Mikkis sanoi:
Hulmin sivuilla on Anssin artikkeli "Glutamine and Gym Rats: A Critical Review." Käykää kurkkaamassa.
http://www.cc.jyu.fi/~jjhulmi/
Jep, sama artikkeli, mikä oli viimeisimmässä MD:ssä (siinä, missä on Lee Priest kannessa). Tämä lienee ko artikkelin olennaisin lause salireenarin kannalta:
Glutamine may have some health benefits (e.g., enhanced immune cell function), but it probably does not have a direct effect on bodybuilding in terms of muscle mass increase.
Huomatkaa ilmaisu "
may have some health benefits", eli glutasta saattaa saada joitain terveydellisiä hyötyjä (paska käännös, anteeksi, ei jaksa panostaa nyt). Enää gluta ei tosin ole kallista (suhteellistahan sekin, mutta jopa meikän kaltaisen nuukan miehen mielestä se ei enää ole kallista), mutta may have some health benefits ei riitä mulle, kun ei mulla immuniteetista lentsuja vastaan tunnu olevan puutetta muutenkaan. Käytin tosiaan viime vuonna pari kiloa glutaa, enkä huomannut mitään eroa aikoihin, jolloin en ole sitä käyttänyt. Olen ollut kuumeessa vain kolme kertaa aikuisiällä (siis 18-30-v), silloinkin kaksi päivää per kerta. Pieniä nuhia/köhiä on ollut sen lisäksi karkeen arvion mukaan ehkä kerran vuodessa, jolloin olen aina tiennyt, mistä johtuvat (ressin määrän nousu, levon liian pieni määrä, liian vähän vaatetta kolealla kelillä yms. typerää). Sairastelua gluta ei muuttanut eikä mielestäni reeneistä palautumistakaan.
Hmm, toisaalta, aika monella lisäravinteella (kuten vitskut, joiden arvelen kyllä lisäävän vastustuskykyä, vaikkei enempi ole aina parempi niidenkään kohdalla) on tutkimusstatus toistaiseksi tasolla "may have some effect on...", että sinänsä gluta ei ole yksin. ;) Mun silmiin vain ruoka (sisältäen protujauhon, malton ja vitskut, ovat yksinkertaisesti tiivistettyä ruokaa IMO) ja krea ovat todella todistaneet tehonsa, myös tutkitusti, ei pelkästään kokemuspohjaisesti.
Ääh, tuohon em. lausuntoonhan sisältyy karmea ristiriita. Glutahan
on 100% proteiinia, joten sinänsä myös tiivistettyä ruokaa. Busted! :D

Kumminkin sopii toivoa, että jatkossa yksittäisiä aminohappoja ja niiden komboja tutkitaan lisää ja löydetään mahdollisimman edullisia vaikutuksia.