4️⃣ -JAKOINEN OHJELMA

Meta title: 🔥 4-JAKOINEN TREENIOHJELMA – TARKKA JA TEHOKAS RAKENNE 🔥

Meta description: Neljä selkeää treenipäivää, jotka mahdollistavat lihasryhmäkohtaisen ärsykkeen ja nopean kehityksen.

Tuumasin tuossa mielessäni ihan samaa, että turhaan taisin neuvoja antaa jos rinta - treenin jälkeen pelottaa käydä selkää tekemässä.

Edit: tämä ei ollut mitään vittuilua vaan ihan yleisesti, onhan se touhu rankkaa jos tuloksia haluaa, mutta siihen on totuttava.

Vittuilla saa toki :D oon 2v reenannu rinnan ja selän peräkkäisinä päivinä, ja vuoden ku laitoin välipäivän ni selkä kehitty pal paremmin. Tosin pakko kans sanoo et alkuperäne versio tost mun ohjelmast oli kirjaimellisesti sama ku toi sun :)

ja vuoden ku laitoin välipäivän ni selkä kehitty pal paremmin.

Jos tuntuu, että selkä tarvii treenissä enemmän "huomiota" niin kannattaa myös koittaa sitä, että viikko aloitetaan todella kovalla selkä - treenillä kun on LA ja SU levätty sekä tankattu.

Esim.

MA:
Selkä
Hauis - pidempää sarjaa

Ti:
Rinta
Ojentajat - pidempää sarjaa
Takaolat

To:
Jalat
Pohkeet

Pe:
Ojentaja - lyhyempää sarjaa ja punnerruksia.
Hauis - lyhyempää sarjaa
Olat - Superina erinäisiä liikkeitä eteen ja sivulle

Siinä toinen runko ja ehkä "toimivampi" selän kannalta.

Jos tuntuu, että selkä tarvii treenissä enemmän "huomiota" niin kannattaa myös koittaa sitä, että viikko aloitetaan todella kovalla selkä - treenillä kun on LA ja SU levätty sekä tankattu.

Esim.

MA:
Selkä
Hauis - pidempää sarjaa

Ti:
Rinta
Ojentajat - pidempää sarjaa
Takaolat

To:
Jalat
Pohkeet

Pe:
Ojentaja - lyhyempää sarjaa ja punnerruksia.
Hauis - lyhyempää sarjaa
Olat - Superina erinäisiä liikkeitä eteen ja sivulle

Siinä toinen runko ja ehkä "toimivampi" selän kannalta.

Miettisin äskön samaa ja todennäkösesti tolla taidan mennä, mietin vaa et misä kohtaa sitä pystypunnerrusta vois tehdä...

Miettisin äskön samaa ja todennäkösesti tolla taidan mennä, mietin vaa et misä kohtaa sitä pystypunnerrusta vois tehdä...

Olkapäät on sellaiset mitkä saadaan helposti tukkoon/rikki liiallisella treenillä, joten tollaseen jakoon missä rinnalla punnerretaan raskaasti ja sitten vielä ojentajalle tehdään raskaita punnerruksia+dippejä ei mielestäni enää kyllä kannata pystypunnerrusta ottaa ainakaan tangolla raskaasti. Jos haluaa jotain pystyp:tä ottaa niin tekee sen sitten KP:llä pidempänä sarjana vipareiden kanssa superina. Suunnittelee seuraavasta ohjelmasta sellaisen missä on vähemmän rasitusta olkapäille rinta/ojentaja treenin kautta ja tekee siihen ohjelmaan erillisen päivän missä tehdään pystypunnerrusta raskaasti tangolla + muut liikkeet olkapäille.

Ei olkapäiden kehitys siitä kärsi jos joissakin kierroissa jättää pystypunnerruksen tekemättä. Kaikkea ei ole aina mahdollista sisällyttää treeniin jos haluaa treenata tehokkaasti ja järkevästi.

Edit: Toki jos ei olkapäät ovat sellaiset etteivät ota itteensä niin tanko pystyp:n paikka olisi tuossa perjantain treenissä alottavana liikkeenä olkapäille ojentajien ja hauisten jälkeen.
Jos jotakin niin olkapäiden elämää kannattaa kuunnella. Nekun rupee vaivaa niin ne vaivaa sitten aina vähän väliä.

