Massanlisääjä smoothiet --> kova väsymys, heikotus jne.

Koitan selittää mahd lyhyesti.

Olen ns. Hardgainer. Itellä painon saaminen on aina ollut yhtä taistelua.. eli äärettömän työlästä vaikka en harrastaisi mitään liikuntaa. Voin antaa tästä tarkempia esimerkkejä tarvittaessa.

Vuonna 2013 mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta joten mun oli pakko hiljentää tahtia. Uskon että tuokin sairaus sai osittain alkunsa kun vedin vuosikaupalla roskaruokaa kun yritin tällä saada epätoivosesti painoa.
No sainkin. Jopa 87 kiloon asti. Sen ylemmäs en koskaan päässyt ja sit alko kukkaro hupenemaan.

Nyt olen ollut vuoden treenaamatta kun elettii vaikeita aikoja opiskelijana eikä ollut koommin laittaa rahaa ruokaan. Laihduin noin 15 kiloa. Nyt painoa enää 72kg. Olen 175cm pitkä.

Nyt viikko sit päätin että pakko rupee yrittää ottaa massaa taas ja alottaa salilla käyminen. Kilpirauhas diagnoosini jälkeen lopetin viljan- ja maitotuotteiden käytön kokonaan koska huomasin niiden pahentavan oireitani helvetisti.
Itellä on vittumainen elimistö.

No asiaan. Mun on otettava painoa mahd terveellisellä tavalla koska kroppani meni niin huonoon kuntoon ton vuosien paskaruuan ja huikeiden stressitasojen takia.
Zekkasin nettiä viikkotolkul ja karkotin vähä kaikkii ns. Raw Food henkisii massanlisäys smoothieita.
Päivätavote 3000-4000kcal. Enempään ei ole varaa täl hetkellä.

Ongelmani on että heti kun aloin näitä vetämään, rupesin jälleen kärsii vielä kovemmasta väsymyksestä ja "veto pois" meiningistä. Heti tietty syytin insuliinia että piikkaavat tällasten kaloripiikkien jälkeen vitusti. Eikös se ehkä ole osasyy vai mikä teidän mielestä?

Alotin vetämään noin 700-1000kcal smoothieita. Yksi malli:
2 banaania, 2 rkl kookosöljyä, 50g cashewvoita, 50g herneprodea, 1rkl mustaherukoita = noin 800kcal.

Ei riipu kellonajasta milloin vedän.. silti tulee se väsymys. Koitin jo eri variaatioita. Esim että jätän banaanit pois (hiilarit) mut ei auta. Koitin myös jättää rasvasta puolet pois. Silti sama ongelma. Missä mättää? Tällasii smoothieita suosittelevat ihan yleisesti ns. raakaruokabodaajille jne. Mutta ei niistä nyt kuulu tollasta oloa tulla.

Muistuu mieleen kun vuosii sitten vedin näitä kaupan massanlisääjiä joissa maltoa ja heraa jne niin niistä meni kyl pää ihan jumiin.
Mutta mikä täs nykyses kuviossani mättää? Itel kun on melkee pakko välttää mahollisimman hyvin kaikkee epäterveellistä ja prosessoitua.

Osaako joku jelpata?
Pitääkö mun lisätä mukaan jotain kuitua tms että insuliinini ei piikkais nii jyrkästi?

Jumalauta kun ottaa aivoon. Pakko mun on niitä kaloreita ruvettava saamaan. Ja nimenomaan smoothieiden muodossa.

PS. Samalla tuntui että unentarpeeni nousi jälleen vähän ja aamulla tunnen raskasta oloa.
Nautin näitä smoothieita siis pari päivässä. Loput pyrin ottamaan kiinteestä ruuasta.

mulla tulee aina heikko väsyny olo jos en saa tarpeeks hiilareita, ihan eri fiilis syödä kunnon annos ruokaa kun juoda se alas. tokihan se ei kaikilla vältsii oo sama mutta näin mulla :) tokihan kuitu hidastaa verensokerin nousua et voithan kokeilla banskujen sijaan smoothiessa vaik kaurahiutaleita?

no pienennä niiden juomien annoskokoja ja juo useampi, ettei kerralla tule hirveää kaloripommia. Toisekseen, ei ole mitään järkeä treenata on/off jos ei ole huippulahjakas, joten yritä pitää se motivaatio ylhäällä, ei ne lihakset yössä kasva. Miksi sitä painoa niin hirveästi pitää olla? Onko tavoitteena kilpailla? Tuolla varrella 75-77kg näyttää ihan tarpeeks isolta alhasilla rasvoilla, jos ei siis ole lavoille tarkotus mennä.

no pienennä niiden juomien annoskokoja ja juo useampi, ettei kerralla tule hirveää kaloripommia. Toisekseen, ei ole mitään järkeä treenata on/off jos ei ole huippulahjakas, joten yritä pitää se motivaatio ylhäällä, ei ne lihakset yössä kasva. Miksi sitä painoa niin hirveästi pitää olla? Onko tavoitteena kilpailla? Tuolla varrella 75-77kg näyttää ihan tarpeeks isolta alhasilla rasvoilla, jos ei siis ole lavoille tarkotus mennä.

