Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
lappari sanoi:Kommentteja? Kenelle oikeesti 4jakonen sopii? Kokeneemmmat, valaiskaa mua.
.
.
Powerhousu sanoi:Jos treenataan lihas kerran viikossa, niin se treeni pitää vetää ihan hullunkiilto silmissä ja pitää saada lihakset aivan loppuun. Yllättävän monet kuitenkin LUULEE treenaavansa kovaa, ja kun tämän kovan treenaajan treenejä katsoo niin meinaa itku päästä.
. Kovaa treenaus ei ainakaan liity sarjoihin, nyt sen on huomannut että esim. olkapäille riittää aika hyvin 4-5 sarjaa, ojentajat rääkkääntyy 5 sarjalla. Ja nyt mä en muista mitä mä hain tällä jutulla takaa...S225T sanoi:Pentele: eipä tuohon ole juurikaan lisättävää. Olettaen että treenaat vatsaakin jossain välissä. Kyllä tuolla pärjää taas jonkin aikaa.
Wert sanoi:Onko siinä sitten mitään järkeä, että treenaa jotain lihasta 2x viikossa? Kun tuntuu siltä, että tuo kerran viikossa ei oikeen tuo tulosta hauikselle?
Powerhousu sanoi:Siihen menee yksilöstä riippuen eripituinen aika. Siis tarkkaa aikaa on paha sanoa, koska siihenhän vaikuttaa geenit, lihasten vaurioitumisaste, ylikompensaatioaste... Mutta, on väitetty, ja tähän uskon omankin kokemuksen pohjalta, lihas on palautunut kun kipu on lakannut + 2 päivää. Nää sun esittämät lajit on kuitenkin aika erilaisia kuin kehonrakennus. Eihän jääkiekkoilijatkaan voi ymmärtää lajeja joita treenataan alle 2 kertaa päivässä. Tosta voimistelijoiden massiivisuudestakin voidaan olla montaa mieltä, ja se miltä ne näyttää riippuu varmaan aika pitkälle omasta lihaksikkuudesta, siihen kun yleensä tulee verrattua. Kuitenkin, en usko että voimistelijoillakaan on ihan puhtaat jauhot pussissa, ja lääkkeiden avulla palautuminen nopeutuu ja voi treenata useammin. Sama juttu kehonrakennuksessa. Itse puhun kuitenkin aina natutreenistä jos en toisin mainitse.
Lihaksia kannattaa / ei kannata treenata kerran viikkoon sen takia, että jokaiselle toimii eri metodit. Sitä kuitenkin koitin sanoa, ja varoittaa, ja pidän sitä tärkeänä asiana huomauttaa että lihas ei ole palautunut kun kipu on loppunut. Siinä kohtaa mennään metsään kun tehdään sama lihas uudestaan heti kun lihaskipua ei enää tunnu.
Oliko vastaus lähellekään tyydyttävä?
major sanoi:onko jotain kikkaa millä palautumiista voisi nopeutaa...? käytän palautumis juomaa ja lepään vapaa ajat ja syön hyvin...
ojentajilla ja olkäpäillä toi palautuminen on hidasta ja tulee päällekäisyyksiä: esim. rinta päivältä tulee ojenjat jo kipeeks ja on vielä torstaina kipeet...
major sanoi:onko porukalla sattunu #päällekkäisyyksiä tän 4 jakosen ohjelman kanssa ku itellä tuntuu et ei aina kerkee palautuun kunnolla...
esim. tein torstaina ojentajat , olkapäät ja forkut ni vieläki olkapäät ja ojentajat ihan kipeenä... (jo 3:mas päivä) onko jotain kikkaa millä palautumiista voisi nopeutaa...? käytän palautumis juomaa ja lepään vapaa ajat ja syön hyvin...
treenit:
ma:rinta,hauis
ti:jalat
ke:lepo
to:olkapäät,ojentajt,forkut
pe:selkä,epäkkäät
la:lepo
su:lepo
ojentajilla ja olkäpäillä toi palautuminen on hidasta ja tulee päällekäisyyksiä: esim. rinta päivältä tulee ojenjat jo kipeeks ja on vielä torstaina kipeet...
ps. onko paha kun teen ojentajille torstaina kapeeta penkkiä ja se ottaa ojentajiin ihan hyvin mutta myös rintaan joka on vielä kipeä maanantaista..?
Ponterosa sanoi:Powerhousu mutta aina pitää kuitenkin muistaa se että aina jokaista lihasryhmä kohtaista treeniä joka tehdään useammin kuin kerran viikossa ei tehdä juuri sillä intesiteetillä miten lihasryhmä tehdään kerran viikkoon tai harvemmin toistuvaan treeneihin. Eli näin palautumis ajan tarvekin vähenee
mikä johtaa että voi treenata lihakasen tiheämminkin kuin kerran viikossa.
