Arnoldin kultainen kuusikko, Golden Six

Meta title: đŸ”„ ARNOLDIN KULTAINEN KUUSIKKO – GOLDEN SIX đŸ”„

Meta description: Legendaarinen koko kropan perusohjelma, kuusi liikettÀ jotka rakensivat Arnoldin pohjan.

Kuinka rajotinta vasten muuten olette vetÀneet isot liikkeet G6:sta (tai yleensÀkin 1-jakoista) tehdessÀ?

Eilinen treeni alkoi kÀymÀÀn jo varsin työlÀÀksi kun jo toisen kyykkysarjan kuudennen toiston jÀlkeen oli alettava pitÀmÀÀn useamman sekunnin taukoja toistojen vÀlissÀ kun alkoi tuntumaan, ettÀ paukut ja happi loppuu. Viimeinen sarja oli aivan kamala, mutta meni se lÀpi kuitenkin, eikÀ aikaa nyt toisaalta mennyt kuin reilu minuutti.
Mutta palveleeko se enÀÀ tarkoitustaan tÀmÀn tyyppisessÀ ohjelmassa? Vai onko se vain kylmÀsti lyötÀvÀ lisÀÀ pökköÀ pesÀÀn? Hauskaahan se ei enÀÀ ole, mutta ajatuksia?

Vaikka ei sillÀ, eilinen paino tuntui jo selÀllekin aika raskaalta, joten painoa tuskin uskaltaa nostaa 2,5-5kg enempÀÀ muutenkaan, kun edellisistÀ "kovista" kyykyistÀkin on joku 7 vuotta aikaa.
PistĂ€ vĂ€hemmĂ€n rautaa niin voit tehdĂ€ sarjat normi tahtiin 🙂 Minusta se on itsensĂ€ huijaamista jos huilailee toistojen vĂ€lillĂ€ pitkÀÀn. Enempi rest pauseja kuin yksi sarja. Failurehan riippuu tavoitteista. Voimailussa ei yleensĂ€ vedetĂ€ failureen. Bodauksessa kyllĂ€.

PistĂ€ vĂ€hemmĂ€n rautaa niin voit tehdĂ€ sarjat normi tahtiin 🙂 Minusta se on itsensĂ€ huijaamista jos huilailee toistojen vĂ€lillĂ€ pitkÀÀn. Enempi rest pauseja kuin yksi sarja. Failurehan riippuu tavoitteista. Voimailussa ei yleensĂ€ vedetĂ€ failureen. Bodauksessa kyllĂ€.
LĂ€hinnĂ€ olen perustellut tĂ€tĂ€ itselleni sillĂ€, ettĂ€ korkeampi kokonaisvolyymi lienee sekĂ€ lihaksen, ettĂ€ voiman kasvun nĂ€kökulmasta oleellisempaa kuin ne breikit toistojen vĂ€lissĂ€. Vaikka sydĂ€meni pohjasta inhoankin vetÀÀ setit noin rankkoina lĂ€pi. 😏 Tietysti keski-ikÀÀ lĂ€hestyvĂ€lle naturaalille seinĂ€ on varmaan muutenkin aika nopeasti vastassa kun kolme kertaa viikkoon noita treenejĂ€ vedĂ€t, jos kovin tavaksi ottaa.

Jospa tÀmÀn viikon treenit vetÀisi vielÀ ihan stimulointimielessÀ samalla mallilla lÀpi ja keventÀisi sitten vÀhÀn tahtia.

LÀhinnÀ olen perustellut tÀtÀ itselleni sillÀ, ettÀ korkeampi kokonaisvolyymi lienee sekÀ lihaksen, ettÀ voiman kasvun nÀkökulmasta oleellisempaa kuin ne breikit toistojen vÀlissÀ
Toisaalta, moni vannoo lihaksen jatkuvaan jÀnnitykseen lihasmassan kasvatuksessa. Joskus nÀkee kun joillain menee toistojen vÀliset tauot överiksi. Helposti saa huijattua isommat kilot tankoon kun huilaa 5 sekkaa toistojen vÀlissÀ. Minusta se ei ole enÀÀ yksi sarja, vaan monta ykköstÀ. Normi mittaisella huililla toistot tippuisivat puolella.