Nostetaas vähäsen. Eli uutta jakoa pukkaa; 3-jakoinen vaihtuu kesäkuussa 4-jakoiseen. Jako on seuraava:

1. Kädet
2. Jalat
3. Rinta & olkapäät (ja epäkkäät)
4. Selkä

Kysymys: 1, 2, ja 4 ohjelmat on aika selvillä mutta tosta rinta-olkapääpäivästä kysyisin että miten paljon niitä punnertavia liikkeitä voi yhteen päivään mahduttaa ennen kuin alkaa kiertäjäkalvosimet paukkua. Seuraavassa lienee "liikaa" punnertavia liikkeitä? Jos on, niin mikä vaihtoon/ pois?

1. Vinopenkki 2x6
2. Epäkkäät käsipainoilla 4x 15-25
3. Viparit sivuille 2x 10
4. Viistopenkki käsipainoilla 3x 8-12
5. Pystypunnerrus hammer-pystärikoneessa 2x 8-12
6. Hammer-vipuvarsiprässi eteenpäin (mikä lienee oikea nimi?) 2x15
7. Face pull 2x 12-15

Ihmisten yleinen mielipide tulee todennäköisesti olemaan että vitonen tai kutonen pitäisi vaihtaa pois joten esitän sille jo valmiiksi argumentit miksi ne tossa on:
- Pystäri on aina pystäri, mielestäni olennainen osa olkapäätreeniä. Ja tossa hammer-vipuvarsikoneessa (?) saan paremmin olkapäät eristettyä kuin tangolla tai käsipainoilla.
- Toi eteenpäinprässi on mielestäni hyvä viimeiseksi "pumppiliikkeksi" ja saan siinä paremman tuntuman kuin esim pecdeckissä tai flieseissä.

Kun täällä kerran 4jakoisesta puhutaan niin heitetään oma kyssäri sekaan. Ongelma on treenin rytmittäminen. Teen tällä hetkellä 2vuoro työtä jossa vuorotellaan 12h päivä ja 12h yövuoroissa, joita seuraa 3 vapaata. Näin siis pääsääntöisesti. Nyt olen kuitenkin poikkeustilanteessa ja teen 2 päivävuoroa joita seuraa 3 vapaata.
Ja varsinainen kysymys on se että onko 4 jakoisella liikaa treenata kaikkina 3 vapaapäivänä ja pitää lepoa nuo työpäivät sen mitä töissä nyt pystyy lepäämään. Vai jatkaa tyyliin 1on 1off 1on 2off tai 2on 3off

tulipas sekavasti selitettyä asia joka omassa päässä oli yksinkertainen. No toivottavasti joku ymmärsi.

Kun täällä kerran 4jakoisesta puhutaan niin heitetään oma kyssäri sekaan. Ongelma on treenin rytmittäminen. Teen tällä hetkellä 2vuoro työtä jossa vuorotellaan 12h päivä ja 12h yövuoroissa, joita seuraa 3 vapaata. Näin siis pääsääntöisesti. Nyt olen kuitenkin poikkeustilanteessa ja teen 2 päivävuoroa joita seuraa 3 vapaata.
Ja varsinainen kysymys on se että onko 4 jakoisella liikaa treenata kaikkina 3 vapaapäivänä ja pitää lepoa nuo työpäivät sen mitä töissä nyt pystyy lepäämään. Vai jatkaa tyyliin 1on 1off 1on 2off tai 2on 3off

tulipas sekavasti selitettyä asia joka omassa päässä oli yksinkertainen. No toivottavasti joku ymmärsi.

Eikös tuossa ole treenikierto 10 pv molemmissa. Mulle ois liian pitkä...
Mutta muuten ei ole mitään väliä...

- - - Updated - - -

Muuten tuossa uudessa Muscle Challengessa on tarjolla Yatesin 4-jakoista...
(rinta/hauis, selkä, reidet/pohkeet, olkapäät/ojentajat)

Pitääkin vilkasta. Pitkähän tuosta kierrosta vähän pakolla tulee kun ei ennen/jälkeen työpäivän treenailu oikeen nappaa. Työmatkaa kun on 40min suuntaansa niin treenaaminen aikaisin aamulla tai myöhään illallalla ei houkuta. Mutta kuten mainittu kyseessä on poikkeustilanne eikä pysyvä työaika.

