Ongelma entisen vuokranantajan kanssa

Viestiketju osiossa 'Kotitalous' , aloittaja Electric Patrol, 11.5.2019.

1. Electric Patrol

Electric Patrol

Moi! Mulla on seuraavanlainen ongelma vuokranantajani kanssa.
    Asuimme avovaimoni kanssa aiemmin vuokralla kerrostaloasunnossa, jonka omistaa yksityinen henkilö.
    Taloyhtiössä tehtiin linjasaneeraus, loppuvuodesta 2018, jonka yhteydessä uusittiin wc-pönttö.
    Muutimme pois maalis-huhtikuun vaihteessa ja loppusiivouksen yhteydessä uuden wc-pöntön posliiniin oli tullut veljeni metallisesta sormuksesta harmaita viiruja, joita itse en tuolloin vielä huomannut.

Tällä viikolla vuokranantajani oli minuun yhteydessä ja vaati, että meidän maksettava uusi pönttö ja sen vaihtamisesta aiheutuvat kulut, koska pöntössä on kuulemma naarmuja.
    Kävin tänään katsomassa naarmuja ja ymmärsin niiden olevan sormuksen pinnasta olevia viiruja, jonka jälkeen olin pöntön valmistajaan yhteydessä ja he kehottivat ostamaan silikaattikumia, joka on tarkoitettu viirujen poistamiseen. Menin uudelleen käymään asunnolla, mutta vuokranantaja kielsi minua pyyhkimästä naarmuja, koska pelkää takuun raukeavan jos yksityinen henkilö pyyhkii ne pois (mitä helvettiä?) ja vaatii edelleen korvaamaan uuden pöntön.

Tein kokeeksi omaan, täysin samanlaiseen pönttöön viiruja metallisormuksella, jonka jälkeen silikaattikumilla pyyhin ne pois. Tämän jälkeen pinta oli täsmälleen saman näköinen kuin ennen naarmuja, eikä mitään vaurioita näkynyt pöntön pinnan lasituksessa.

Mielestäni meiltä ei voi vaatia korvausta, koska pöntössä ei ole mitään vikaa. Oonko mä nyt ihan kusipää ja väärässä vai mitä olette mieltä?

Kiitos! - Aleksi

2. maltsu

maltsu

Ikä:
    46
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Helsinki
    Koita saada sähköpostiin toi valmistajan ohje mitä tehdä, välitä vuokranantajalle ja kirjoita samassa yheydessä että voit tulla asian hoitamaan tai omistaja itse voi hoitaa, jos ei sua sinne päästä. Normaaleja elämisen jälkiä ja lähtee pois, pikkujuttu. Pöntön vaihdatuttaminen kohtuutonta. Mitä ihmettä veljes siellä pöntöllä on muuten puuhannut? :LOL:

Electric Patrol tykkää tästä.
  3. Joxuz

Joxuz

Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Pirkanmaa
    Eihän nyt pöytääkään vaihdeta, jos siinä on läikkynyt ketsuppia. Se siivotaan.

Silikaattikumi on yleinen siivousväline, jolla saadaan siivottua lasituksesta jäljet pois.

Ei vaikuta todellakaan takuuseen. :ROFLMAO:

Vuokranantaja haluaa vain vaihdattaa uuden pöntön sinun piikkiin. Älä vaan mene hänen retkuunsa.

4. Electric Patrol

Electric Patrol

Kiitos teille molemmille vastauksista! Hyvä saada ulkopuolista vahvistusta omille ajatuksille . Ja tosiaan.. Veljeni siis pyyhki rätillä pönttöä ja samalla rannekoru osui posliiniin.

5. Joxuz

Joxuz

Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Pirkanmaa
    Siihen saa jälkiä vaikka farkun napeista tai vyön soljesta. Jotkut vessaharjatkin kuluessaan puhki voi alkaa jättää jälkeä.

Se nyt on sama mistä ne jäljet on tullut. Likaa ne vain on, eikä naarmuja. Saa sillä silikaatilla "pestyä" pois.

6. epäpätevä

epäpätevä

Ja vaikka olisikin naarmuja, pöntön vaihdattaminen vuokralaisen piikkiin kuulostaa vähintäänkin kyseenalaiselta.

