Syvien mustelmien/ruhjeiden hoito

Olisi ei niin vakava, mutta silti hankala ja ärsyttävä ongelma. Saan iskuista syviä, kovia mustelmia. Mitään ei välttämättä näy edes pintaan, mutta nahan alla ja joskus tuntuu että syvemmälläkin olis kivi piilotettuna ja jumalatttoman kipeä! Ja kauan. Siis kysymys kuuluu, onko joku kekseliäs löytänyt keinon, jolla moisia voisi häivyttää mahdollisimman nopeasti? Mitkään geelit ei ole auttaneet.

Joskus kun on oikein täynnä noita kiviä saan aikaiseksi pientä lämmönnousuakin. Ilmeisesti pienoista tulehdusta kudosvaurioista?

Aihe akutisoitui taas kun on koko kroppa niin kivillä, että on kovalla vuoteella vaikea maata ja nukkua...

Mä taas sanoisin että KYLMÄÄ (jäätä tai vastaavaa ko. alueelle) eikä hierontaa missään nimessä ruhjeisiin. Jos on jopa lämmönnousua niin pitäiskö ajatella jotain NSAID-lääkitystä tms.
Tosin täytyy sanoa, että itse en hoida juuri akuutteja urheiluvammoja eli ne , jotka sitä työkseen tekee sais tähän kommentoida enemmän.

Periaatteessahan kai hierominen voisi olla tuhoisaa, kun kudos jo muutenkin rikki. Tuota linimenttiä vois kokeilla:D

Ja käydä välillä vähän vähemmän hakattavan:jahas:

Eipä noihin taida olla parempaa konstia kuin antaa kropan hoitaa hommansa ja puhdistaa kudoksiin vuotanut veri itsekseen poies. Joskus harvoin kunnon iskuista jää nestekeräytymiä, mitkä kyllä lähtee itsekseenkin, mutta voidaan myös neulalla imasta pois (olettaen, etteivät ole ihan mahdottomassa paikassa).

Mutta en minä ainakaan tiedä mitään fiksua kikkaa noihin. NSAID vois auttaa jossain tilanteessa, jos lämpöäkin jo nostaa, mutta ei ehkä ainakaan alkuvaiheessa kannatta heti ottaa (siis tyyliin pikaisesti iskun saamisen jälkeen). NSAID kun hidastaa veren hyytymistä ja voisi ainakin periaatteelisella tasolla suurentaa niitä "syviä mustelmia".

edit: tietenkin olemalla kovempi ja parempi jätkä, eikä ota niin paljon iskuja vastaan.. :rolleyes:

Back
Ylös Bottom