Tällaisella jaolla on menty jonkin aikaa ja varsin hyvältä tuntuu sisäänajon jälkeen. Tarkoituksena on nyt kasvattaa selkää.

1. Olkapäät + ojentajat
2. Selkä (paksuus) + hauikset
3. Jalat
4. Rinta + selkä (leveys)

Tällaisella jaolla on menty jonkin aikaa ja varsin hyvältä tuntuu sisäänajon jälkeen. Tarkoituksena on nyt kasvattaa selkää.

1. Olkapäät + ojentajat
2. Selkä (paksuus) + hauikset
3. Jalat
4. Rinta + selkä (leveys)

Saako kysyä millä liikkeillä/toistoilla eroaa nuo selkäpäivät toisistaan? Tavaraa pitäs itekki saada lisää selkään...

Saako kysyä millä liikkeillä/toistoilla eroaa nuo selkäpäivät toisistaan? Tavaraa pitäs itekki saada lisää selkään...

Paksuusliikkeinä pääasiassa soutuliikkeet: alatalja kapealla otteella, vipuvarsisoudut, kulmasoutu tangolla, olankohautus...
Leveysliikkeinä sitten leuanveto leveällä myötäotteella, ylätalja leveällä tangolla, ylhäältä tulevat vipuvarsikoneet yms.

Toistomäärät ei eroa mitenkään eri päivinä. Vapaapaino/pääliikkeissä toistot 6-10. Kaikki muut eristävät 10-15 välillä. Kaikissa hyvä tuntuma eli käsi ei vedä vaan selkälihas :)

Ja tämähän on mullekin vielä uusi kokeilu. Katsotaan 6 kk kuluttua onko saanut mitään aikaan :D

Ite oon tehny kerran viikkoon selän ja silloin seuraavasti: pullover taljassa, mave, kulmasoutu tangolla(vaihdellen kapeaa vastaotetta/leveä myötä), ylätalja leveä myötäote, alatalja(vaihdellen kapeaa vastaotetta/leveä myötä) ja ylätalja kapealla kahvalla.

Toistoja oon tehnyt sen 2 x 6-8 per liike. Miettinyt kyllä että pitäiskö lisätä esim. pulloveriin toistoja, ehkäpä sinne 8-12?

Ite oon tehny kerran viikkoon selän ja silloin seuraavasti: pullover taljassa, mave, kulmasoutu tangolla(vaihdellen kapeaa vastaotetta/leveä myötä), ylätalja leveä myötäote, alatalja(vaihdellen kapeaa vastaotetta/leveä myötä) ja ylätalja kapealla kahvalla.

Toistoja oon tehnyt sen 2 x 6-8 per liike. Miettinyt kyllä että pitäiskö lisätä esim. pulloveriin toistoja, ehkäpä sinne 8-12?

Paukutin kans pitkän aikaa yhden selkätreenin kerran viikossa. Onnistuu toki niinkin, mutta välillä tuntui että esim. raskaan kulmasoudun jälkeen ei jaksanut juurikaan leukoja vetää eli pakostakin noi pääliikkeet syö toisistaan tehoja. Nyt kun jakaa selän kahteen osaan ei tule tätä ongelmaa ainakaan niin isosti ja lihaskasvua silmällä pitäen selkä saa nyt tuplarasituksen.

Oma 4-jakonen tällä hetkellä:

1. Jalat, teen aina vuorokerroin joko etureisipainotteisen ja takareisipainotteisen
2. Rinta & olkapäät (harkinnut olkapäiden siirtämistä käsipäivään)
3. Selkä, takaolat & pohkeet
4. Kädet
5. LEPO

4 on 1 off tehnyt nyt vajaan parivuotta eikä kyllä tunnu missään nimessä ettei lepoa olisi tarpeeksi.

Olen ollut dieetillä maaliskuun puolivälistä asti. Paino on pudonnut vajaa 10kg. Selvää kiristymistä on tapahtunut, mutta luonnollisesti olen menettänyt myös kokoa. Mitä ootte mieltä, ku ajattelin, että jos treenaisi nyt ainakin muutaman viikon kädet kahdesti viikossa? Eli jako olisi seuraava: 1. Olkapäät, kädet 2. Jalat, pohkeet 3. Rinta, kädet 4. Selkä, takaolkapäät, pohkeet. Mietityttää vaan, että pystyykö palautumaan? Varsinkin ku hauikset rasittuu kovasti myös selkä treenissä. Neljä kertaa viikossa käyn salilla.

