Morjesta!
Piti ihan rekisteröityä uudelleen (joskus muinoin tullut kirjoiteltua tänne mutta tunnukset hukkuneet) ja tulla lukemaan hyvästä aiheesta keskusteluita sekä antamaan omat näkemykset ja kokemukset mukaan.
Satuin törmäämään Miken podcasteihin joita olen nyt katsonut mielenkiinnolla.
Olen itse ollut vuosikausia jo puhtaammalla ruokavaliolla (luomu,mahdollisimman puhtaat raaka-aineet, lisäaineiden välttäminen jne) sekä mennyt VHH/Keto/Ketovorella myös pidemmän aikaa. Välillä puhtaasti ketossa, välillä lisännyt hiilareita. Ihan carnivorella en ole ollut mutta reilu vuosi kuitenkin niin että liha ja rasva on ollut vallitseva ravinto.
En juurikaan treenaa salilla perinteisesti mutta kehonpainolla (+ kahvakuulat, puntit jne jne) monipuolista treeniä lähes päivittäin.
Puhdin verikokeissa käyn käytännössä 1-2 kertaa vuodessa. ( monen vuoden ajan)
Ketoruokavaliossa huomasin että vireys kasvoi samantien, aamuheräämiset olivat helppoja ja verensokeri pysyy tasaisena koko päivän. Ei tule esim. ruokailun jälkeen väsymystä tms. Olen myös tavallaan pätkäpaastonnut noin parisen vuotta. Tosin aamusta otan rasvakahvin joka katkaisee paaston mutta ei nosta insuliinia. Aamupala/lounas on yleensä 12-14 maissa. Syön noin 2-3 kertaa päivässä.
Treeni kulkee yllättävän hyvin paastolla ja treenin jälkeen yleensä vasta syön kunnolla. Tässä toki voisi tehdä muutoksia miten se vaikuttaisi treeneihin. Mietin myös kreatiinin käyttöä jolla voisi olla hyviä vaikutuksia.
Olen tutustunut ja katsonut luultavasti satoja satoja videoita ketosta ja carnivoresta. Tunnetuimmat carnivore "vaikuttajat" ovat olleet vuosia vuosia samalla ruokavaliolla.
Tulee mieleen väkisin muutama asia.. Tarvitseeko ihminen lähtökohtaisesti ollenkaan kuituja? Ainakaan siinä tilanteessa jossa ei ole hiilareita juurikaan ruokavaliossa? Omakohtainen kokemus että liha/rasva painotteisella ruokavaliolla suolisto ja vatsa toimii todella hyvin.
1-2 kertaa päivässä isommalla hädällä. Ei ummeta, ei ole turvotusta, ei kaasuja. Mutta jos vähänkin lisää hiilaria tai kasviksia (kaalia, parsakaalia jne jne) niin takapakkia otetaan heti. Vai tottuuko kroppa siihen ruokavalioon mikä on ja jos se muuttuu, tulee ainakin aluksi oireita?
Itseänikin huolestutti kolesteroli mutta mitä enemmän siitäkin on lukenut, ei se enää niin paljoa huolestuta. Itselläni on todella korkealla kolesteriarvot mutta HDL hyvä ja Triglyt matalalla. Herkkä CRP alle 0,3. Verenpaine noin 110/70 (olen myös huomannut vaikka ruokavalio ei heittele juurikaan, silti esim. HDL ja Triglyt ja toki myös LDL vaihtelee)
Otin puhdin kautta myös tarkemmat kolesterli arvot eli myös apo B. Sehän kulkee käsikädessä LDL:n kanssa joten sekin oli korkealla.
Mutta hyvällä mallilla oli myös apo A1 joka oli hienosti yli viitearvojen.
Se perinnöllinen eli apo(a) on yksi tärkeä mittari jos miettii kolesterolia. Tässä itselläni oli alle 30mg/l ja viitearvo on alle 250mg/l
Eli jos se olisi ollu 250 tai enemmän, olisin huolissani.
Ja jos/kun ajattelin olla tällä ruokavaliolla koko ajan, otan jossain vaiheessa kalkki scoren. Eli kuvautan suonet. Se on se varma keino katsoa missä mennään. Siinä ei ole lääkärillä juurikaan sanomista että otappas kuule statiineja.
Ainoa mikä tällä hetkellä pitää selvittää ja testata, on viime syksystä tipahtanut suorituskyky (pulssi noussut). Tämä toki selvisi verikokeilla ja hemoglobiini oli tipahtanut jostain syystä, samoin hieman verisolujen määrä. Ferritiini on kuitenkin hyvällä tasolla sekä B12.
Folaattipuutos voi olla yksi tekijä ja siksi olenkin sitä lisännyt ruokavalioon ja mittautan myös folaattiarvot lähiaikoina.
Pahoittelut pitkästä avauksesta mutta mukava jakaa hiukan kokemuksia ja näkemyksiä aiheesta. Absoluuttista totuutta tuskin on kuitenkaan.