Joo, jos mietitään säästöä 100 km/h vs 120 km/h, niin huuhhuh. Johan tuossa jälkimmäisessä säästyy hermoja sen parin satkun verran jo alle viikossa :D
Työmatka yhteensä 100 km, kulutuksen lisä 1-1.5 litraa sadalla, mutta sanotaan litra, koska sekin antaa jo hinnan minkä olen valmis maksamaan. Päivässä siis 1.35 €. Kuukaudessa on keskimäärin 22 työpäivää, eli se tekee 29.7 €. Kolmekymppiä on puoli tankkia ja mulla on ihan oikeasti tuolle rahalle parempaakin käyttöä kuin laittaa se muutaman minuutin ajansäästöön per päivä. Niin kiire mulla ei ikinä ole, mutta rahasta on kyllä aina tiukkaa. Suomessa on autolla ajosta tehty niin saatanan kallista, että siihen kiinnittää huomiota ihan eri tavalla kun työmatkaan palaa jo rahaa. Kyllä mäkin ennen päästelin jopa 140 km/h motarilla, mutta ajotapa kummasti muuttuu kun se on päivittäistä. Mä tiedän että etenkin niiden on tätä vaikea ymmärtää jotka eivät aja päivittäin pitkää siivua moottoritietä ja joillekin niillekin, jotka ajavat, mutta aika sama mulle oikeastaan. Jos lasketaan säästö vuodelle niin toi on sit jo 330 € kun lasketaan kuukausi kesälomia pois. Onhan sit toki kaikkia muitakin ajoja niin vuosittainen säästö kiipeää johonkin tuonne neljäänsataan. Pelkästään sillä että ajan hieman hiljempaa.
Joku alkaa kohta tietysti laskea paljonko aikaa säästyisi vuodessa, mutta turha vaiva. Se on noin 32 tuntia. Aikaa ei kuitenkaan saa säästöön, mutta rahaa saa. Säästö on vain neljä minuuttia per suunta ja se on niin pieni aika että se on mulle täysin yhdentekevää. Se ajan säästö per suunta on ainoa mikä vaikuttaa, koska työmatka jakautuu kahtia ja jos mulla on aamulla neljä minuuttia enemmän omaa aikaa ja illalla neljä minuuttia enemmän omaa aikaa niin en mä noin pienellä ajalla tee mitään. Jos kyse olisi vaikka kahdestakymmenestä minuutista niin alkaisi ehkä kiinnostaa. Moni ei edes tiedosta miten vähän säästää aikaa jos ajaa kovempaa. Joku sanoo että aika on rahaa ja se on ihan totta. Ajonopeutta laskemalla voi muuttaa aikaa rahaksi ja nostamalla kuluu rahaa ja aikaa säästyy.
Hermojen säästyminen on muuten juuri toisinpäin kuin Sam79 ja HarryG uumoilivat. Hiljaisempi vauhti säästää hermoja kun mun ei tarvitse raivota siitä kun joku ohittelee taas rekkajonoa reilua alinopeutta ja mä roikun puskurissa kiinni. Mä olen nyt se joka ohittaa sitä rekkajonoa alinopeutta. ;) Ei vaan, uskokaa tai älkää, mutta mä koitan olla mahdollisimman vähän tien tukkona enkä tuuppaa kenenkään eteen ohituskaistalle ja koitan katsoa välin missä pääsen ohittamaan rekan hidastamatta ketään, tai hidastamalla mahdollisimman vähän. Tarvittaessa nostan vaikka hieman nopeutta. Paljon leppoisampaa tuo on.
Kyllä mä olen miettinyt tämän aika moneen kertaan läpi enkä kehtaa myöntää että pidän säästynyttä rahaa tärkeämpänä kuin aikaa, vaikka tiedän että jotkut pitää tällaista ajattelutapaa ihan urpona. Se on mulle kuitenkin ihan sama. En tästä muuten puhuisikaan. Olen päätökseni tehnyt.