Ruhli sanoi:
Saako millaista palkkaa nämä heput? Kyllä kiinnostaa kovasti ja testeihin varmaan menen tulevaisuudessa, pitää vaan kohentaa juoksukuntoa kovasti.
Varusmiehethän eivät saa mitään erikoista palkkaa. Päivärahat ja se on siinä. Sukeltajilla tulee tosin jotakin "sukellusvaaralisää" vai mitä olikaan jokaisesta sukelluspäivästä, joskus laskeskelin että tulee miltei 1000€ enemmän kuin muilla vuoden palvelevilla.
Testeissä ei juoksukuntoa kyllä paljoa arvosteta, voit saada viisi pistettä juoksusta, kun taas esim. lihaskunnosta 15, uinneista 15 ja sukelluksista 20. Eli uintiin ja sukelluksiin kannattaa tosissaan panostaa, itselläni hirtti lähinnä siihen, etten ollut päässyt sukeltamaan viikkoon ennen testejä.
Ei ehkä muutenkaan ollut parhaat mahdolliset lähtökohdat testeihin: testit alkoivat tiistaiaamuna, edeltävänä viikonloppuna olin partiotaitokisoissa, taivalta rinkka selässä sellaiset 26km josta osa sitten juostiin. Myöskään univelkaa ei ole syytä väheksyä. Muutenkin jäi tuo "saavu pääsykokeisiin hyvin levänneenä" vähän heikoille kantimille, jotain kertoo ehkä se, että minulla oli jalat jo valmiiksi kipeät testeihin tullessa... Maanantaina minulla oli saksan kirjoitukset ja heti niiden jälkeen pitikin jo pakata kamat ja hypätä Upinniemen bussiin. Eipä siinä, rannalle jäin ja sillä selvä.
Testit tuntuivat kyllä rankoille, oli kohtuullisen pitkästyttävää istua noin kahdeksan tuntia uikkarit päällä pukkarissa, aina välillä omat osuutensa suorittamassa. Ei välttämättä rankin kokemus tähän mennessä, mutta todella korkealle tuo sijoittui... Cooper alkoi aamukymmeneltä, viimeinen laji loppui joskus puoli viideltä aamuyöstä. Tsemiä treeneihin.