No eipä tähän mitään yksiselitteistä vastausta ole. Yksi vaihtoehto olisi esim. Seligsonin Pharos niminen rahasto, se on varainhoitorahasto, eli siis siinä on paljon korkoa mukana tasapainoittamassa heiluntaa. Toki sekin voi mennä miinukselle ja taas toisaalta siitä ei voi saada osakemarkkinoiden tuottoa. mutta se olisi sellainen semi-turvallinen vaihtoehto.
Mieti pariin kertaan tuota osakkeiden panttaamista. Se lähes aina tarkoittaa sitä että et voi käydä kauppaa salkun kanssa. Pitäisi siis päästä sopimaan että se arvo-osuustili on pantattu niin että et voi nostaa rahoja ulos, mutta voit ostaa ja myydä osakkeita. En tiedä onnistuuko, mutta jos ei onnistu niin en ainakaan itse sitoisi suoriin osakesijoituskiin tällaista sopimusta. Erijuttu sitten ostaa jotain indeksiä ja vaan pitää sitä, silleen toimisi jo paljon paremmin.
Ja taas nyt kun korot on alhaalla niin jotenkin järjetöntä vaan raivolla maksaa lainaa. Itsellä on lainaa melko reilusti kun en raksa-aikaan myynyt osakkeen osaketta vaan otin lainaa sen mitä tartti edellisen kämpän myynnin jälkeen. Mielestäni on parempi että on 200 yksikköä lainaa ja 100 yksikköä sijoituksia kuin 100 yksikköä lainaa ja 0 yksikköä sijotuksia. jos tulee vaikeeta OMASSA taloudessa, niin pankki ei välttämättä anna armoa jos sulla on 0 yksikköä sijoituksissa. Mikään kun ei pakota myymään kaikkea jos tulee vaikeaa. Myy vaikka 1000 eurolla jos tarvii 1000 euroa jne. Minusta osakesijoitukset on hyvä puskuri kun vaan hyväksyy sen että pääoma arvo voi romahtaa puoleen helposti ja nopeasti. Silloin ei vaan saa sortua painamaan laitaan paniikissa lappujaan vaan ostamaan lisää jos rahkeet riittää. jos joutuu myymään oman talouden syiden takia, niin se on sitten vaan paskaa tuuria. Näin minä itse teen ja voin hyvin vaikka keskituloisena (eikä ihan sitäkään) on päälle 200 k lainaa...