Toisaalta, moni vannoo lihaksen jatkuvaan jÀnnitykseen lihasmassan kasvatuksessa. Joskus nÀkee kun joillain menee toistojen vÀliset tauot överiksi. Helposti saa huijattua isommat kilot tankoon kun huilaa 5 sekkaa toistojen vÀlissÀ. Minusta se ei ole enÀÀ yksi sarja, vaan monta ykköstÀ. Normi mittaisella huililla toistot tippuisivat puolella.
Totta sekin. Vaan eikö time under tension ole toisaalta myös suurempi kun sitĂ€ painoa on sen verran reilusti, ettĂ€ sitĂ€ pitÀÀ hitaiden laskujen lisĂ€ksi punnertaa myös pari sekuntia ylös kun ei se nopeamminkaan nouse? 😁 Useimmissa liikkeissĂ€ jĂ€nnitys kuitenkin joka tapauksessa katkeaa jommassa kummassa, tai kummassakin, pÀÀssĂ€ suoritusta, joten yhtĂ€jaksoisuuden ei luulisi olevan niin merkityksellinen kuin yhteenlaskettu kokonaisaika mitĂ€ lihas on jĂ€nnittynyt. Mutta mene ja tiedĂ€.

Varsinaisten sarjojen vÀlisten taukojen osalta jonkun tuoreemman tutkimuksen tulos oli, ettÀ pidemmÀt tauot ovat sekÀ voiman, ettÀ lihaksen kehityksen kannalta parempia (suositus oli moninivelliikkeissÀ 3+ minuuttia, muissa 2+ minuuttia). OsasyynÀ oletettiin olevan se, ettÀ lihas ehtii palautua paremmin jolloin myös treenin aikainen kokonaisvolyymi saadaan kasvamaan. Mutta itsessÀÀn sarjan osalta siinÀ ei mun mielestÀ otettu asiaan kantaa. Ainoa mieleentuleva vÀittÀmÀ mikÀ on tullut muutamasta suunnasta vastaan siihen liittyen oli, ettÀ sarjat olisi syytÀ tehdÀ melko hitaasti (40-60 sek/sarja), jotta saavutetaan suht. optimaalinen kuormitus lihakselle. KÀytÀnnössÀ hitaat, noin 2-3sek negatiiviset ja perÀÀn suht. rÀjÀhtÀvÀ nosto. Mutta sekÀÀn ei ota kantaa yhtÀjaksoisuuteen.

Ja aiheesta nyt tietysti liikkuu myös paljon ristiriitaista tietoa suuntaan ja toiseen. 😏

Eilinen treeni alkoi kÀymÀÀn jo varsin työlÀÀksi kun jo toisen kyykkysarjan kuudennen toiston jÀlkeen oli alettava pitÀmÀÀn useamman sekunnin taukoja toistojen vÀlissÀ kun alkoi tuntumaan, ettÀ paukut ja happi loppuu. Viimeinen sarja oli aivan kamala...
KyykkyjÀ en jokatapauksessa tekisi noin rajoille, viimeset toistot tuskin on teknisesti kovin hallittuja ja silloin niitÀ vahinkoja sattuu.
Varsinaisten sarjojen vÀlisten taukojen osalta jonkun tuoreemman tutkimuksen tulos oli, ettÀ pidemmÀt tauot ovat sekÀ voiman, ettÀ lihaksen kehityksen kannalta parempia (suositus oli moninivelliikkeissÀ 3+ minuuttia, muissa 2+ minuuttia). OsasyynÀ oletettiin olevan se, ettÀ lihas ehtii palautua paremmin jolloin myös treenin aikainen kokonaisvolyymi saadaan kasvamaan. Mutta itsessÀÀn sarjan osalta siinÀ ei mun mielestÀ otettu asiaan kantaa. Ainoa mieleentuleva vÀittÀmÀ mikÀ on tullut muutamasta suunnasta vastaan siihen liittyen oli, ettÀ sarjat olisi syytÀ tehdÀ melko hitaasti (40-60 sek/sarja), jotta saavutetaan suht. optimaalinen kuormitus lihakselle. KÀytÀnnössÀ hitaat, noin 2-3sek negatiiviset ja perÀÀn suht. rÀjÀhtÀvÀ nosto. Mutta sekÀÀn ei ota kantaa yhtÀjaksoisuuteen.
LyhyemmillÀ palautuksilla taas saadaan jokainen lihassolu töihin. Kolme minuuttiakin on vielÀ lyhyemmÀn puoleinen kyykÀtessÀ, varsinkin kun vertaa siihen ettÀ valtaosa saleilla palloilee 10min sarjojen vÀlissÀ. Pienempiin liikkeisiin ei kulu niin paljon happea ja sÀÀstÀÀ aikaakin kun riipaisee suht tiheÀllÀ tahdilla lÀpi. Perstuntuma > kello.