Joo, massanlisäys oli ehkä väärä sana. Mutta pointtina oli että itellä pitää päästä pvässä väh. 3000 kalorimäärään joka tapauksessa ja se on ainut tie etten laihdu kokoajan, ja että saa edes jotain tuloksia. Itellä kun jos menee ton alle pvässä niin painoni laskee solkenaan, kiitos metabolismini. Välil tuntuu ettei tarvii jättää kuin yks ateria väliin niin paino on laskenu viikossa kilon.

Olen kokeillut aiemmin peruskuvioita että monta pientä ateriaa pvässä. Tuli koitettua ihan kaikkia dieettejä. Omalle keholle se ei sopinut. Tunsin paljon suurempaa väsymystä, kuin jos syön vain 4 kertaa pvässä. Olen pidempään noudattanut tota 4 kertaa pvässä syömistä ja oloni on ollut parempi.

Lisäksi en pysty kiinteällä ruualla saamaan painoa, ja jos joku tätä epäilee, voin antaa käytännön esimerkkejä minkälaisia määriä tuli aikoinaan kiinteetä safkaa vedettyä saamatta grammaakaan painoa kuukaudessa lisää.
Siksi pyrin nauttimaan ison osan kaloreista smoothieiden muodossa, joka on helpottanut painon pysymistä myös.

Mutta pitää tosiaan koittaa lisätä tuota kuitua tilalle tai sitten ei auta muu kuin pienentää annosta(mitä en toivoisi). Kyllä mielestäni kehon pitäisi tuo kalorimäärä vielä pystyä käsittelemään ilman sitä väsyä?
Pitää vaan koittaa eri koostumuksia smoothiessa. Joissain paikoissa myös sanottu että kookosöljy ei sovi kaikille.. vois kokeilla senkin tilalla jotain muuta, esim pellavansiemenöljyä..

Millä perusteella uskot, että kiinteä ruoka käyttäytyisi elimistössäsi eri tavalla kuin nestemäinen? Vai tarkoitatko, että sinun on mahdotonta syödä tarvitsemiasi määriä kiinteää ruokaa?

Kilpparin vajaatoimintaan on ilmeisesti tällä hetkellä lääkehoito? Millon seerumin TSH-arvot tsekattu viimeksi?

Ei pitäisi olla rahojen este bulkkaamiseen, jos hiilareilla bulkata pystyt.No joo, et käytä viljatuotteita, mutta perunaa ainakin saa halvalla :)

Mitkä sun kcal/makrot ovat? Kerros esimerkkinä esim. treenipäivän ruokailut.

Kyllähän mahassa vatsahapot ja suolessa ruoansulatus entsyymit on rajalliset, mutta eipähä tommosiin ongelmiin yleensä törmää vasta kuin suurilla määrillä kiinteää ruokaa tyyliin 4-5kg-> /päivä ja enemmän.

Mitä bulkkiin tulee niin ruoka aineet kannattaa valita kyllin kaloritiheeksi eikä leikkiä millään perunalla koska sitä saa vetää otsa märkänä Jos muutenkin ongelma saada ruokaa alas.

Joo tyroksiinia syönyt siitä 2013 lähtien. Kilppariarvot oli silloon TSH 7.1. Monet sanoivat että tolla arvolla ei pitäis ees sängystä päästä ylös, ja nii se vähä olikin. Keho oli aivan loppu siitä paskaruuan mättämisestä ja energiajuomien litkimisestä. Nyt keväällä tsh oli 5 eli vieläkin aika korkea.. mutta nyt kesällä enää 3. Tietty toho arvoon vaikuttaa paljon ressaava elämäntilanne jne.

Joo jouduin syömään niin hirvittäviä määriä kiinteetä ruokaa että olo oli sairas kokoajan..söin siis vain kaloritiheetä ruokaa, roskaruokaa pääasias.
Sitten vasta kun otin peliin silloin massanlisääjät (kaupan valmiit)..rupesin saamaan painoa kilon kuussa lisää. Koskaan en saanut nopeammin painoa. Noissa massapommeissani oli silloin vielä oliiviöljyäkin reilusti. Eli oon niin paha ektomorf kuin voi enää olla. Esim HodgeTwinsejä lainaten "oma kehosi on pahin vihollisesi." Ja yleisestihän asiaa tutkittaessakin ilmenee hyvin että hardgainereille suositellaan ottamaan ainakin joku siivu kaloreista nestemäisenä "in liquid state". Paremman imeytymisen takaamiseksi. Ja kyllä, pureskelen myös kiinteen ruuan aina huolellisest.

