Temppuileva niska?

Viestiketju osiossa 'Vammat ja lihashuolto' , aloittaja Metal Heart, 14.11.2018.

1. Metal Heart

Metal Heart

Ikä:
    46
    Tuo otsikko on siis suora lääkärin diagnoosi tähän vaivaani, joka on vaivannut jo kohta kaksi vuotta.

Oireet:

-Huimaus (ei kokoaikaista, ei välttämättä edes jokapäiväistä)
    -Niskan ja kaulan alueen "kiristäminen" (eli tuntuu, kuin niska olisi totaalijuntturassa lähes koko ajan)
    -Vihlonta, joka tuntuu pään sisällä. Useimmat vihlaisut suht harmittomia, mutta ehkä kerran päivässä tulee sellainen isompi vihlaus, jolloin tuntuu, että kaatuisin.
    -Pari kertaa tämän kahden vuoden aikana on tullut isompi kohtaus, jonka oireet osuisi suoraan hyvälaatuiseen tasapainoelimen häiriöön. Eli maailma on tuntunut keikahtavan ja pyörryttänyt pidempään oikein kunnolla.

Tutkittu on. Pää ja kaularanka on kuvattu magneetilla, ei vikaa. Verikokeissa ei vikaa. Silmälääkärillä käyty, ei vikaa. Ainut diagnoosi todella on tuo temppuileva niska, "se nyt vaan oireilee tuolla tavalla" sanoi työterveyslääkäri. Ei sairaslomaa, vaikka kohtuu fyysistä työtä teen.

Hierojilla olen käynyt paljon. Kahdella osteopaatilla ja akupunktiotakin on kokeiltu. Mikään ei ole isommin auttanut. Treenaillut olen, välillä kovempaa, välillä kevyemmin. Lepoviikkojakin on tullut, mutta mikään tapa ei ole vaikuttanut tuohon niskaan.

Itse olen viime viikkoina päätellyt, että kun kaikki vakavemmat sairaudet on tavallaan poissuljettu, niin pakkohan sen on johtua vaan totaalijuntturassa olevista selän alueen lihaksista. Onko jollain kokemusta vastaavasta? Mihin kannattaisi seuraavaksi rahansa kantaa?

Saa antaa suosituksia Turun alueen hierojista, fyssareista, jäsenkorjaajista tai manaajista, jolla olisi kokemusta vastaavasta.

2. Joppa

Joppa

Ft-OMT Niklas Särkilahti Terveystalosta osaa ainakin hommansa.

3. Metal Heart

Metal Heart

Ikä:
    46
    Eikö kellään ole kokemusta tällaisesta oireyhtymästä. Kirjoitettuna nuo oireet näyttää ja kuulostaa lievemmiltä kuin todellisuudessa ovat. Tämä niskahelvetti on todella ikävä vaiva. Jokainen päivä on erilainen oireitten suhteen ja aina saa pelätä, että milloin napsahtaa niskassa isommin. Viime viikolla kävin taas hierojallakin, mutta edelleen vaan kiristää ja vihloo.

Unohtui aiemmin mainita, että saunassa tuo niska jämähtää aina pahemmin. Auttakkee!

4. Joppa

Joppa

Miksi haet apua nettifoorumilta, jonka aihealue ei edes liity vaivaasi? Jos tuo oikeasti haittaa ja tahdot apua niin hae ammattiapua, kuten vaikkapa tuolta mainitsemaltani Niklas Särkilahdelta tai joltain muulta. Etenkään kun vaiva ei selvästi ole mikään oppikirjanmukainen simppelihoitoinen juttu niin ei nettifoorumilta kannata mitään parannusta odottaa.

Poppis tykkää tästä.
  5. Frostwolf

Frostwolf VIP

Miksi ei kysyisi foorumilta? Mikäli luit alkuperäisen tekstin, niin huomaat, että osteopaatit ja lääkärit on testattu ja silti kysyy vielä uusia hoitajia. Kannattaa kysyä muiltakin foorumeilta englanniksi. Ehkäpä joku tietää aiheesta jotakin.

@Metal Heart Onko sinulla treeniohjelma niskan kuntouttamiseksi? Yoga ja pilates tuntuvat olevan melko hyviä vaivaan kuin vaivaan.

6. Metal Heart

Metal Heart

Ikä:
    46
    Ehkä kirjoitin hieman epäselvästi tuon aloituksen, mutta kyllä minä olen hakenut apua muualtakin. Tässä lyhyt yhteenveto:

Neljä lääkäriä, joista kukaan ei ole osannut oikein auttaa. Yksi epäili, että johtuisi silmistä, joten kävin silmälääkärilläkin. Ei johtunut silmistä, mutta uudet lasit piti hankkia.
    Kaksi kertaa magneettikuvissa, joten ei ole kyse verisuonikasvaimesta, aivokasvaimesta, syövästä, eikä edes ms-taudista.

