1. Pakkotoiston shopissa -15% KAIKKI! SHABOOM

Tänne kaikki pari- ja ihmissuhdeongelmat

Viestiketju osiossa 'Seksi - parisuhteet - deitti' , aloittaja Eleonoora, 24.11.2005.

1. miri

miri

Musta on ihanaa kuulla, että molemmat vanhemmat tahtoisivat lähivanhemmuuden. Toivottavasti löytyy kuitenkin jokaista tyydyttävä ratkaisu ja ennenkaikkea lapselle helpoin!

JoniHoo tykkää tästä.
  2. Mopsey

Mopsey

Se on kylläkin lapselle aina pahin, jos vanhemmat alkavat sotia lapsen asumisesta.
    Niissä sodissa fiksutkin ihmiset saattavat kilahtaa pahasti ja juuri lapselle koituu monenlaista kärsimystä.

Kärsimys maailmasta vähenisi muutenkin tehokkaimmin siten, että yhä useampi ryhtyisi velaksi.

3. Ginger81

Ginger81

Vaikea tilanne. Ymmärrän hyvin, että äidille on todella vaikea antaa lapsi asumaan pääosin jossain muualla kuin hänen luonaan. Jos sulla olisi normi päivätyö, niin olisi helpompi suoraan puoltaa sun luona asumista. Mutta koska sinullakin on vuorotyö, joka tarkoittaa, että lapsi joutuu olemaan iltoja hoidossa, niin en tiedä onko se ero enää niin suuri, vaikka olisi siellä joskus sitten öitäkin nukkumassa.

Jonkunlainen säännönmukaisuus olisi kuitenkin hyvä löytää, vaikka sitten noiden vuorotöiden sisällä. Kyllä lapset aika helposti sopeutuu noihinkin, kuulemani mukaan.

Itse kuitenkin suosittelen sitä, että lapsi asuu suuremman osan ajasta tosiaan toisen luona, eikä 50-50. Se on kuitenkin lähtökohtaisesti jo sitä, että lapsi muuttaa jatkuvasti osoitteesta toiseen ja jos siihen vielä yhdistää molempien vuorotyöt niin aika sekavaksi se varmaan lapselle käy. Isovanhemmat ovat kiva apu, mutta itse en oikein tue sitäkään, että isovanhemmista tulee säännöllinen "kolmas huoltaja" arkeen. Monet isovanhemmatkaan ei siitä sitten loppupeleissä nauti. Meneehän se työstä. Eri asia on hoitaa lapsia silloin tällöin satunnaisesti jeesaten.

JoniHoo tykkää tästä.
  4. miri

miri

No tuossa olet kyllä oikeassa. Ihan järkyttäviä draamanäytelmiä saanut vierestä seurata omien kavereidenkin kohdalla. Ja ylipäätään lasten osa on turhan usein joutua välikappaleeksi aikuisten sotiin. Tai siis yksikin sellainen tarina on liikaa.

Mä en pysty ajattelemaankaan elämää erossa lapsesta :cry:. Jos jokin asia olisi ohjannut elämäni sellaiseen tilanteeseen, niin olisin taatusti muuttanut asumaan vaikka pahvilaatikkoon lapsen naapuriin, jotta voisin olla lähellä ja tukena. Ymmärrän erotuskaa tuossa asiassa todella hyvin. Mutta on niitäkin, joista ei eron jälkeen lapsen elämässä kuulu. Syynsä varmasti heilläkin omalle toiminnalleen, mutta itelle vaikea ymmärtää. Pahimpia tietysti ne, jotka haluavat lapsen itselleen vaan kostaakseen toiselle, ei siksi, että lapsi olisi heille niin tärkeä.

Tässä tilanne kuitenkin kuulosti välittämiselle, ja toivottavasti molemmat vanhemmat saavat jatkaa vanhemmuuttaan parhain keinoin eron jälkeenkin.

5. ya-ya

ya-ya

Sukupuoli:
    Nainen
    Minäkin ymmärrän sen, samoin kun ymmärrän että isälle on todella vaikea antaa lapsi asumaan pääosin jossain muualla kuin hänen luonaan. Ainahan molempien pitäis pystyä ajattelemaan lapsen parasta eikä itseään, mutta älyttömän vaikeita tilanteita nuo on varmasti kaikille.