Pakkiis, joo monet ovat suositelleet myös laadukkaiden entsyymien käyttöä mulle. Olen harkinnut kokeilevani jossain vaiheessa.

Täl hetkellä työkuvioni takia en valitettavasti pysty syömään aterioita aina samaan aikaan. Ja myös vaihtelee reenaanko aamulla vai illalla.
Joo syön myös perunaa, täysjyväriisiä ja kvinoaa. Enemmän riisiä ja kvinoaa juuri kaloritiheyden takia. Kvinoaa aina kun kukkaro siihen sallii. Kvinoasta koen paremman olon kuin riisistä tai perunasta. Sekä saa hyvän mällin rautaa, prodee enemmän, kuituu jne.
Prodee tulee hyvin kalasta. Punasta lihaa ja kanaa joudun välttämään valitettavasti. En vaan koe hyvää oloo niiden syömisen jälkeen. Olo on aina raskas ja huono. Mutta ei koskaan kalasta. Kalaa löytyy aina pakkasesta ku tulee kalastettua.

Eli täs ny esimerkkinä esim jonkun reenipvän ruokailut. Kellonajat tosiaan ain vaihtelee kuten mainittin.
Herätys 7-8.
Smoothie klo 9.
Klo 10 reeni.
Klo 12: 300g kalaa, 70-100g kvinoaa (koitan välttää suurii hiilarimäärii kerralla kun itel liian iso määrä vetää veteläks), kasviksia.

Työskentelen pääasias eniten 12-18 välisenä aikana. Silloin syön esim. ison tonnikalasalaatin (mukana auringonkukansiemeniä ja öljyä) tai juon smoothien. Vältän tänä aikana mitään raskasta kun keskittyminen vähän parempaa.

Klo 18 smoothie
Klo 20 riisiä/kvinoaa + kalaa.
Ennen sänkyyn menoa vedän usein esim manteleita tms.

Välil tietysti voin syödä aterian tai pari enemmänkin pvässä. Mutta tollakin kuviolla menee 3000kcal rikki ihan nätisti..

Tein nyt aamusmoothieen taas uuden kokeilusekotuksen, laitoin ruokalusikallisen pallavansiemenrouhetta kuiduiksi (ja onhan siinä hyvin prodeakin). Katotaan josko auttaisi. Jos ei toimi niin pitää koittaa vaihtaa kookosöljy johonkin muuhun, kyllä jokin oikea ratkasu löytyy varmaan. Tai pienennän vaan annoksia..

Itelle tosiaan noiden vuosien aikana kehittyi useita ruokayliherkkyyksiä..maitotuotteet, viljat, kananmuna, soija, punanen liha, kana, sipuli.. niitä ei meitsin kroppa vaan osaa käsitellä ja tulee oireita. Mut näillä mennään.

Aloitan myös tekeen pätkäpaastoa, 24h tuntia vkossa. Pari tuttua jotka reenaa niin tekee tota ja auttaa insuliiniherkkyyteen, väsymykseen jne. Ja yhen pvän syömättömyys ny ei pahemmin painoo pudota. Aion ainakin kokeilla, epäilen usein että insuliiniherkkyydessäkin voi olla jotain päi helevettiä. Enkä yhtää ihmettelis että siinä ois syy miks oon aina muita väsyneempi ruuan jälkeen (söin mitä tahansa).

Armeijassa olin se joka söi koko komppaniassa eniten aina, uskokaa tai älkää. Silti olin se pieni 70kg poika. Olin ne muutama harva joka kävi aina iltapalallakin, 13 sämpylää saatto mennä niin et tärisi. Olin myös helvetin paljon muita väsyneempi, no ihmekös.

Ruokavalion totaalimuutoksel sain monia asioita korjattuu. Mut silti tuntuu et kaikki ei oo kunnossa viel. Siks täs on vähän kokoaika kokeiltava mitkä ruoka aineet ei sovi itelle, ei se muu auta. Tuon kanankin tosiaan jätin ruokavaliost vasta pari kk sitten kun totesin että ei toimi mulle. Ja mikäs parempi motivaattori tähänkään olikaan kun ystäväni serkku joka käyttää pääprodelähteenä vain kalaa ja on huikeessa kunnossa :)

Välil tuntuu että turha kait näil foorumeil näistä huudella, kyllä se parhaiten oikee kuvio löytyy testailemalla. Mutta lähinnä siksi tämän threadin laitoin jos joku muu taistellut vähän samojen ongelmien kanssa ja osaisi heittää jotain uusia vinkkejä.

Sori tuli vähän pitkä viesti.

