Oculus Rift, Omni, Vuzix yms älylasit

Viestiketju osiossa 'Tietotekniikka / tele' , aloittaja Dynion, 4.7.2013.

  1. Dynion

    Dynion

    Liittynyt:
    5.2.2003
    Viestejä:
    252
    Likes Received:
    1
    Ihme ettei tällasta threadia ollut jo. Mitäs mieltä porukka on tästä?



    Meitsin mielestä aivan uber siistiä, et toi kehittäjäporukka on saanut kunnon kickstarterin tolle projektille. Toi tiimi suunnittelee about 300 dollarin kuluttajaversiota tosta laitteesta markkinoille. Developer kittejä saa hommattua vissiin kuka vain, joka haluaa. Kunhan toi tosta kehittyy, niin alkaa pelaaminenkin siirtyä ihan toiselle tasolle. Ehkäpä itsekin innostuu uudestaan peleistä pitkästä aikaa. Saa kauhupelit (ja kaikki muutkin) pikkasen uuden ulottuvuuden kun tollasen vetäsee pään ympärille. Joku slender + toi, wohoo... Avaruussimulaattorit, FPS -pelit, autopelit yms :hyper: Tohon kun vielä yhdistää liikkeentunnistusteknologiaa yms, niin alkaa oleen jo aika hyvä immersio. Nyt kun on näyttöteknologia kehittynyt, niin veikkaisin, et toi 3D saadaan tehtyä vihdoinkin sillä tasolla, millä se kuuluis tehdä. Mitä on kommentteja kuullut noilta testaajilta, niin kokemus on kuuleman mukaan luonnollinen, huomattavasti parempi kuin 3D -elokuvissa.

    Sit kun vielä tällasen hommaa himaan, niin eihän sitä pääse enää kämpästä ulos ollenkaan, nukkuu vaan virtuaalitähtitaivaan alla skyrimin laaksoissa ;)

    Omni: Move Naturally in Your Favorite Game by Virtuix ? Kickstarter

    Seuraava pelaajasukupolvi onkin sit helvetin kovakuntosta porukkaa.

    Tossa vielä yks vähän pidempi video tosta riftistä:



    Jees laitetaas keskustelu käyntiin, virtuaalitodellisuuksissa nähdään :D
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 25.5.2015
  2. Antsukka

    Antsukka

    Liittynyt:
    22.1.2013
    Viestejä:
    1 462
    Likes Received:
    153
    Ihan hemmetisti kiinnostaa toi Oculus Rifti. Pelkästään hyvää on kuulunut siitä. Vaatimuksena varmaan tosiaan on se, että alla pyörii kunnon PC-rauta, joka pyörittää peliä sulavasti ja taikoo ruudulle todella kovatasoista tekstuuria ja hahmomallia. Täytyy nyt toivoa, että pelinkehittäjät alkaisivat miettimään Oculuksen tukemista kunnolla. Kuluttajaversiota odotellessa!
     
  3. Mike

    Mike Karavaanari Pakkotoisto.com

    Liittynyt:
    16.4.2002
    Viestejä:
    77 986
    Likes Received:
    27 185
    Aika siisti idea, vois kaloreita vähän palaa kun lähtis Skyrymissä dallaan pitkin maita.
     
  4. TML

    TML Works for me. VIP

    Ikä:
    33
    Liittynyt:
    3.12.2006
    Viestejä:
    20 675
    Likes Received:
    3 705
    Sukupuoli:
    Mies
  5. Antsukka

    Antsukka

    Liittynyt:
    22.1.2013
    Viestejä:
    1 462
    Likes Received:
    153
    En nyt ihan tollasesta liikkeentunnistus yms. häsellyksestä tiedä. Voisi vähän puuduttaa jossain sotapelissä juosta pitkiä matkoja.
     
  6. Dynion

    Dynion

    Liittynyt:
    5.2.2003
    Viestejä:
    252
    Likes Received:
    1
    Tosta liikkeentunnistuksesta sen verran vielä, että lähinnä ite tarkotin sillä sitä, että esim. sais omien käsien liikkeet siirrettyä sinne pelimaailmaan hahmojen käsien liikkeisiin yms. Luulis alkavan tulemaan vaikka vähän minkälaista sovellusta, kun kinectin kaltaiset liiketunnistus -ominaisuudet kehittyy ja se yhdistetään noihin. Ensimmäisenä tulee mieleen esim. 3d -karttojen pyörittely käsien liikkeillä jne.
     
  7. Elu

    Elu

    Liittynyt:
    28.2.2009
    Viestejä:
    3 522
    Likes Received:
    59
    Meinasin itsekin tehdä joskus ketjun Oculus Riftistä, kun se vaikuttaa ihan pätevältä ja mielenkiintoiselta härveliltä. Tarkoitus olisi hankkia kunnon tehomylly vähän lähempänä Oculus Riftin julkaisua ja pelailla sillä sitten virtual reality -karkkia hamaan tulevaisuuteen. Uskon että toi avaa mahdollisuuksia monille erilaisille sovelluksille, ei pelkästään pelaamiseen.

