Pyöräily

Viestiketju osiossa 'Aerobinen harjoittelu' , aloittaja kaiveli82, 23.2.2008.

  1. Crockett

    Crockett

    Liittynyt:
    17.7.2016
    Viestejä:
    7
    Likes Received:
    1
    Sukupuoli:
    Mies
    Jos väsyttää niin menee julkisilla. Ei kai siinä kummempaa. Säästää vaikka noi lepopäivät kurakeleille. Mutta kyllähän kroppa tottuu tuohon 15 km matkaankin ihan hyvin.

    Asiasta eteenpäin, eli onko fillarit kaivettu jo esiin? Itsellä vielä täpärissä nastat alla mutta varmaan voisi ruveta vaihtelemaan pois vähitellen.
     
  2. bjanne77

    bjanne77

    Liittynyt:
    6.8.2009
    Viestejä:
    326
    Likes Received:
    31
    Sukupuoli:
    Mies
    nastat alla mullaki, en millään jaksais vaihtaa....
     
  3. Havoc

    Havoc

    Liittynyt:
    3.6.2004
    Viestejä:
    230
    Likes Received:
    9
    Kaupunki:
    Espoo
    Onpas talven jälkeen piristävää, että kevät etenee ja kesä lähestyy. Nyt on joka fillarissa kesänakit alla, maantielle alle tulee ainakin alkukesäksi Contin uudet GP5000 tubeleksena. Jos nyt ennen pääsiäistä jo uskaltaisi maantien varteen fiilistelemään.
     
  4. Colbert

    Colbert

    Liittynyt:
    22.5.2011
    Viestejä:
    107
    Likes Received:
    15
    Liekkö tämä oikea ketju kysellä, mutta onko kellään kokemusta Sloveniassa pyöräilystä? Oisi tarkotus lentää maastopyöräilemään reiluksi viikoksi sinne.
    Jos joku on käynyt niin vinkkejä saa laittaa!
     
  5. Dopey

    Dopey Easy like Sunday morning VIP

    Ikä:
    49
    Liittynyt:
    8.12.2002
    Viestejä:
    7 891
    Likes Received:
    913
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    US of A
    Aloin katselemaan Youtubesta vanhojen teräsmaantiepyörien entisöintivideoita, ja innostuin sitten tekemään itsekin. Ekana projektina on 70-luvun loppupuolen Schwinn, jota modaan fixieksi. Runko pitää maalata, mikä onkin osoittautunut astetta kimuraisemmaksi hommaksi. Maalien ja ruosteiden poisto oli jo melkoinen urakka. Fillari maksoi $25, mutta loppuhinta lienee muutaman satasen korvilla, koska koko voimansiirto, jarrut, ja renkaat pitää uusia.

    Seuraavakin aihiokin on jo hankittu, 80-luvun alun Lotus Legend. Runko Tange Champion I putkea ja kaikki palat Shimanon 600-sarjaa, joten tämän koitain pitää niin originaalina kuin voin. Enemmille ei ole oikein tilaa, joten pitäisi malttaa olla katsomatta Facen Marketplacea ja Craigslistiä, missä menee arvotavaraa parilla kympillä harva se päivä.

    Vimpan päälle entisöidyistä pyöristä ei kyllä makseta paljon mitään, joten rahanhimossa tätä ei kannata tehdä. Pirun hauskaa hommaa silti, ja hyvä fiilis kun voi pelastaa takavuosien käsityötä uudenveroiseksi. Muita alan harrastajia palstalla?
     
    Esox Lucius tykkää tästä.
  6. Mikanas

    Mikanas

    Liittynyt:
    19.7.2019
    Viestejä:
    1
    Likes Received:
    0
    Sukupuoli:
    Mies
    Täällä yks pyöräilyn harrastelija joka nyt ryhtynyt muutaman vuoden tauon jälkeen kasvattamaan lihasmassaa. Itsellöni nyt 90-luvulta peräisin oleva Cannondale jäykkärunkoinen ja jäykkäkeulainen maasturi työmatkakäytössä (16km) ja sitten uuden karhea Trek Èmonda maantiekäyttöön. Vielä en ole Émondaa kokeilemaankaan kesäkiireiltäni.

    Mitenhän kun tota työmatkaakin sahaa 5x viikossa ja vähäb extroja päälle, niin äkkiä. 180-200km tulee viikossa. Onko tuo jo liikaa jos haluaa lihasmassaa kasvattaa vai onko vielä ok?
     
  7. bjanne77

    bjanne77

    Liittynyt:
    6.8.2009
    Viestejä:
    326
    Likes Received:
    31
    Sukupuoli:
    Mies
    Tänä vuonna oon pyöräilly valta osan mun fillarilenkeistä myös kesällä sisällä, lastenhoidollisista syistä. Vuoden alussa painoni oli 140kg ja ftp oli 240. Nyt paino on 125kg ja ftp 280. Eli on tuo sisäpyöäräily vaan todella tehokas tapa nostaa pyöräilykuntoa.
     
