Kilpakehonrakennus ei oo urheilua. Kehonrakennuskisoissa seistään lavalla esittelemässä kroppaansa ja sitten myöhemmin kerrotaan, kuka näytti parhaalta kehonrakennusstandardein. Kehonrakennuskisat on kauneuskilpailut, ei siellä suoriteta mitään urheilullista.
Asiallinen kommentti, mutta liittäisin pohdinnan kohteeksi kaikki muutkin bodypohjaiset fysiikkalajit. Niin kauan kun olen kehonrakennusta harrastanut, niin lajille on yritetty saada "urheilulajin" statusta. Suomessa tämä "kehonrakennus on urheilua" julistus alkoi virallisesti 1971, jolloin perustettiin Suomen kehonrakennus- ja voimanostoliitto. Kiistaa on aina käyty siitä, onko (kilpa)kehonrakennus urheilua vai ei? Jos perinteisen kilpaurheilun kriteerein arvioidaan, niin asia on kaksitahoinen tai sitten ei. Riippuu miten asiaa katsoo. Itse harjoittelun (joka voi olla tappavan kovaa) ja kisavalmistelujen kannalta kehonrakennus kyllä täyttää kaikki kilpaurheilun ankarimmatkin vaatimukset, mutta entä itse kilpailusuoritus, joka perustana ovat isot ja vähärasvaiset lihakset, joita arvioidaan symmetrian, harmonian ja estetiikkan virittämien (subjektiivisten) linssien kautta? Tässä vaiheessa on täysin oikeitettua kysyä ovatko symmetria, harmonia, estetiikka ja isot, vähärasvaiset lihakset itsessään kilpaurheilua vai eivät (koska tässä kohtaahan se itse kilpailusuoritus juuri kulminoituu)?
Toinen merkittävä ero perinteiseen kilpaurheiluun on se, että kun muissa lajeissa urheilijan suorituskyvyn tulisi kisapäivänä olla paras mahdollinen, niin kilpakehonrakennuksessa kilpailijan suorituskyky on monien kohdalla kisapäivänä melko heikko tai heikoin mahdollinen, vaikka fysiikka ts. ulkoinen olemus lihaksikkuudessaan voi olla samaan aikaan paras mahdollinen. Missään muussa urheilulajiissa ei ole mahdollista pärjätä, jos urheilijan suorituskyky on kisapäivänä alle tai huomattavasti alle parhaan suorituskyvyn.
Kolmanneksi, ilmaan jää roikkuman vielä kysymys, että mitä tekemistä lajilla/lajeilla, joiden kilpailusuoritus
ei perustu urheilijan kovimpaan mahdolliseen suorituskykyyn,
vaan arvoihin, jotka perustuvat symmetriaan ja harmoniaan ja näiden muodostamaan esteettiseen kokonaisuuteen
on antidopingin kanssa?