6. Ginger81

Ginger81

Joo sehän on selvä. Tässä puhuttiin äidin tuohtumisesta, joten siihen viittasin.

7. J.Jake

J.Jake

Kaupunki:
    Helsinki
    Mä jäin aikanaan vanhempien erotessa asumaan faijan kanssa.
    '80-luvun loppu puolell se oli vielä melko harvinaista.
    Muistan kun jotkut mutsin sukulaiset (naiset) suoraan huusi sille puhelimessa et kuinka se voi tehdä niin...

8. JoniHoo

JoniHoo

Ikä:
    37
    Sukupuoli:
    Mies
    Joo, kostosta ei ole lainkaan kyse, ja sen kyllä kerroinkin erittäin selkeästi että en ole ipanaa mihinkään viemässä pois. No huomenna oli hänen töiden jälkeen tarkoitus vähän jutella kuvioista, katsotaan nyt. Asuntoja oli jo tänään käynyt katsomassa, että luultavasti melko kiireaikataululla hommat on etenemässä exän puolelta. Ei se vuoropäiväkoti nyt poissuljettu asia ole. No katsotaan miten asiat lähtee rullaamaan.

9. Mieskilpikonna

Mieskilpikonna

Sukupuoli:
    Mies
    Pitkään pakkista sivusta seuranneena, päätin kirjoitella tänne ihmissuhdeongelman muodossa. Eli perimmäisenä kysymyksenä lienee, riittääkö ihan ok suhde? Vajaa vuosi suhdetta takana ja jonkinlainen ajatus sen "kipinän" puuttumisesta on hiipinyt mieleen. Epäilen vahvasti, ettei sitä ole koskaan ollutkaan omalta puolelta. Suhteessa kaikki siis toimii ihan hyvin ja puoliso on oikeastaan kaikkea, mitä hyvältä puolisolta voisi toivoa. Vertailukohtana toimii aikaisempi pidempi suhde, jossa riideltiin ja rakastettiin todella lujasti. Älkää käsittäkö väärin, en kaipaa tälläistäkään enää. Nykyisessä suhteessa vaan eletään toista ääripäätä, eikä mitään edes konfliktiin viittaavaa ole koskaan syntynyt. Tiedän, että puolison tunteet minua kohtaan ovat vahvemmat kuin itselläni häntä kohtaan. Ikääkin on jo 30 vuotta, joten teinisuhteesta ei ole kysymys.

Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, onko se jokin puuttuva palanen mahdollista sytyttää vielä tässä vaiheessa? Yleisesti taidetaan puhua ns. kipinän hiipumisesta pitkissä parisuhteissa, nyt asetelma on tavallaan täysin kääteinen. Mitä enemmän mietin asiaa, sitä vahvemmin parisuhteen päättäminen vaikuttaa oikealta ratkaisulta. Olen erittäin empaattinen ihminen ja paska fiilis piinaa mieltä erityisesti työttöystävän puolesta.

Mutta, kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan.

10. Kisumisu

Kisumisu

No tuossa edellä kai mainitsinkin jo että minä kieriskelin siinä että ei tunnu riittävästi, ja sitten kun oltiin erottu, huomasin että mies oli aika ihana, ja minulla oli ollut muita estoja tms. omia ongelmia, jotka laitoin suhteen piikkiin. Mietintätauko olisi voinut auttaa. Riitely ja sopiminen voi pitää yllä sellaista epävarmuutta minkä tulkitsee "kipinäksi" ja "vahvoiksi tunteiksi". Ainakin minä olen sellaiseen on-off-suhteiluun tottuneena jotenkin ahdistunut kun suhde onkin ollut liian helppo ja tasainen.

Varmista että sinä et ole samalla tavalla sekaisin ennen kuin pistät poikki.

