Left AIC / Right BC / Right TMCC pattern

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja azx
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Left AIC / Right BC / Right TMCC -patternit

Meta description: Ketju Left AIC, Right BC ja Right TMCC -patroneista: PRI-mallit, oireet, testit, harjoitteet ja käyttäjien kokemukset kehon epätasapainosta.

azx

Nyt kun alkaa olla vuosia taisteltu kuvanmukaista virheasentoa vastaan ja järkyttävä määrä rahaa laitettu fysioterapiaan, osteopatiaan ja hierontaan niin ajattelin kyhätä ihan kokonaisen ketjun aiheesta. PRI (postural restoration institute) on laatinut termit kuvan virheasennolle (left aic = oikea puoli lantiosta kippaa eteenpäin ja koko lantio kiertää oikealle), right bc= oikea puoli yläkropasta menee "sumppuun" sekä vastarotatoi vasemmalle & right tmcc= kaularanka orientoi oikealle ja pää vastarotatoi vasemmalle). Muutenkin jos jollain asiaa Postural Restorationiin liittyen niin tähän vaan koska jos muuta apua ei löydy niin ehkä se viimeinen oljenkorsi. PR lyhykäisyydessään "a holistic approach to the management of postural patterns of asymmetry.".

Toisella puolella kroppaa lihakset yliaktiivisina ja kireinä ja toisella puolen löysänä ja heikkona. Viimeisimmällä hierontakäynnillä hieroja tokaisi, että ihan sama kuinka hieroo niin ei aukea. :)

Youtuben puolella varmaan asiapitoisimmat kanavat https://www.youtube.com/@NealHallinan & https://www.youtube.com/@conorharris/featured

Left AIC pattern
View: https://www.youtube.com/watch?v=Ww3BQoyfoPM

Right BC pattern
View: https://www.youtube.com/watch?v=3Da_QeeZvYk

Right TMCC pattern
View: https://www.youtube.com/watch?v=cisSxrXEgKI&t=80s

Onko kellään minkäänlaista kokemusta samantyylisestä ketjureaktiohelvetistä ja löytänyt apua?

rightstancefrontalplane-scaled.jpg

Viimeksi muokattu:
Itelle on ollut apua Conorin Harrisin Beginner Biomechanics kurssista eli tuo on online versio tuosta kurssista.
Tuohan on kyllä suunnattu lähinnä PT:lle + valmentajille, mutta olen itse saanut apua tuon kurssin opeista.
Tuolla kurssin videoilla ohjeistetaan osallistujia mitä harjoituksia pitäisi tehdä kunkin liikkuvuus ongelmien ratkaisuissa. Ja videoiden perusteella olen kokeillut eri harjoituksia että mikä toimii itellä. Tiedoksi että tuolla kursilla on sellaisia harjoituksia, joita ei löydy noista Conorin edullisemmista ohjelmista, itelle ollut esim. hyötyä Prone Propulsion harjoituksesta. Ohessa yksi video tuosta harjoituksesta, mutta tuon oikein tekemiseen vaatinee tuon kurssin ostamisen että osaa tehdä tuon harjoituksen oikein, sillä ei löytyne ilmaiseksi Conorin versiota tuosta harjoituksesta.

Vinkkinä että jos on aikessa ostaa tuon Beginner Biomechanics kurssin, niin tuon sai muistaakseni 50% alennuksella kuin osti jonkin edullisemman Conorin kurssin esim. Beginner Body Restoration.

Olen myös tehnyt Youtubesta löytyvästä Squat University kanavalta harjoituksia, sillä olen kokenut että myös noista harjoituksista on ollut hyötyä liikkuvuuden parantamiseen.

