Puhdistus - :4:
Varmasti ainakin nimen perusteella kaikille tuttu elokuva. Eli siis Sofi Oksasen kirjaan
Puhdistus pohjautuva elokuva, kertoo Viron historiasta ja tapahtumista 1930-1990 luvuilla.
Elokuva oli raaka, enkä suosittele sitä herkille ihmisille. Sen enempää spoilaamatta sanon vain sen, että toisin kuin useimmissa elokuvissa - tässä ei jätetty paljon mielikuvituksen varaan, vaan tapahtumia oikeasti näytettiin. Minulla oli tietynlaiset ennakkoluulot elokuvaa kohtaan, sillä en ole ennen katsonut yhtäkään loistavaa suomalaista elokuvaa. Ei tule ainakaan mieleen. Pelkäsin myös, että elokuvassa esiintyy jo liiankin tutuksi tullut Suomen 'ainoa' näyttelijäkaarti, mutta onneksi ei ihan. Eli Outi Mäenpäätä ja Mikko Leppilampea ei näy

Elokuva oli melko pitkä, kahden tunnin verran. Mutta tapahtumia tuli jatkuvalla syötöllä, joten minä en ainakaan kerennyt tylsistyä. Historian tietämyksestä on tietysti apua, että tietää vähän elokuvan taustoja. Varmasti pärjää ihan paljaaltaankin, mutta veikkaisin että elokuvanautinto olisi suurempi jos olisi jotain pohjatietoja. Itse en ole kirjaa lukenut, joten siihen en osaa verrata. Kaikin puolin kuitenkin katsomisen arvoinen elokuva, erittäin taidokkaasti toteutettu ja katsojaansa ravisteleva, suosittelen !