[mutu, tällä saa pyyhkäistä vapaasti]
Sinänsä tuntuu uskottavalta, että lihasta pystytään jossain määrin rakentamaan vajaidenkin kaloreiden syönnillä, jos kerran kropassa on energiaa varastoituna vyötärölle niin paljon, että siitä voi vaikka lapiolla ottaa. Omia kokemuksia en pysty tuosta tyrkyttämään koska olen aina ollut suhteellisen hoikassa kunnossa.
[/mutu, tällä saa pyyhkäistä vapaasti]
Itse olen nyt treenannut suurin piirtein marraskuun alusta 3-4 krt per viikko. Mukana on ollut 1-2 krt viikossa aerobista, lähinnä hölkkää. Aerobinen on monena viikkona jäänyt kyllä poiskin. Tavoitteena maltillinen lihasten kasvu ja rasvan määrän pudottaminen. Siis "mission impossible", kun seuraa tämän palstan kirjoittelua. Pitäisi ensin bulkata ja sitten dietata. Varmastikin noin, jos haluaa maksimaalista kasvua ja ankara diettaaminen ei ole ongelma. Itselleni ankara dieetillä olo on ollut vähän hankalaa kun perheessä on murrosikäisiä, jotka mättävät ruokaa kaksin käsin ja jääkaapissa pitää kokoajan olla mistä mättää. Tahtoo itsekuri olla koetuksella.
Olen yrittänyt siis mennä pääosin miinuskaloreilla suuruusluokka se tuttu -500 kcal, mutta ajoittain -1000 kcal ja ajoittain taas +-0. Todennäköisesti on ollut myös päiviä, jolloin on kolahtanut plussan puolella, mutta ne ovat olleet poikkeuksia. Olen ajoittain pitänyt tarkkaa ruokakirjanpitoa, mutta vain kokeeksi, jotta olen saanut näppituntumaa oikeaan tasoon. Ei sitä kokoajan jaksa olla kirjaa pitämässä.
Olen pyrkinyt korostamaan proteiinin määrää ruokavaliossa, jotta kasvu ei jää ainakaan siitä kiinni. Energiaa kun sinänsä on kyllä varastossa poltettavaksi, kuten Risuranne kirjoittaa.
Pituus on 175 cm ja lähtöpaino oli 82,5 kg ja rasvaprosentti noin 20%.
Paino on nyt pudonnut pari kiloa eli on nyt 80,5 kg. Rasvaprosentti on nyt alle 16%. Tällä laskuopilla rasvaton paino on kasvanut noin 2kg ja rasvaa on lähtenyt noin 4 kg. Vyötäröstä onkin lähtenyt 5 cm ja "sormimittaus" jenkkakahvasta näyttää, että laardia on selvästi kadonnut. En tullut ihan alussa mitanneeksi esimerkiksi hauista tai rintakehää, mutta silmätkin (myös perheen muut silmät) sanovat, että kehitystä on tapahtunut. Viimeisen kuukauden aikana itseasiassa sen verran, että epäilen onko välipäivinä tehdyt mittaukset olleet oikein...
Harjoittelu on tapahtunut lähinnä vapailla painoilla ja "perusmassaliikkeitä" käyttäen. Siis (vino)penkki, mave, SJMV, kulmasoutu

ja kyykky. Lisäksi hauiskääntö, pystypunnerrus, dippi ja leuanveto myötäotteella. Ajoittain mukana on ollut taljaa, viparia yms. vaihtelun vuoksi.
Kun kyseessä on siis noobie, niin homma voi toimia ihan käytännössäkin. Tätä onkin moni näyttänyt sanovan, että aluksi se voi toimia, mutta ei enää myöhemmin. Samaa rataa olen ajatellut jatkaa niin kauan kuin suunta näyttää oikealta.
Voi olla, että bulkkaamalla olisi tullut enemmän massaa, myös nettomassaa, mutta ennen kesää olisi sitten tiedossa epämieluisa dieetti.