Kaikki on suhtellista.
Arvelen että tämän tiedätkin jo mutta tämä asia tuppaaa unohtua niin usein :thumbs:
makew sanoi:Niin no en mie ainakaan tee sarjoja failureen eli loppuun saakka ja tämä onkin voiman kehityksen kannalta järkevää, lihasmassan suhteen en sitten tiedä. Kovaa treenaus ei ainakaan liity sarjoihin, nyt sen on huomannut että esim. olkapäille riittää aika hyvin 4-5 sarjaa, ojentajat rääkkääntyy 5 sarjalla. Ja nyt mä en muista mitä mä hain tällä jutulla takaa...
Nike sanoi:Ainakin HST:ssä treenataan vaikka lihas olisi hieman kipeä ja kuitenkin porukka kehittyy silläkin.
Itse olen saanut käsityksen että treenin tulisi olla todella traumaattinen(raskaat negatiiviset) jotta lihaksella menisi kauemmin palautumiseen. Hermoston nyt varmaan saa jumiin viikoksi vaikka vetämällä sarjat epäonnistumiseen asti.
Powerhousu sanoi:Juu, voimatreeni on asia erikseen. Puhuin kuitenki lihasten kasvatukseen tähtäävästä treenistä. Toi on totta että kovaa treenaaminen ei liity sarjoihin. Mäkin teen aika vähän sarjoja mutta sitäkin kovemmin yleensä.
Powerhousu sanoi:Mun mielestä HST ei kuitenkaan sovellu ympärivuotiseen käyttöön koska siinä treenataan kipeitä lihaksia. Mitä tapahtuu jos lihasta rasitetaan koko ajan, ja aina vaan lisätään sen vaurioita antamatta sen palautua? ---> Naps...
Ja HST:n toimivuudesta voidaan olla montaa mieltä. Ite kokeilin kanssa joskus. Laskin kaikki painot valmiiksi jne. kuten kuuluukin, mutta koin koko systeemin aivan turhaksi kehityksenkin suhteen, ja treenaaminen itsessäänkin oli kaikkea muuta kuin mielekästä. Kävi jopa tylsäksi. No, mikäs siinä, jos se jollakin toimii niin sitä kannattaa käyttää.
Ja hermoston todellakin saa jumiin vetämällä sarjat failureen asti, mutta se taas on melkein tarkoitus. Ei tavallisella nelijakoisella kasvateta lihaksia jos sarjoja ei vedetä loppuun asti. Sen pitäisi olla itsestään selvää. Lisäksi pitää käyttää jotain erikoistekniikoita kuten pakkotoistoja, pudotuksia, negatiivisia... ja tällä paketilla saadaan se traumaattisuus.
Nike sanoi:Mitä hyötyä hermoston jumittamisesta on lihasmassan kannalta? Mitä hyötyä on vetää sarja ihan finaaliin? Eihän se epäonnistuminen sarjassa tuo lisä-ärsykettä. Ja onhan osa palstalaisistakin kasvanut nelijakoisella tai muulla viikon kierrolla vasta lopetettuaan loppuunvetämisen.
Ja kait ne lihat ehtii palautua ja kasvaa vaikka ne on hieman kipeät seuraavassa treenissä HST:ssä. Eihän muuten joku sillä kehittyisi...
Minkä aikaa kokeilit HST:tä?Powerhousu sanoi:Ite kokeilin kanssa joskus.
S225T sanoi:Ei todellakaan pidä pitää itsestäänselvyytenä että sarja vedetään finaaliin.
JOTKUT treenimetodit edellyttävät sitä, mutta toiset, - yhtä lailla arvokkaat ja tehokkaat ja (koville jätkille tärkeä kommentti- ) kovat treenimetodit - eivät.
Molemmille on aikansa ja paikkansa ja käyttötarkoituksensa.
Lopetetaan nyt tämä totuuksien laukominen, joku kun ne vielä ottaa "ainoina" sellaisina.
iivili sanoi:Minkä aikaa kokeilit HST:tä?
Powerhousu sanoi:Puhuin nyt pelkästään siitä jos kroppa tehdään kerran viikossa läpi. Silloin olis järkevintä vetää sarjat loppuun. Kyllä mä tiedän että täällä liikku kaikenlaista porukkaa jotka pitää kaikkee palstalta luettua absoluuttisena totuutena ja vielä yhdistää nämä "totuudet" sellaisiin asioihin joihin ei pitäisi.