Viimeksi muokattu:
Ja turha kait tätä ketjua jatkaakaan, hyödytöntä kun tulin järkiini. Säästän juuri rahaa MDD:n laajaan ruuansulatusanalyysiin. Epäilen että safkan imeytymisessäni on pahasti jotain pielessä monestakin syystä. Oireet olleet 10 vuotta vaikka viljattomalla ja maidottomalla sainkin ison siivun karsittua pois. Silti väsymys, lihasheikkous jne ongelmat jatkuu. Siksi en aloita kunnolla reenaamistakaan koska oon mennyt usein vaan kaikki pahempaan suuntaan kun ei tunnu palautuvan vaikka mitä tekisi.
Jos ruuansulatukseni on päin v:tä niin turha oottaakaan mitään tuloksia.

Samassa paikassa tutkitutan mahdollisen "lisämunuaisen uupumuksen". Liekkö tuokin mennyt vituiksi siitä vuosien ressaamisesta ja paskaruuasta, en nimittäin ihmettelis.
Joten pitää tällaset asiat kyllä ensimmäisen karsia pois pelistä.

Mutta näille mennään! Joten hyvät kesät vaan kaikille.

Ja turha kait tätä ketjua jatkaakaan, hyödytöntä kun tulin järkiini. Säästän juuri rahaa MDD:n laajaan ruuansulatusanalyysiin. Epäilen että safkan imeytymisessäni on pahasti jotain pielessä monestakin syystä. Oireet olleet 10 vuotta vaikka viljattomalla ja maidottomalla sainkin ison siivun karsittua pois. Silti väsymys, lihasheikkous jne ongelmat jatkuu. Siksi en aloita kunnolla reenaamistakaan koska oon mennyt usein vaan kaikki pahempaan suuntaan kun ei tunnu palautuvan vaikka mitä tekisi.

Samassa paikassa tutkitutan mahdollisen "lisämunuaisen uupumuksen". Liekkö tuokin mennyt vituiksi siitä vuosien ressaamisesta ja paskaruuasta, en nimittäin ihmettelis.

Tuo olisi myös oma veikkaus, että suolistopuolella on ongelma. Tee analyysi ja katso mitä löytyy ja jos rahasta on tiukkaa voit myös etsiä esim. jostain kilppariryhmästä lääkärien ohjeita suoliston fiksaamiseen. Otat sitten myöhemmin tuon analyysin jos ei auta.

Eipähän tuo huonoa tee katsoa lisiksiäkään jos on tuollainen meno ollut ja väsymys ei parane.

Mitä tuohon painoon tulee niin 175cm voi olla hyvässäkin lihassa, ilman läskiä karvan yli 70 kiloisena. Ihan turha sitä fläbää on kerätä ja kuvitella olevansa isompi.

Lähdet siis tilaamaan oletettavasti pirullisen kalliita laboratorioanalyysejä ilman omaa asiantuntemusta ja vielä ilman ammattilaisen konsultaatiota? Aivan idiootin hommia IMO. Olet siis diagnosoinut itsesi sen tiedon perusteella, joka on a) sinun mutuiluasi b) random foorumeilta luettua c) todellisen tiedon murusia hyödynnettynä markkinointiin ja sitten todennut tarvitsevasi juuri tietyn labra-analyysin ja olet siitä valmis maksamaan - sinulla kun ilmeisesti oli vielä raha varsin tiukassa. Otitko huomioon, että voisi olla kenties jotenkin mahdollista, että oma "asiantunteva" diagnoosioletuksesi ja laboratoriokoevalintasi saattavat olla vääriä?

Nyt järki käteen ja lääkärille. Vaikka työterveydenhuollon tai kunnallisen kautta, jos suinkin mahdollista - eli on koska sinulla tuskin on kovin kiire enää, koska olet selvinnyt jo 10 vuotta. Sitten esität asiasi noin ja olet jämäkkä, että asiasi selvitetään, niin lääkäri osaa taatusti ohjata sinut eteenpäin. Jos laboratoriokokeisiin päädytään, tulet ne saamaan tuota kautta huomattavasti halvemmalla ja saatat saada kunnollisia ja hyödyllisiä vastauksia ihan ilman labrojakin.

Tämän saman virheen tekee 10 jannua tusinassa - tietoa kun tuntuu olevan tarjolla rajattomasti ja kynnys lääkäriin menoon nousee, kun huippuhienoihin labratesteihin pääsee tilaamalla ne kotoa.
PS. Ei millään pahalla - päinvastoin toivon todella, että asiasi selviää ja pääset vaivoistasi eroon ja treenaamaan, jos mieli tekee. Toivottavasti muistuu muillekin mieleen, että vaikeat ja kalliit päätökset kannattaa jättää ammattilaisille näissä jutuissa.

Lähdet siis tilaamaan oletettavasti pirullisen kalliita laboratorioanalyysejä ilman omaa asiantuntemusta ja vielä ilman ammattilaisen konsultaatiota? Aivan idiootin hommia IMO. Olet siis diagnosoinut itsesi sen tiedon perusteella, joka on a) sinun mutuiluasi b) random foorumeilta luettua c) todellisen tiedon murusia hyödynnettynä markkinointiin ja sitten todennut tarvitsevasi juuri tietyn labra-analyysin ja olet siitä valmis maksamaan - sinulla kun ilmeisesti oli vielä raha varsin tiukassa. Otitko huomioon, että voisi olla kenties jotenkin mahdollista, että oma "asiantunteva" diagnoosioletuksesi ja laboratoriokoevalintasi saattavat olla vääriä?

