viestejä:
    8 714
    Likes Received:
    661
    Sukupuoli:
    Mies
    3x180, 5x170. Haaveilun saa aloittaa.
     
  6. FatBatman

    FatBatman

    Liittynyt:
    30.8.2003
    Viestejä:
    1 323
    Likes Received:
    399
    Kaupunki:
    Siperia
    Tietämättä nyt tarkemmin sun treenitaustoista, voisi noissa raudoissa jokin lineaarinen simppeli progressio ja vaihtelu tehdä voimatasoille terää yhdistettynä korkeamman frekvenssin treeniin. Noista voimatasoista on kuitenkin aika paljon nousuvaraa ilman suurempia kikkailuja. Kun kysyit mitä voi tehdä, niin heitän yhden esimerkin. Vastaavia runkoja ja malleja on tietysti useita, mutta ihan vain esimerkkinä runko ja progressio, joka on itsellä vielä tälläkin hetkellä käytössä ja jolla olen esimerkiksi maastavedon hilannut lähemmäs 200kg:a. Ei tietenkään kova tulos moniin muihin verrattuna, mutta esimerkki siitä mihin asti tällainen simppeli progressio voi toimia. Avainsana tässä on itselle ollut se, että jokaisen treenin jälkeen jää fiilis, että olisi voinut tehdä aavistuksen enemmänkin. Sarjamäärät on omalle palautumiskyvylle mitoitettu.

    Päivä 1:

    - Kyykky, viikko 1: päivän vitosmaksimi (rpe 8-9) + samalla raudalla kolmonen, viikko 2: päivän kolmosmaksimi (rpe 8-9) + samalla raudalla kaksi ykköstä. Näitä vuoroviikoin ja pyrin nostamaan painoja maltillisesti jokaiseen treeniin.
    - Penkkivariaatio tarpeen mukaan, esim. stop /kapea/vino, rpe 6-7
    - SJMV, 2 sarjaa (rpe 8), progressio esim. viikko 1: 2x10, viikko 2: 2x8, viikko 3: 2x6
    - Bodyjumppaa supersarjoina, kaikissa rpe 8, 2 sarjaa kutakin liikettä

    Päivä 2:

    - Penkki, sama progressio kuin päivän 1 kyykyissä
    - Kyykky, 2 sarjaa (rpe 8), progressio esim. viikko 1: 2x10, viikko 2: 2x8, viikko 3: 2x6
    - Optio: mavevariaatio tarpeen mukaan, esim. veto blokeilta, rpe 6-7
    - Bodyjumppaa supersarjoina, kaikissa rpe 8, 2 sarjaa kutakin liikettä

    Päivä 3:
    - Maastaveto, sama progressio kuin päivän 1 kyykyissä
    - Penkki, 2 sarjaa, progressio esim. viikko 1: 2x10, viikko 2: 2x8, viikko 3: 2x6
    - Kyykkyvariaatio tarpeen mukaan, esim. stoppikyykyt, rpe 6-7
    - Bodyjymppaa supersarjoina, kaikissa rpe 8, 2 sarjaa kutakin liikettä
     
    Viimeksi muokattu: 29.11.2018
  7. Lilli Pii

    Lilli Pii

    Liittynyt:
    4.7.2010
    Viestejä:
    383
    Likes Received:
    223
    Mikä on cambered squat tangon funktio (ja mikä se on suomeksi)?

    Kokeilin eilen salilla tuota ilman painoja, tanko reilut 30 kg ja olin että wau, enpä oo ikinä ennen kyykännyt näin puhtaasti. Tuntui siltä, että huojuva tanko pakottaa todella suoraan liikerataan alas ja ylös.
     
  8. J.Jake

    J.Jake

    Liittynyt:
    15.7.2002
    Viestejä:
    3 415
    Likes Received:
    342
    Kaupunki:
    Helsinki
    Huojuminen tekee just sen että vaikka sä kallistut eteenpäin niin tangossa olevat painot eivät liiku eteenpäin. Näin ollen painopiste ei karkaa ja koko kyykky pysyy helpommin pystyssä.
     
  9. Lilli Pii

    Lilli Pii

    Liittynyt:
    4.7.2010
    Viestejä:
    383
    Likes Received:
    223
    Minkä ominaisuuden kehittämiseen tätä käytetään? Minkälainen nostaja hyötyy kyykkäämisestä tolla tangolla?
     
  10. jto

    jto AMMATTILAINEN

    Liittynyt:
    19.4.2002
    Viestejä:
    15 381
    Likes Received:
    1 565
    Sukupuoli:
    Mies
    ssb on hieman etukyykyn kaveri ja suuntaa pikkusen enemmän etureisille sitä takakyykkyä. jos se heikkous on siellä puolella, ok apu. ellei ole, ei sen kummempi kuin joku muu liike.

    semmonen tanko, missä on mutka, suuntaa sit sitä rasitusta enemmän takapuolelle. levylinja jos siis tulee enemmän eteen ja joudutaan taittaan selkää lisää.

    huojuminen merimieskävelyn tyyliin tai tangolla, missä roikkuu ketjuja ja painoja kummareissa suuntaa rasitusta päälihasten lisäksi enemmän tasapainoa ylläpitäviin lihoihin. tällanen saattaa olla joillekin ok apua, mutta mitään yleistä hyvää nää mitkään variaatiot ei tuo. ne ei myöskään itsestäänselvästi ratkaise kaikkia pulmia.
     
