On varmaan kyllä hieno (ja kallis…) moottoripyörä toi Ducati Superleggera V4 Centenario. Todella kevyt ja tehokas pyörä ja mikä tärkeintä ilman turboa. Noi tehokkaimmat nykypyörät on vaan jo olleet kymmeniä vuosia liian tehokkaita ja kun ihminen (kuski) ei enää ehdi tai osaa reagoida esim. siihen että se pyörä keulii ympäri sekunnin kymmenysosassa niin tarvitaan kymmenen eri elektronista avustinta.
Oma pyörä painaa 215 kg ja tehoa on ”vaan” 80 hp, mutta se on vaan hyvä kun olen tällainen aloitteleva katumoottoripyöräilijä. Enduro- ja crossipyörillä olen kyllä useita vuosia ajellut. Ei mitään ajoavustimia ja ei edes ABS-jarruja. Omasta mielestä ihan hyvä vaan kun ei ole mitään ylimääräisiä juttuja toki ABS olisi hyvä olla. Tässä on vielä ihan analoginen kierroslukumittarikin ja nopeusmittari on digitaalinen. Ei kuitenkaan mitään järkyttävän kokoista tablettia/kosketusnäyttöä kuten nykypyörissä on tapana.
Kun olen ensin tällä Hyosung GT 650R:llä vähintään tämän ajokauden ajanut niin voi jossain vaiheessa olla että hankin tämän lisäksi toisen isomman pyörän, mutta tätä en myy vaan pidän itselläni. Moottori on sama kuin Suzuki SV 650:ssä jne.
Aprilia RSV 1000R Factory Edition olisi se minun budjetillekin sopiva italialainen herkku noin 15-20 vuoden takaa V2 moottoreineen. Öhlinsin iskarit, Brembon radiaalijarrut, takovanteet jne. Tehoa ihan varmasti riittävästi ja kevyempi kuin nykyinen pyörä.
Tässä pari kuvaa omasta Hyosung GT 650R vm. 2015 pyörästäni. Se oli tänään ekaa kertaa käynnissä talvisäilytyksen jälkeen. Kuvat on viime vuoden kesäkuulta kun ostin sen silloin 3000 eurolla (oli ajettu vaan 2000 km). Erittäin halpaa harrastaa moottoripyöräilyä tällä. Monen pyörän arvo putoaa puolet enemmän kuin tämän hankintahinta ekan ajokauden aikana…