    Juurikin jotain 3D-karttoja ja vastaavia ohjelmia. Mitähän esimerkiksi arkkitehdit, insinöörit yms. suunnittelijat tykkäisivät käsin pyöriteltävistä 3D-malleista virtuaalimaailmassa. Joku monikäyttöinen ohjelma, johon voi syöttää lukuja, muotoja jne. ja siinä on valmiiksi realistinen fysiikanmallinnus. Siihen tietysti menee vielä aikaa, mutta jos kysyntää on, niin jossain vaiheessa tulee tarjontaakin.
    En nyt tähän hätään löydä, mutta joku aika sitten törmäsin videoon, jossa tyyppi sai jo omat kädet näkyviin virtuaalimaailmaan ja pystyi tarttumaan virtuaaliesineisiin ja pyörittelemään niitä. Vielä melko varhaisessa kehitysvaiheessa, mutta tekeillä kuitenkin.

    Omni ei ainakaan vielä vakuuta mua. Kiinnostais tietää esimerkiksi, kuinka kauan se kestää normaalipainoisen aikuisen miehen käyttöä, jos siinä juoksee 2h päivässä. Voisin kuvitella että pinnat kuluu aika nopeasti vaikka olis pieni kitka. Se systeemi ei muutenkaan vaikuta kovin käytännölliseltä (kiskot/uurteet ja erikoiskengät) ja siiitä tulee kova ääni käytössä. Jos pelaa kavereiden kanssa mikki päällä, niin tulee aika paljon taustamelua. Omni Treadmill, Oculus Rift (as REAL as VR Gets!) - YouTube
    Kehittelemisen arvoinen idea kuitenkin. Kyllä mun nähdäkseni pelaamisen ja virtuaalimaailman täytyy jossain vaiheessa edetä tällaisiin laitteisiin ainakin osittain. Kaikkia se ei tietenkään välttämättä miellytä, esimerkiksi reilusti ylipainoista henkilöä, joka tykkää pelata 8h putkeen.
     
  8. asd11

    asd11

    Liittynyt:
    21.11.2008
    Viestejä:
    238
    Likes Received:
    0
  9. Dynion

    Dynion

    Liittynyt:
    5.2.2003
    Viestejä:
    252
    Likes Received:
    1
    Oisko ollu tämä?



    Tossa olis kyl käsien liikkeentunnistukseen jo ihan kelpo laite. Tarkkuuskin on aika hyvää luokkaa tossa leap motionissa.

    Tuo kyllä ihan totta, että eihän tota nyt kuuntele jumalauta erkkikään tota alustan rutinaa, tai sit pitää vetää jotku hyvät tulppakuulokkeet ja antaa naapureiden nauttia sulosaundeista. Silti ihan kehityskelpoinen idea tosiaan. Ehkä sit tulevissa versioissa saataisiin kehitettyä alusta, joka olis hiljainen.
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 25.5.2015
  10. Elu

    Elu

    Liittynyt:
    28.2.2009
    Viestejä:
    3 522
    Likes Received:
    59
    Löytyi lopulta kovan etsinnän jälkeen: Virtual Worlds Using Head-mounted Displays - YouTube tämä.
    Eli kun tätä kehittää eteenpäin niin päästään itse sinne virtuaalimaailmaan, mikä on mun mielestäni väistämätöntä. Onhan se nyt outoa olla pelkät leijuvat silmät virtuaalimaailmassa. Olis myös aika siistiä laittaa koko käyttöjärjestelmä ohjelmineen johonkin virtuaalitilaan, mihin pääsee sitten itse näpertämään nappuloita ynnä muuta. Kyllähän näitä leffoissa ja sarjoissa on nähty (esim. Ghost in the Shell).
     
  11. Mike

    Mike Karavaanari Pakkotoisto.com

    Liittynyt:
    16.4.2002
    Viestejä:
    77 986
    Likes Received:
    27 185
    Melkonen meteli joo lähtee vekottimesta, kelvoton käyttää jos tommoinen meteli tulee. Kumia kehiin ja sassiin.
     
