Minä en kyllä jaksa uskoa tähän käsinleikattuun fileeseen. Jos aiemmin tuotantoprosessissa on käytetty koneellisesti eroteltua kananlihaa, rustoa, vähän luuta ja muuta sellaista, miten esimerkiksi hinta kananuggeteissa tai muissa McDonaldsin tuotteissa ei ole tästä pompsahtanut?
Tiedätkö ettei ole? Oletko tutustunut McDonaldsin hintoihin jossain maassa ennen fileenugetteja ja niiden tulon jälkeen?
Nugeteissa on muutenkin aika kova kate. 4 kpl nugetti-setissä on lihaa kuulemma noin 35g yhteensä. Siis 35g lihaa 2 eurolla. Siitä voipi laskea paljon rintafilee maksaisi kaupassa, jos liikuttaisiin samoissa kilohinnoissa.
Vertailun helpottamiseksi Lidlistä saa kanan rintafilee-pihvejä tarjouksessa ~500g boksin ~5 eurolla. Jos nuo paneroisi itse, niin Mäkkärin hinnoilla tuon laatikon myisi semmosella 28 eurolla. Ja ne panerointiainekset ei siinä maksa paljon mitään; euron koko laatikolle ehkä.
Entä minkä takia itse nugetti on ihan samanmakuinen ja koostumukseltaan samanlainen kuin aina ennenkin?
Oletko sinä vertaillut? Minusta nämä uudet Atrian fileenugetit maistuvat aika erilaisilta kuin vaikkapa Kariniemen jauhelihanugetit.
Sitä en tiedä olenko koskaan syönyt muunlaisia Mäkkärin nugetteja kuin fileestä leikattuja. Enkä ainakaan ole verrannut rinnakkain, että osaisin sanoa eroavatko. Rapea jauhokuori ja mausteethan niissä ovat aika pääosassa muutenkin mitä makumaailmaan tulee.
Mutta sehän sitä ruokatiedettä onkin tehdä niin tasalaatuista tavaraa, että asiakas ei huomaa onko kyseessä fileetä vai jotain jauhelihasta prosessoitua tavaraa. Mäkkärille on erityisen kunnia-asia, että joka maassa tuotteet maistuvat samanlaisilta, vaikka olosuhteet eroaisivat.
Mihin se loppuosa kanasta sitten menee, jos nykyään käytössä ovat vain fileet? Ei Donaldsilla ole varaa silkan imagotappion vuoksi jättää valtavaa määrää kanasta käyttämästä, jos se ennen on käytetty ja sen mukaan on bisnestä budjetoitu.
Ei Mäkkäri kanoja kasvata tai teurasta, joten ei heiltä mitään osia kanoista käyttämättä.
Tuottaja myynee muut osat jollekin toiselle asiakkaalle, kuten nyt vaikkapa HooKoolle, joka tekee niistä makkaraa tai Sheballe, joka tekee niistä kissanruokaa. Olisi aikamoista hukkaa kasvattaa kanoja ja käyttää niistä vain fileepalat.