Pitkän voimajakson jälkeen ajattelin siirtyä hetkeksi 4-jakoiseen (noin 3-4kk ajaksi) jotta saisin hieman balanssia kroppaani... Vuoden ajan laiminlyönnyt täysin käsitreenejä (max 1-2 suoraa sarjaa käsille viikossa) ja tästä syystä käsien koko on todella pahasti jäljessä, ja tietenkin osittain voimantuottokin. Reidet ovat myös edellä, joten priorisaationi on tällä jaksolla pääosin ojentajat/hauikset akselilla.. Tämän jälkeen palan takaisin voimapainotteiseen ohjelmaan, jossa käsille ei tule suoria sarjoja viikossa kuin muutama korkeintaan. Ekaa kertaa siis ohjelmaa kokeilemassa missä keskitytään enemmän "bodailuun" joten hakuseenkin voi mennä pahasti... Mutta ohjelma lyhyesti:

1. Rinta, etu/sivuolat

- Tasapenkki LT 2x6
- Vinopenkki LT 3x8-10
- Vinopenkki KP 3x10-12
(- Flyes tasapenkki/vinopenkki KP 2x12)

- Viparit sivuille seisten KP 5x15
(- Pystypunnerrus 2x6+6+6+6 (pudotus))

2. Selkä, takaolat, pohkeet, vatsat

- MAVE 3x3
- Kulmasoutu LT 4x6
- T-bar soutu 3x8
- Ylätalja 3x10
- Alatalja 2x15
(Pullover 2x20 // Ylätalja pidolla 2x12)

Facepull/Takaolat maaten KP 3x15
Pohkeet seisten 1x70 RP
Voimapyörä 3x8

3. Lepo
4. Hauis/ojentajat/käsivarret

1a Kapea penkki LT 2x6
1b Hauiskääntö LT 3x10

2a Dipit lisäpainoilla 3x8
2b Hammerkääntö 3x8

3a Skullcrusher (+ kapea penkki EZ) 3x12+(6)
3b Rannekäännöt myötäote 1x20 Vastaote 1x20

4a Hauiskääntö taljassa 2x20
4b Pushdown taljassa 2x20

5. Etureidet, takareidet, vatsat, pohkeet

Etukyykky 2x6
SJMV 2x6

Hack kyykky 4x12-15
Jalkaprässi 3x6-8-10-12-15

1a Reidenojennus 2x20
1b Reidenkoukistus 4x20

Pohkeet 1x70 RP
Vatsat lisäpainoilla 3x8

6. Lepo

Suluissa olevat liikkeet siis ovat vaihtoehtoisia, välillä teen ne, välillä en tee, välillä otan jonkun muun vastaavan liikkeen loppuun tuomaan vähän vaihtelua / lisä-ärsykettä lihakselle jos tuntuu että treeni kaipaa sitä... Tällä mennään pääosin! Miltä vaikuttaa ? x6-8 sarjat ovat jossa pyrin sarjapainojen nostoon, ja x10-15 jossa enemmänkin lihastuntumaan ja x20--> joissa keskityn vain polttamaan lihaksen täysin loppuun ja tuomaan tällä erilaista ärsytystä. Ainakin viikon ajan tätä kokeilleena sen huomasin että entiset 3x3 ja muutenkin alle 8 toiston sarjoja tehneenä yli 10 toiston sarjat tuntuvat helvetiltä ja sarjapainot ovat todella pienet :D ehkä ne tästä vielä kasvavat ja lihakset tottuisivat uuteen ärsykkeeseen jolloin voimakauden alottaessa saisi nopeammin ja paremmin kehitystä aikaiseksi !

