Sain juuri 10 kiloa "löysää". Ainoa laina on asuntolaina ja siinä korko n. 1,5% joten extra lyhennykset ei nappaa. En ole koskaan sijoittanut muuhun kuin autoon ja omaan asuntoon. Suositteletteko olemaan yhteydessä pankkiin ja kysymään neuvoa (kallista?), lukemaan jotain kirjallisuutta sijoittamiseen liittyen, tutkimaan netistä tietoa vai mitä?
Eli kuinka lähden liikkeelle?
edit.
Kyllä kaikista helpoiten pääsee liikkeelle, kun alkaa itse hieman opiskella asiaa. Kamalan paljon ei tarvitse aikaa ja vaivaa laittaa likoon, kun ymmärtää sellaiset perusteet kuin esim.:
- tärkeimmät sijoitustuotteet
- palkkioiden ja "korkoa korolle" merkityksen loppusummassa
- hajautuksen (maantieteellinen, ajallinen, toimialakohtainen)
Jätä pankkien palvelut väliin. Palkkiot ovat suuria ja tuotteetkin usein kehnoja.
Jos minä saisin päättää, niin sun tilanteessa kannattaa sijoittaa seuraavasti:
- ripottelet pikku hiljaa rahasi joko Seligsonin indeksirahastoihin tai avaat arvo-osuustilin Nordnetiin ja sijoittelet rahasi pikku hiljaa ETF:iin (eli indeksiosuusrahastoihin)
- kun koko potti on rahastoissa, annat sijoituksesi vain olla ja täydennät pottia joka palkkapäivä vapaavalintaisella summalla
Tässä tietysti oletetaan, että siedät jonkin verran riskiä ja sijoitushorisonttisi on pitkä (mieluusti 10v. tai enemmänkin).
Miten sitten pääset itse alkuun niin, että ymmärtäisit mihin olet rahasi laittamassa? Itse aikoinani sain kaikkein suurimman avun
tästä blogista. Lähde lukemaan blogia alusta lähtien, niin opit nopeasti kaikki nuo aiemmin mainitsemani termit ja muut pääperiaatteet indeksirahasto-/ETF-sijoittamisesta. Sitten kun olet hiukan oppinut perusteita, voit lainata kirjastosta Seppo Saarion kirjan
Näin sijoitan pörssiosakkeisiin. Kun ymmärtää noiden lähteiden sisällön, niin on luultavasti sijoitushommissa paremmin kartalla kuin 98 prosenttia tuulipuvuista.
Jos sijoittaminen ja varallisuuden kerääminen yhtään kiinnostaa, niin voisin melkein luvata, että tämä mielenkiinnon kohde/harrastus vie mennessään. Tsemppiä sijoitusuralle!