Nyt järki käteen ja lääkärille. Vaikka työterveydenhuollon tai kunnallisen kautta, jos suinkin mahdollista - eli on koska sinulla tuskin on kovin kiire enää, koska olet selvinnyt jo 10 vuotta. Sitten esität asiasi noin ja olet jämäkkä, että asiasi selvitetään, niin lääkäri osaa taatusti ohjata sinut eteenpäin. Jos laboratoriokokeisiin päädytään, tulet ne saamaan tuota kautta huomattavasti halvemmalla ja saatat saada kunnollisia ja hyödyllisiä vastauksia ihan ilman labrojakin.

Tämän saman virheen tekee 10 jannua tusinassa - tietoa kun tuntuu olevan tarjolla rajattomasti ja kynnys lääkäriin menoon nousee, kun huippuhienoihin labratesteihin pääsee tilaamalla ne kotoa.
PS. Ei millään pahalla - päinvastoin toivon todella, että asiasi selviää ja pääset vaivoistasi eroon ja treenaamaan, jos mieli tekee. Toivottavasti muistuu muillekin mieleen, että vaikeat ja kalliit päätökset kannattaa jättää ammattilaisille näissä jutuissa.

Olen ravannut lääkärilläni viimeisen 5 vuoden aikana todella aktiivisesti. Samoista vaivoista käynyt sekä yksityisellä että kunnallisilla. Olen ollut helvetin jämäkkä aina. Ja mulle on sanottu että kaikki mahdolliset testit on tehty mitä ainakin kunnallisella voi tehdä!
Vatsalaukun tähystykset monta kertaa, paksusuolen tähystys, kaikki mahdolliset verikokeet moneen kertaan, magneettikuvat, sydänfilmit otettu joka vuosi ja näetkö sitten tossa rumbassa enää mitään järkeä?
Ja ollut monen monen eri lääkärin vastaanotolla samoista jutuista. Ihan armeijan lääkäreiltä lähtien. Mitään ei koskaan löydy.

Jopa kilppari vajikseni ei lääkärini todennut vaan minä itse. Lääkärini lähinnä nauraa koko kilpparivillitykselle. Mutta otin arvot ylös ja annoin ne muutamalla muulle asiantuntevalle ja kaikki totesivat että kyllä sulla kilpparis tulehdusta on noilla arvoilla. No sain lääkityksenkin KINUMALLA omalta lääkäriltäni. Lääkitys rupes heti parantamaan oloa hiukan.
Olen yrittänyt lääkärin vaihtoa, ei ole onnistunut vittu millään. No nyt onnistui 2 vuoden ruinaamisen jälkeen.
Joten kyllä täs jumalauta ollaan kyllä kokoaika tehty kaikki mitä vaan voi.

No tämä ruokavaliomuutoskin oli ihan oman tutkinnan tuloksia. Se että itse osas hokaa kaikki yliherkkyydet ja tutkia mitkä safkat tekee hallaa kilpparille jne jne. Viljojen ja maitotuotteiden jättäminen poisti monta monta oiretta mutta silti puolet vielä jäi. Olen testannut myös lähes kaikki mahdolliset ruokavaliot.

Eli jos kaikki lekurini sanovat että muita testejä en voi enää tehdä kunnallisilla niin mitä muita vaihtoehtoja tässä enää jää?
Eikö mielestänne muka ole järkeä laittaa paria kolmeasataa siihen että saa nuo muutkin suljettua pelistä pois? Vai jäänkö oottamaan että jollain uudella ihmeruokavaliolla saan parannettua itteni kokonaan ilman lääkäreiden apua?

Näissä joka vuotisissa "rutiini" tutkimuksissa en aio ravata enää, se on jo nähty. Ilmeisesti reilu 5 vuotta siihen riittää. Ja myös noihin MDD:n testeihin tarvii oman lääkärin lähetteen.

PS. Jos joku nyt ihmettelee että "no miksi sitten haluut alottaa reenaamisen jos tollasessa kunnossa asiat". No tää on ollut matalaliitoa monta vuotta. Mutta halusin ottaa reenaamisen pitkäst aikaa kevyesti kuvioon. Ja kalorimääristä puhuin koska kuten kerroin, en halua laihtua kokoajan. Ja nimittäin laihdun jos ei tuota kalorimäärää tule mistä puhuin. Ja tällöin mulla on ollut mahdotonta saada tuloksia.

Joten mielummin tutkisin vielä muut mahdolliset asiat että asiat vois helpottua ja voisi reenata niinkuin silloin kauan sitten taas.