Ferya tykkää tästä.
  11. start

start

Sukupuoli:
    Mies
    Ootko huomannut jotain ikäkriisin merkkejä? Onko sulla sellainen olo että mikään ei oikein tunnu miltään, vai onko muu elämä todella mielekästä ja vain parisuhde tuntuu harmaalta? Onhan se elämä marraskuisessa arjessa Suomen kaaoksessa aika helvetin harmaata. Ei siinä oikein aina kiinnosta ja jaksas tehdä mitään kun just selvitä duunista. Sitten jos ei ole rahallisesti varaa irrota arjesta, tai oikein voimia tehdä duunin ohella jotain uutta ja innostavaa niin helposti sitä voi ajautua siihen mielikuvaan että sitä laittaa parisuhteen piikkiin. Vaikka erot on henkisesti todella rankkoja niin on se silti monelle se helpoin tapa muuttaa sitä arkielämää. Voit innoissasi selata sohvalla tinderiä ja vkonloppuisin naurattaa naisia baarissa. Kummasti sitä sinkkuna löytyy virtaa lähteä duunin jälkeen kahville uuden naisen kanssa, versus että lähtisi sen tutun puolison kanssa duunin jälkeen muualle kun kotiin kokkaamaan ruokaa. Jos aiemmassa suhteessa ei kuitenkaan ollut vikaa niin helposti sitä on kohta samassa jamassa uudelleen. Toiset valitsee sen tien että ne hakee niitä elämän kiksejä vaihtamalla parisuhteita ja elämällä jossain huumassa, mutta se on jokaisen oma valinta. Luulen että tollanen hyvässä ja riidattomassa parisuhteessa eläminen vaatii sen että a. Sulla on parisuhteen ulkopuolelta löytyviä intohimoja, esim uusi harrastus mistä saat arkeen kiksejä b. Vietät sen puolisonkin kanssa treffejä aivan kuten sinkkuna c. Olette aktiivisia ja jos mahdollista niin kekseliäitä ja kokeilevia sängyssä. Kyllähän se intohimo siellä sängyssä on varmaan yksi suurista tekijöistä että arkipäiväistyykö se parisuhde. Vaikka oisitte löytänyt sen tutun ja toimivan kaavan millä molemmat saa, niin kannattaa silti ajatella vähän boksin ulkopuolella ja hölmöillä yhdessä.

En nyt tiedä vastaako tää täysin tohon kipinä kysymykseen, mutta ehkä se näkökulmaa muuttamalla sieltä voi löytyä. Se kipinä tarkoittaa melko usein sitä toisen haluamista. Onko jotain tapaa nähdä toinen enemmän seksuaalisena olentona, tai onko sulla ollut aiemmin jotain juttuja mistä olet huomannut pitäväsi mutta mitä nyt seksistä puuttuu? Saako siitä keskusteltua ja koitettua?

Finnlady, SilverHawk, carcayu and 4 others like this.
  12. J.Jake

J.Jake

Kaupunki:
    Helsinki
    Mopsi pitäis saada tonne Wilenius ketjuun.

Olis sekin ihan eri ihminen kun olisi 16vnä löytäny itselleen 45v ukon opettajaksi

13. Mieskilpikonna

Mieskilpikonna

Sukupuoli:
    Mies
    Tämä on hyvä pointti. En kuitenkaan usko, että heijastaisin muita ongelmia tähän suhteeseen. Niitä on nimittäin juuri nyt suhteellisen vähän ja melko mitättömiä.

Vaikka tämä harmaa syksy on omiaan masentamaan ihmisen kuin ihmisen, en kuitenkaan usko sen olevan perimmäinen syy fiiliksiin. Ikäkriisin sulkisin myös pois. Elämä rullaa muuten jopa erittäin hyvin. Myönnän, että työni on melko haastavaa sekä vaatii keskittymistä, minkä vuoksi mehut ovatkin usein lopussa päivän jälkeen ja harrastukset ovat kärsineet. Molemmat olemme ns. hyvissä töissä, joten irroittelu on mahdollista ja sitä on myös tehty. Tässä onkin juuri se, että kaikki tuntuu omasta mielestä vaan ihan kivalta, paitsi seksi on kyllä erittäin kivaa tai hyvää ja toimii. Silti ne suurimmat tunteet ja jäävuorenhuippu jäävät puuttumaan omalta osalta.

Aikaisempi suhde kaatui juurikin siihen, että riitely alkoi olemaan jo melkein päivittäistä, vaikka toisiaan todella rakastimme. Suhdetta myös koitettiin paikkailla melko pitkäänkin, vaikka molemmat taisivat tiedostaa realiteetit kauan ennen lopullista päätöstä. Tämän jälkeen vietinkin villiä sinkkuaikaa noin vuoden verran, kunnes tapasin nykyisen tyttöystävän. Tinder pyörittely on siis tuttua, vaikken sovelluksesta liiemmin pidäkkään. Päällimmäisenä tässä on ehkä se, että en oikeastaan näe yhteistä tulevaisuuttamme esim. lapsien muodossa.