Sarjan pituushan on sitÀ mitÀ on, mutta samaa mieltÀ ettÀ negatiiviset kannattaa kontrolloida ja sitten jÀnnitetÀÀn takaisinpÀin kuin yrittÀisi repiÀ lihat luusta. Ei vÀlttÀmÀttÀ useita sekunteja, mutta ettÀ ei pomputeta tankoa rinnalta ja pudottauduta vapaasti alas kyykÀtessÀ. Helpommin löytyy tuntumakin kun tekijÀ ohjaa painoa eikÀ toisinpÀin.

Koskaan en ole itse edes miettinyt koko ''time under tension'' hommaa, sitÀ tulee niin pitkÀÀn kunnes sarja on saatu pÀÀtökseen. Ja toitotan edelleen ettÀ kun treenaa vaan tarpeeksi(muttei liian) kovaa niin ei tarvii miettiÀ tÀmmösiÀ vaan kyllÀ se liha kasvaa.

Sarjan pituushan on sitÀ mitÀ on, mutta samaa mieltÀ ettÀ negatiiviset kannattaa kontrolloida ja sitten jÀnnitetÀÀn takaisinpÀin kuin yrittÀisi repiÀ lihat luusta. Ei vÀlttÀmÀttÀ useita sekunteja, mutta ettÀ ei pomputeta tankoa rinnalta ja pudottauduta vapaasti alas kyykÀtessÀ. Helpommin löytyy tuntumakin kun tekijÀ ohjaa painoa eikÀ toisinpÀin.

Koskaan en ole itse edes miettinyt koko ''time under tension'' hommaa, sitÀ tulee niin pitkÀÀn kunnes sarja on saatu pÀÀtökseen. Ja toitotan edelleen ettÀ kun treenaa vaan tarpeeksi(muttei liian) kovaa niin ei tarvii miettiÀ tÀmmösiÀ vaan kyllÀ se liha kasvaa.

Jep. Tuo hidas negatiivinen tuntui lopulta olevan sellainen asia jolla tuntui saavan aika vÀlittömÀn buustin kehitykseen siinÀ vaiheessa kun seinÀ tuntui jo tulleen vastaan. Vaikka luulin negatiivisen osuuden olevan hallittu ennenkin, niin tahdin hidastamisen myötÀ nyt huomaa selkeÀsti kuinka esimerkiksi penkissÀ ne hitaan laskuvaiheen viimeiset 5 senttiÀ tuo ihan jÀrkyttÀvÀn tuntuman/venytyksen suoraan rintaan jne.

Tuo time under tension-termi on kovassa huudossa kehonpainotreeni-skenessÀ ja sieltÀ kautta siihen tulee vÀhÀn kiinnitettyÀ huomiota. Mutta sinÀnsÀ komppaan kyllÀ, ettÀ sopivan nousujohteista treeniÀ vaan niin vaikea sillÀ on metsÀÀn mennÀ.

Kahdeksas viikko nyt menossa ja kehitys on ollut kyllÀ joka osa-alueella selkeÀÀ. PeilissÀ ja painoissa. Esimerkiksi epÀkkÀÀt on alkaneet vÀhÀn nÀkymÀÀn ensimmÀistÀ kertaa ikinÀ ilman bumppiakin, mutta pohjalla on nyt myös paljon kÀsillÀseisontaa, joka on myös luonut pohjaa niiden kasvulle.

180cm / 72kg

Kyykky: 74,5 kg
Penkki: 55 kg
Leuanveto: 10, 8, 5
PystÀri: 32 kg
HauiskÀÀntö: 32 kg
Jalannostot (penkillÀ, 2kg nilkkapainot): 4 x 20

Olen pari kertaa kokeillut ohjelmaa ennenkin, mutta tÀnÀÀn kÀytÀnnössÀ rikottiin kaikki aikaisemmat ennÀtykset, maltillisista miinuskaloreista huolimatta. Kirjanpitoa katsoessa seinÀ on ennen tullut vastaan aikaisemmin, vaikka omapainoa on ollut tuolloin 5 kiloa enemmÀnkin. Kyykky puuskututti edelleen, mutta oli itse asiassa vÀhÀn helpomman tuntuinen kuin viimeksi, 2kg nostosta huolimatta. Edelleen pari viimeistÀ toistoa tosin aiheutti pidemmÀn tauon.
Suurimmat yllÀtykset on ehkÀ, ettÀ penkki tuntuu kehittyvÀn melko huonosti (tekniikan pitÀisi kuitenkin olla suht. sÀÀdyllinen, tosin vÀlitykset huonot) ja taas hauiskÀÀntö ihan poskettoman hyvin. Ei penkki(kÀÀn) tosin koskaan mulla hyvÀ ole ollut. Parhaimmillaankin ykkös-enkat penkissÀ 80kg, kyykyssÀ 100kg ja mavessa 130kg (vuonna 2013, noin 83-kiloisena).
Hauiksiin taas varmaan tuli viime vuoden aikana voimaa, kun tuli esim. kiipeiltyÀ paljon köydessÀ pelkkien kÀsien varassa ja vedettyÀ leukoja ihan hillittömiÀ mÀÀriÀ. Mutta sarjapaino on lÀhes kolmanneksen suurempi verrattuna siihen missÀ viimeksi jo alkoi tulla seinÀ vastaan, joten sikÀli meinasin lentÀÀ perseelleni kun sainkin sarjan vedettyÀ juuri ja juuri loppuun 32 kilolla.