Viimeksi muokattu:
Olen ravannut lääkärilläni viimeisen 5 vuoden aikana todella aktiivisesti. Samoista vaivoista käynyt sekä yksityisellä että kunnallisilla. Olen ollut helvetin jämäkkä aina. Ja mulle on sanottu että kaikki mahdolliset testit on tehty mitä ainakin kunnallisella voi tehdä!
Vatsalaukun tähystykset monta kertaa, paksusuolen tähystys, kaikki mahdolliset verikokeet moneen kertaan, magneettikuvat, sydänfilmit otettu joka vuosi ja näetkö sitten tossa rumbassa enää mitään järkeä?
Ja ollut monen monen eri lääkärin vastaanotolla samoista jutuista. Ihan armeijan lääkäreiltä lähtien. Mitään ei koskaan löydy.

Jopa kilppari vajikseni ei lääkärini todennut vaan minä itse. Lääkärini lähinnä nauraa koko kilpparivillitykselle.
Mutta otin arvot ylös ja annoin ne muutamalla muulle asiantuntevalle ja kaikki totesivat että kyllä sulla kilpparis tulehdusta on noilla arvoilla. No sain lääkityksenkin KINUMALLA omalta lääkäriltäni. Lääkitys rupes heti parantamaan oloa hiukan.
Olen yrittänyt lääkärin vaihtoa, ei ole onnistunut vittu millään. No nyt onnistui 2 vuoden ruinaamisen jälkeen.
Joten kyllä täs jumalauta ollaan kyllä kokoaika tehty kaikki mitä vaan voi.

No tämä ruokavaliomuutoskin oli ihan oman tutkinnan tuloksia. Se että itse osas hokaa kaikki yliherkkyydet ja tutkia mitkä safkat tekee hallaa kilpparille jne jne. Viljojen ja maitotuotteiden jättäminen poisti monta monta oiretta mutta silti puolet vielä jäi. Olen testannut myös lähes kaikki mahdolliset ruokavaliot.

Eli jos kaikki lekurini sanovat että muita testejä en voi enää tehdä kunnallisilla niin mitä muita vaihtoehtoja tässä enää jää?
Eikö mielestänne muka ole järkeä laittaa paria kolmeasataa siihen että saa nuo muutkin suljettua pelistä pois? Vai jäänkö oottamaan että jollain uudella ihmeruokavaliolla saan parannettua itteni kokonaan ilman lääkäreiden apua?

Näissä joka vuotisissa "rutiini" tutkimuksissa en aio ravata enää, se on jo nähty. Ilmeisesti reilu 5 vuotta siihen riittää. Ja myös noihin MDD:n testeihin tarvii oman lääkärin lähetteen.

PS. Jos joku nyt ihmettelee että "no miksi sitten haluut alottaa reenaamisen jos tollasessa kunnossa asiat". No tää on ollut matalaliitoa monta vuotta. Mutta halusin ottaa reenaamisen pitkäst aikaa kevyesti kuvioon. Ja kalorimääristä puhuin koska kuten kerroin, en halua laihtua kokoajan. Ja nimittäin laihdun jos ei tuota kalorimäärää tule mistä puhuin. Ja tällöin mulla on ollut mahdotonta saada tuloksia.

Joten mielummin tutkisin vielä muut mahdolliset asiat että asiat vois helpottua ja voisi reenata niinkuin silloin kauan sitten taas.
En näe nykyisessä rumbassasi järkeä, enkä voinut tietää lääkärillä ravaamisestasi, kun siitä ei ollut juttua. Olet ilmeisesti käynyt samalla lääkärillä useasti, kun puhut omasta lääkäristäsi - joten aivan ehdottomasti lähtisin metsästämään ammattitaitoista spesialistia jolta voisi saada apua. Säästäisinkin tuohon testiin suunnittelemasi rahat ja käyttäisin ne kunnolliseen lääkäriin. Jos hän sitten ohjaa sinut MDD:lle niin sitten hyvä. Jos omin nokkinesi ilman asiantuntijaa käyt jossain hyvin erikoisessa testissä, josta tulee hämärää dataa ja menet ne lätkäisemään sen perushessun räpylään, jonka kanssa olet nyt "rumbaa" pyörittänyt, et tule voittamaan yhtään mitään. Vaatii asiantuntijan ylipäätään tulkitsemaan kimuranttia testiä saati tekemään siitä kunnolliset johtopäätökset hoidon suhteen.

Vaikka olisit käynytkin jo erikoislääkäreillä, tulisi sinun mielestäni edelleen jatkaa hyvän ammattilaisen etsintää, ennemmin kuin lähteä vetämään itse mutkia suoriksi ja kokeilemaan onnea monen sadan euron panoksella. Sitäpaitsi syy voi löytyä jopa aivan muualta kuin ruuansulatuselimistöstä loppujen lopuksi, tiedä vaikka endokrinologi tai vaikka psykiatri olisi se ammattilainen joka tarjoaa toimivan avun.
Näin siis minä tekisin tarkan markan miehenä, sinähän tietysti toimit oman järkesi mukaan. Taas toivon todella, että vaivasi ratkeavat ja jälleen ei pahalla - vain hyvällä:)

Paras apu on aina lähempänä kuin osaa arvatakaan. Tieto on valtaa, kokemus/tutkiva asenne on rikkaus ja toteutus jumala.

