Riippuu aika paljon suuntauksista mitä olet lukenut. Itse ja koulukaverit tekivät hommia webbikoostoista aina niihin peruskoodauksiin, multimedia esityksiä, kuvankäsittelyä ja sen sellaista. Toki joukkoon mahtuu paljon perus mikrotukeakin. Itse tein Unix-asennushommia alkuun ja samalla hieman tukityötä WLAN-puolella. Hyvin lähellä oli myös "joutuminen" uusmediafirmaan tuolle grafiikkapuolelle. Koulut tuli käytyä 98-2002 aikoihin. Suuntauksina oli multimediaa ja tietoliikennettä.
Niin ja itse kanssa suoritin harjottelun ilman palkkaa lopulta (KELA:n kesätuella vai mikä se onkaan). Tämä ei tietenkään haitannut tippaakaan kun harjoittelun aikana jo tarjosivat määräaikaista työsopimusta. Tärkeintä on puskea sitä jalkaa oven väliin ja saada ihan oikeaa alan kokemusta eikä niinkään tuijottaa siihen, että maksetaanko muutamalta kuukaudelta palkkaa vai ei. Toki se voi syödä miestä kun opiskelijamittapuulla joku luokkakaveri saa päälle 2000 eur sen KELAN sijasta. Varsinkin kun sillä firmaan sisäänpääsyllä voi olla vuosien jatko parhaassa tapauksessa...
Varmaan itselläsikin on jo pientä haisua mikä voisi olla mukavaa hommaa. Kannattaa senkin pohjalta kysellä mitä on tarjolla. Turha lähteä tekemään C++ hommia jos se on yhtä mukavaa kun juurihoito omaan makuun.