  11. Lilli Pii

    Lilli Pii

    Liittynyt:
    4.7.2010
    Viestejä:
    383
    Likes Received:
    223
  12. brilleaux

    brilleaux VIP

    Liittynyt:
    22.5.2018
    Viestejä:
    217
    Likes Received:
    64
    Sukupuoli:
    Mies
    Kyllä mä olen todennut SSB:n menevän mulla keskiselkäänkin hyvin. Oikeastaan koko torso hyötyy tuosta vähän eri tapaan kuin takakyykyllä. Ainakin mulla. Ja säästää alaselkää+olkapäitä.
    Mulla kun takakyykky on ihan onneton tuntuis että SSB:llä treenaaminen antaa apuja siihenkin.
     
  13. J.Jake

    J.Jake

    Liittynyt:
    15.7.2002
    Viestejä:
    3 415
    Likes Received:
    342
    Kaupunki:
    Helsinki
    En mä kehityksestä tiedä.
    West Side Barbellin möröt kehitti ton käsittääkseni olkapäävaivojen takia. Käsiä voi pitää alhaalla paljon neutraalimmassa asennossa kuin vääntää ne väkisin niskassa olevaan tankoon.
    Paksumpi tanko on tietty mukavampi niskassa.
    Painopisteen pysyminen alempana ja keskemmällä on taas perus jantterille isompi hyöty.
     
  14. jto

    jto AMMATTILAINEN

    Liittynyt:
    19.4.2002
    Viestejä:
    15 381
    Likes Received:
    1 565
    Sukupuoli:
    Mies
    juu tiedän, mutta laitoin ton ssb:n tohon ihan vertailuksi, koska sekin on tollanen variaatiotanko. toi kuvan tanko on tehty takaketjun kehittämiseen ja semmosena hyvä. tolla mutkatangolla on hieman samanlaisia vaikutuksia kuin zercher-kyykyllä sillai tehtynä, että tanko lasketaan polven eteen, ei päälle.
     
  15. Lilli Pii

    Lilli Pii

    Liittynyt:
    4.7.2010
    Viestejä:
    383
    Likes Received:
    223
    Sen verran mitä kokeilin tota mutkatankoa niin pidin kyllä kädet aika samassa asennossa kuin normikyykyssäkin eli vähän hartioita leveämmällä, tangon ylemmällä osalla siis. Sillä kyykkääminen tuntui kyllä tosi hyvältä! :) En tiedä paljonko kärsis laittaa painoja enkä taida kokeillakaan ellei tuo sattuis ilmestymään joskus ohjelmaan. :whistle:
     
  16. RSH

    RSH VIP

    Ikä:
    42
    Liittynyt:
    31.10.2013
    Viestejä:
    1 016
    Likes Received:
    379
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Satakunta
    Tuo cambered tanko taitaa vaikuttaa myös siten että rankaisee teknisistä virheistä normi suoraa tankoa rankemmin, jos esim. painopiste karkaa eteen/taakse, ja ohjaa tiukkaan tekniikkaan.

    Sitten on vielä tuo spider bar mikä on ssb+cambered bar.
     
  17. jto

    jto AMMATTILAINEN

    Liittynyt:
    19.4.2002
    Viestejä:
    15 381
    Likes Received:
    1 565
    Sukupuoli:
    Mies
    lillipii: heh, kyllä tuolle voidaan jakso pari antaa ja katotaan sitten, mitä tapahtuu.
     
    Lilli Pii tykkää tästä.
  18. Powerhousu

    Powerhousu

    Ikä:
    36
    Liittynyt:
    6.2.2003
    Viestejä:
    11 230
    Likes Received:
    1 107
    Näinhän se just on. Etukyykkykin on tosi kova keskikropalle, eli siinä on vatsat ja selkä kovilla, niiden etureisien ohella. Mikäli sieltä löytyy heikkous, niin myös ssb on tosi hyvä apu tavallista takakyykkyäkin ajatellen. Ei ole mitenkään tavatonta, että keskikropasta löytyy se heikko kohta.
     
  19. brilleaux

    brilleaux VIP

    Liittynyt:
    22.5.2018
    Viestejä:
    217
    Likes Received:
    64
    Sukupuoli:
    Mies
    Normaalista etukyykkystä mun olkapää tykkäs niin kyttyrää että siitähän toi ajatus ssb-tangon hommaamisesta itseasiassa lähti.
    Suosittelen kyllä myös kaikille olkapääongelmista kärsiville.
     
  20. Vaginaattori

    Vaginaattori

    Ikä:
    25
    Liittynyt:
    14.6.2011
    Viestejä:
    5 758
    Likes Received:
    778
    Sukupuoli:
    Mies
    Trap baria jos jotkut enemmänki käyttäny, ni onko mahollista, että alemmilla kahvoilla tehtynä toi voi olla jopa normi mavea raskaampi liike? Ylemmillä kahvoilla on jo reilusti normi mavea kevyempää, mut muistan joskus jonkun maininneen, et alakahvoilla vois olla jopa vähän raskaampaa, ku pakottaa kyykkään varsin syvältä(toki mahollista vetää suoremmin jaloinki). Yläkahvoilla menee reilusti yli 200kg itellä, mut alakahvat on aikas raskaat. En mee vannoon mitään, ku en käytä kyseistä tankoa aktiivisesti, vaan sillon tosi harvoin, ku maksullisilla saleilla käyn, joilta tommonen löytyy.
     

Jaa tämä sivu