Tuo juttu kannattaa lukea ja tulkita kokonaisuutena eli sen viesti on se, että kokonaisuus ratkaisee. Eli pitkällä aikavälillä lähes päivittäinen liikunta lisää PAV:a tai esim. runsasrasvainen ruokavalio. Ja on totta, että jutussa ei käsitelty hormonaalisia muutoksia, mutta se ei kai ollut ideakaan. Ateriatiheydestä todettiin, että ei vaikutusta energiankulutukseen ja itse tulkitsen tämän siten, että 1 kg ruokamäärän syöminen kerralla tai 10:ssä 100g:n erässä kuluttaa samanverran energiaa. Eli siinä mielessä lausahdus "The digestion of meals requires calories by itself, so the more often the body must break down food, the more efficient it becomes" on turha, mutta on kai nyt selvää että jos vetää kaksi ateriaa päivässä ja molemmissa on 100g proteiinia niin vaikutus elimistöön hiukka erilainen kuin sama proteiinimäärä jaettuna pienempiin osiin. Rasvan poltosta olen samoilla linjoilla, eli lisääntynyt hetkellinen kulutus voi olla pois loppupäivästä, vaikutusta on vain kokonaiskaloreilla. Iltasyömisestä, onkin varmaan kaikille selvää, että illalla ei kannata syödä enää hiilareita. Ja rasvasta sen verran, että elimistö käyttää sitä energiaksi vaikka TV:tä katsellessa, ei vasta tunnin juoksulenkin jälkeen. Mutta pitää taas muistaa, että tämä on yksi juttu suuressa joukossa muita. Itse kuitenkin olen samoilla linjoilla ja enemmän uskon tähän juttuun kuin jonkin kaverin mutu tietoon, ne kun tapaa välillä olemaan pahasti pielessä. Mutta jokainen meistä suodattakoon itse lukemnsa ja kuulemansa tiedon ja soveltakoon sitä miten itse parhaaksi näkee.