Mitä huumaan tulee, mielestäni pienimuotoinen hullaantuminen kuuluu parisuhteen alkuun. Se on myös ehkä jäänyt tässä suhteessa kokonaan puuttumaan. En varsinaisesti haikaile sinkkuaikaa, mutta en sitä pelkääkään. Melko komeana miehenä, minun ei ole koskaan ollut vaikkea löytää seuraa, mutta pidemmän päälle tunteeton seksi alkaa puuduttamaan. Parhaiten viihdyn parisuhteessa. Tässä tulee väkisinkin se olo, että etsinkö sitä yksisarvista, mitä ei ole olemassa. Toisaalta olisi mielestäni epäreilua roikottaa toista mukana ja odottaa josko ne tunteet sieltä heräisivät. Vuosi on kuitenkin jo aika, jolloin jonkinlaisia syvempiä tunteita olisi pitänyt syntyä.

Mene ja tiedä, voi olla, että olen tekemässä virhettä eroamalla.

14. D.Yates

D.Yates

Helppo homma, en sano edes ääneen.

Mutta ootko noin muuten sitä mieltä että voit vielä löytää sen alkuhuuman jonkun kanssa? Entä sitten kun se menee ohi?

15. Mieskilpikonna

Mieskilpikonna

Sukupuoli:
    Mies
    Kyllä mä ainakin haluaisin uskoa näin. Ja koen, että se on tavoittelemisen arvoinen. En nyt kuitenkaan tarkoita sillä huumalla sitä, mitä romanttisetkomediat on täynnä ja mitä on ensirakkauden kanssa, vaan tietynlaista yhteenkuuluvuuden tunnetta. Vaikea on sanoa, mitä tapahtuu kun alun upeus menee ohi. Voisin olettaa, että se on jonkinlainen vedenjakaja yleisesti parisuhteissa. Joko sulla on tunne, että haluat jatkaa mahdollista kuopista huolimatta tai et.. Ehkä mun mielestä elämä on liian lyhyt tyytymään ihan hyvään, jos on mahdollisuus löytää erittäin hyvä. Tämä saattaa kuulostaa siltä, että vaihtaa parisuhdetta kuin sukkaa, mutta sitä en tarkoita.

16. start

start

Sukupuoli:
    Mies
    Oot tainnut tehdä jo päätöksen. Mä luulen että länsimainen romantisoitu, jylläävien hormoonien täyttämä ensikohtaaminen ei ole mitenkään tarpeellista ja jopa vaikeuttaa onnellisten liittojen syntymistä. Jos pariskunnalla on samansuuntaisia arvoja niin hyvän ihmisen kanssa pitäisi saada skulaamaan niin seksi kuin muutkin elämän osa-alueet. Järjestetyt avioliitot on käsittääkseni verrattaen onnellisia.

Se ei kuitenkaan ole mikään kritiikki sua kohtaan. Olen länsimaisen kasvatuksen saanut suomalainen ja kaipaan ihan samaa kipinää parisuhteen syntymiseksi. Kyllä mä jossain mielessä olen lapsi karkkikaupassa joka saa itse valita juuri sen mitä haluaa, eikä sitten edes osaa päättää, enkä näe sitä välttämättä hyvänä asiana ja kasvaisin siitä mielelläni pois. Totuus on kuitenkin se että paperilla täydellisestäkään puolisosta ei välttämättä saa irti mitä haluaa. Se on se kuuluisa "se jokin" ilmiö ja se vaan on tai ei ole, ja mikä vittumaisinta niin josset tee suhteen aikana duunia niin se saattaa jopa kadota. Nyt varmaan tiedät paremmin mihin mennessä se fiilis sulle tulee jos on tullakseen niin koita ensi kerralla katkaista juttu hieman nopeammin, ettette ehdi kumpikin turhaan investoida niin paljon tunteita peliin. Paska homma kaikkien kannalta kun sitä fiilistä ei tule, mutta noita sattuu.

