4️⃣ -JAKOINEN OHJELMA

Meta title: 🔥 4-JAKOINEN TREENIOHJELMA – TARKKA JA TEHOKAS RAKENNE 🔥

Meta description: Neljä selkeää treenipäivää, jotka mahdollistavat lihasryhmäkohtaisen ärsykkeen ja nopean kehityksen.

Saakeli..Siis eikö se kehitä enemmän että treenaa 4-3 kertaa viikossa esim jokaista aluetta 2-3 sarjaa per jutska jos keskittyy suoritukseen ja siihen mitä tekee?
mulla ainakin on palautunut lihakset nopeaa... Jos tohon pystyy niin kannattaako se?

onko totta että esim habaa ja ojentajia ei kannata tehdä samana päivän, ei saa kuulema maksimi kehitystä kumpikaan? eli Vaikuttaako tämä tähän HST treenaamisen muidenkin lihasten ohessa suureksi haitaksi?

BigBucks sanoi:
Saakeli..Siis eikö se kehitä enemmän että treenaa 4-3 kertaa viikossa esim jokaista aluetta 2-3 sarjaa per jutska jos keskittyy suoritukseen ja siihen mitä tekee?
mulla ainakin on palautunut lihakset nopeaa... Jos tohon pystyy niin kannattaako se?

onko totta että esim habaa ja ojentajia ei kannata tehdä samana päivän, ei saa kuulema maksimi kehitystä kumpikaan? eli Vaikuttaako tämä tähän HST treenaamisen muidenkin lihasten ohessa suureksi haitaksi?

Lihaskasvua haettaessa pitää muistaa että lihas kasvaa levossa, ei treenatessa. Treeni antaa ainoastaan ärsykkeen kasvulle. Se että lihas ei enää ole kipeä, ei välttämättä tarkoita että kannattaisi heti treenata se uudelleen. Jotkut kehittyvät vetämällä yhden kovan treenin per lihas per viikko, toiset vetävät kaksi kovaa treeniä, osa taas pumppailee useamman kerran viikossa muttei ihan loppuun asti. Jokaisen pitää löytää oma tapansa. Kroppa reagoi eri tavoilla eri ihmisillä, vieläpä niin että sama systeemi ei välttämättä toimi samankaan ihmisen kohdalla aina.

BigBucks sanoi:

Koko kroppa ohjelmat toimii siinä, missä muutkin. Hst on toimiva.

Tuossa hyvä thread:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=27573

oisko tässä hyvät paivät?

PE: Rinta & Olkapäät:
Penkkipunnerrus 3x8 (kp. joka toinen kerta.)
Vinopenkki 2x10 kp.
Flyerit 2x10
Pystypunnerrus käsipainoilla 3x10
vipunosto käsipainoilla 2x8

MA: Hauis & Ojentajat:
Kapea penkki 3x10 (joka toinen kerta ranskalainen punnerrus.3x10)
Dippi 2x8
Hauiskääntö käsipainoilla 2x10 (joka toinen kerta seisten.)
Scott-penkki 3x10
Forkut.

Su: Selkä & Vatsa:
Leuanveto 2x8
Ylätalja 2x10
Alatalja 2x8
Kulmasoutu 4x10
Vatsat koneessa 3x10
Vatsat maassa 3x20

KE: Jalat:
Prässi 3x10
Hack-kyykky 3x8
Takareidet 2x10
Pakarakone 2x15
Pohkeet 4x12

Kyllä varmaan jos toimii.. Itse teen jalka- ja selkäpäivät niin erillään toisistaan ku vaan mahdollista samoin yläkropan lihakset... Oma jakoni:

1.hauis,ojentajat,forkut
2.jalat
3.rinta, olkapäät
4.selkä

Kierto vaihtelee välillä 6, välillä 7 päiväää...

Jusse__ sanoi:
oisko tässä hyvät paivät?

PE: Rinta & Olkapäät:
Penkkipunnerrus 3x8 (kp. joka toinen kerta.)
Vinopenkki 2x10 kp.
Flyerit 2x10
Pystypunnerrus käsipainoilla 3x10
vipunosto käsipainoilla 2x8

MA: Hauis & Ojentajat:
Kapea penkki 3x10 (joka toinen kerta ranskalainen punnerrus.3x10)
Dippi 2x8
Hauiskääntö käsipainoilla 2x10 (joka toinen kerta seisten.)
Scott-penkki 3x10
Forkut.