Yleiset statsit, ennenkö joku tulee valittamaan että siirry siihen 1-2 jakoiseen.. Kyllä, 2-jakoista olen vuoden ajan nyt hinkannut, kauan salillakin olen ollut, mutta kroppa ja pää tarvitsee vaihtelua tässä vaiheessa :)

Mave: 1x 210kg
Takakyykky: 1x 160kg (ei ole nyt tässä ohjelmassa, liike ei vain sovi minulle pidemmissä toistoissa)
Etukyykky: 1x140kg
Penkkipunnerrus: 1x115kg
Pystypunnerrus: 1x75kg

Pitkän postin saattelemana, kommentteja/mietteitä? Onko aivan hakuammuntaa, vai olisiko tässä potentiaalia.. ? Tosiaan bodailutyylin treeniohjelmaa en koskaan ole tehnyt, ainoastaan vuoden 2-jakoista samalla kaavalla toistanut ja siinä treenihistoriani onkin sitten

Olen ollut dieetillä maaliskuun puolivälistä asti. Paino on pudonnut vajaa 10kg. Selvää kiristymistä on tapahtunut, mutta luonnollisesti olen menettänyt myös kokoa. Mitä ootte mieltä, ku ajattelin, että jos treenaisi nyt ainakin muutaman viikon kädet kahdesti viikossa? Eli jako olisi seuraava: 1. Olkapäät, kädet 2. Jalat, pohkeet 3. Rinta, kädet 4. Selkä, takaolkapäät, pohkeet. Mietityttää vaan, että pystyykö palautumaan? Varsinkin ku hauikset rasittuu kovasti myös selkä treenissä. Neljä kertaa viikossa käyn salilla.
Miksi? Jos kädet nyt ei järkyttävästi ole jäljessä muuta kroppaa niin miksi niitä enempää reenaamaan? Muutamasta viikosta en tiedä mutta pitkällä aikavälillä itsellä kärsis ainakin nivelet punnerrusliikkeissä.

Juha82: miinuskaloreilla on ihan turha priorisoida sen ihmeemmin mitään lihasryhmää. Jos kädet kaipaa kokoa niin panostat niihin sitten plussilla kun niillä on mahdollisuus myös kasvaa.

Moro! Haluisin että joku kahtois ja kertois tästä mun uudesta ohjelmasta. Kerrotaan sen verran tarinaa alkuun, että oon treenannu ns voimapainotteisesti, sillä toistoja olen tottunut tekemään 3-8. 2-jakosta tein tammikuusta asti eli puolivuotta ja nyt maanantaina otin tän 4-jakosen käyttöön. Sitte myös semmosta että salilla jossa käyn, niin siellä ei ole kuin kyykkyräkki, penkki, ylätalja, toinen kyykkyteline, säädettävät käsipainot, oisko 15kg käsipaino pari, mutkatanko, vinopenkki ja rautaa joku reilu 350kg. Nuilla on pärjätty ihan hyvin. Painoo itellä nyt 96kg pituutta 189 ja ikää 21. Sanotaan nyt nää perus liikkeiden tulokset: Penkki 145kg, karvan alle 90 asteen kyykky 180kg ja mave 200kg. Penkkiä oon tehny aina, kyykky jätetty aikoinaan tekemättä ja maven alotin tammikuussa. Salia takana nyt vuosi säännöllistä ja sitte muutama vuosi epäsäännöllistä. Nyt asiaan..

1.Ojentaja,hauis
-hauis tanko/kp 3x
-leuat vastaote 3x
-keskitetty hauiskääntö kp 2x

-kapeapenkki 3x
-ranskalainenpunnerrus 3x
-ojentajapunnerrus kp 2x

2. Jalat
-Kyykky etu/taka 4x
-sumo mave 3x
-pohkeet seisten 4x
-askelkyykky 3x

3.Rinta, olkapäät, forkut
-penkki 3x
-vinopenkki 3x
-viparit maaten 2x

-vipunostot sivuille 2x
-vipunostot taakse 3x
-pystypunnerrus 3x
-rannekääntö 4x

4.selkä, epäkkäät 3x
-kulmasoutu 3x
-kulmasoutu kp 3x
-ylätalja leveä / leuanveto 3x
-ylätalja kapea 3x
-mave 3x
-kohautukset 4x

Toistoja teen nyt 12-15. Aloitan sillä 12 ja kehityksen mukaan lisätään. Mietin sitä että minkä aikavälein kannattaa vaihtaa toistojen määrää esim 8-12. Aion välillä tehdä myös pudotussarjoja, supersarjoja yms. Siinä oli mun sanottavat ja saa alkaa kertomaan omia näkemyksiä !

EDIT: Ja käyn ma,ti,to ja pe

Back
Ylös Bottom