Originally posted by Tomi77
No, tietenkin nälkäkuolema on vähän liioittelua, mutta kyllä mulla ainakin on 3.5 tunnin päästä nälkä, vaikka söisin miten pitkää hiilihydraattia miten paljon tahansa. Kyse on aineenvaihdunnan sopeutumisesta 3 tunnin välein syöntiin.
Hiihoo. Minä sillon kun jaksan&ehdin treenata ja syödä ees yhtenä päivänä viikossa kunnolla niin toteutan metodia johon pääsin kun testailin 1.5v sitten 3kk ajan tätä "miten syödä ennen treeniä-pohdintaa" tarkoin menetelmin ja tutkimuksin ;)...
Eli kun on kevyempi päivä; esim kädet / olkapäät ja kädet / pelkkä rinta, on minusta paras syödä 1-1.5 tuntia ennen treeniä.
Selkää tehdessä tai jos treenaa esim rinnan ja selän superina tai esim rinta, olkapäät ja ojentajat, on paras syödä n.2 tuntia ennen treeniä.
Mutta jalkatreenipäivänä on paras aika noin 3 tuntia, jopa 3.5 tuntia.
Tulokset johtuvat mm. siitä että mitä rankempi treeni, sitä enemmän elimistö hyötyy siitä että se itse huolehtii verensokeriaineenvaihdunnasta ilman ruuasta pilkkoutunutta glukoosin ylimäärää veressä joka vain sotkee löylyjä. Eli energiaa tulee lähinnä maksasta pilkkoutuvasta glykogeenista. Näin jalkatreeneissä jaksaa eniten aina tehä sarjoissa toistoja ja maksimit on olleet parhaimmat.
Toinen plussa on se ettei ruoka mahasta/suolistosta tunge suuhun, ja näin käy jos selkätreeneissä on syönyt alle 2 tuntia ennen, ja jalkatreenissä alle 2.5 tuntia ennen treeniä. Sen sijaan punnerruksissa ja pienemmissä liikkeissä "turvotus" antaa lisäpainetta ja puhtia ja ehkä ylikorkea glukoosimääräkin antaa hyötyä esim rintatreenissä joka minulla ei kestä yli 30min koskaan; verensokeri ei ehdi laskea tarpeeksi alas jotta siitä olisi haittaa.
Edellä olevat ajat siis pätevät *minulla* jos on kyse "normaalista" kunnon ateriasta, ei liian rasvaisesta vaan esim riisi ja salaatti ja liha/kala/kana. Eikä liikaa kasviksia jotta ne ehtii sulaa.
Usein tulee vain tehtyä niin että syö huonosti ja sitten tunti-puol tuntii ennen treeniä syö jotain pirtelöö ja puuroo et jaksaa ylipäätänsä mennä salille :D... Motivaatio-ongelmia vissiin.. Ää tänään pitää kunnostautua..