Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Viestiketju osiossa 'Ravinto' , aloittaja haavevahva, 17.1.2007.

  1. Pates

    Pates head couch VIP

    Ikä:
    28
    Liittynyt:
    12.10.2004
    Viestejä:
    980
    Likes Received:
    93
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Oulu
    Se lihasta kypsentäessä häviävä paino on vettä. Kokonaisenergiamäärä pysyy siis samana, vaikka se pihvi hieman tiiviimpään muotoon meneekin.
     
  2. thebe

    thebe

    Liittynyt:
    16.4.2016
    Viestejä:
    152
    Likes Received:
    54
    Sukupuoli:
    Mies
    Itse ainakin lasken raa'asta, koska siitä on helppo laskea. Esim 200g raakaa jauhelihaa on n 40g protskua. Paistettuna tuo paino on jotai 130-150 väliltä riippuen paljonko lappaa mausteita ja sipulia yms sekaan.

    Toisaalta jos paistaa esim 400g jauhelihaa ja yhdelle aterialle menee 200g (raakaa) niin paistamisen ja maustamisen jälkeen helppo vaan jakaa satsi kahteen osaan.
     
  3. DaVidum

    DaVidum VIP

    Liittynyt:
    25.3.2011
    Viestejä:
    4 981
    Likes Received:
    40
    Viimeaikoina on ilmestynyt runsaasti proteiinivanukkaita jotka ovat "laktoosittomia" vaikka ainesosina tavallinen maito ja maitoproteiini. Sisältävät tosin laktaasientsyymiä, onko suomessa siis sallittua myydä maitotuotteita laktoosittomina jos sisältävät tarpeeksi laktaasia?
    Ja miksi nämä proteiinivanukkaat säilyvät huoneenlämmössä?
     
  4. Pune

    Pune

    Liittynyt:
    27.3.2010
    Viestejä:
    1 219
    Likes Received:
    7
    Dieetin ajankohta. Taustat:

    Aloitin kotona treenaamisen marraskuun lopulla ja sitä kesti yhteenaä puolitoista kuukautta. Sen jälkeen siirryin salille ja siellä olen tahkonnut piahkoin kuukauden.

    Pituus on 173, paino karkeasti sen 71. Suuntaa antava rasvaprosentti on noin 17. Tässä tullaan taas siihen, mitä tulee pohdittua aina tässä vaiheessa: kumpi parempi. Vaihtoehtoja on monia, mutta en tiedä mitä sitä tekisi. On vaikea yhtälö saada lihasmassaa ja samalla hilata rasvaprosenttia esimerkiksi kymppiin. Onko fiksuinta olla vielä ainakin esimerkiksi maaliskuun loppuun asti plussilla ja sen jälkeen harkita kiristelyä vai aloittaa syklittely. Tavoite: lihasmassan saanti.
     
  5. Henkkv

    Henkkv

    Liittynyt:
    13.10.2016
    Viestejä:
    8
    Likes Received:
    0
    Sukupuoli:
    Mies
    Tuskin paljoa lihaa ehtinyt tarttua noin lyhyessä ajassa jos nyt jo dieetille meinasit. Itse ehdottaisin vähintään vuoden-pari olevan maltillisella massakaudella, jos tavoitteena lihasmassan saanti
     
  6. Pune

    Pune

    Liittynyt:
    27.3.2010
    Viestejä:
    1 219
    Likes Received:
    7
    No sitä pohdin itsekin. Muistan kun muutamia vuosia sitten tuli lähdettyä liian aikaisin dieetille ja sinne menikin sitten sekä ylimääräiset, että "lihat". Armeija tulossa eteen ensi heinäkuussa, joten enköhän sinne vetele ihan vaan massalla. Korkeintaan toukokuussa pieni "siistiminen", muttei kummempaa.
     
  7. Force

    Force

    Liittynyt:
    26.7.2003
    Viestejä:
    6 953
    Likes Received:
    91
    Löytääkö joku jotain heikkoa tästä ideasta:
    Tuli ostettua pelkkää leusiinia, leusiini peptidiä itseasiassa kun oli tarjouksessa. Yksinäänhän tuota ei kannata vetää vaikka leusiini vähintään 3-4g annoksena pystyykin laukaisemaan proteiinisynteesin, mutta vaatihan se välttämättä kuitenkin muut aminohapot että proteiinisynteesi toimisi. Myöskin jotain juttua muistan lukeneeni että pelkkä leusiini ilman isoleusiinia ja valiinia on huono idea. Ideana olikin että jos syön vaikka 4 kananmunaa, saan 24-28g prodea ja ~2g leusiinia, ~1,5g isoleusiinia ja ~2g valiinia. Otan siihen kylkeen leusiinia lusikalla ja hupskeikkaa saan stimuloitua proteiinisynteesiä kun leusiinit pärähti yli rajan että heilahti.
     
