Meta title: đŸ”„ PENKKIPUNNERRUS – RINTA RÄJÄHTÄÄ KOHTI KATTOA đŸ”„

Meta description: Voiman, tekniikan ja grindin ydinpaalu: penkissÀ mitataan kylmÀ totuus siitÀ, kuka on salin kuningas ja kuka jÀÀ telineisiin.

Mulla taitaa max kisaotteella lattiapenkissĂ€ ottaa tanko rintaan ennenku kĂ€det lattiaan. Ilman kaarta siis. Silti nostomatkkani ei oo erityisen lyhytđŸ€” Sumoveto se vasta huijaus onkin. ErÀÀn nostajan tiedĂ€n jolla sumolla nostomatka on 15cm. Omat vĂ€litykset hiukan toisenlaiset vetoon ja matkaa tulee. Eli niille joilla lyhyt nostomatka mavessa niin vedot pallin/pallien pÀÀllĂ€ seisten? SiinĂ€ ne erot syntyy voimanostossa meinaan. SitĂ€ tarkotan ettĂ€ kellĂ€ hyvĂ€t vĂ€litykset penkkiin niin tuskin vedossa yhtĂ€ mukavasti ja toisin pĂ€in. Ellei kyseessĂ€ 150cm pygmi pitkillĂ€ sormilla. HyvĂ€ mavemies saa usein iloita hyvĂ€stĂ€ yhteistuloksesta.

Tuosta lattiapenkistÀ tuli mieleen sen funktio. NiillÀ, joilla tanko koskee rintaan tai on muutaman sentin sisÀllÀ siitÀ, sehÀn sopii rinnaltalÀhdön kehittÀmiseen hyvin. Toisilla taas keski-loppuosan vahvistamiseen, jos jÀÀ paljon irti. Mulla on 10-15cm irti tanko vartalosta kun kyynÀrpÀÀt on lattiassa. Ojentajien vahvistamiseen sopii hyvin silloin, kun rinnan työ pitkÀlti eliminoituu.

SitÀ tarkotan ettÀ kellÀ hyvÀt vÀlitykset penkkiin niin tuskin vedossa yhtÀ mukavasti ja toisin pÀin.
KyllÀ noita kovia penkki+veto miehiÀ useita tÀnÀ pÀivÀnÀ. Esim. nykyajan goat John Haack 90kg luokkaan 263 penkki ja 402,5kg veto, IPF puolella tuore mestari total+penkki+veto Jonathan Cayco 93kg luokkaan enkat 242,5 penkki ja 345 veto. Molemmat sujuu riippumatta kÀsien pituudesta yms.

View: https://www.instagram.com/p/CUjmZqjoW2r/

KyllÀ noita kovia penkki+veto miehiÀ useita tÀnÀ pÀivÀnÀ. Esim. nykyajan goat John Haack 90kg luokkaan 263 penkki ja 402,5kg veto, IPF puolella tuore mestari total+penkki+veto Jonathan Cayco 93kg luokkaan enkat 242,5 penkki ja 345 veto. Molemmat sujuu riippumatta kÀsien pituudesta yms.

View: https://www.instagram.com/p/CUjmZqjoW2r/

On kyllÀ. Niin paljon nostelevaa porukkaa ettÀ löytyy juuri sopivia voimanostoon. Usein kumminkin on joko tai. Kiri ja Kaz myös aikanaan tasasen supervahvoja ukkoja.

View: https://www.instagram.com/p/CUmw8ScjcZT/?utm_medium=copy_link

Uusi kovin penkki millÀÀn tyylillÀ ottamalla itse ja stopilla.

Oma mielipide on, ettÀ sÀÀntöjÀ tulisi vÀhentÀÀ tai vÀhintÀÀn poistaa subjektivuusuus niin hyvin kuin mahdollista, ja voittakoon ne voimanostossa tai penkissÀ joilla siihen eniten kykyjÀ on voimien, tekniikan ja vÀlitysten osalta. Mua ei ole ikinÀ harmittanut kaaret, mutta toisaalta en miellÀ voimanostoa mitenkÀÀn "yleisen voimamittariksi", vaan urheilulajiksi missÀ tulosta tehdÀÀn sÀÀntöjen puitteissa. Kaaret on vaan saatanan komeita!