Itelle on ollut apua Conorin Harrisin Beginner Biomechanics kurssista eli tuo on online versio tuosta kurssista.
Tuohan on kyllä suunnattu lähinnä PT:lle + valmentajille, mutta olen itse saanut apua tuon kurssin opeista.
Tuolla kurssin videoilla ohjeistetaan osallistujia mitä harjoituksia pitäisi tehdä kunkin liikkuvuus ongelmien ratkaisuissa. Ja videoiden perusteella olen kokeillut eri harjoituksia että mikä toimii itellä. Tiedoksi että tuolla kursilla on sellaisia harjoituksia, joita ei löydy noista Conorin edullisemmista ohjelmista, itelle ollut esim. hyötyä Prone Propulsion harjoituksesta. Ohessa yksi video tuosta harjoituksesta, mutta tuon oikein tekemiseen vaatinee tuon kurssin ostamisen että osaa tehdä tuon harjoituksen oikein, sillä ei löytyne ilmaiseksi Conorin versiota tuosta harjoituksesta.

Vinkkinä että jos on aikessa ostaa tuon Beginner Biomechanics kurssin, niin tuon sai muistaakseni 50% alennuksella kuin osti jonkin edullisemman Conorin kurssin esim. Beginner Body Restoration.

Olen myös tehnyt Youtubesta löytyvästä Squat University kanavalta harjoituksia, sillä olen kokenut että myös noista harjoituksista on ollut hyötyä liikkuvuuden parantamiseen.

Millaista vaivaa sulla on ollut?

Oireina ollut oikean lavan jumia + lonkat eri tasossa, on myös kiertymää selkärangassa. On kokeiltu noihin ongelmiin erilaisia käsitelyjä kuten osteopaatti, naprapaatti, fysioterapia ja kalevalaista jäsenkorjausta, mutta noista ei ole ollut apua noihin ongelmiin. Kyllä paras apu näyttää olevan erilaisista liikkeeseen perustuvista liikkeistä kuten nuo Conorin opettamat liikkeet ja myös nuo Squat University kanavan liikkeet. Hankin myös tuon Squat University kanavan tekijän kirjan eli Dr Aaron Horsching: Rebulding Milo.

Oireina ollut oikean lavan jumia + lonkat eri tasossa, on myös kiertymää selkärangassa. On kokeiltu noihin ongelmiin erilaisia käsitelyjä kuten osteopaatti, naprapaatti, fysioterapia ja kalevalaista jäsenkorjausta, mutta noista ei ole ollut apua noihin ongelmiin. Kyllä paras apu näyttää olevan erilaisista liikkeeseen perustuvista liikkeistä kuten nuo Conorin opettamat liikkeet ja myös nuo Squat University kanavan liikkeet. Hankin myös tuon Squat University kanavan tekijän kirjan eli Dr Aaron Horsching: Rebulding Milo.
Ok, osittain tutun kuulosta. Mulla tällä hetkellä vittumaisimmat kivut molemmissa jalkapohjissa sekä kosketusherkkyyttä ja kipua selkärangassa muutamassa kohtaa sekä 24/7 jumissa oleva niska/hartiaseutu

Kävely auttanut itsellä pahinpiin jumeihin, on opeteltu oikeaa kävelytekniikkaa että tulee lantioon + rintarankaan kiertoa kävellessä. Eli kyseessä on walking gait:

Mistähän johtuu, että näissäkin asioissa tuntuu Suomi olevan niin jäljessä ja erittäin vaikea löytää sopivaa jeesiä. Jos polvi tai takareisi on kipeä niin täällä tuntuu olevan järjestään se linjaus, että vika on silloin polvessa tai takareidessä eikä tule kuulonkaan että vitullaan oleva lantio vois noihin vaikuttaa. Tai jos joku lihas on kroonisessa venytyksessä ja tuntuu kireältä niin neuvotaan venyttämään vähän lisää :D

Mistähän johtuu, että näissäkin asioissa tuntuu Suomi olevan niin jäljessä ja erittäin vaikea löytää sopivaa jeesiä. Jos polvi tai takareisi on kipeä niin täällä tuntuu olevan järjestään se linjaus, että vika on silloin polvessa tai takareidessä eikä tule kuulonkaan että vitullaan oleva lantio vois noihin vaikuttaa. Tai jos joku lihas on kroonisessa venytyksessä ja tuntuu kireältä niin neuvotaan venyttämään vähän lisää :D
Eipä se oikean asiantuntijan löytyminen USA:ssakaan vaikuta olevan helppoa, sillä noissa Conorin postauksissa on usein mainittu että asiakas on voinut käydä 10:llä eri asiantuntijalla eikä noista ole ollut apua.

