Suomessa ei ryyppäämistä tarvitse perustella, mutta siten katsotaan kieroon jos yrittää omata vähänkin terveet elmämän tavat. Ainekin itse olen tämän huomannut.
Tätä kyllä itsekin ihmettelen.
Varsinkin miesten keskuudessa tuntuu olevan ihmeellinen asenne terveellisempiä elämäntapoja kohtaan. Jos juot light-limsaa normaalin sokeriliemen sijaan, siitä huomautellaan. Jos et halua lähteä kebabille joka viikko, siitä huomautellaan. Jos otat baarissa kahvin oluen sijaan, siitä huomautellaan.
Tämä vituttaa itseäni välillä melko paljonkin, sillä olen aina itse käsittänyt et kyseiset päätökset ovat jokaisen itse tehtävissä ja silti aina saa kuulla sitä iänikuista marinaa tyyliin "no ota nyt yks kalja, ei yhestä kaljasta mitään haittaa oo" ja "no kyllä sä nyt kebabille voit lähtee jos kuitenkin oot tänään käyny salilla ja taas huomenna menossa" sekä "jätkä juo jotain light-limsaa, vittu mikä pelle, ootsä jollain dieetillä". Onneksi minut pidempään tunteneet kaverit tietävät, että laitan suuhuni mitä haluan, eikä minua voi painostamalla saada juomaan kaljaa tai lähtemään kebabille, joten heidän kanssaan ei yleensä ongelmia tule.
Eritoten toi alkoholin juomattomuuden kummoksuminen ja siitä vittuilu on itsestä jotenkin käsittämätöntä. Jos lähdetään yhdelle, eikä ota kaljaa, saa kuulla vittuilua. Sen itsekin ymmärrän, että se, jos on tarkoitus lähteä vetämään kännit ja mukana on joku selvinpäin, voi saada joidenkin tuntemaan olonsa epämiellyttäväksi, mutta jos juodaan vain yksi, niin onko väliä juoko joku kahvia vai kaljaa? Ja jos ei lähde mukaan vetämään perseitä, joutuu aina perustelemaan miksi, ihan kuin luonnollista olotilaa pitäisi jotenkin perustella. Ikinä en ole vielä joutunut perustelemaan, miksi juon (no okei, mutsille ehkä alaikäisenä).
edit:
ei niinkään terveitä elämäntapoja katota kieroon. mikään vaan ei ole niin ärsyttävää kuin entinen alkoholisti/nykyinen absolutisti joka saarnaa viinan kiroista. niitä katotaan kieroon.
Itse olen koittanut välttää moralisoimasta/kertomasta viinan vaaroista tai lässyttämästä muutakaan jos joku on kysynyt, miksen juo. Yleensä vain sanon jotain tyyliin "en viitsi kun on treenit huomenna" tai "ei maistu tänään" ja toivon, että asia olisi sillä selvä. Kuitenkin tasaisin väliajoin joutuu uusille tutuille ja joskus vanhoillekin inttämään vastaan että "en ota, en ota, en ota" sen kummemmin moralisoimatta, koska noiden aiemmin mainittujen kommenttien jälkeen, kun alkaa se "ota nyt yks, mikset ota? ottaisit nyt, ei se mitään haittaa".
Tosin, en ole entinen alkoholisti, enkä myöskään nykyinen absolutisti.