Su: Selkä & Vatsa:
Leuanveto 2x8
Ylätalja 2x10
Alatalja 2x8
Kulmasoutu 4x10
Vatsat koneessa 3x10
Vatsat maassa 3x20

KE: Jalat:
Prässi 3x10
Hack-kyykky 3x8
Takareidet 2x10
Pakarakone 2x15
Pohkeet 4x12

Ihan jees, mutta järjestystä muuttaisin vähän:

1. ojentajat, hauis
2. jalat
3. rinta, olkapäät
4. selkä

Voi muuten olla ankeeta tehdä ojentajia kun on rinta ja olkapäät tehty edellisenä päivänä. Samoin selkä ja jalkatreenin väliin hyvä jättää vähän tilaa, ne on kuitenkin raskaimmat treenit tehdä.

S225T sanoi:
Eihän sun kaverisi sitä sulle voi kertoa, palaudutko omista treeneistäsi vai et.
Riippuen treenitehoista, voi moni variaatio toimia.
Joka tapauksessa keskivertomiehelle, keskivertokovuudellakin tehtynä, neljä salitreenipäivää putkeen on aika rankka veto, eli pari vaihtoehtoa nelijaolle:

Meitsillä ollut koko syksyn käytössä viiteen pilkottu (matiketope), ja pari kertaa ylikunto kolkutellut, mutta viikon levoilla niistä on sitten selvitty :)

"Voi muuten olla ankeeta tehdä ojentajia kun on rinta ja olkapäät tehty edellisenä päivänä."

Huomasitko, että olin laittanut päivät noiden treenien eteen, eli:
MA: Hauis & Ojentajat
KE: Jalat
PE: Rinta & Olkapäät
Su: Selkä & Vatsa
?

Tää on niin yleistä. Alotetaan 4-jakoisella, 3:lla liikkeellä, 3:lla sarjalla jne. Sitten koko ajan pitää vaihtaa ohjelmaa säännöllisin väliajoin, mutta itse asiassa vaihdetaankin vain lihasrymien jakoa eri päiville. Tätä sitten tahkotaan niin kauan ku motivaatiota riittää ja kohdataan se kuuluisa natumaksimi ja aletaan roinaamaan ku enään ei voi muka kehittyä. Kyllä ne lihat tottuu siihen useampaan treeniin ja alkaa palautua nopeemmin.

-Näin on!!!!!!!!!!!!!!

powerhouse sanoi:
Tää on niin yleistä. Alotetaan 4-jakoisella, 3:lla liikkeellä, 3:lla sarjalla jne. Sitten koko ajan pitää vaihtaa ohjelmaa säännöllisin väliajoin, mutta itse asiassa vaihdetaankin vain lihasrymien jakoa eri päiville. Tätä sitten tahkotaan niin kauan ku motivaatiota riittää ja kohdataan se kuuluisa natumaksimi ja aletaan roinaamaan ku enään ei voi muka kehittyä. Kyllä ne lihat tottuu siihen useampaan treeniin ja alkaa palautua nopeemmin.

-Näin on!!!!!!!!!!!!!!

17 vuotiaan kokemuksella sanot tollasta? Ei helvetti.

Äijä sanoi:
Mikä tuossa ei mielestäsi (muka) pidä paikkaansa?

Se, että 17 vuotias kertoo, miten ihmiset yleisesti treenaavat läpi elämänsä. Paikkaansa tuo voi pitää, mutta jotain pohjaa myös.

ZeiZei sanoi:
17 vuotiaan kokemuksella sanot tollasta? Ei helvetti.
Powerhouse vaan quottasi todella huonosti. Alunperin teksti löytyy 1. sivulta jarzen kirjoittamana:

jarze sanoi:

lappari sanoi:
Oon jo pitkään pohtinu, että miks ihmiset treenaa lihaksen kerran viikkoon? Kuitenkin suurin osa palautuu nopeemmin kuin tossa ajassa. Oon kokeillu ite pari kertaa 4-jakosta viikon kierrolla, mutta aina sama tulos. Ei toimi. Aluksi ajattelin että kun ei saanu tarpeeks hyvää tuntumaa lihakseen eikä lihaksia kipeeksi, niin siitä johtu. Mutta nyt kun oon oppinu kunnolla treenaamaan ja saamaan lihakset kipeiks (takareiskat kerran 8päivää kipeinä..)niin syy ei ole siinä.

Eikö kummiskin perusideana oo palautuminen? Eli uudestaan voi treenata saman lihaksen uudestaan heti kun se on palautunut? Samalla kehitystä tulee ennemmän kun ei pidetä turhia "hukkapäiviä".