Esimerkiksi oheisella videolla:

Kävely auttanut itsellä pahinpiin jumeihin, on opeteltu oikeaa kävelytekniikkaa että tulee lantioon + rintarankaan kiertoa kävellessä. Eli kyseessä on walking gait:

Oikeasta kävelytekniikasta minäkin lähdin liikkeelle. Siis, että askel on symmetrinen molemmilla puolilla. Vas. puolella ontumista ja korjasin askelta fysion harjoitteilla, oppikirjoista, apinoin oik. puolelta. Aika kauan sai opetella, ennen kuin toimii rutiinisti. Sitten fysion harjoitteilla lihaksien, faskian venyttelyitä ja aktivointiharjoitteita. Pääasiassa jumppatyylistä kuminauhaharjoittelua. Aika hitaasti eteni ja luultavasti saa koko loppelämän jumppailla tuon oikean ryhdin eteen. Jotenkin jäi se käsitys, että tämä homma pitää vaan itse jumpata kuntoon. Hieronnasta yms. käsittelystä en ole saanut paljoakaan hyötyä. Ajattelisin kumminkin, että olisi hyvä käydä aukomassa paikkoja silloin tällöin harjoitusten lomassa jollakin hieroja/osteopaatilla. Nämä vaan amatöörin mutuilua..

Conorin kurssilla oli tuo alla oleva kuva, josta selviää selkeästi miten pitäisi painopisteen mennä askeleen eri vaihessa.
Sellainen huomio myös että jollain Conorin viedolla oli mainittu että tukipohjallisen käyttö oli korjannut asiakkaan lantion asentoa, pitänee itsekin kokeilla että auttaako tukipohjallinen omaan lantionvirheasentoon.

basic4.webp

Conorin kurssilla oli tuo alla oleva kuva, josta selviää selkeästi miten pitäisi painopisteen mennä askeleen eri vaihessa.
Sellainen huomio myös että jollain Conorin viedolla oli mainittu että tukipohjallisen käyttö oli korjannut asiakkaan lantion asentoa, pitänee itsekin kokeilla että auttaako tukipohjallinen omaan lantionvirheasentoon.

katso liitettä 252039
Mulle työnantaja kustanti jalkaterätutkimuksen + kustomoidut pohjalliset työkenkiin. Seisoin siinä peilipöydällä niin meni hetki kun hoitohenkilö luetteli miten vitullaan jalkaterät on :D pohjallisiin tuli kaaritukea, varvaskiilaa, kantatukea... Lantion asentoa ne korjas neutraalimmaks kun testattiin askellusta ym. mutta hetken kun noilla oon kävellyt niin vasen polvi kipeytyy ja ranka menee entistä kipeemmäks. On kyllä perkele. Ensi viikolla käyn jälkikontrollissa jos noita modattas jotenkin tai joku muu lähestymistapa.

Joo, noita askel ja jalkapohjakuvia on tullut paljon mietittyä.
Tuota olen opetellut, että painopiste on paremminkin tuolla ulkosyrjän puolella ja sieltä sitten päkiätyöntöä ja isovarvasta kohden.
Holvi laskeutunut vas. jalasta, niin ei niin paljon vaikuta lantion asentoon ja huomaavinani, että holvikin olis vähän korjaantunut harjoituksissa.
Myös tärkeää, että supinaatio pysyy ja tuo päkiätyöntö, että keskimmäinen pakaralihas pysyy aktivoituna tukemassa lantiota askelluksen aikana.
sittenhän voi harjoitella noita pakaroitakin ja polven linjausta, niin kineettinen ketju tulee kuntoon ja jos vaivan juurisyy on tuolla, niin alkaa hidas korjaantuminen. Joku ammattilainen voi korjata tietoa, jos sattuu olemaan virheitä.
Näitäkin kannattaa kokeilla, jos ei ole apua löytynyt.

