Vasen nimetön, jänne venähtänyt/paskana?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja qtba
  • Aloitettu Aloitettu
Moro!

Eilen kiipeillessä tuli oma vahingoittumattomuus päähänsä, kun vasemman käden nimetön sanoi itsensä irti. Tapahtumaketju lyhyesti ja ytimekkäästi: olin vasemman käden nimettömän ja keskisormen sekä jalan varassa roikkumassa. Jalka lipesi ja jäin sormien varaan. Ranteessa tunti pieni muljahdus/napsaus/nykäys/mikälie ja yllättäen tulin alas seinältä. Tämän jälkeen ranteessa ei tuntunut oikeastaan miltään. Ei kipua, korkeintaan pieni epämukavuuden tunne. Koetin kiivetä melkein heti tämän jälkeen uudestaan, mutta nimetön ei kestänyt vetämistä. Lopetin kiipeilyt siihen.

Sormen liikeradat ovat täysin 100%:t ja sormea pystyy liikuttelemaan itsenäisesti (niin hyvin kuin nimetön yleensä liikkuu). Käsi menee nyrkkiin, avautuu kokonaan jne. Tänään itse sormessa on tosin pientä arkuutta sitä liikuttaessa. Mitään ulkoista vaivaa ei näy. Suurin vaiva on edelleen se, kun sormea taivuttaa taaksepäin tai sillä yrittää vetää - silloin ranteessa tuntuu kipua.

Menin heti (normaalille) lekurille, joka totesi, että sormeen johtava jänne on venähtänyt. Viikko pari lepoa (ja sormen venyttelyä ilman kuormaa) ja sen pitäisi palautua ennalleen.

Tämä ei toki minulle riittänyt vastaukseksi, vaan varailin ortopedin maanantaiksi, koska haluan tietää mikä on vikana ja saada nakin kuntoon mahd. nopeasti. Päätin myös kysellä täältäkin mielipiteitä ja ajatuksia, vaikka siinä onkin riskinä yöunien menettäminen jo tänään, eikä vasta maanantaina.

Nyt vähän jäitä hattuun jos eilen meni rikki ja nyt olet jo kerennyt käymään lääkärissä JA varaamaan ajan ortopedille. Tuo mitä sinulle on diagnosoitu kuulostaa täysin järkevältä selitykseltä.

Tämä ei toki minulle riittänyt vastaukseksi, vaan varailin ortopedin maanantaiksi, koska haluan tietää mikä on vikana ja saada nakin kuntoon mahd. nopeasti. Päätin myös kysellä täältäkin mielipiteitä ja ajatuksia, vaikka siinä onkin riskinä yöunien menettäminen jo tänään, eikä vasta maanantaina.

Kuulostaa aika perus vammalta, näin ollen ei se ortopedi tod näk pysty mitään muuta sanomaan ilman magneettikuvaa.

T: Mies & tuhat ja yksi vammaa.

Nyt vähän jäitä hattuun jos eilen meni rikki ja nyt olet jo kerennyt käymään lääkärissä JA varaamaan ajan ortopedille. Tuo mitä sinulle on diagnosoitu kuulostaa täysin järkevältä selitykseltä.

Totta, mutta noita erilaisia jännevammoja tutkiskellessa tulee vähintäänkin vainoharhaiseksi. Vakuutus kuitenkin vielä toistaiseksi kattaa kaikki kulut, niin ajattelin että kai sitä voisi tutkituttaa sen samantien ihan kunnolla. Lähinnä se pieni nykäys ranteen sisällä mietityttää.

Back
Ylös Bottom