Kahdella eri osteopaatilla yhteensä kahdeksan kertaa. Toinen keskittyi hermopisteisiin ja naksautteluun, toinen kävi läpi kaikki kaulan alueen nikamat. Eipä auttanut.
    Neljällä eri hierojalla lukemattomia kertoja. Mitään isompia jumeja ei pitäisi enää olla, mutta silti vain niskan ja kaulan aluetta kiristää jatkuvasti.

Paikkakunnan omt-fyssarispesialistilla viisi kertaa. Akupunktiota sähköllä ja perus niskanhierontaa. Ei apua, mutta iso lasku. Vähän vielä mietin, että otanko yhteyttä tuohon Niklakseen. Pitää varmaan laittaa viestiä sille ensin.

Työfyssarilla kävin myös. Siitä enempi toisessa viestissä.

Sen takia hain nyt apua täältä, kun kaikki muut keinot olen jo käyttänyt. Ja mielestäni tämä on ihan oikea aihealue.

Viimeksi muokattu: 22.11.2018
  7. Metal Heart

Metal Heart

Ikä:
    46
    Joo, työpaikan fysioterapeutilta sain perusohjeita niskajumppaan, jota aika ahkeraan olen tehnytkin. Yhden alkuajan oireen sain jumpalla heti pois, mutta nykyisin tuntuu, että niska jämähtää vain pahemmin. Alkuaikoina tuolla niskassa tuntui olevan sellaisia pieniä matoja, jotka luikerteli. Sanoin niitä "pieniksi aivoverenvuodoiksi", mutta neljä lääkäriä on vakuuttanut, ettei ole. Eli yksi oire on poistunut tässä matkan varrella.

Ja kiitos tuesta. Tässä on tämän vaivan kanssa niin masentunut ja ärsyyntynyt, että pienikin positiivinen viesti auttaa.

8. Poppis

Poppis

Millainen ryhti sulla on? Pää painuu eteenpäin, hartiat myös, huono ryhti?
    Teetkö näyttöpäätetyötä? Onko työergonomia testattu?
    Kuulostaa vuosikausia kestäneeltä ryhtivialta näin nopeasti ajateltuna.

Mä kävisin muutaman kerran hyvällä jäsenkorjaajalla mobilisaatiohoidossa. Mutta tosiaan vain hyvällä.

9. lumbago

lumbago Iron Fist VIP

Ikä:
    32
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Kouvola
    Taitaa olla kallonpohja aika tiukalla ja pää kenottaa eteenpäin koska huimaa. Eli samaa sanoisin kun Poppis.
    Ryhtiongelmia, hartiat kääntyny eteepäin ja sitä kautta pää kenottaa myös edessä, veikkaisin. Vika voi tosin tulla alempaakin eli lantio kipannut eteen, jota kautta koko ryhti. Eli kannattaa just tsekauttaa jaloista päähän se koko homma esim Jäsenkorjaajalla, osteopaatilla tai vastaavalla, eikä vaan hoitaa sitä missä tuntuu (niska).

10. Metal Heart

Metal Heart

Ikä:
    46
    No niin. Onneksi kysyin foorumilta. Heti tuli uutta näkökulmaa. Ryhdistä ei ole kukaan ammattilainen vielä maininnut, enkä mielestäni mitenkään kumarassa kulje, mutta kerran yksi lääkäri mainitsi ohimennen, että pää kenottaa hiukan eteen. Mut ei se siitä sen enempää sitten huolestunut, joten koko juttu on jäänyt huomioimatta itsellä. Lisäksi äidin puolelta on saatu geeniperintönä hiukan etukenoon taipuva lantionseutu, joten josko tämä vyyhti alkaisi aukeamaan.

Tähän asti on noista jäsenkorjaajista tullu mieleen lähinnä se Ketosen sketsihahmo, mutta heti huomenna varaan ajan.

Isot kiitokset vihjeistä.

11. Frostwolf

Frostwolf VIP

Tässä on vähän keinoja miten korjaan oman niskan tai muun osan aikoina kun on kipuja.
    1. Tukilihas treeni joka aamu. Googlaa tai etsi Youtubesta aiheeseen liittyvä video.
    2. Väli jumppa 45 minuutin välein mikäli istun
    3. Pilates
    4. Venyttely tai Yoga
    5. Jumisen lihaksen uuvuttaminen ie. Kohota olkapäitä voimakkaasti, niin monta kertaa kunnes on niin hapoilla ettet pysty liikuttamaan lihasta enempää. Tämä on todella tehokas tapa rentouttaa lihasta ja saada niveliin nesteytystä. Lymfaattinen järjestelmä ei toimi verenkierrolla vaan vaatii liikettä.
    6. Panacod&Voltaren Forte
    7. Istumis- ja nukkumisasentojen tietoinen korjaaminen
    8. Osteoppaatti

12. dilhart

dilhart

Itse löysin omiin pitkäaikaisiin niska kipuihini kaikkien lääkärien, fyssarien ja osteopaattien jälkeen apua naprapaatilta, joka paikansi vian rintarankaan. Kannattaa joku kokenut naprapaatti etsiä lähiseudultasi, jos päätät kokeilla jäsenkorjaajan jälkeen.

