Tämä kuulostaa oudolta. Jossain videossa mm. Hulkki puhuu samasta asiasta, eli etarin hazardeista selälle. Jäi tosin Hulkin videosta vähän epäselväksi, tarkoittiko ylä- vai alaselkää. Itselläni on tasan yhden kerran mennyt alaselkä kramppiin etarista, ja tämä johtui selkeästä tekniikkavirheestä, ei liian isosta painosta. Eli itse kun käytän faarao-otetta ( ranteet ja olkapäät eivät taivu pn-otteeseen, cant' do shit ), niin mulla on taipumus kipata vähän eteenpäin ylös tultaessa. Tämä ei varmaan olisi edes mahdollista pn-otteella, koska ranteet menisivät nopeasti katki. Mutta välttääkseni tämän etupainotteisuuden, mä yritin "nojata" taaksepäin alas mentäessä, mikä luultavasti toi reilusti ylimääräistä painetta lannerangan päälle, ja aiheutti selkäkrampin.
Onneksi tohon oli helppo ratkaisu: jos mun välityksillä etari on ruman etupainotteinen, niin antaa sen olla. Pitää vaan muistaa jännittää vatsaa ylös tultaessa enemmän, kuin esim. takakyykyssä, että kroppa ei pääse kippaamaan liikaa eteen, ja tanko tippumaan. Itseasiassa etarissa jopa ykkösten kokeileminen on imo aika turvallista: tanko pelkästään tippuu lattialle, jos yläselästä pettää pito, tai jaloissa ei riitä jerkku. Takakyykyssä taas ei tulisi mieleenkään lähteä kokeilemaan jotain ex tempore ykkösiä, koska lannerankaan kohdistuva paine on ihan eri luokkaa etariin verrattuna. Mavessa sama juttu. Tämä johtuu siitä, että jos selkä "menee" niin se oman kokemuksen mukaan menee nimenomaan sieltä alhaalta, lantion ja alaselän liitoskohdasta, eikä ylhäältä lapojen seudulta. Lihasjumeja ja domsseja etari toki aiheuttaa yläselkään niskaan, mutta nämä ovat nimenomaan lihasperäisiä, eivät nikamiin kohdistuvia.