Vaikeuksia löytää vatsalle sopivaa proteiinijauhetta

Olen koko treeni historiani ajan kamppaillut oikean proteiinijauheen löytämisen kanssa. Aluksi luulin että makuaineet aiheuttavat sen että vatsa menee sekaisin mutta nyt kun olen fitnesstukun Whey-100 makeuttamattomana testannut ja silti tulee ripuli käytännössä aina sen juomisen jälkeen olen todennut ettei se siitäkään ollut kiinni. Olen laktoosiintoleranssi mutta muita herkkyyksiä ei pitäisi olla paitsi ehkä viljojen suhteen. Mikähän voisi olla seuraava mitä kokeilla? En löytänyt aiheesta oikein keskustelua kuin vuosien takaa.

Mulla löi joskus jonkunlaisen maitoproteiiniyliherkkyyden päälle kun tuli vedettyä pitkän aikaa melko paljon prodejauhoja.
Pääsin siitä, pahimasta, eroon kun välttelin jonkin aikaa kaikkia maitotuotteita ja nykyään sit vain välttämättömimmät jauhot.

Välillä tulee yhä naaman ja kaulan punoitusta. Melkeinpä sellaisia niasiinista raportoituja flusheja.
Vatsakivut tulee sit jos noi ekat varoitukset ohittaa.

Kokeile pelkkää soija tai kannamunaprodea?

Starnutritionin hera aiheuttaa itselleni mahanpuruja. Myproteinin impact whey ei.

O&N hera aiheuttaa mietoja vatsapuruja. Selfin hera ei.

Tarkempia mikrofraktioita pyytäessäni olen huomannut että korkean b-lactoglobuliinin omaavat herat aiheuttavat ongelmia. Kannattaa pyytää ne näytille.

Syy miksi joissain heroissa voi olla enemmän tuota löytyy tästä:

http://ufs.fi/tiesitko-taman-heraproteiinista-osa-2

lue kohta 2

Puhdistamon riisiproteiini ja prismasta kallis maustamaton hera-isolaatti (Sportlife Nutrition 700g/27e) ainoat joista itselle ei ole toistaiseksi tullut mitään ongelmia. Tuo hera ei maistu miltään smoothien seassa mutta riisiproteiini pahentaa makua aika paljon (jauhomainen ja pistävä).

Harkinnut fitnesstukun whey100 maustamaton 4kg säkin ostoa rahansäästö mielessä mutta tiedä sitten kannattaako. Whey100 makeutettuna joskus kilon säkki mennyt ja siitä meni maha sekaisin ja tuli finnejä samalla tavalla kuin whey80 makeutetusta.

Vedät pähkinöitä tai muussaat ne jauhoksi + teet oman drinkin niistä, ehkä lisäät jotain muutakin, esim. siemeniä. 15 - 35e/1kg on pähkinäpussi, riippuen laadusta ja pähkinöistä.

Unohda perusjauhot? BCAA tai EAA treenin yhteyteen ja muuten vaan lihaa naamaan.
Näin minäkin menisin jos kerran jauhot aiheuttaa ongelmia. Ja aminohapot tuskin aiheuttaa mitään, mut niillä nyt ei tekoa ole treenin ulkopuolella poislukien BCAA pari kertaa päivässä.

Myös lihaprodee voi kokeilla jos välttis jotain proteiinilisää haluaa käyttää.

"lihaprode" on käytännössä hydrolisoitua kollageenia eli eläinten nahasta ja jänteistä keitettyä jauhoa. Sen biosaatavuus on erittäin kurja.

Parasta olisi syödä ne proteiinit oikeasta ruoasta ja jättää jauhot pois.

EAA/BCAA treenin yhteyteen jos jotain on pakko

Näin minäkin menisin jos kerran jauhot aiheuttaa ongelmia. Ja aminohapot tuskin aiheuttaa mitään, mut niillä nyt ei tekoa ole treenin ulkopuolella poislukien BCAA pari kertaa päivässä.
Onko tuohon joku syy, mikset suosittele EAA käytettäväksi lisäproteiinin lähteenä? Tämä siis tilanteessa, missä nuo herat eivät sovi.

Onko tuohon joku syy, mikset suosittele EAA käytettäväksi lisäproteiinin lähteenä? Tämä siis tilanteessa, missä nuo herat eivät sovi.

Ylensäkkiottaen se aminohappojen lähde ei kovinkaan usein ole kovin mairitteleva. Googlaas miten ne tehdään.
Aika rankan prosessoinnin käyvät läpi. Parempi ottaa luontaisesta lähteestä.

Toiseksi aminohapot ovat vain aminohappoja, mutta kokonaiset proteiinit pitävät sisällään muutakin. Esim herassa on kaikkea lactoferriiniä, seerumeita ja globuliinia, joilla on terveydelle suotuisia ominaisuukisa.

Kolmanneksi EAA yleensä puuttuu joitain aminohappoja ollakseen oikeasti EAA..yleensä tryptofaani puuttuu. Tämä saattaa aiheuttaa tryptofaanin vajauksen takia jonkinsortin depressiota (tämä nyt kärjistettynä) serotoniinin vajauksen takia.

EAA/bcaa mukana tulee tietty läjä maku ja väriaineita mitkä usein ovat atso värejä (katso puriksta esim blue1, lake blue ...)..no good.

4) Huonoissa EAA seteissä usein liian vähän leusiinia proteiinisynteesin piikkaamiseksi.