  12. Elu

    Elu

    Liittynyt:
    28.2.2009
    Viestejä:
    3 522
    Likes Received:
    59
    Ja tässä vähän esimakua:


    Oculus Riftiä on siis jo hyödynnetty insinöörityössä avaruusraketin osia suunnitellessa. Yhdistettynä 3D-printtaukseen erittäin kätevää.
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 25.5.2015
  13. D.Yates

    D.Yates

    Liittynyt:
    7.1.2004
    Viestejä:
    13 100
    Likes Received:
    732
    No siis. 3D malleja nyt on pyöritelty jostain ysäriltä lähtien. Onhan se kai ihan hienoa että sen myös näkee kolmedeenä ja mallia voi pyöritellä "käsin"?
    Mutta silti tuo on vain etukäteen suunnitellun kikkareen pyörittelyä. Yritäpä vapaalla kädellä piirtää joku polttoainesuutin suoraan tuohon 3D malliin.

    Varsinainen suunnittelu kuitenkin tehdään silti hiirellä 2D:ssä.

    Vai?
     
  14. Elu

    Elu

    Liittynyt:
    28.2.2009
    Viestejä:
    3 522
    Likes Received:
    59
    En osaa sanoa kuinka paljon noi ovat käyttäneet tätä varsinaisessa suunnittelussa, mutta ei ne varmasti turhaan siihen tuhlaa aikaansa. Tolla tavalla voisi tehdä hyvinkin tarkkaa työtä nopeasti, kun laitteet ja ohjelmat (ja taidot) vaan ovat oikeat. Varmaan on vielä reilusti parantamisen varaa, mutta en keksi syytä miksi tämä ei korvaisi lopulta hiiren käyttöä kokonaan. Hiirihän on aika epäkäytännöllinen, mutta me ollaan totuttu siihen ja luotu ohjelmat sen ehdoilla.

    edit: Mikään ei estä käyttämästä samoja sovelluksia kuin hiirellä. Kursoria voi liikuttaa sorminkin. Jos vaikka "olet" virtuaalimaailmassa, niin voit tarttua kursoriin sormin ja liikutella sitä vapaasti.
     
  15. D.Yates

    D.Yates

    Liittynyt:
    7.1.2004
    Viestejä:
    13 100
    Likes Received:
    732
    Mietin vaan kumpi on pidemmän päälle käytännöllisempää, jäkittää niinkuin kapellimestari kädet ilmassa vai esim kyynärvarsi tuettuna sormia liikutellen. Jos nyt esim 8 tunnin työpäivän tekee putkeen. Ei sillä että hiirikään mikään ergonomian ihme olisi.

    Mutta lopullisessa integraatiotyössä missä sovitellaan pultteja ja muttereita paikoilleen tuotteeseen voi hyvinkin olla kätevä. Ja mitäs muita kouluesimerkkejä niitä on, jotain kokoonpanon suunnittelua ym.
     
  16. Da_juippi

    Da_juippi

    Liittynyt:
    7.6.2007
    Viestejä:
    114
    Likes Received:
    10
    Kyllähän tuo matalaresoluutioinen developer-mallikin aika huima oli.
    HL2 tuossa hetkosen sillä mätin menemään, huimausta aiheuttaa aika äkkiä alkuun.
    Syvyysvaikutelma vastaa normaalimaailmaa, ja päänliikkeissä ei ole mitään viivettä.
    Refleksin omaisesti väistelee mielellään kun pelin sotilaat pampulla huitoo, sen verran hyvin se tilantuntu siinä tuntuu. ja vähän jopa "hirvittää" hypätä korkealta alas, itsesuojeluvaisto vähän iskee päälle alkuun :)

    En ole itse jaksanut pelata enään HL sarjan jälkeen oikein mitään, mutta nyt kuola poskella odotan FullHD reson valmista oculusta.

    Huikea vimpain, mielestäni hienoinpia keksintöjä pelimaailmaan / työkaluksi, sitten...niin mihin tätä nyt vertaisi sitten? :)
     
  17. Elu

    Elu

    Liittynyt:
    28.2.2009
    Viestejä:
    3 522
    Likes Received:
    59
    Vähän Virtuix Omnia lupaavamman oloinen juoksumatto, Virtualizer:



    Äänettömämpi käyttää, ei vaadi erikoislenkkareita ja ehkä pintakin kestää paremmin tuollaista hankausta. Tasainen pinta on mun mielestäni paljon käytännöllisempi ja luontevampi, kuin Omnin uurteet. Lisäksi crouch-mahdollisuus, toisin kuin Omnissa. Tässäkin on silti parannettavaa ennen kuin alkaa olemaan uskottava. Askellus on tuollaista köpöttelyä ja kyykistymisen mahdollistavat kiskot tuottavat paljon ääntä. Prototyyppihän toi vielä on ja ehkäpä tosta alustasta tulee kovera ja laajempi. Kiskoista nyt on joka tapauksessa tehtävä laadukkaat(=äänettömät?), koska ne ovat tossa se ensimmäisenä kuluva osa. Hinta luultavasti olisi korkeampi ja huoltotarvetta enemmän kuin Omnissa. Näillä näkymin itse olisin valmis kyllä maksamaankin enemmän tuosta laitteesta, jos lopulliseen versioon tulee sellaisia parannuksia mitä oletan.