7. -_Tane

-_Tane

Sukupuoli:
    Mies
    On olemassa myös kuluttasuoja-asiamies, jos vuokranantaja ei suostu palauttamaan takuuvuokraa. Käsittääkseni siitä alkaa myös juosta korko, jos vuokranantaja ei palauta sitä noin kuukauden sisällä poismuutosta. Tuollaisella tekosyyllä ei todellakaan aleta mitään pönttöä vaihtamaan. Toimitat tuon korjausohjeen hänelle ja jos se ei kelpaa, niin viet asian eteenpäin. Itsekin juuri tappelin takuuvuokran saamisesta, onneksi toinen osapuoli tuli järkiinsä.

8. Mestare

Mestare

Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Seinäjoki
    Se on ryypänny tai muuten vaan hukannu ne takuu massit. Epätoivoissaan koittaa saada sulta jtn kynittyä. Älä mene retkuun. Itsellä kokemusta saman tyyppisestä ongelmasta. Omassa pöntössä oli hius halkeama joka vuosi. Yritti maksattaa vanhaa vauriota minulla, onneksi kuvasin kämpän ennen muuttoa ja jälkeen. Myönsi lopuksi käyttäneensä takuuvuokran omiin tarpeisiinsa, kun hermostuin että missä helvetissä mun rahat on. Enemmän suutuin kyllä siitä kun yritti rahastaa karskisti.

Toi koko keissi on kyllä niin pieni et lähinnä naurattaa hänen toiminta. Itse oot hoitanut oman osuutesi, pallo on hänellä. Pistä korot juoksemaan.
    "Takuu" menee.. joopa joo :david:

9. Poppis

Poppis

Ei missään nimessä ole asiallista vaihtaa koko pönttöä tuollaisen takia. Kuluttajaneuvojaan yhteys.
    Jatkossa jos vuokraa yksityiseltä, niin kannattaa avata pankkiin vuokravakuustili, siellä se raha makaa ja kumpikaan ei pääse niihin käsiksi kuin vasta sitten kun sen on määrä palautua vuokralaiselle tai vuokranantajalle.

10. Electric Patrol

Electric Patrol

Noniin.. Nyt olen saanut pöntön edustajalta lausunnon, että kuulostaa todella kohtuuttomalta vaatia uutta pönttöä. Perjantaina olen menossa käymään asunnolla katsomaan viiruja yhdessä pöntön asentaneen lvi-liikkeen, sekä vuokranantajan kanssa. Pöntön valmistajan edustaja lupasi olla yhteydessä lvi-liikkeeseen tästä takuun säilymisestä.

Asuntoon on tulossa uusi vuokralainen kesäkuun alussa ja uusin vaatimus on, että jos asia ole kunnossa ennen kesäkuun alkua, tulee hän perimään minulta vuokran. Koska kuulemma hän ei voi sinne asuttaa ketään pöntön ollessa viallinen. Takuuvuokran olen saanut jo takaisin ja tässä ollaan nyt perimässä sitä minulta takaisin.

Ei oo kyllä ihan hetkeen vituttanut näin paljon. Vuokra ry:n neuvonnasta kehotettiin hommaamaan uusi pönttö. Lakineuvonta taas sanoi, että ei missään nimessä. Tää on saamassa ihan naurettavat mittasuhteet koko homma ja alkaa mennä usko itseen kun vuokranantaja on niin varma omista oikeuksistaan. Vielä kun tuli äidinmaidon mukana kulautettua vähän jonkinlaista itsensä kunnioittamista, niin jäisi aika paska maku suuhun jos tässä maksumieheksi joudutaan.

11. epäpätevä

epäpätevä

Miten tuollainen sinulta vuokran periminen edes käytännössä toimii, jos kerran olet vuokrasopimuksen jo purkanut ja takuuvuokrankin saanut takaisin. Kuulostaa hämärältä.

12. beginner

beginner

Sukupuoli:
    Mies
    Mitähän helvettiä se osakas edes tuosta vouhottaa, WC-istunhan on yhtiön vastuulla? Onko kukaan edes kysynyt taloyhtiön/isännöitsijän näkemystä aiheeseen? Rikkoontuminen on periaatteessa rikkojan vastuulla, mutta toimintakuntoinen, hieman naarmuinen pönttö on hieman eri asia. Jos taloyhtiö on sitä mieltä että ei vaihdeta, niin sinä et kyllä liene missään vastuussa asunnon omistajalle tuosta.

