Yhdistetty voima- ja kestävyysharjoittelu

Viestiketju osiossa 'Aerobinen harjoittelu' , aloittaja Tomekkio, 25.1.2018.

  1. Tomekkio

    Tomekkio

    Ikä:
    27
    Liittynyt:
    12.11.2005
    Viestejä:
    749
    Likes Received:
    51
    Olen viime vuodet käynyt kuntosalilla 3-4 kertaa viikossa ja nyt olisin kiinnostunut myös kestävyysharjoittelusta. Miten näitä kannattaisi yhdistää? Ajattelin, että tekisin 3 voimailupainotteista treeniä viikossa, mutta miten sitten kannattaisi alkaa kehittämään peruskestävyyttä? Ilmeisesti sykealueen kuuluisi olla peruskestävyystreenissä 60-70% max sykkeestä.

    Alkaisiko kunto nousta jos tekisin punttitreenien lisäksi kolme tunnin mittaista juoksu/hiihtoharjoitusta? Sitten jäisi yksi lepopäivä. Ja tarkoitushan olisi myös ainakin ylläpitää lihaksistoa ja nostaa voimatasoja, mutta nostaa reippaasti peruskestävyyttä mikä on aika huono.
     
  2. jto

    jto AMMATTILAINEN

    Liittynyt:
    19.4.2002
    Viestejä:
    15 629
    Likes Received:
    1 810
    Sukupuoli:
    Mies
    kannattaa jakaa se treeni kausiin painottamaan ominaisuuksia. kaikkea et voi saada samaan aikaan. jos hiihto on se laji...no, talvella sitä yleensä helpommin voi tehdä. mutta jos ajatellaan kestävyyttä yleisemmin, esim. kuukausi on aika hyvä pätkä saada hieman kehitystä aikaan jo. esim vuorotellaan seuraavia:
    1. kk: perusvoima puntilla ja kohtalainen määrä peruskestävyyttä alle anaerobisen kynnyksen.
    2. kk: perusvoima ylläpidolle 1-2x vkossa, kestotreeneihin enemmän anaerobisia elementtejä mukaan.

    kaikki riippuu kaikesta eli sen mukaan mitkä on tavoitteet kannattaa se treeni suunnitella. voima tuo reserviä kestävyyteen ja noin 15v sitten jo juttelin asioista mm. hiihtomaajoukkueen valmentajien kanssa. silloin asialle hieman hymisteltiin, mutta nykyään meno on täysin eri ja norjassa voimaharjoittelu on otettu pidempään tosissaan, eikä vain tehty kuntopiirejä.
     
  3. Tomekkio

    Tomekkio

    Ikä:
    27
    Liittynyt:
    12.11.2005
    Viestejä:
    749
    Likes Received:
    51
    Joo tuo jaksotus kuullostaa hyvältä. Onko väliä tekeekö pk lenkin samana päivänä kun punttitreenin ja pitäiskö noi ottaa eri päiville. Meinasin tehdä puntin aamulla ja lenkin illalla.
     
  4. bjanne77

    bjanne77 VIP

    Liittynyt:
    6.8.2009
    Viestejä:
    318
    Likes Received:
    31
    Sukupuoli:
    Mies
    Harrastan crossfittia, voimailua ja triathlonia.
    Yhta asiaa tylsä treenata kerralla, noita treenejä voi hyvin yhdistellä.
    Varo alottamasta liian paljolla juoksulla.
    Kun kilpailut lähenee lisää kilpailun omaisia harjotteita.

    Tän viikon treenit mulla:
    Ma 35 min intervalleja fillarilla
    Ti 20min kevyttä fillarilla + 20min penkkiä kolmosia ja trap bar mavea kevyesti, illalla uinti 40 min
    Ke 1h45min rauhallista fillarilla +15 min juoksua maraton vauhtia
    To Crossfit rinnallevetoa ja wodi
    Pe uinti 40min + 40 min fillarilla kevyttä
    La-Su toinen päivä lepoa toinen päivä juoksu 75min rauhallista tai jos oikeen surkea keli niin vaihdan fillariin

    2018 tavotteet 575kg yhteistulos voimailussa, 5h alitus puolimatkan triathlonissa.
     