Itsekkin vähän yllätyin, kun sai vihdoin apua enkä ollut ikinä ennemmin mistään naprapaatista kuullutkaan :)

13. Poppis

Poppis

Mä oon käynyt ensin naprapaatilla mutta sitten kerran niksautuksen jälkeen jäi ilmeisesti joku hermo niskassa pinteeseen ja käytin jopa niskatukea kun se vähän helpotti kipua. Sen jälkeen oon käynyt vain jäsenkorjaajalla koska mun rangalle se mobilisaatio on parempi hoitomuoto kuin manipulaatio.

14. lumbago

lumbago Iron Fist VIP

Ikä:
    32
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Kouvola
    Toiki iha selvästi riippuu naprapaatista. Itse oon käyny monesti naprapaatilla niin kertaakaan ei ole niskaa mobilisoinut, tai manipuloinut. Muistaakseni osteopaattikaan ei sille mitään tehnyt. Jotkut on vähä varovaisia asian kanssa, joka on toki hyvä, mut pitäishän sekin aukasta. Jäsenkorjaaja sen sijaan on aina aukassu sen.

Viimeksi muokattu: 27.11.2018
  15. venalaine

venalaine

Ymmärrän tuskan, vaikka omat oireet eivät aivan samoja olekaan. On todella turhauttavaa, kun lääkärit sanovat, että ihan normaaleja jumeja, mutta apua ei tule eikä tilanne muutu, vaikka mitä tekisi. Nämä vaivat alkavat käydä helposti mielen päälle, kun niiden olemassaolon tiedostaa koko ajan.

16. Metal Heart

Metal Heart

Ikä:
    46
    Joo, tilanne ennallaan, mutta päivitetään hiukan.
    Kävin tuossa reilu kuukausi sitten jäsenkorjaajalla ja sanotaanko näin, että turha reissu ja 80€ meni hukkaan. No, sen verran siitä oli hyötyä, et ainakaan tämän korjaajan mielestä, mun asennossa ei pitäisi olla vikaa. Eli paluu lähtöruutuun.

Oon nyt käyny hierojalla kolme kertaa ja huomenna meen taas. Treenaillu oon suht kevyesti, mut tuntuu, et mitä enemmän lepään, niin sitä pahemmin kiristää niskaa. Ja nyt on enempi kiristellyt kaulankin puolelta, johon olen hiukan saanut apua venyttelemällä päätä taaksepäin.

Naprapaatti on vielä kokeilematta, jos se ongelma on tuolla rintarangan puolella. Toisaalta, kun oon kevyesti pehmeällä rullalla yrittänyt avata sitä, niin seuraavana päivänä on aina ollut jopa huonompi olo.

17. B-fitness

B-fitness VIP

Ikä:
    29
    Kaupunki:
    Vekkuli
    Mulla on kans jossain vikaa, niskat jökissä, päätä särkee, reeneissä sumenee välillä, vasen puoli selästä kipeä, vasen olkapää elää omaa elämäänsä, vaikea saada liikkeitä balanssiin.

Rintaan tulee monta kertaa päivässä lukko jonka saan paukautettua auki kun vedän keuhkot täyteen ilmaa ja oikasen selän. Vaiva ollut kauan, mutta nyt viimeiset pari, kolme vuotta haittaava. Lekuri sanoi et ei mitään vikaa. Ei auttanut vaikka intin vastaan.

18. Risee

Risee VIP

Sukupuoli:
    Mies
    Mainitsit tuosta hyvälaatuisesta asentohuimauksesta. Onko sitä siis fyssari tutkinut/diagnosoinut/antanut ohjeita sen korjaamiseen?

19. Ho-

Ho-

Mulla oli pitkään tuota rinta hommaa. Piti ite just tuollain rusauttaa auki. Tuntui että ylimmät kylkiluut painautuis sisään.

Kävin tuossa taannoin Osteopaatilla pari kertaa ja sen jälkeen ei ole kyllä rinta vaivannut. Siellä taisi olla rintarangassa vähän jumia.

Eritotan tämä liike sai ukon menlkeen pyörtmään:

Tuosta sitten viedään kehoa taakse. Liikkeen nimi on
    Standing Thoracic Lift

20. B-fitness

B-fitness VIP

Ikä:
    29
    Kaupunki:
    Vekkuli
    Kiitos! Täytyy perehtyä.

Jaa tämä sivu