Mikä vitun idea tossa paastossa on?
Samaa itsekin ihmettelin vielä muutama kuukausi sitten. Uteliaana heppuna aloin sitten vähän lueskella aiheesta ja huomasin että kyllä siinä ihan mielenkiintoista ajatusta on taustalla. Täältä löytyy varmasti kovempiakin tietäjiä mutta tässä epätoivoinen yritys valottaa tuota paastoamisen logiikkaa:
- Kun paasto etenee, verensokerin säätelystä vastaa ensisijaisesti maksa
- Maksan glykogeenit tyhjenee => katekoliamiinien tuotanto kasvaa (adrenaliini & noradrenaliini)
=> olotila piristyy, veren virtaus rasvakudokseen lisääntyy (varastoista aletaan purkaa lisää energiaa)
=> rasvanpoltto tehostuu
Miten välttää katabolia?
- Tutkimusten mukaan juomasta otettu heraproteiini luovuttaa vereen aminoja vielä n 7h jälkeen
- Ekstrapoloituna voidaan arvioida, että jämäkkä 50-100g proteiinia sisältävä ateria luovuttaa
ainakin sen 16h, mitä paastotaan (tietääkseni tästä ei ole tutkimuksia mutta vaikuttaisi järkevältä)
- Selvää lihaskataboliaa havaitaan tutkimusten mukaan vasta >72h paaston jälkeen
^ Nämä ovat varmasti yksilöllisiä juttuja ja voihan se kataboliapeikko nakertaa lihoja hyvinkin äkkiä jos sattuu olemaan Mr. O-tason mörkö.
Miten nälkä?
- Näläntunne muodostuu osittain ruokahalua säätelevän ghreliini-hormonin erittyessä. Se erittyy usein tiettyihin aikoihin päivästä riippuen siitä miten on tottunut syömään.
- Ghreliinin erittyminen on mahdollista "tahdistaa" muutaman paivän kuluessa uuteen ruokailurytmiin.
- Uuden ajastuksen jälkeen tuollainen 16-18h paasto menee ohi lähes huomaamatta.
Kyseessä ei siis ole mikään ihmedieetti, vaan kuten
Invisus sanoi, yksi syömistyyli muiden joukossa. Itse olen sairaalloisen epäileväinen kaikkea hypetystä kohtaan mutta toisaalta myös utelias testaamaan uutta. Nyt olen eräänlaisella IF-sovelluksella ollut reilun kuukauden ja kyllä tämä aika perkeleen hyvältä on toistaiseksi tuntunut. Muutaman viikon päästä saan vertailukelpoisia rasvaprosenttimittaustuloksia niin saa parempaa käsitystä siitä mitä on tapahtunut.
Itse siis testailen nimenomaan dieettimielessä. Olisin edelleen aika varautunut sen suhteen, miten kaikenlaiset haaveet recompista tai jopa IF-/LeanGains-bulkkauksesta toimivat. Näistäkin kyllä löytyy lupaavan kuuloisia tarinoita.