Kuten sanoin: Tilanne koronan suhteen on muuttunut aivan ratkaisevasti tuon selvityksen jälkeen. Tartuntamäärät ovat räjähtäneet ja mukaan on tullut uusi ja huomattavasti aiempaa helpommin leviävä virusmuunnos. Tartuntaketjujen selvittäminen on muuttunut hyvin vaikeaksi, jopa mahdottomaksi. Siksi tuota ilmaantuvuuslukua (joka oli oikeasti 0,88, Riihijärvi muisti väärin) ei voi enää pitää relevanttina. Lisäksi siihen on syytä suhtautua kriittisesti sen vuoksi, että kyseessä on etujärjestön selvitys. Olen sitä sen verran vilkaissut, että pidän sitä ihan hyvänä selvityksenä, mutta nykytilanteesta se ei enää kerro paljonkaan.
Anyways: salit auki.
Käsittääkseni tuo selvitys ei kyllä ollut erityisen laadukas, mutta en sitä itse ole kahlannut läpi. Kuten itsekin mainitsit se on etujärjestön suorittama, metodologisiakin puutteita oli vissiin melko paljon. On tietenkin päivänselvää, että saleilta tarttuu jonkin verran virusta, varsinkin ilman mitään rajoituksia. Ihan sama kuin kaikissa muissakin (sisä-) tiloissa, joissa liikkuu paljon ihmisiä.
Tästä kaikesta huolimatta, on aivan järjetöntä pitää saleja kiinni. Kuntosaleilla on kansaterveydellisesti valtava positiivinen merkitys niin fyysiseen kuin psyykkiseen terveyteen. Lisäksi on tietysti talouspuoli, mikä ei toki tunnu tätä hallitusta kiinnostavan. Tässä vaiheessa kaikki halukkaat ovat jo voineet rokottautua. Ketään ei sinne salille pakoteta, jos ei halua ottaa riskiä, voi jäädä kotiin.
Mitenköhän päättäjät eivät ymmärrä, ettei kaikkia liikuntatiloja voida niputtaa yhteen? Kuten ei myöskään kaikkia ravintoloita. Otetaan vaikka PTV Gym Turku esimerkiksi. Vaikka siellä olisi 50 ihmistä, niin turvavälejä voi hyvin pitää. Power-rackien välissä on oikein hyvät hajuraot, samoin penkkien ja vetolavojen. Noi nyt vaan esimerkkeinä. Mun puolesta saisi ja pitäisi olla koko maa auki. Ei tätä suluilla, toimimattomilla rokotteilla, passeilla ja muilla mielivaltaisilla rajoituksilla pelasteta.
T. Kahdesti rokotettu, jota vituttaa
Loppuun iso kiitos Vataselle. Arvostan panostasi ja toivotan tsemppiä näinä vittumaisina aikoina. Vaikka mikään PTV Gym ei valitettavasti sijaintinsa puolesta ole itselleni kovin hyvällä paikalla, niin pyrin jatkossa tukemaan toimintaa. Löytyyhän sieltä t-paitaa, lippistä ja muuta, vaikka ei itse salilla treenailisi. Ja sen verran hyviä ovat kummatkin PTV Gymit (Turku & Porvoo), joilla olen käynyt, että varmasti tulee välillä liikuttua pidempikin matka, että pääsee noin hyvissä puitteissa treenaamaan.