Tukena treenille 5g kreatiinia/pv (5-6vk ollut kÀytössÀ) ja kokeeksi myös Ashwagandha-valmistetta on tullut syötyÀ parisen kuukautta.

Reilut kolme viikkoa myöhemmin se laahaava penkkikin on saanut vĂ€hĂ€n buustia (55kg → 60kg) ja tĂ€mĂ€ hauiskÀÀnnön kehitys jaksaa vain hĂ€mmĂ€styttÀÀ (32kg → 35kg), varsinkin kun panostan kuitenkin mahdollisimman cleaniin suoritukseen. Viime vuoden ankara leuanveto meni varmaan hauiksiin, koska ero aikaisempiin treeneihin on ihan jÀÀtĂ€vĂ€ (nyt jo melkein kolmanneksen kovempi) suhteessa muihin liikkeisiin.

Tai voi se olla tietty tÀmÀ sinkkuuden myötÀ tullut lisÀÀntynyt kauppakassien kanniskelukin.

Kokeilin tÀnÀÀn Golden twelveÀ. meni salilla 1h 45min. Oli liian rankka, vaikka tein vain 2 sarjaa per liike ja nopeata tahtia. TÀytyy jakaa kroppa 2 pÀivÀlle. KÀyn vain niin harvoin nykyÀÀn salilla, ettÀ tulee pitkÀt kierrot lihaksille.

Vertti Harjuniemen haastattelu eilen Hesarissa Golden sixiin liittyen. Ei ihan jokapÀivÀistÀ saliohjelman/-rutiinin osalta tÀmÀkÀÀn.

ErittÀin hyvÀ ohjelma kyllÀ tiettyihin tilanteisiin. Toki vÀhÀnkin edistyneemmÀt eivÀt naturaalina yksinkertaisesti 3x viikossa samoja liikkeitÀ hinkaten kuormaa pysty kerta toisensa jÀlkeen kasvattamaan. On aivan selvÀÀ, ettÀ kehitys tyssÀÀ ja todennÀköisesti koko treenaaja menee tukkoon.

Itse bongasin n. 1,5kk sitten googletellessani hyvÀn oloisen modauksen Golden sixistÀ (juu, ei ole original). TÀhÀn saakka pystynyt tekemÀÀn ilman sarjapainojen tyssÀÀmistÀ, kun oma paino samalla noussut. Kyseinen ohjelma löytyy tÀÀltÀ hieman alaspÀin scrollaamalla:

KyssÀri: teettekö siis jokaisen sarjan samoilla sarjapainoilla? Itse olen vastaavanlaisella ohjelmalla treenannut nÀin nyt pian sen 2 kk. Ajattelin jatkaa vielÀ 1 kk ja sitten vaihtaa ohjelmaa, mutta tosi iso osa tÀÀllÀ sanoo ettÀ kroppa menee helposti ylikuntoon tuolla ohjelmalla, joten pitÀiskö keskittyÀ tekemÀÀn pyramidisarjoja sen sijasta?

G6 lÀhti kokeiluun. Saa nÀhÀ miten toimii tÀmmöiselle n. 20 vuoden salitaustan omaavalle. Modasin niin, ettÀ joka toinen treeni ranskalaiset ja joka toinen hauiskÀÀnnöt suoralla tangolla. JÀrjestystÀ muutin niin, ettÀ leuat kyykkyjen jÀlkeen, jotta olkapÀÀt vÀhÀn lÀmpee ennen penkkiÀ. LisÀksi joka toinen treeni pystÀrit ennen penkkiÀ. ItsellÀ olkapÀÀt ovat jÀljessÀ rintaa, siitÀ tÀmÀ modaus. Penkkituloksen nostamisella ei ole mulle merkitystÀ. Pakko varmaan kerran viikkoon tehdÀ myös pohkeita lopussa, on sen verran jÀÀtelötikut.

