On vain kaksi tapaa keittää kahvia! (kahvi- ja kahvinkeitinketju)

Viestiketju osiossa 'Kotitalous' , aloittaja -kake-, 31.12.2018.

1. -kake-

-kake- urpo VIP

Sukupuoli:
    Mies
    D92E2662-4449-4E23-B83A-C7EFA9CE3C9A.jpeg

Joxuz ja Lonewolf tykkäävät tästä.
  2. -kake-

-kake- urpo VIP

Sukupuoli:
    Mies
    Kyllä nuotiopannukahvi on parasta.
    Tällä hetkenä kakkosena presso.

4374AEC7-B5E6-47F5-BEC2-F2641A5A31B1.jpeg

Mike, manux ja Lonewolf tykkäävät tästä.
  3. ender

ender

Ikä:
    47
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Espoo
    Ehkä tulee vähän myöhässä mutta teen osalta kannattaa miettä Sage tea maker:ia (BTM800). Taitaa löytyä Gigantistakin nykyisin hintaan 299€:lla, Se osaa lämmittää veden oikeaan lämpötilaan, laskea teelehdet alas ja nostaa sitten teelehdet uuton jälkeen pois. Kahvin (pour over) kanssa itse olen käyttänyt Harion Power Buono Kettle With Temperature Control vedenkeitintä missä saa myös veden lämpötilan säädettyä asteen tarkkuudella.

4. Poppis

Poppis

Oon nyt pari kertaa sillä yrittänyt saada kahvia. No good. Johtuu ehkä kahvilaaduista. Pitää hakea meidän lähipaahtimosta vastapaahdettua kun sen tiedän olevan hyvää. Tai sitten se paperisuodatin on suodattanut rasvat pois.

5. -kake-

-kake- urpo VIP

Sukupuoli:
    Mies
    Mulla on ollut kyllä hyvää kahvia, josta muilla keinoin olen saanut kelvollista juotavaa + hommasin suorilta sen metallisuodattimenkin. Ei ole nyt jaksanut/ehtinyt säätää, kun vähän masentavaa oli...

6. manux

manux

Mulla, jos menee aeropressillä pieleen niin seuraavia havaintoja olen tehnyt

Liian isot hiutaleet -> mauton kahvi
    Liian pienet hiutaleet -> kitkerä kahvi ja/tai jumii aeropress
    Liian pitka haudutusaika -> kitkerä kahvi
    Liian kova lämpö, monesti ei haittaa, joillain pavuilla tulee kitkerää

Jotkin pavut ei toimi vaikka tekis mitä. Onneksi näitä osuu harvemmin kohdalle. Jos tulee kitkerää niin yritän lyhentää ensin haudutusaikaa ja jos ei auta tarpeeksi niin sit vedenlämpö alaspäin. Jos sekään ei auta niin se on sit häviävä veto mun kirjoissa. Viimeisenä oljenkortena olen yrittänyt lisätä purujen määrää reilusti ja käyttää äärimmäisen lyhyttä haudutusaikaa + kuumaa vettä valmiin tuotteen sekaan. Saattaa pelastaa vähän ja kuluu huonommat pavut nopeasti loppuun.

Onko joku keksinyt muita tapoja taistella kitkeryyttä vastaan, kun osuu huono arpa kohdalle?

-kake- tykkää tästä.
  7. Joxuz

Joxuz

Ikä:
    29
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Pirkanmaa
    Kymmeniä papulaatuja tehnyt ja en muista että ois kitkerää tullut. Ehkä en tunnista tai menee vaan sit kastiin huono maku.

Veden keitän nykyään aina kiehuvaksi ja kaadan siitä sisään vielä kuplivana. Tai itseasiassa olen nyt varmaan kuukauden päivät välillä päästänyt kiehautuksen perään kylmää vettä lorauksen. Makuun vaikutusta, ei taida olla.

Jos nyt mikään ei osu kohdalle, niin ostaa vaikka kultakatriinan tummapaahtoa valmiiksi jauhettuna ja koittaa sillä. Ei pitäis epäonnistua, kun sitä on aina kotona muiden kahvien lisäksi ja sitä lähiaikoina juonut eniten. Uuttoajat ja veden lämmöt aivan mitä sattuu ja silti aina omaan makuun päivän paras kahvi.

8. Laardi

Laardi VIP

Ikä:
    44
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Espoo
    Oli päässy pavut loppumaan niin pistin tilaukseen Warrior Coffee Kolumbia papuja.

Tilauksessa kestää kuitenkin niin ostin kilon pirkkapapuja vitosella.

Jaa tämä sivu