Mua stressais huomattavasti, jos tarkkailisin kasvisten grammamääriä vuodenajasta riippumatta. Lisäksi olen vähän kasvisrajoitteinen, kun moni niistä tuppaa turvottamaan (paprika, lanttu, sipuli paitsi valko- ja palkokasvit etenkin raakana ihan no-no, tai perästä kuuluu :wtf: ). Aamulla en useinkaan syö lainkaan kasviksia, vaan esim. vain munaa, juustoa ja lihaa, ehkä manteleita. Lounaalla pyrin syömään reilusti kasviksia, joskin yleensä salaattityyppisiä, joista ei painoa paljoa kerry, ravintoaineita kylläkin. Smoothieen saa tungettua kasvis- ja hedelmäosastoa ja rahkaan laitan usein reilusti sokeroimatonta puolukkasurvosta + steviaa.
Kaaleja pyrin syömään joskusn, mutta niistäkin kasvaa usein ikävä pötsi. Muitakin kasviksia (porkkana, punajuuri jne.) menee kyllä ja hedelmiä myös, muttei varmaan ihan suositeltua grammamäärää/pv. Ja mitens kuivatut hedelmät lasketaan, kun ne ovat kevyitä, mutta täynnä ravintoa? Samoin marjat ovat kevyempiä kuin hedelmät, mutta yleensä paljon ravinteikkaampia ja vähähiilarisempia.
Koko 500g suosituksesta ajattelen, että se koskee eniten laihduttajia, sillä mahan täyttäminen kasviksilla on hyvä idea, kun halutaan karttaa kaloreita. Jos mä täyttäisin mahan kasviksilla, saisin vain turvotuksen ja olisin hetikohta nälkäinen, eli voisin huonosti! Kun en vars. laihduta vaan kasvatan lihasta/muutan rasvaa lihakseksi, mikäli onnistuu. Syön siis kasviksia vain sen minkä huvittaa ja pyrin maksimoimaan proteiinin saannin, joskin aika rennosti sitäkin kyttään, kun en punnitse pihvejäkään ;)