Pari treeniÀ takana ja hyvÀltÀ tuntuu. Ei oo koskaan tullu kokeiltua 1-jakoista ennen.

Moi. Voiko tÀn golden sixin kanssa tehÀ seitsemÀn liikkeen THENX vatsalihastreenin loppuun? Vai kÀykö alkuperÀnen golden six syvillekkin vatsalihaksille? EntÀs vinot?

@Jonexys keskity saamaan kyykyn sarjapainot sinne satasen paremmalle puolelle, kyl siinÀ tulee epÀsuorasti rasitusta koko pakkiin. En toki vÀitÀ ettÀ tÀllÀ systeemillÀ sen sinne sais nousemaan....

Olis kiva kokeilla ettÀ mitÀ vanhasta kunnon G6 sais irti kun on yli viis vuotta nostellu voimatasoja ja reenannu vÀhÀn eri lailla. Mulle on jÀÀnyt muisto tÀstÀ tosi raskaana, mutta erittÀin suoraviivaisena ohjelmana.

KyssÀri: teettekö siis jokaisen sarjan samoilla sarjapainoilla? Itse olen vastaavanlaisella ohjelmalla treenannut nÀin nyt pian sen 2 kk. Ajattelin jatkaa vielÀ 1 kk ja sitten vaihtaa ohjelmaa, mutta tosi iso osa tÀÀllÀ sanoo ettÀ kroppa menee helposti ylikuntoon tuolla ohjelmalla, joten pitÀiskö keskittyÀ tekemÀÀn pyramidisarjoja sen sijasta?
Juu, ja kun menee 12 toistoa joka kerralla nostan painoja seuraavalla kerralla. TÀssÀhÀn tulee automaattisesti aaltomainen liike, joka tuntuu toimivan.

Koronan jÀlkeen menin 3v tauon jÀlkeen 3kk sitten salille ja tÀmÀ heti vanhasta muistista ohjelmaksi. Toimii!

Aloitin saliharrastuksen tyylillÀ kunhan vaan kÀyn, ekan pÀivÀn jÀlkeen alaselÀn lihakset löivÀt itsensÀ lukkoon ja siitÀ viikon sairasloma. Kaksi viikkoa kÀvin treenailemassa 3krt vko ja sitten aloitin tÀmÀn Arskan ohjelman, nyt on kolmas viikko menossa ja tulosta syntyy sekÀ salilla painojen nostossa ettÀ pönttöön paskan muodossa. Teen tÀtÀ 12vko ja seurailen peiliÀ sekÀ vaakaa.

Paino noussut 4vko aikana 3kg 82–>85

Syön pÀivittÀin seuraavan setin:

Aamupala:
2 ruisleipÀÀ (voi, leikkele, juusto)
Maitorahka 250g
Kaakao 4dl

VĂ€lipala:
Rahkaa ja pÀhkinöitÀ

Lounas:
Reilusti riisi, makaroni, yms + liha
2 ruisleipÀ
Maitorahka

VĂ€lipala:
50g pÀhkinÀÀ
35g hera

-sali-:
35 hera, 70 malto

PÀivÀllinen:
sama kuin lounas

Iltapala:
2 ruisleipÀ
Maitorahka

Tuosta tulee ~250proteiini, 400 HH ja ~120rasvaa ~3200kcal

Otan itselleni PT korjailemaan jos tekniikassa vikaa, myös niksit lÀmmittelyyn tervetulleita.

Itse arskan treeniin
Kyykky 60—>82,5
Penkki 50–> 70
Leuanveto 2-1-1 —> 4-4-4
Pystypunnerrus 17 —> 32
Hauis 20–>27,5
Vatsat teen 3x20

Olen aloitellut pienillÀ painoilla ja nyt kun kyykyssÀ alkaa olemaan jo oma perse niskassa niin hyvÀltÀhÀn tuo tuntuu. OlkapÀÀt on jo huomattavasti kasvaneet.

Vatsalihaksia en saa yhtÀÀn ilman ettÀ tuen jalkoja, olen satunnaisesti rullaillut kotona. JÀÀ se polte tuolla laitteella tehdessÀ kokonaan pois. Olisiko ihan aiheellista tehdÀ vatsoja himassa?

PT aika tuli nyt varattua perjantaille, tulee kahden pÀivÀn vÀli treeniin, mutta tekee varmasti hyvÀÀ katsoa liikkeet kuntoon.

Sali todennÀköisesti vaihtuu myös tÀhÀn, treenaamaan pÀÀsee joustavammin kuin paikallisen uimahallin aikataulujen mukaan.

Back
Ylös Bottom