tiinuli sanoi:
Ja kuten joku tuolla jo sanoi, niin nikotiini on jonkun lähteen (älkää kysykö minkä) mukaan kuusi kertaa addiktoivampaa kuin esim. kokaiini.
Nyt täytyy muistaa muutama seikka, ennen kuin luottaa tuon kaltaisiin tilastoihin. Ensimmäisenä ja tärkeimpänä tulee mieleen se, että tupakka on sosiaalisesti hyväksytty ja erittäin helposti saatavilla oleva päihde, toisin kuin vaikkapa kokaiini.
Nuo listat ovat ilmeisesti lääkärien tai muiden päihteidenkäyttäjien parissa työskentelevien henkilöiden tekemiä arvioita ja ovat siten em. seikat huomioon ottaen varsin epätarkkoja. Todellinen addiktiivisuus saataisiin selville vasta, kun aineet olisivat lailliselta statukseltaan, saatavuudeltaan, helppokäyttöisyydeltään ja muilta ominaisuuksiltaan samalla tasolla, jolloin ainoaksi muuttujaksi jäisi aineen kemiallinen luonne ja sen vaikutukset ihmisen psyykkeeseen.
Voi tietysti olla, että tupakka itsessään (ottaen huomioon nuo monet yksittäiset tekijät) on maailman addiktoivin aine, mutta minun on sitäkin erittäin vaikea uskoa. Itse kuitenkin olen jonkun verran tupakkaa polttanut, enkä ole huomannut oikeastaan minkäänlaista koukkuuntumista.
Jonkunlaista perspektiiviä saa mielestäni esimerkiksi vierotusoireista, jotka kuvaavat aineen luonnetta melko hyvin. Nikotiinin vieroitusoireet eivät taatusti ole mitään esimerkiksi opiaattien tai bentsojen, jopa hengenvaarallisten ja psykoottisten vieroitusoireiden rinnalla!
Jos itse listaisin muutamat mieleen tulevat päihteet addiktoivuusjärjestyksessä olisi lista ehkäpä seuraavanlainen (huom. lista ei tarkoita, että olisin kokeillut seuraavia aineita, enkä väitä tämän myöskään olevan totuudenmukaisempi kuin jotkut netissä pyörivät listat):
1. jaettu sija: Vahvat opiaatit (esim. heroiini, morfiini) ja bentsodiatsepaamit (mm. Diapam)
2. Amfetamiininit
3. Nikotiini
4. Alkoholi/Kannabistuotteet
5. Kokaiini
Nikotiinia olen siis käyttänyt, enkä tiedä voiko kukaan enää oikein väittää, että minun pitäisi käyttää vielä enemmän jäädäkseni koukkuun, sillä olen polttanut tämänkin vuoden aikana varmaan 5-8 askia, joskus jopa askin päivässä (ja lisäksi nikotiinipurukumia muutaman askin). Ja ei, en koe tupakkaan/nikotiinipurukumiin päivittäistä himoa, en oikeastaan minkäänlaista himoa.