Originally posted by Sami78
Taidan olla tyhmä mut en nyt pysty hahmottamaan tota liikettä, kerrotko tarkemmin tyhmälle......
Et ole tyhmä, harva tätä taitaa tehdä mutta esim salilla missä ite käyn tekee kyllä moni muukin kuin minä, ja tavallista puntti- tai tankopulloveria nään tehtävän nykyään aika harvoin.
Eli seisot joko ylätaljan edessä tai tavallisen taljan edessä. Yleensä tavallinen on parempi koska ylätaljassa vaijeri lähtee liian korkealta. Etäisyys telineestä 1-1.5 metriä riippuen pituudestasi ja taljan korkeudesta. Laitat suoran tangon/köyden ylävaijeriin kiinni, ja tankoa jos käytät niin otat noin hartioiden levyisen otteen. Itse suoritus on itse haettava, se on vaikea selittää mutta yritän. Jalat ovat hieman koukussa ja ylävartalo vähän etunojassa, ja sitten vedät vaijeria kädet suorana tai hieman koukistettuna niin pitkälle alas lantion/reisien seudulle kuin se onnistuu. Köydellä suoritus on vähän vaikeampi koska se pitää loppuvaiheessa levittää niin että köydenpäät ja kämmenet pääsevät reisien sivuille. Positiivista siinä taas on se että supistuksesta saa jopa vieläkin kovemman kuin tangolla. Tangollakin supistus kyllä onnistuu vallan mainiosti.
Itse vedon aikana kannattaa kiinnittää erityishuomiota seuraaviin:
- kädet eivät saa koukistua liikaa jottei ojentajat ota roolia
- olkapäät eivät saa työntyä eteen jotteivat ne ota roolia
- ylävartalo ei saa kääntyä eteenpäin aloitusasennosta jottei vatsat ja/tai olkapäät ota roolia
- kannattaa päästää tanko/köysi ääriasennossa tarpeeksi ylös, jotta tuntee venytyksen selässä. Koukistamalla jalkoja lisää liikkeen tässä vaiheessa auttaa jos ei venytystä tunne
Harjoittelemalla pari kertaa liike sujuu kuin tanssi. Muista pistää tarpeeksi vähän painoa jos tätä kokeilet. Yli 9:än toiston sarjat toimii parhaiten.