  5. jto

    jto AMMATTILAINEN

    Liittynyt:
    19.4.2002
    Viestejä:
    15 629
    Likes Received:
    1 810
    Sukupuoli:
    Mies
    tomekkio: voima ensin jos samana päivänä tekee eli toi on ok.
     
  6. Voldemar

    Voldemar

    Liittynyt:
    11.7.2005
    Viestejä:
    18
    Likes Received:
    0
    Mitenkäs tuo treenien jako harjoiteltaessa kahdesti päivässä? Yleisestihän kerrotaan, että on hyödyllisempää harjoitella eri ominaisuuksia eri päivinä. Kun harjoitellaan kaksi kertaa päivässä, niin eikös silloin ole hyvä jos toinen(kin) treeni on saman ominaisuuden harjoitus? Esim. Voimaharjoitus aamupäivällä ja illalla on parempi yhdistelmä kuin voimaharjoitus aamulla ja kestävyysharjoitus iltapäivällä? Vastaavasti kestävyystreenin perään sopii paremmin toinen kestävyysharjoitus kuin voimatreeni?

    Ajatuksena on, että ensimmäinen treeni on se päivän pääharjoitus ja toinen on sitten kevyempi / tukeva harjoitus.
     
  7. jto

    jto AMMATTILAINEN

    Liittynyt:
    19.4.2002
    Viestejä:
    15 629
    Likes Received:
    1 810
    Sukupuoli:
    Mies
    riippuu hieman mihin aikaan se eka treeni on. jos kovin varhain, sit iisi herättelevä voima ja myöhemmin stydimpi. jos taas ekaan treeniin saa hyvät tehot jo, voimaa mieluusti. kakkostreeni voi olla kyllä kestookin ihan hyvin. kestoo voi treenailla koska vaan. tykkää määrästä.
     
    aikamies tykkää tästä.
  8. bjanne77

    bjanne77 VIP

    Liittynyt:
    6.8.2009
    Viestejä:
    318
    Likes Received:
    31
    Sukupuoli:
    Mies
    Mitä lajia harrastat, tai onko sulla jotain tavotteita ? Olisi helpompi vastata.
     
  9. Voldemar

    Voldemar

    Liittynyt:
    11.7.2005
    Viestejä:
    18
    Likes Received:
    0
    No sehän tässä tavallaan onkin se juttu...lähdetäänpäs vaikka tavoitteista, Cooperissa 3200 m ja lihaskunto kiitettävällä tasolla eli minuutissa 50 istumaan nousua, 50 punnerrusta, 15 puhdasta leukaa sekä vauhdittomassa pituudessa 240. Voimapuolella vedossa 2,5, kyykyssä 2 ja penkissä 1,5 kertaa oma paino. Ja jottei olisi liian helppoa niin tykkään vielä oheen käydä vapaaottelu- ja lukkopainitreeneissä.

    Olennainen kysymys - ja ikuisuuskysymys - on siis se, että kumpi on parempi tapa saavuttaa nuo tulokset crossfit tyyppinen sekaharjoittelu vai ominaisuuksiin perustuva kausijaksottelu...
     
  10. jto

    jto AMMATTILAINEN

    Liittynyt:
    19.4.2002
    Viestejä:
    15 629
    Likes Received:
    1 810
    Sukupuoli:
    Mies
    mulla on sun kaltasia asiakkaita useitakin ja aika kovilla tavoitteilla sekä keston että voiman suhteen. hetimullekaikkitännenyt -pohjainen ajattelu ei vie niin hyvin eteenpäin kuin selkeemmin ominaisuuspainotteinen kausijako. sama koskee muuten myös crossfittaajia. niitäkin mulla muutamia on mukana ja ei kyllä kaikkia ominaisuuksia koko aikaa priorisoida ollenkaan.
     

Jaa tämä sivu