Ylensäkkiottaen se aminohappojen lähde ei kovinkaan usein ole kovin mairitteleva. Googlaas miten ne tehdään.
Aika rankan prosessoinnin käyvät läpi. Parempi ottaa luontaisesta lähteestä.

Toiseksi aminohapot ovat vain aminohappoja, mutta kokonaiset proteiinit pitävät sisällään muutakin. Esim herassa on kaikkea lactoferriiniä, seerumeita ja globuliinia, joilla on terveydelle suotuisia ominaisuukisa.

Kolmanneksi EAA yleensä puuttuu joitain aminohappoja ollakseen oikeasti EAA..yleensä tryptofaani puuttuu. Tämä saattaa aiheuttaa tryptofaanin vajauksen takia jonkinsortin depressiota (tämä nyt kärjistettynä) serotoniinin vajauksen takia.

EAA/bcaa mukana tulee tietty läjä maku ja väriaineita mitkä usein ovat atso värejä (katso puriksta esim blue1, lake blue ...)..no good.

4) Huonoissa EAA seteissä usein liian vähän leusiinia proteiinisynteesin piikkaamiseksi.

Noh, joskus söin tyhmyyttäni erään PT:n ehdotuksesta Carnivoria=rustoja ja jänteitä :rolleyes: Tota tryptofaania joskus mietinkin. Toisaalta lihasta tuota pitäisi tulla helposti yli tarpeen? Noi väriaineet onkin aina oma juttunsa enkä mä nyt joka vapaapäivä noiden kans läträäkään. Lähinnä 0-2xviikossa + treenipäivät. Mielestäni omassa tuotteessa arvot on ihan ok leusiinin suhteen:
Energia: 390kcal
Proteiinia: 89
Hiilihydraatteja: 0.2
- joista sokeria: -
Rasva: -
Kuituja: -
L-Leusiini: 23.8
L-Isoleusiini: 11.9
L-Valiini: 11.9
L-Lysiini: 13
L-Fenyylialaniini: 11
L-Treoniini: 10
L-Histidiini: 5
L-Metioniini: 3

No ihan ekana tulee mieleen, että on melkoisen kallista käyttää muutenvain.
En mä nyt tiedä, 20e puoli kiloa? Itse oon lähinnä syöny 30g sellaisina päivinä, kun jääny prodet vajaaksi.

Olen koko treeni historiani ajan kamppaillut oikean proteiinijauheen löytämisen kanssa. Aluksi luulin että makuaineet aiheuttavat sen että vatsa menee sekaisin mutta nyt kun olen fitnesstukun Whey-100 makeuttamattomana testannut ja silti tulee ripuli käytännössä aina sen juomisen jälkeen olen todennut ettei se siitäkään ollut kiinni. Olen laktoosiintoleranssi mutta muita herkkyyksiä ei pitäisi olla paitsi ehkä viljojen suhteen. Mikähän voisi olla seuraava mitä kokeilla? En löytänyt aiheesta oikein keskustelua kuin vuosien takaa.
Miksi olisi pakko käyttää jotain prodejauhoa ylipäätänsä. Jos hera ei ole vaihtoehto niin noi muut prodejauhot alkaa käydä lompakon päälle jo. Himaan syömään vaan normaali ateria treenin jälkeen. Mä en oo käyttänyt palkkaria moneen vuoteen, silloin tällöin heraisolaattia aterialla jos olosuhteiden pakosta ei kerkeä syömään tai valmistamaan lämmintä safkaa.

Vedät kananmunan valkuaisia, niin minäkin teen, keitän kananmunat ja vedän niitä valkuaisia noin 6 päivässä, vedän kyllä paljon muutakin rahkaa ja proteiinijauhoja mutta eihän sun oo pakko vetää just samoja, etit vaan jotain muita proteiinilähteitä, vedä tonnikalaa ja sardiineita ne on tosi hyviä.Sardiineissa on paljon proteiinia ja vähemmän ympäristömyrkkyjä kuin tonnikalassa mutta ne on vähän kalliita syödä paljon.Kanaa, Kalkkunaa ja myllyn paras tummaa pastaa.Söisin hevosen lihaa mielelläni mutta se on aika kallista -proteiiniia vähän enemmän kuin naudan lihassa ja vähärasvaista.Ite yritän syödä monipuolisesti ja terveellisesti ottaen huomioon oman maun.Tykkään tulisesta ruoasta joten olen opetellut tekemään niitä chilejä ja tulisia papupatoja mitä haluan syödä.

Itellä on ollut harhaluulo että palautusjuomaa kannattaisi juoda aina treenin jälkeen. Itellä tosin tuo on toiminut aina hieman päinvastoin todennäköisesti kun se on aiheuttanut ripulia niin ruoka aineetkaan ei ole imeytyneet niin hyvin. Ei minulla varmasti ruokavaliokaan täydellinen ole mutta ehkä parempi kokeilla kerrankin ilman jauhoja miltä tuntuu ja keskittyä ruokavalion parantamiseen. Olen aina vihannut noita jauhoja. Kiitos vinkeistä.

Juotko palkkarin yhdellä kulauksella tai todella nopeaa? Itsellä jos juon esim palkkarin liian nopeaa, menee vatsa herkästi kuralle. Jos litkii vaikka 10 minuutin aikana ei mitään ongelmia.

Eikös Heinosen Tommi sanonut käyttävänsä lihaproteinia kun pytty ei muita kestä?
Kuten tossa jo mainittu, niin ei se kehitys siihen tyssää vaikket sitä protskudrinkkiä vedä. Sapuskasta vaan monipuolisista lähteistä protskua

Back
Ylös Bottom