  8. second

    second

    Liittynyt:
    7.1.2012
    Viestejä:
    106
    Likes Received:
    2
    Riippuu pohjakunnosta. Minä olen treenannut 2 edellistä vuotta sekä kestävyyttä että voimaa kehittäen (sitä ennen selkeämmin kestävyyttä, mutta perusvoimaliikkeet on olleet kokoajan mukana myös jollakin tapaa) ja kyllä se on onnistuu, omasta mielestäni jopa hyvin. Nyt viime syksystä kestävyyspuoli on tullut aikalailla puhtaasti työmatkapyöräilystä (noin 200km/vko mutta ajoittain 500km/10 päivää). Ei ihan ongelmitta sujunut, koska treenimäärät nousi merkittävästi. Aiemmin juoksin 70km viikkoja johon meni se reilu 7 tuntia, nyt pyörän selässä saattoi mennä 11-12 tuntia, kalorin kulutus nousi merkittävästi ja peruskunto ei meinannut riittää -> Testot tipahti hetkellisesti joka näkyi siinä että tuli "sikabulkki" (muutama sata grammaa lihasta, 3 kiloa läskiä)

    Tasaisen varmasti on voimatasot kasvaneet ja lihasmassakin kasvanut muutaman sata grammaa vuodessa (vaikken varsinaisesti bodaa). Mave on noin 3xoma paino ja kyykky karvan verran yli 2xoma paino ja nimenomaan kyykky on se liike joka on aiheuttanut pähkäilyjä (millä tekniikalla ja mitä apuliikkeitä). Penkistä en tiedä koska olen toistuvasti paskonut olkapääni, dipissä nousee ruhon lisäksi reilu puolet omasta kehonpainosta kuitenkin. Nyt hetkellisesti olen bodannut etenkin yläkroppaa ja näkyy lihas kyllä tarttuvan kun on vain energiaa panostaa, ongelma on että ei enää oikein mielenkiinto riitä. Minulla se riittää ennen kaikkea kyykkäämiseen ja mavettamiseen, yläkroppa raahautuu vähän niin kuin siinä mukana (kokoajan teen, mutta en mitenkään mahdottoman suurella sielun palolla).

    Kannattaa miettiä mitkä treenit vetää alakropan jumiin. Esim itse säästän kuormittavat lihasmassaa hakevat treenit vapaapäiville (tai viimeisen työpäivän illalle), noista on sitten aikaa palautua ettei tarvitse tukkoisilla jaloilla ja jäykällä selällä lähteä polkemaan sitä 50+km päivässä (alkaa meinaan vituttamaan). työpäivinä sitten alakropan treeniä maksimivoima-alueella. Yläkropan suhteen sitten on vapaampaa. Oma kokemus on se että kunhan ei mene yli 4 toiston eikä mene täyteen maksimiin kuormituksessa niin jalat on jopa hyvin freesit pyöräilyä ajatellen, ainakin minulla keskivauhdit jopa nousee jos teen maksimivoimatreenin pyörälenkin alle (VK-treenit pyrin tekemään suoraa maksimivoimatreenin päälle).

    Omalla kohdalla liki pahin treenimuoto on ollut 5x5 siten että pari viimeistä sarjaa on viety melkein loppuun. Tuo pistää sekä lihaksiston että hermoston niin tukkoon että polkeminen on täyttä paskaa seuraavat 2 päivää, ei pelaa lihakset eikä hermosto. Esim 5x10 tuntuu selkeästi helpommalle seuraavina päivinä. Mutta varmaan on semmoisia juttuja että kokeilemalla oppii parhaiten.
     
  9. Dopey

    Dopey Easy like Sunday morning VIP

    Ikä:
    49
    Liittynyt:
    8.12.2002
    Viestejä:
    7 891
    Likes Received:
    913
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    US of A
    Tämä jakaa vahvasti palstan mielipiteitä, mutta minusta pyöräily vain jeesaa alakropan massanhankintaa, etenkin jos aika on kortilla. Varsinkin, jos duunimatkaan mahtuu jotain mäkiä, joissa voi vetää kintut hapoille. Salilla ei tarvitse huolehtia niinkään volyymista jaloille, joten voi selvitä muutamalla sarjalla maksimi tai nopeusvoimaa. Säästyneen ajan voi pakata yläkropan volyymitreeniin.

    @second seconded, eli alakropan hermostoa ei kannata vetää tukkoon vetämällä sarjat failureen tai edes kovin lähelle.
     
    manux tykkää tästä.
  10. Tartsan

    Tartsan

    Liittynyt:
    14.8.2004
    Viestejä:
    948
    Likes Received:
    34
    Omalla kohdalla tuollaiset määrät pyöräilyä oli liikaa - vähänkin kovemman jalkareenin jos teki, niin jalat tuntuivat hiton raskailta monta päivää. Toinen riesa oli sitten toistuvat takareiden krampit, niihin ei tepsinyt muu kuin kunnollinen palautuminen. Yläkropan reenien kanssa ei ollut mitään ongelmia. Lisättäköön nyt vielä se, että työmatkat eivät todellakaan olleet mitään tasamaastoa, joita voisi polkea välillä "kevyemmin". Sen lisäksi ego ei antanut myöden taluttaakaan jyrkempiä mäkiä ylös :)
     
  11. brilleaux

    brilleaux VIP

    Liittynyt:
    22.5.2018
    Viestejä:
    630
    Likes Received:
    278
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Jyväskylä
    Itse lopetin pyörälenkit melko nopsaan saliharrastuksen aloittamisen jälkeen.
    Ajoin siis maastossa 2-3krt/vko, 2-4h kerralla. Kai mä parikymmentä vuotta ajelin.

    Ei toimi yhdessä. Ainakaan mulla.
    Nykyään ajan työmatkat ainoastaan, 6km suuntaansa viitenä päivänä viikossa ympäri vuoden.
    Toimii ainakin mulle hienosti, just sopiva määrä palautteluun. 3krt viikossa kyykkääminenkään ei aiheuttanut mitään ongelmia.
    Mulla siis voimaharjoittelu vei voiton pyöräilystä. Aikansa kutakin, niinhän sitä sanotaan.
     

Jaa tämä sivu