    Molemmissa on potentiaalia ja varmasti molemmilla saa jo nyt paljon paremman tuntuman pelimaailmaan, kuin muilla ohjaimilla. Vielä kun saadaan käyttömukavuus ja käyttöikä hyvälle tasolle, sekä parannetaan hiukan lisää tota tuntumaa, niin alkaa kuluttajillekin kelpaamaan. Kohtuuhintaan tietysti.
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 25.5.2015
  18. Elu

    Elu

    Liittynyt:
    28.2.2009
    Viestejä:
    3 522
    Likes Received:
    59
    Nostellaas tätä taas pitkästä aikaa.
    Oculus riftiltä on tullut uusi prototyyppi Crystal Cove Oculus Rift "Crystal Cove" Prototype Hands-On (1080p OLED + Positional Tracking) at CES 2014 - YouTube
    Lyhyesti sanottuna verrattuna dev kittiin parannuksia on tehty melkoisesti. Kuvanlaatu, kuvan päivitys ja pään liikkeen seuranta. Vielä ei ole tietoa milloin kuluttajaversio tulee markkinoille. Voi tulla tänä vuonna, tai sitten myöhemmin, mutta rahoitus on kunnossa, joten laitetta voidaan hioa vielä perusteellisesti ajan kanssa. Mielenkiintoista odotella, mitä sieltä lopulta kuoriutuu.

    NASAkin on testaillut OR dev kittiä: NASA Robot Arm Control with Kinect - YouTube
    Ei tarvitse lähteä avaruuspuvun kanssa korjaamaan avaruusasemaa ulkopuolelta, kun voi ohjailla robottia sisäpuolelta. Onnistuu kai se tavalliselta näytöltäkin, mutta VR-laseilla ehkä vielä paremmin etäisyyksien arvioinnin helppouden vuoksi.
     
  19. Elu

    Elu

    Liittynyt:
    28.2.2009
    Viestejä:
    3 522
    Likes Received:
    59
    Kohta puolet ketjun viesteistä on mun kirjoittamia, mutta taas on aika nostaa. Eli hiljattain tulleita uutisia:

    -Developer kit 2 on nyt ennakkotilattavissa. Tossa vähän pidempää jutustelua laitteesta https://www.youtube.com/watch?v=4d3Wli7s6KY.

    -Facebook osti Oculus VR:n. Iso uutinen, joka nostatti netissä paskamyrskyn OR:n fanien keskuudessa. Itsellänikin nousi karvat pystyyn ensireaktiona, koska FB ei tuo kovin positiivisia assosiaatioita. En tiedä onko kuitenkin PR-puheet tehonneet, vai olisko tässä peräti jotain järkeä, koska tarkemmin mietittynä asia taitaapi olla parasta mitä Oculukselle on tapahtunut. Myyntihinta oli vaivaiset 2mrd dollaria, joista 400 miljoonaa käteisenä ja 1,6mrd facebookin osakkeina. Nyt Oculuksella on Facebookin alla aivan eri luokan resurssit, kuin mistä aiemmin voitiin haaveillakaan, joten todennäköisyys lyödä virtuaalitodellisuuslasit läpi ja suurille markkinoille lähiaikoina on paljon suurempi.
    Joku oli koonnut kasan Palmer Luckeyn vastauksia nettiyhteisön ensireaktioihin asiaa koskien Palmer Luckey's responses - Imgur. Palmer on OR:n perustaja.

    -Pian FB:n kauppojen jälkeen tuli julki, että Valven Michael Abrash hyppäsi Oculuksen kelkkaan. Siitä voi sitten vetää johtopäätöksiä kaupan kannattavuudesta. Itse luotan kärkipään ammattilaiseen enemmän, kuin omaan tai nettiyhteisön spekulointiin. Tässä muuten video, jossa kyseinen kaveri löpisee virtual realitystä, ja joka kiinnostuneiden kannattaa katsoa https://www.youtube.com/watch?v=G-2dQoeqVVo.
     
  20. Janne

    Janne

    Ikä:
    31
    Liittynyt:
    26.9.2003
    Viestejä:
    2 993
    Likes Received:
    28
    Sukupuoli:
    Mies
    Tuntuu olevan muotia olla facebookkia vastaan. Nythän noilla on loputon määrä pätäkkää tehdä tosta oikeesti hyvä. Itsellä on viimeaikoina hiipunut fiilis pelailla mutta luulen että kun saadaan oculus ulos ja tuki kunnon peleille niin alkaa taas pelailu kiinnostamaan. Varsinkin jos tulee tuollainen virtualizer joskus johonkin kohtuu järkevään hintaan.
     

Jaa tämä sivu