Kyse on 24/7 työstä, ei siinä aina riitä yksi tunti puolessa vuodessa jonkun sellaisen luona, johon niin haluaisimme tukeutua, kun onhan kyse ainoastamme.

Intermittent fasting on erinomainen työkalu, mutta lähes aina se ymmärretään väärin. Menetelmässä myöskin ratkaisee eniten se mitä syöt, eikä tuudittautuminen siihen, että ompas helppoa kun nyt syön pötsini täyteen ravinnolla kuin ravinnolla...

Onnea ja menestystä taisteluun!

Ravitsemustiede ja endoilu esimerkiksi pitää olla sama asia ja ei niitä voi erottaa. Samaan kakkuun kuuluu myös psykofyysisyys.

Kaikelle on syy-seuraus-suhteensa. Toki emme ole loppupeleissa voittajia ja kortit jaetaan miten jaetaan. Luonto kuitenkin myös tuppaa muuttumaan, joskus samantienkin.

Taistelua veliseni. Miksi syöt kuin syöt? Miksi syöt esim pellavansiemeniä? Miksi smooties...nehän on pelkkää paskaa alusta loppuun, vaikka niissä joskus on joku yksittäinen ainesosa erinomaistakin.

Maailmahan on täynnä ohjeistajia, kuitenkin eihän 99,9 prosenttia syö optimaalisesti. Siinä ensimmäinen asia minkä kimpppuun.

En näe nykyisessä rumbassasi järkeä, enkä voinut tietää lääkärillä ravaamisestasi, kun siitä ei ollut juttua. Olet ilmeisesti käynyt samalla lääkärillä useasti, kun puhut omasta lääkäristäsi - joten aivan ehdottomasti lähtisin metsästämään ammattitaitoista spesialistia jolta voisi saada apua. Säästäisinkin tuohon testiin suunnittelemasi rahat ja käyttäisin ne kunnolliseen lääkäriin. Jos hän sitten ohjaa sinut MDD:lle niin sitten hyvä. Jos omin nokkinesi ilman asiantuntijaa käyt jossain hyvin erikoisessa testissä, josta tulee hämärää dataa ja menet ne lätkäisemään sen perushessun räpylään, jonka kanssa olet nyt "rumbaa" pyörittänyt, et tule voittamaan yhtään mitään. Vaatii asiantuntijan ylipäätään tulkitsemaan kimuranttia testiä saati tekemään siitä kunnolliset johtopäätökset hoidon suhteen.

Vaikka olisit käynytkin jo erikoislääkäreillä, tulisi sinun mielestäni edelleen jatkaa hyvän ammattilaisen etsintää, ennemmin kuin lähteä vetämään itse mutkia suoriksi ja kokeilemaan onnea monen sadan euron panoksella. Sitäpaitsi syy voi löytyä jopa aivan muualta kuin ruuansulatuselimistöstä loppujen lopuksi, tiedä vaikka endokrinologi tai vaikka psykiatri olisi se ammattilainen joka tarjoaa toimivan avun.
Näin siis minä tekisin tarkan markan miehenä, sinähän tietysti toimit oman järkesi mukaan. Taas toivon todella, että vaivasi ratkeavat ja jälleen ei pahalla - vain hyvällä:)

Yleensä tuota mdd:n ruoansulatusanalyysiä määrää vain sellaiset lääkärit, ketkä ovat tehneet yhteistyösopimuksen mdd:n kanssa ja ovat saaneet koulutuksen sen tulkintaan. Mutta jos onnistuu puhumaan mdd:ltä tämän tai jonkun muun genova diagnosticin testin ilman lähetettä, on se helppo tulkita itsekin kun pyytää vain lähettämään lääkärin version itselleen, jossa on selvitykset analyysin yksityiskohdista. Hoidon suunnittelu on taas sitten eri juttu, mutta näissä ruoansulatus ongelmissa käytetään aikapitkälti samaa kaavaa, tietysti vähän lääkäristä riippuen.

Tarkanmarkan kaveri ottaa aina ensi kokeet ja menee vasta sitten lääkäriin. Oletuksena, että tietää mitä tarvitsee tutkia.

-- Hoidon suunnittelu on taas sitten eri juttu, mutta näissä ruoansulatus ongelmissa käytetään aikapitkälti samaa kaavaa, tietysti vähän lääkäristä riippuen.