Itse oon treenannu perusohjelmaa(kaikki lihat kerralla, 3krt viikossa) ja välillä 2-jakosta (lihas 2krt viikossa). Tulosta on tullu kiitettävästi, vaikka moni pakkislainen varmasti tyrmäis noi "ei ehdi palautua, ei mitään järkeä" kommenteilla. Eikö kuitenkin oo niin, että lihas sopeutuu treeniin. Mitä useammin samaa lihasta treenaa (kohtuus tässäkkin) niin sitä paremmin se oppii palautumaan -> pystyy treenaa useammin -> parempia tuloksia.

Luulis, että monet alottelijatkin kehittyis paljon enemmän jos tehtäis enemmän sarjoja ja useammin. Usein näkee salilla että joku Keijo ottaa penkistä kovan 3*8*40kg kerran viikkoon. Oks tossa mitään järkeä?! Sit ihmetellään kun ei kehitytä..

4-jakonen
+pystyy käyttämään isompia painoja
+ei ainakaan ylikunnon vaaraa
-paikat kipeinä pitkään
-hidas kehitys(?)
-jos treenit sujuu huonosti, seuraava treeni vasta viikon päästä

lihas 2/3 krt viikossa
+palautumiskyky paranee
+parempia tuloksia, ainakin omasta mielestä..
+ei haittaa, vaikka jokin treeni menisi vähän huonomminkin
+penkkiä on kiva pumpata 2 kertaa viikossa.. :D
-ylikunto ehkä vaarana

Kommentteja? Kenelle oikeesti 4jakonen sopii? Kokeneemmmat, valaiskaa mua.

Sori, jos aihe oli jo :wanha:

Vastauksia jo tullut, ja turhaakin kait vastaan, mutta mä halun vastaa kuitenkin. :D

Toi ohjelma sopii henkilölle, jolla on nopea aineenvaihdunta, jos syö yli oman kulutuksen se tulee toisesta päästä ulos, mutta täytyy pitää huolen riittävän kalorimäärän saannista. EI sovi henkilölle, joka lihoo jo palkkarin hiilareista tai muutenkaan henkilölle, jolle vaan kertyy ylimääräistä nestettä kaikesta vähemmänkin ylimääräisestä suupalasta.

Tauski sanoi:
Powerhouse vaan quottasi todella huonosti. Alunperin teksti löytyy 1. sivulta jarzen kirjoittamana:

Ohhoh niinpä tosiaan on. Pyydän anteeksi ja annan noottia aivan uskomattoman huonosta quotesta. Hieman rupesin kyllä miettimään, että miksi tossa luki tuo "-Näin on!!!!!" ja tarkistin pari viime sivua nopeasti, mutta en löytänyt alkuperäistä joten kirjotin silti.

Joo en tiiä kuinka vanha tää threadi on mutta laitetaan nyt tähän kun searchi tällääsen tähän lykkäs. Elikkä 4-jakoisella ohjelmalla olen tähän mennessä runtannu noin 10kk ja nyt olis mielestäny hyvä vaihtaa toiseen 4-jakoiseen.
Entinen jako:
Ma. Rinta ja hauis
Ti. Jalat
To. Ojentajat ja olkapäät
La. Selkä ja vatsa

Omia toiveita olis seuraavaan ohjelmaan että jalat olis jaettu kahdelle kerralla (koska on muita lihasryhmiä jäljessä) ja että alaselkä ja takareidet olis samalla (ettei alaselkä rasitu liikaa).
Elikkä tälläästä ajattelin:
Ma. Rinta ja hauis
Ti. Etureidet, pohkeet ja olkapäät
To. Ojentajat ja yläselkä
La. Takareidet, alaselkä ja vatsa
7 päivän kierrolla ohjelma toimii, mutta onko toi nyt aivan sakia sitte?

Päivä 1: Selkä / hauis
Päivä 2: Penkki / ojentajat /olkapäät
Päivä 3: lepo
Päivä 4: Vatsa/muut
Päivä 5: Jalat
Päivä 6: lepo

Satunnaista aerobista liikuntaa 30-60min 3-4 kertaa viikossa salin ohella

Sarjoina 3 x 15-20 (4 viikkoa) lihaskuntoo ja sit 3x10

Mitäs mieltä ootte? Tavoitteena olisi saada massaa/ kroppa kesäkuntoon

Back
Ylös Bottom