Tervehdys,
En ole lähes vuosikymmeneen täällä kirjoitellut. Olen käynyt salilla n. 3 kertaa viikossa suurimman osan edellisestä vuosikymmenestä lähinnä omaksi ilokseni, ja kondis on pysynyt varsin samana. Olen oikeastaan aina ollut normaalipainoinen. En ole koskaan omistanut vaakaa tai katsellut kauheasti syömisiäni, linja on ollut se että kun ei vedä mitään sokeripitoista hirveästi ja syö suht "normaalisti" niin kilot pysyy kurissa. Nyt ehkä viimeisen vuoden aikana olen yhtäkkiä huomannut pyöristyneeni, mistä lie hidastuneesta aineenvaihdunnasta johtuu. Joka tapauksessa ajattelin ensimmäistä kertaa yrittää vähän enemmän panostaa syömisten miettimiseen ja jopa harrastaa aerobista liikuntaa. Mitään kovin hc laihdutuskuuria en luultavasti aloita, koska ylipainoa on luokkaa 5kg, vaan enemmän kyse on siitä että näytän pyöreämmältä (itselläni rasvat menee aina ensin poskiin ja ylipäätään turvottavat) ja haluaisin ns. kiinteytyä (termi jota pakkis vihaa, tiedän).
Lueskelin useamman tunnin pakkiksen ketjuja ravintoasioihin liittyen. Silloin kun luin/postailin täällä aktiivisesti kauan sitten, yleinen konsensus tuntui olevan että aamupala on päivän tärkein ateria eikä sitä saa jättää väliin. Olenkin siis koko tämän ajan lähes pakottanut itseni syömään täysipainoisen aamupalan vaikkei yhtään tekisi mieli. Nyt näin vähän vanhempana (30) olen oppinut ymmärtämään omaa kehoani vähän paremmin, ja tullut siihen tulokseen että minun kehoni ei yksinkertaisesti ole ohjelmoitu syömään aamupaloja. Minulla ei KOSKAAN tee mieli ruokaa ekaan n. pariin tuntiin heräämisestä, ja voisin helposti paastota ekat 3-4h ilman mitään ongelmia. Vastaavasti iltaisin/öisin maistuisi kyllä miten paljon vaan (yritän toki vältellä).
Aika monessa ketjussa puhuttiin kaikista paastotyyppisistä laihiksista missä syödään vaan tietty ikkuna vuorokaudesta, ja yhtäkkiä aamupalan skippaamista ei pidettykään kovin pahana asiana. Tämän ylipitkän johdannon jälkeen kysymykseni on siis se, olisiko aivan järjetön idea yksinkertaisesti jättää aamupalat väliin, kun kehoni ei niitä selvästikään halua syödä? Tämä olisi itselleni selvästi yksinkertaisin tapa syödä vähemmän, eikä tosiaan aiheuttaisi minkäänlaisia ponnisteluja.
PS. Tiedostan toki, että tämä ei varmaan ole se olennaisin muokattava asia - mutta tiedän jo varsin hyvin, mitä ruokavaliossani pitäisi muokata, ja varmasti pelkällä lisääntyneellä liikunnalla saakin tuloksia aikaan. Tämä ei siis ollut mikään "jos lopetan aamupalat muutunko mr. universeksi"-tyylinen kysymys, kysyin vain koska tämä on ainoa asia mikä on mietityttänyt, muu osuus tulevasta suunnitelmasta on jo kondiksessa. En edes harkitsisi asiaa jos olisin kuten useimmat muut ja olisin aamuisin nälkäinen, mutta kun en ikinä ole ja on tuntunut aina vähän järjettömältä syödä vain koska "pitää". Haluaisin toki myös välttää lihasten katoamista mahdollisimman paljon.
Kiitos!