Tarkanmarkan kaveri ottaa aina ensi kokeet ja menee vasta sitten lääkäriin. Oletuksena, että tietää mitä tarvitsee tutkia.
Itseäni ei ainakaan kiinnostaisi tässä tilanteessa hevon v****a, mitä labratesti sanoo itsessään. Nimenomaan hoidon saaminen ja sen suunnittelu tässä ovatkin ne toivotut asiat ja siihen juuri sitä lääkäriä tarvitaan. Boldattu lause kertookin kaiken tarpeellisen. Ammattilaiset ovat ammattilaisia juuri tiedon vuoksi - sen tiedon joka erottaa heidät taviksista.
Enempää minulla tuskin on tähän aiheeseen annettavaa. Tee AGONYSPIRIT niin kuin parhaaksi näet, toivottavasti hyvällä menestyksellä.

Joo tyroksiinia syönyt siitä 2013 lähtien. Kilppariarvot oli silloon TSH 7.1. Monet sanoivat että tolla arvolla ei pitäis ees sängystä päästä ylös, ja nii se vähä olikin. Keho oli aivan loppu siitä paskaruuan mättämisestä ja energiajuomien litkimisestä. Nyt keväällä tsh oli 5 eli vieläkin aika korkea.. mutta nyt kesällä enää 3. Tietty toho arvoon vaikuttaa paljon ressaava elämäntilanne jne.
Hei, ei millään pahalla, mutta kuulostat yhdellä tapaa näiden sun viestiesi perusteella tapaukselta, joka itseään kehittävän personal trainerin pitäisi tavata. Olet ihan vitun hukassa elämäsi tiellä, ja sun itsetunto saattaisi löytyä vaikka kenen tahansa personal trainerin työpanoksen tuloksena ; )

Hei, ei millään pahalla, mutta kuulostat yhdellä tapaa näiden sun viestiesi perusteella tapaukselta, joka itseään kehittävän personal trainerin pitäisi tavata. Olet ihan vitun hukassa elämäsi tiellä, ja sun itsetunto saattaisi löytyä vaikka kenen tahansa personal trainerin työpanoksen tuloksena ; )

Taidat itse olle melko hukassa kun puoli yhden aikaan yöllä latelet jotai jonnin joutavaa paskaa ja luulet jotai tietäväs meikäläisen itsetunnosta. Sinuna kattosin vähä pidempään peiliin. Sait varmaa vitun hyvät fibat itelles :) Jos tiedät noin paljon elämäni tiestä, niin voit vetää vaikka vitun päähän sen kunniaks :)

Näin pitkän tauon jälkeen..kyl tuli taas huomattua miten turhaa paskaa tänne foorumeille kirjottaminen on. Mutta turha enää valittaa.
Mulla ei oo tähä ketjuun enää mitää lisättävää. Jatkakaa te jos haluatte. Kaikkee hyvää

Näin pitkän tauon jälkeen..kyl tuli taas huomattua miten turhaa paskaa tänne foorumeille kirjottaminen on. Mutta turha enää valittaa.
Mulla ei oo tähä ketjuun enää mitää lisättävää. Jatkakaa te jos haluatte. Kaikkee hyvää
Sun ei tosiaan varmaan kannata kirjoitella nettfoorumeille tai oikeastaan minnekään mitään, et yksinkertaisesti vaan osaa.

Hyvät jatkot sulle vaan sinne sun vittumaisen elimistösi kanssa.

Täysin samanlaisista vaivoista itse ravannut lekurilla ja, ei ne tosiaan ymmärrä, eikä kunnallisella puolella edes välitä. Lääkäri koitti ohjata fysioterapeutille, että se näyttää mulle miten reenataan oikein.. Ihmettelin vain että mihin se liittyy, jos mun elimistö ei vaan toimi kuten pitäis, ja jatkuvasti voimaton olo. Vaikkei edes olisi salilla ollut repimässä. Kilppareissa ei mitään arvoissa pielessä.. Verenkuvat ym eikä mitään niissäkään. Onkohan se sit toi prosessoitu maito, kun ei voi laktoosittomia tuotteita enää kiskoa.. Ei tässä enää huolta tavallaan, kun on ymmärtänyt ettei miksikään massa-masaksi vaan pääse.. Täytynee se ottaa lahjana vastaan, ettei lihoa ja toiset lihoaa jo paljon vähemmästä. Mielenterveyteen se tietenkin pääsee vaikuttamaan peilikuvan kautta. Mutta kyllä sitä ihan suht ok "nahkakuntoon" pääsee. pirun kireeks jos ei muuta. Rohkeasti vaan perushiiri läpi elämän! Se voi tietenkin joku rankka dieetti vetää koko kropan aika matalaksi pidemmäksikin aikaa.. itse ei ole edes tietoisesti dieetannut, mutta jossain vaiheessa kun söi maitotuotteita tietämättä laktoosi-impotenssista, niin kyllä se varmaan teki aika pahaa damagea keholle.

Back
Ylös Bottom