Tiedän myös ihmisiä jotka tarvitsee sen jingjang mentaliteetin parisuhteeseen. Eli riidellään rajusti ja rakastellaan tulisesti, ja ajoittaiset tää oli tässä ovet paukkuen ja sitten villiä sovintoseksiä. Siinä ehkä vältetään sitä arkiutumista jonkun verran, mutta olisi mulle henkilökohtaisesti liian raskasta enkä edes osaa riidellä. Ei ne myöskään yleinsä ole niitä pisinkestoisia suhteita, mutta joillain kai sellanen latino meininkikin toimii.

Pitkät suhteet on kuitenkin lopulta aina suuren työnteon tulos, ja mun on vaikea uskoa jos joku sanoo ettei +7v suhteessa olisi helvetin vaikeita aikoja ja oltaisiin aina kuin vastaihastuneet. Se kuinka ihastuneena on sen ekat 6kk ollut ei ole silloin niin olennaista vaan se että puoliso on nimenomaan arvoilta ja muutenkin sulle sopiva ihminen ja jolla on halua kestää ne aallonpohjat. Toki se voi auttaa niitä heikkoja hetkiä kun muistelee mihin alunperin ihastui.

Terveisin: kaikista parisuhteista eronnut tunnevammainen, mutta jonka vanhemmat on ollut naimisissa 40vuotta ja hyvin taitaa sisaruksillakin skulata. Jossain on mennyt oma kasvatus pieleen. Niin ja olen tainnut painia samojen ajatusten kanssa niin suhteessa jossa on intohimoa mutta mikään muu ei toimi, kuin suhteessa mistä et löydä mitään vikaa ja silti ei tunnu oikealta.

Invisus, SilverHawk ja sylvikki tykkäävät tästä.
  17. start

start

Sukupuoli:
    Mies
    Pakko vielä lisätä että luulen että toi on melko feminiininen ominaisuus. Jos mä sanon miespuolisille frendeille jotain tollaista niin sieltä tulee: "siis sulla on hyvännäköinen fiksu nainen joka diggaa susta ja teillä on hyvää seksiä ja sua haittaa kun joku mystinen se fiilis puuttuu.. Okei." Mutta mulla ei oikein ole koskaan kasvanut insinööri miesaivot.

Finnlady tykkää tästä.
  18. Drugsta

Drugsta

Lieneekö tarpeen edes luokitellu tuota tavoittelua. Epäilisin, että erittäin moni mieskin kaipaa vastaavaa, mutta osa ei vaan uskalla sitä myöntää toisilleen tai edes välttämättä itselleen äijäilykuorensa läpi.

19. carcayu

carcayu

Voin kyllä omalta osaltani rehellisesti sanoa, etten yksinkertaisesti tunne "sitä jotakin" tunnetta. Tämän takia sitä ei osaa kaivata, kun en ole moista ikinä havainnut. Itse olisin @Mieskilpikonna n kuvauksen perusteella jo into piukassa menossa naimisiin. Olen naisten jutuista ymmärtänyt, ettei "se jokin" tunne katoa suhteen arkistuessa jos suhde muuten toimii. Ilmeisesti kyse on siis eri asiasta kuin alkuhuuma, jonka tunnistan itsekin. Jokainen varmaan itse tietää parhaiten mitä kaipaa eikä siinäkään ole mitään pahaa, vaikka tiedostaisi olevansa sarjamonogamisti, joka liihottelee nuolemassa kermat suhdekakusta. Jos sattuu olemaan komea mies suuressa kaupungissa eikä lastenteko houkuta niin miksipä pitämään kynttiläänsä suotta vakan alla?

20. miri

miri

Ymmärtääkseni kyse on just "alkuhuumasta", sillä onnellisten parien aivoissa aktivoituu just ne alkuhuuma-alueet vielä vuosikymmenien päästä kumppaniaan ajatellessa. Ymmärtääkseni kyse on siis siitä, että toisilla on enemmän taitoa ylläpitää sitä tunnetta itsessään. Toisaalta jostain se alkuhuuma voi puuttua kokonaan, ja juttu on alunperinkin pliisu. On kai ihmisillä sitten monenlaisia syitä etsiä rinnalleen joku toinen.

Mä uskoisin, että jos jäisin suhteeseen ilman tosi vahvaa tunnetta toista kohtaan, niin mua se toinen tarpeineen alkaisi ärsyttämään. Muutenkin haasteellista tottua toiseen ihmiseen niin lähellä.

sylvikki, Invisus ja Kisumisu tykkäävät tästä.

Jaa tämä sivu