    Viimeksi muokattu: 15.2.2017
  8. Laakkone

    Laakkone

    Liittynyt:
    10.11.2014
    Viestejä:
    8
    Likes Received:
    0
    Olen ollut nyt 1,5KK VHH dietillä ja käyttänyt tankkauspäivää kerran viikossa jolloin pyrin syömään todella paljon hiilareita.

    Dietille lähtiessä kunto oli jo alunperin aika kireä ja paino tippuu mukavasti, joka viikko ennen tankkauspäivää paino on alle viimeksi mitatun alimman painon.

    Mitä mieltä olette kannattaako vähentää tankkauspäiviä vai jatkaa tällä kun kerran paino putoaa? Kyseessä on ensimmäinen diettini niin kysyisin neuvoa viisaammilta.
     
  9. zekip

    zekip

    Liittynyt:
    11.1.2013
    Viestejä:
    511
    Likes Received:
    31
    No jos homma toimii noin nii miksi vaihtaa? Sitkun lakkaa toimimasta harkitset vaihtoa.
     
  10. jmvk

    jmvk

    Ikä:
    27
    Liittynyt:
    17.9.2007
    Viestejä:
    196
    Likes Received:
    2
    Sukupuoli:
    Mies
    Nonii nyt ois aika palata taas bodailun pariin pitkältä tauolta. Laihaläskin tavoitteet asetettu ensin painonpudotukseen, eli 168/85 ja tavoite päästä 70kg:hen. Arvelin rakentaa ruokavalion alustavasti 2000kcal josta jakauma tapahtuu että 1xpaino rasvat, 2xpaino prode ja loput täytetään hiilareilla.
    Kysymys kuuluu, kannattaako nuo rasvat ja protskumäärät laskea nykyisen painon mukaan vai tavoitepainon mukaan? Kuitenkin 70 ja 85 kilolle laskettuna noissa tulee jonkun sadan kalorin ero joita olisi hyvä hyödyntää hiilihydraateissa, mutta mitä mieltä raati?
     
  11. thebe

    thebe

    Liittynyt:
    16.4.2016
    Viestejä:
    152
    Likes Received:
    54
    Sukupuoli:
    Mies
    Nykyisen painon mukaan. Tuo 2000 on melko alhaiset kalorit dietille lähdettäessä.. Todennäköisesti parempi ois herätellä kroppa ja aineenvaihdunta ensin ja alkaa sen jälkeen vasta diettailemaan. Mistä tuon 2000 keksit? Tuosta ei kauheena pysty enää kaloreita tiputtelemaan, sitten kun paino ei ekan viikon tai kahden jälkeen enää tipukkaan...
     
  12. jmvk

    jmvk

    Ikä:
    27
    Liittynyt:
    17.9.2007
    Viestejä:
    196
    Likes Received:
    2
    Sukupuoli:
    Mies
    Ihan kokemusten perusteella tuo 2000 on valittu. 4 treeniä viikossa 2500kcal pitää painon aikalailla kohdillaan. Ota huomioon että kaikki paino tässä kehossa on nyt ihan puhdasta läskiä ja kaikki me olemme erilaisia geeneiltään ja aineenvaihdunnalta, jollekkin toimii se 3000kcal dietillä ja toiselle ei, emme me kaikki ole Mika nyssölöitä jotka tarvii 4000kcal dietillä :rolleyes:

    Edit. Niin sen verran vielä että olen jo kyllä pudottanut 97kg->80kg aiemmin niinkin vähillä kaloreilla kuin 1500kcal, ja sillon lähti n. 1-1,5kg viikossa joten tähän kun lisätään se fakta että painoni ei muutu 2500kcal määrässä niin eikös tuon 2000 ole silloin aika optimi valinta
     
    Viimeksi muokattu: 17.2.2017
  13. thebe

    thebe

    Liittynyt:
    16.4.2016
    Viestejä:
    152
    Likes Received:
    54
    Sukupuoli:
    Mies
    Jepjep :) mukavaa diettiä
     
  14. teamhyypio

    teamhyypio

    Liittynyt:
    25.2.2007
    Viestejä:
    211
    Likes Received:
    1
    30v,193cm ja 116kg ukkeli tuskailee painonsa kanssa. Viime vuonna melko tarkasti päiväkirjan mukaan syönyt ja 3.5kg lähti. Kaloreita vaihdellut 1500-3000 välillä mutta ei vain tipu. Punttia 3-4krt viikko sekä aerobista talvisin 3h ja kesäisin tuplasti enemmän.

    Nyt helmikuun syönyt 3000kcal/päivä ja paino noussut 1,1kg. Tammikuussa 2500kcal ja paino nousi 2,1kg. Joulukuussa oman lekurin suositelluilla määrillä 1700kcal paino nousi 0.7kg. makrot hh 40% R 30% P 30%. Vettä n. 5litraa päivä. Miten tästä eteenpäin lähtisi? aivan terveyden kannalta jo saatava paino alas, koska kolesteroolitkin 8 kieppeillä.
     