KyllÀ ne nostajat vaan on vahvempia penkissÀ nykyisillÀ sÀÀnnöillÀ ketkÀ siinÀ eniten nostaa. Jokaisella on toki mahdollisuus keksiÀ omia sÀÀntöjÀ minkÀ puitteissa voi kisata, mutta ei silloin samasta asiasta edes enÀÀ puhuta ja turha nÀitÀ vertailla.

Viimeksi muokattu:
ErÀÀn nostajan tiedÀn jolla sumolla nostomatka on 15cm.
Jos nostaa sun kanssa samassa sarjassa, on tuo tietysti ikÀvÀÀ, ettÀ hÀviÀÀ heikommalleen. Ellei nosta tai ellet hÀnelle hÀviÀ, tai vaikka nostaisikin ja hÀviÀisit, en kiinnittÀisi mitÀÀn huomiota, vaan yrittÀisin toteuttaa oman maksimaalisen YT:n.

Jos nostaa sun kanssa samassa sarjassa, on tuo tietysti ikÀvÀÀ, ettÀ hÀviÀÀ heikommalleen. Ellei nosta tai ellet hÀnelle hÀviÀ, tai vaikka nostaisikin ja hÀviÀisit, en kiinnittÀisi mitÀÀn huomiota, vaan yrittÀisin toteuttaa oman maksimaalisen YT:n.
Se oli vaan esimerkki. En ole tosissani pallivedoista.Tarkotin ettÀ sekÀ penkissÀ ettÀ mavessa on niitÀ jotka optimoi nostomatkat sopivalla tekniikalla. Ei mua haittaa, ite nostan omalla tyylillÀ minkÀ jaksan. PenkissÀ mun mielestÀ sÀÀntö pÀÀn ja kantapÀitten nostamisesta on turha. ItellÀ myös kisamorttina start komennon vartoominen syö voimia nostosta. Nyt penkin SM kisoissa hylÀttiin pÀÀn nostosta jyrytettynÀ jÀlkikÀteen erÀÀn kilpailijan nosto. Se oli ankee pÀÀtös kun siinÀ sarjassa oli tiukka vÀÀntö kolmen kovimman vÀlillÀ sijotuksista ja oli enkkanosto kyseessÀ. Varmaan oli sÀÀntökirjan mukanen tuomio, ei siinÀ.

Tarkotin ettÀ sekÀ penkissÀ ettÀ mavessa on niitÀ jotka optimoi nostomatkat sopivalla tekniikalla.
Kaikilla elÀmÀn osa-alueille, joissa on lÀsnÀ kilpailuelementti, kannattaa optimoida sen mitÀ pystyy. Tai jos on paras optimoimatta, niin sitten voi tehdÀ perussuorituksia.
Ei mua haittaa, ite nostan omalla tyylillÀ minkÀ jaksan.
Iso peukku!
PenkissÀ mun mielestÀ sÀÀntö pÀÀn ja kantapÀitten nostamisesta on turha.
Kuten 90 prossaa muistakin sÀÀnnöistÀ.
ItellÀ myös kisamorttina start komennon vartoominen syö voimia nostosta.
Harjoittele sitÀ, mikÀli koet sen haittaavan.
Nyt penkin SM kisoissa hylÀttiin pÀÀn nostosta jyrytettynÀ jÀlkikÀteen erÀÀn kilpailijan nosto.
KÀytÀnnössÀ vain pÀÀtuomari "voi" nÀhdÀ pÀÀn nousun. Se ei riitÀ enemmistöpÀÀtökseen. Juryn tehtÀvÀ on puuttua vÀÀriin tuomioihin. Miten tuomari voisi tuomita vÀÀrin asian, mitÀ ei nÀe?

SÀÀnnöt ovat ihan oikeasti "vÀÀrÀt".
Se oli ankee pÀÀtös kun siinÀ sarjassa oli tiukka vÀÀntö kolmen kovimman vÀlillÀ sijotuksista ja oli enkkanosto kyseessÀ. Varmaan oli sÀÀntökirjan mukanen tuomio, ei siinÀ.
SiinÀpÀ se. Miten halutaan kilpaurheilua toteuttaa?

Back
Ylös Bottom