Conorin ja Nealin juttuihin kun tässä yritetty syventyä niin oikeanlaista hengitystä korostetaan tosi vahvasti (pallean toimivuus). Nyt kun omaa hengitystä oon tietoisesti seurannut niin on kyllä pinnallista. Rintakehänhän kuuluisi laajentua eteen ja taakse, mutta mulla pullistelee vaan vatsa. Oikean sieraimen kautta ei kulje ilma oikein yhtään. Tuo kävi häiritsemään sen verran että pyysin erikoislääkäriä tsekkaamaan nenän. Väliseinä ihan vinossa ja leikkausjonoon. En tiedä alkaako olla jo kaukaa haettua, mutta alkaa jo nakertamaan sen verran pahasti.

Conorin ja Nealin juttuihin kun tässä yritetty syventyä niin oikeanlaista hengitystä korostetaan tosi vahvasti (pallean toimivuus). Nyt kun omaa hengitystä oon tietoisesti seurannut niin on kyllä pinnallista. Rintakehänhän kuuluisi laajentua eteen ja taakse, mutta mulla pullistelee vaan vatsa. Oikean sieraimen kautta ei kulje ilma oikein yhtään. Tuo kävi häiritsemään sen verran että pyysin erikoislääkäriä tsekkaamaan nenän. Väliseinä ihan vinossa ja leikkausjonoon. En tiedä alkaako olla jo kaukaa haettua, mutta alkaa jo nakertamaan sen verran pahasti.
Vatsan pullistumisen estämiseksi pitää käyttää alavastsan tukea eli ab tension kuten Cornor mainitsee videolla:

Itellehän on joogan kautta tullut tietoa miten pitäisi hengittää, joogassa alavatsan tuesta käytetään sanskriitin kielistä termiä bandha.

Tuossa yksi video missä selitetään bandhojen käyttöä:

Lonkan sisäkiertoa tehty Conorin videon mukaisesti, tavoitteena on saada lonkkia enemmän samalle tasolle eli oma päätelmä että itellä on type1 hip impingement. On kyllä tuntunut parantavan tuo harjoitus lonkan liikkuvuutta. Lisäksi otettu käyttöön toiselle jalalle supinaatio tukipohjallinen.

Olen Conorin sähköpostituslistalla, johon tulee säännöllisesti linkkejä unlisted youtuve videoihin, joten niitä en ole postaillut tälle foorumille. Sähköpostilistalle pääsee Conorin blogi sivulta, jos jotain kiinnostaa. Löytyy siis kunkin blogi-sivun alalaidasta.

Tällä viikolla tuli left AIC pattern:iin liittyvä video, youtubesta löytyi vastaava video kuin Conorilta:

Erona Conorin videoon on että Conor käyttää joogatiiltä pään tukena + lonkan ja alimman kylkiluun alle pannaan rullattu pyyhe tueksi kyljen ja lattian väliin.

Tuo Conorin Insta julkaisu sisältää standing posterior hip capsule stretch-harjoituksen, kunhan selaa noita välilehtiä riittävästi, vaatinee Instaan kirjatumisen. Tuntuu omalla kohdalla auttavan oikean lavan jumiin, kun harjoitus tehdään samalla lailla kuin Conorin videolla. Eli oikean puoleinen piriformis vaikuttaisi itellä olevan jumissa.

Tuo Conorin Insta julkaisu sisältää standing posterior hip capsule stretch-harjoituksen, kunhan selaa noita välilehtiä riittävästi, vaatinee Instaan kirjatumisen. Tuntuu omalla kohdalla auttavan oikean lavan jumiin, kun harjoitus tehdään samalla lailla kuin Conorin videolla. Eli oikean puoleinen piriformis vaikuttaisi itellä olevan jumissa.

Ei tuore cuttikuva, mutta tuossa näkyy kun epäsymmetrisyys alko ottaa vallan

Liitteet

• Screenshot_20220614-163007_Gallery.webp
    Screenshot_20220614-163007_Gallery.webp
    27 KB · Katsottu: 218
Back
Ylös Bottom