Viherkasvit

Viestiketju osiossa 'Kotitalous' , aloittaja Sylverö, 16.4.2019.

1. Sylverö

Sylverö

Sukupuoli:
    Nainen
    Onko joku onnistunut Ikeasta ostetun viherkasvin kasvattamisessa?

Lähes kaikki sieltä ostamani kasvit ovat jotenkin vain kuihtuneet muutamassa kuukaudessa esim muratti, tuonenkielo, aralia ja jopa mehikasvi. Helppohoitoisia kukkia kaikki! Vesiviljeltävät bambut sentään vielä hengissä.

Samoissa olosuhteissa kotona kukoistavat muualta hankitut kasvit. Saman ilmiön havainnut pari kaveriakin ja oma äiskä. Epäilemme, että Ikealla on joku juoni...:cautious:

2. Poppis

Poppis

Oon ostanut vain bambun sieltä ja se pysyi hengissä monta vuotta kunnes kuoli kuivuuteen :nolo:

3. Sylverö

Sylverö

Sukupuoli:
    Nainen
    No tuosta ei voi syyttää Ikeaa :)

4. aikamies

aikamies kääpiöiden sukua VIP

Ikä:
    55
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Tornio
    Entä jos siinä ei ollut käyttöohjetta mukana?

5. Sylverö

Sylverö

Sukupuoli:
    Nainen
    Eipä muuten ole ollut!!! (y)

Tai on niissä ruukkukasveissa on pieni infotarra, mutta ei sellaista monikielistä ohjelehtistä ja muistaakseni bambussa ei ole sitäkään. Aika törkeetä peliä.

6. aikamies

Ikä:
    55
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Tornio
    Eihän suomalainen kuluttaja sitten voi mitenkään tietää, että bambua pitäisi kostuttaa silloin tällöin. Toivottavasti ostoksen voi palauttaa ja vaihtaa vaikkapa Ikean lihapulliin. Niiden kanssa monet meistä tietävät miten toimia.

7. Lonewolf

Lonewolf

Sukupuoli:
    Mies
    Miten suomalaisen kuluttajan pitäs muka tietää, miten ruottalaiset ruukaa lihapulliansa helliä, jos ei ohjeita oo mukana?

8. Poppis

Poppis

Kyllä se yllättävän pitkään pysyi hengissä ilman vettäkin :LOL:

9. Sylverö

Sylverö

Sukupuoli:
    Nainen
    Nyt ostin kasveja Plantagenilta. Olisivatpa pitkäikäisempiä.

10. maltsu

maltsu

Ikä:
    46
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Helsinki
    Mä mietin samaa Plantagenista. Tuli mieleen sellainen että vetääkö jotain hormonikäsittelyjä noille että ovat vihreitä ja elinvoimaisia ja sitten kun vaikutus loppuu nuukahtelu alkaa... Ostin rahapuun joka aika kehnosti menesty. Kävin joskus 4-5 viikon päästä Plantagenissa ja ne samat rahapuut oli sielläkin lehdet ruskeena, tiputtanu lehtiä mielettömät määrät jotka oli siellä maan tasossa ettei oltu siivottu pois. Yucca palmu tossa pöhisee ihan hyvin, mut siinä oli tullessa runko täynnä vihreitä "nuppuja" mistä lehtiä tulossa. Pikkuhiljaa ovat hävinneet. Epäilen että jotain buustia noille annetaan.
    Mistähän voi viherkasveja ostaa pääkaupunkiseudulla, missä olis hyvä valikoima? Tai pienempikin valikoima, mutta olis jotain erikoista? Ja siis ei Plantagen tai ikea...

11. Laardi

Laardi VIP

Ikä:
    44
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Espoo
    ^ Ostan omani Bauhaussista.

12. Delgado

Delgado Base animal

Ikä:
    34
    Sukupuoli:
    Nainen
    Mun Ikeasta ostama anopinkieli kuoli vasta sitten, kun kissa oli tarpeeksi monta kertaa kaatanut yhden taulun sen päälle. Noin muuten olen kyllä tasaiseen tahtiin tappanut kaikista kaupoista ostettuja kasveja, ja luulen että vika on ihan minussa eikä kaupoissa.

13. ya-ya

ya-ya

Sukupuoli:
    Nainen
    Mun Ikeasta ostamani kasvit on yllättävän sinnikkäästi taistelleet mun murhayrityksiäni vastaan. Ja mä otan yleensä hengiltä muovikukatkin.

Usein kai ongelmana on se että muhkein nuppukukinta ja rönsyvehreys ajotetaan sinne kauppaan, joten ne rupsahtaa kotona pakolla käytettyään vähästen multiensa energian edustuskunnon saavuttamiseen. Enempää multaa ja isompaa ruukkua ei kannata laittaa koska kuljetuspaino nousee ja kasvi näyttää orvommalta yksin isossa ruukussa verrattuna siihen muhkeuteen joka saadaan survomalla se numeroa liian pieneen ruukkuun.

Lonewolf tykkää tästä.
  14. Laardi

Laardi VIP

Ikä:
    44
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Espoo
    Vähän lisää vihreyttä. Niin myöhään muistin pistää, että tuleekohan mitään.

hili.jpg

15. Poppis

Poppis

Mä oon ostanut jonkin verran plantagenista kasveja ja hyvin ne voi. Kannattaa vaihtaa vaan ruukku ja käydä juuret läpi ettei oo mitään savipaakkuja/muovihärpäkkeitä tms.

16. Joxuz

Joxuz

Ikä:
    29
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Pirkanmaa
    Valon puutteeseen ne luultavasti nuupahtaa.

Vai monellako on kukillee kasvivalo? Ei sillä, en tiedä onko kaupoissakaan, mutta tuo Ikeasta napattu syksyn ostos ruukussaan oli todella lähellä kuolemaa. Aloin lannoittaa sitä nyt keväällä ja ikkunasta tuleva valo sai sen jatkaan kasvuaan sekä elpymään. Mystistä kylläkin on, miksi riippuvat köynnökset menevät poispäin ikkunasta, kun yleensä kaikki kääntyy kohti ikkunaa tai valoa.

Epäilin talvella huonoon oloon ikkunan kylmyyttä ja valon puutetta.

Kuvasta näkyy kuinka pyrkii pois ikkunasta vaikkakin lehdet ovat kääntyneet kohti valoa. Jänniä nämä.
    IMAG2091.jpg

17. Poppis

Poppis

Mulla on kasvivalo koska mulla on sitruksia jotka vaatii sen. Veikkaan myös että ne nuupahtaa valon puutteeseen.

Miten nuo ylösalaisin olevat kasvit pysyy ruukussa?

Joxuz tykkää tästä.
  18. Joxuz

Joxuz

Ikä:
    29
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Pirkanmaa
    Tuo pysyy vaikka ei ole edes lukitusrengasta ja sellaista verkkoa paikallaan.

Noissa ruukuissa tuli mukana kyllä erikseen sellainen verkko, jonka läpi kasvi saa kasvaa ja keskellä yksi isompi reikä, mutta ei tullut sitä tökättyä paikalleen, kun ei sopinut. Alkuun vähän varisi multaa, mutta eipä ole sitäkään enään tippunut.

Eli hyvin pysyy.

Poppis tykkää tästä.
  19. aikamies

Ikä:
    55
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Tornio
    Kasvivalo on täälläkin käytössä. Saniaisista toinen menestyy sen ansiosta (selviää talvesta), mutta toinen taitaisi tarvita valon lisäksi myös enemmän lämpöä.

Jaa tämä sivu