Vastuunjakotaulukko

"Jäljempänä oleva yleinen vastuunjakotaulukko pätee normaalista asumisesta, kulumisesta ja vanhenemisesta johtuviin vikaantumisiin."

upload_2019-5-14_17-42-2.png

Electric Patrol ja epäpätevä tykkäävät tästä.
  13. -_Tane

-_Tane

Sukupuoli:
    Mies
    En ylipäätään ymmärrä, että mistä se kaveri on keksinyt koko pöntön naarmun? Aika tarkkaan olen itsekin joutunut vuokrakämppiä loppusiivoamaan, mutta tuollaisesta en ole ikinä kuullut. Periaatteessa voit myös haistattaa pitkät koko tyypille, koska takuuvuokran olet saanut ja sinulla on mustaa valkoisella sen pöntön valmistajalta. Jos se oikeuteen haastaa, niin hommaa vain itselleen isomman laskun. Tuollaisten älykääpiöiden kanssa meinaa todella mennä hermot. Miksi vuokrataan yhtään mitään, jos ei osata omia velvollisuuksia edes hoitaa.

Electric Patrol ja Poppis tykkäävät tästä.
  14. Joxuz

Joxuz

Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Pirkanmaa
    Minä ainakin himmailisin ja jaksaisi paljoa edes vastailla viesteihin.

Ei se lvi-liikkeen maurikaan ilmaiseksi tule sitä hommaa katsomaan, jos siis on tuntematon. Tutun toki saa paikalle ilmaiseksi kertoon näkemyksensä, mutta se on tuttu. Ei paljon sana paina.

15. doownek

doownek

Sukupuoli:
    Mies
    Jos kerran takuuvuokrat on saatu takaisin niin haistattaisin vaan pitkät.
    Oikeudessa häviää 6-0 eikä kukaan järjissään oleva edes lähtisi sinne.

16. Joxuz

Joxuz

Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Pirkanmaa
    Juuri näin. Parempi antaa asian olla, koska turhaa selvästi kiristää hermoja. Takuuvuokrakin jo saatu, joten nou hätä.

17. Lonewolf

Lonewolf

Sukupuoli:
    Mies
    Menet perjantaina käymään sillä porukalla, pyyhkäiset ne jäljet heti alussa pois, kerrot että tämä ehjä pönttö on yhtiön vastuulla ja kysyt miks me ollaan täällä? Sitten unohdat koko jutun.

18. Jakob

Jakob

Miten tän kanssa kävi?

Lonewolf tykkää tästä.
  19. SilverHawk

SilverHawk

Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Helsinki
    Täällä huutelee yksi isännöitsijä!

Kyseessä ovat aivan normaalit kulumisen / elämisen jäljet, jotka lähtevät jo täällä aiemmin mainitun silikaattikumin avulla pois. Eri asia olisi, jos kännissä olisi kaatunut pöntön päälle ja siitä olisi lähtenyt pala irti, tällöin vuokralainen voisi olla vahingonkorvausvastuussa.
    Vuokranantajaliitot ynm tahot ovat vuokranantajan puolella, joten heidän vastaus on oletettavaa. Vuokranantaja vaan koittaa saada höynäytettyä sua tai sitten ei vaan ole tietoinen, että wc-pönttö kuuluu taloyhtiön kunnossapitovastuulle, mutta ei tässä tapauksessa kun kyseessä ovat normaalit asumisen / elämisen jäljet.

20. Electric Patrol

Electric Patrol

Loppu hyvin kaikki hyvin. Menin sinne sillon perjantaina ja lvi-firman edustaja oli mun saapuessa jo paikalla. Hän oli todennut saman kuin minä ja kokeillut niitä pyyhkiä pois.

Mä sitten suoritin homman loppuun hänen valvonnassaan, koska vuokranantajan mielestä minun kaltainen "lapsi", "mihinkään kykenemätön" ja "pelkkä sähkömies, joka ei ymmärrä näistä asioista mitään eikä yhtään mitään muuta" ei voi kyseistä työtä itsenäisesti suorittaa.
    Lopuksi vielä piti ihan kirjallisesti lvi- ja pääurakoitsijan edustajan sekä minun allekirjoittaa lappu jossa vakuutettiin takuiden yms olevan ok..
    Kun olin jäljet saanut pyyhittyä ja kehut otettua vastaan, väittelimme vielä lopuksi siitä onko silikaattikumi rikkonut pöntön pinnan kun siitä jäi jäljet posliiniin. Piti perkele kirjallisena sekin kertoa, että millä aineella ne pyyhintä jäljet voi pestä.
    Lopuksi kävelin naureskellen helvettiin sieltä. HOHHOIJAA

Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille!

Jaa tämä sivu