Ite en ole menny all-in osakkeisiin. Tällä hetkellä löytyy Neste Oil, Metso, Nokia ja Orion. Nyt en osta mitään, kun ralli on taas päällä.
On vähän sellainen kutina, että jossain vaiheessa tullaan vielä alas rytinällä. Todennäköisesti siinä vaiheessa kun Euroopassa alkaa varallisuusarvot pudota kunnolla.
Muutama tuttu jotka ovat olleet rakennusalalla töissä, ovat sanoneet että duunit ovat loppuneet kuin seinään. Eukko elättää.
Jos tullaan kunnolla alas, niin ajattelin katsella mm. Keskoa ja Fortumia ostettavaksi. Kesko olisi jonain 10 - 12 € hintaisena kiinnostava ja Fortum jonain 12,50 - 14 € hintaisena. Tietenkin alemmaksikin saisivat mennä, mutta nuo on sellaisia hintoja että voisi laittaa jo ostotoimareita vetämään.
Mulla on jo 80% osakkeissa, mutta hiukan vielä korkorahastoissa varmuusvarana. Jos ja kun tulee seuraava kunnon tipahdus niin saatan nostaa osakkeiden osuuden 85-90%.
Tässä on muutamassa päivässä tosiaan tultu ihan kohtuullisesti ylös. Osakesalkku on enää 8 prosenttia miinuksella ja olisi tasan +-0 jos Nordea ei olisi pahasti miinuksella. Pidin sitä suhteellisen vakaana ja "varmimpana" sijoutuksena näistä, mutta nyt heikoin ja vielä 25% keskihinnasta pakkasella ;-) Tarkoitus on kuitenkin lisäillä sitä varsinkin jos pysyy näissä hinnoissa. Salkun pelastaa 41% plussalla oleva AstraZeneca.
Osakerahastot sen sijaan ovat vielä paljonkin miinuksella eli noin 50% pakkasella vaikka suorat osakkeet ovat ihan kohtuullisella tasolla verrattuna suhdanteisiin. Johtuu siitä, että näitä rahastoja on tullut ostettua vuodesta 2006, kun taas osakkeita vasta keväällä 2008 ensimmäisten isojen laskujen jälkeen. Olisi pitänyt tyhjentää rahastot korkoihin ja odottelemaan suorien osakkeiden ostoa viime syksynä :-) Tai edes keväällä. Varsinkin Venäjä-sijoitukset.
Tässä on ollut aika mielenkiintoisia aikoja, kun Nokiaakin pystyi pilkkimään 10,21 hintaan. EQ:n tilastoista näkyy että vuoden alin hinta on 11,30. Se on kuitenkin virallinen päätöskurssi ja oikeasti useaan otteeseen hinnat ovat poukkoilleet jopa +-10% päivän päätöshinnasta. Se on uskomaton ero hinnassa kun pilkkimällä eriä voi saada osakkeita yli 10% halvemmalla kuin koko vuoden alin päätöskurssihinta. Oikeastaan harmittaa etten ostanut enempää Nokiaa tuollaiseen 10,20 euron hintaan ;-)
Venäjän ETF:llä olisi varmaan voinut kanssa pelata aikamoisia pikavoittoja...
Itsekin katselin hiukan tuota Neste Oilia, kun itselläni ei ole vielä mitään energiasektorin osaketta ja se voisi olla suhteellisen ok osingonmaksajakin. Nokiaa ostelenkin, koska luulen sen olevan varakkaana ja kustannustehokkuuteen keskittyvänä yrityksenä vahvoilla omassa lajissaan, kun taloussuhdanne iskee pahemmin kalliisiin erikoispuhelimiin.
Orionin sijaan minulla on tuo AstraZeneca, jota pilkin aika sattumalta tosi halpaan hintaan. Ihan lähiaikoina en ostele lääketeollisuutta, koska se on jo nyt arvonnousunsa johdosta 20% salkusta.
Onkos kukaan ostanut eQ:lla norjalaisia osakkeita? Mitä niistä? Minua kiinnostaisi siellä tällä hetkellä lähinnä energiasektori tuon Neste Oilin tilalle tai vertailukohdaksi.