  15. narunpätkä

    narunpätkä VIP

    Liittynyt:
    25.10.2014
    Viestejä:
    741
    Likes Received:
    153
    Sukupuoli:
    Mies
    Itsellä paino hieman alempana mutta muuten nuo kalorit menee kokolailla samoissa plussilla ja miinuksilla, tosin jossain vaiheessa joutuu pudottamaan alle 2000kcal kun loppu lähenee.
    Itsekkin hieman kritisoinut toisten paasatessa omaa mantraansa että pitäisi syödä 4000kcal että voisi dietin vetää 3000kcal päivässä tahtiin mutta kun ei kaikilla ole sitä samaa massaa kuin pro bodareilla.
     
  16. Force

    Force

    Liittynyt:
    26.7.2003
    Viestejä:
    6 953
    Likes Received:
    91
    Niinpä. Itellä 91 kg paino tällä hetkellä ja yli 2000 kcal ei mene paino alaspäin lepopäivinä ja lepopäiviä on 3-4 viikossa. Kulutus ei vaan ole sen enempää kun fyysinen aktiivisuus on suht matalaa. Kun kulutuksen lisääminen treenaamalla tapahtuu vain 3-4 kertaa viikossa niin homma pitää hoitaa syömällä varsin vähän.
     
  17. Nikula

    Nikula

    Ikä:
    26
    Liittynyt:
    26.6.2008
    Viestejä:
    4 507
    Likes Received:
    154
    Sukupuoli:
    Mies
    Jep, nykyään se on fakta että tukevahko nainen 70kg pitäs pystyä vähintään se 2500kcal pitämään dietatessa ja 90kg mies vähintään 3500. Ihan sama vaikka miehen peruskulutus on 2000kcal ja arki istumista.. Paitsi että tietenkin salitreenit 4x viikossa josta kokonaiskulutusta lisää viikolle huomat 2000kcal.

    Leusiini siis juuri tuossa tarkoituksessa ihan ok lisä. Sopii myös vaikkapa ateriaväliseen sykäytelyyn jos niikseen haluaa. Jos aterioilla tulee jokatapauksessa päivässä riittävä määrä proteiinia niin kyllä niitä aminoita on veressä riittävästi ja tuo pelkkä leusiini on ihan fine.

    Onko siitä sitten oikeasti minkälaista konkreettista hyötyä niin tiedä häntä. Itse mieluummin syön enemmän ja harvemmin ja vuorenvarmasti saan riittävästi proteiinia kerta-annoksena.
     
  18. gunnman

    gunnman

    Liittynyt:
    1.4.2010
    Viestejä:
    43
    Likes Received:
    0
    onko treeni suunniteltu hyvin? onko kehitystä? ootko katsonut, mikä ravinto sopii sulle kehon rasvan pudotukseen? minkä verran eläinperäistä ravintoa, viljaa, jne.? joillekin nuo saattaa sopia enemmän, joillekin vähemmän. onko ravinto jatkuvasti oikein? teininä syöminen on toinen asia kuin meidän ikäisenä. onko runsas vesimäärä hyvä sulle? veteen kannattaa myös lisätä vähäinen määrä merisuolaa nestesuolatasapainosta huolehtimiseksi, kraanavedessä ei ole ihmeemmin mineraaleja.

    kävely auttaa todella paljon niin rasvan pudotukseen kuin lihasten kasvattamiseen, kun kroppa saa aineenvaihduntaa. toki myös juoksu/pyöräily yms. 1700 kcal alkaa olla aika vähän sun kokoiselle, kannattaa alkaa kuntoilla jotenkin myös salin lisäksi ja olla enemmän fyysisesti aktiivinen. toki kannattaa myös toistaiseksi vähentää ravinnon määrä niin alas kuin on tarpeen painon vähenemiselle. rentoudutko ja nukutko hyvin?
     
  19. gunnman

    gunnman

    Liittynyt:
    1.4.2010
    Viestejä:
    43
    Likes Received:
    0
    muuten nikulan ja forcen keskusteluun, tästä ei ole omaa kokemusta, mutta layne norton on sanonut, että tutkimusten mukaan lisämäärä leusiinia normi bcaa:n lisäksi ei lisää lihaskasvua. yleisesti tuo mies puhuu asiaa.
     
  20. gunnman

    gunnman

    Liittynyt:
    1.4.2010
    Viestejä:
    43
    Likes Received:
    0
    voi toki olla, että tiedätte nuo tutkimukset, uudestaan lukiessa tajusin, että leusiinia oli ostettu, kun se oli alennuksessa.
     

Jaa tämä sivu