fgfbfgbfgbfgbbg
Jos haluaa kohottaa kuntoa mahdollisimman nopeasti, cooper n.2500-->2800, onko järkevintä vetää viikkoon yksi lyhyt ja kova lenkki, yksi intervalli ja yksi lähemmäs 10km lenkki kestävyysharjoitteluun, jos aikaa on vain kolmelle lenkille ? Vai miten suosittelisitte ? Aikaa reilu 2kk.
Jos aikaa on vain kolmeen harjoitteeseen, tekisin seuraavat: Pitkä, kova, "tunnin turha".
Perustellakkin varmaan täytyy. No pitkä matalasykkeinen tietysti peruskunnon parantamiseksi ja siksi, että saadaan kilometrejä ilman että kroppa on turhan kovilla. N.1,5-2h olis hyvä kestää. Jos et jaksa juosta noin pitkää yhtäjaksoisesti niin ota pieniä kävelyjä väliin, esim. ylämäet. Tunnin turha kilometrien keräilyyn ja juoksutekniikan parantamiseen, keskity pitämään lantio ylhäällä ja juoksuasento ryhdikkäänä. Viikon, ja tavoitteen, kannalta tärkein harjoitus on kova. Tällöin juostaan vk-vauhtia ja kehitetään hapenottoa. Suosittelisin aloittamaan lähtötasostasi riippuen esim. 3*5minuutin jaksoilla (muutaman minuutin kävelypalautus), joita pidennät minuutilla/lisäät yhden sarjan lisää viikoittain. Reilussa 2 kuukaudessa ehdit edetä jo kahteen peräkkäiseen cooperin pituiseen vk-pätkään. Jos juoksutaustaa on takana paljon tämä harjoitus on yleensä n.30-45 minuutin mittainen.
Viimekesänä aloittelin juoksemista sitä kymppiä silmällä pitäen niin silloin taisin loppuvaiheilla juosta vitosen johonkin 21min, ja se itse kymppi meni sekunnin alle tuntiin mutta olin ennen juoksua ollut pari päivää flunsassa eli täysiä en viitsinyt juosta. Tällä hetkellä oon nyt kolmisen viikkoa kevyesti aloitellut ja yhden vitosen juoksin jo 29 minuuttiin. Olisko tuollainen alle puolen tunnin vitonen se VK-lenkki ? Sykemittaria en tosiaan omista mutta tuo puolen tunnin femma on tähän mennessä ollut sellainen semikova, hieman yli hölkkävauhdin niin että viiminen kilometri on jo puuskutettu. Ja juu, viimeiset 50-100m oon aina vetänyt loppuspurtin eli tasaiseen hölkkään en oo koskaan lopettanut.