Välilevyn pullistuma niskassa?

Joo, olin viikonloppuna juuri nousemassa ylös kun makailin selällään pää tyynyllä kunnes tunsin niskassa pienen napsahduksen ja pientä liikettä juuri sillä kohtaa tämän jälkeen. Oletin että varmaan tyypillinen nikama "lukko" napsahti auki, mutta tästä alkoikin melkoinen kipu niskan vasempaan puoleen ja lähes täysi niskan liikkumattomuus. Yksinkertaisesti niskan liikuttaminen oikealle tai vasemmalle on kertakaikkiaan liian kivuliasta, eikä burana juurikaan auta tähän. Olen kokenut vastaavaa kipua niskassa aiemmin, mutta silloin kysymyksessä oli lukittumien aiheuttamaa niskan/hartioitten jäykkyyttä jota olen hoidattanut osteopaatilla. Eli kertokaas kokemusta omaavat ja muut asiasta tietävät että onko mahdollisesti kyseessä juuri tuo pelkäämäni pullistuma? Voiko se todellakin tulla levossa? eikös näihin yleensä liity jonkinasteinen ponnistus tai jms? tätä on nyt jatkunut muutaman päivän ajan ilman helpotusta, eikä puhettakaan että pystyisi treenaamaan...:wall:

ittellä on ollut pari kertaa samanlainen. koita hieroa, tai pyytää joku hieromaan sitä silloin tällöin, laita mobilaattia ja syö buranaa. sitten kun pikkuhiljaa pystyy liikuttamaan, ala vähän heilutella ja ikäänkuin pumppailla keveästi. pidennä liikettä aina kun pystyt, kunhan ei tule liikaa kipua. aika nopeasti ainakin itsellä sai taas pään kääntymään, mutta pientä jäykkyyttä oli niskassa aika kauan. eiköhän se siitä :)

Kentucky71 sanoi:
Eli kertokaas kokemusta omaavat ja muut asiasta tietävät että onko mahdollisesti kyseessä juuri tuo pelkäämäni pullistuma? Voiko se todellakin tulla levossa? eikös näihin yleensä liity jonkinasteinen ponnistus tai jms? tätä on nyt jatkunut muutaman päivän ajan ilman helpotusta, eikä puhettakaan että pystyisi treenaamaan...:wall:

Mahdollinen? Kyllä, pullistuma on mahdollinen. Mutta puutuvatko kädet/sormet? Onko tunnottumuutta sormissa? Toimivatko yläraajat normaalisti? Vai ovatko oireet pelkästään yläniskassa/takaraivon alueella?

Jos raajaoireita ei ole (jatkuvat puutumiset, pistelyt, tunnottomuudet), todennäköisyys pullistumalle on pienehkö. Kyseessä enemminkin yläniskan ongelma. Mutta noillakin oireilla suositan hakeutumista tutkimuksiin ja hoitoon. Tämän tapaisissa jutuissa pitäisi päästä taas iholle ja testaamaan liikkeitä seuraamaan reagointia...

En ainakaan huomaa minkäänlaisia oireita yläraajoissa, kipu tuntuu vasemmalla puolella yläniskassa/takaraivon alueella ja pään kääntäminen on todella rajoittunutta ja kivuliasta. En millään keksi selitystä sille että ennen tätä "napsahdusta" olin täydessä kunnossa ja kipu alkoi välittömästi tämän jälkeen.

Tuskin on välilevystä. Luultavasti vaan akuutti tortikollis, eli suunnilleen niskan venähdys. Itelläkin ollut joskus, on kyllä hemmetin kipeä, mutta menee pikkuhiljaa ohi. Särkylääkkeitä, liikuttelua mahdollisimman paljon. Jos ei mene ohi niin lääkärille näyttämään.

fysio sanoi:
Siis mikä painaa, mitä painaa ja mihin suuntaan painaa?

tuohon haluaisin minäkin selvennystä. :lol2:

...tiedä vaikka samalla saisin uuden syyn näille omille niskanseudun ongelmilleni. :rolleyes:

Eli niskassa kallolaatta jumissa tai sitten kaularangan facetti-lukkot -> pääkivut, olkapääsäryt, huimaus, jne... Eikun vain osteopaatille, OMT-fyssarille taikka kiropraktikolle aukomaan. Kannattaa kertoo tarkasti oireet ennen käsittelyä, jos siellä onkin jotain muuta, esim. se pullistuma.

G

German Gorilla: -Siis onkos tuo kallolaatta yhtäkuin atlas vai missä moinen laatta sijaitsee?

Pakko ottaa osaa thän niskakeskusteluun.
Näin kävi mulle, tarina lyhyesti: Niskassa kuntosalilla ruks - seurauksena kipua, tuntohäiriöitä yms. Lääkärissä valkotakki aloitti kyselyn mahdollisista koti/työongelmista yms. stressinaiheista. Lääkkeeksi taputus hartiaan, kipukiikki kannikkaan ja lähete hierontaan.

Hieronta oli huono parannusyritys - oireet senkun paheni. Taistelun jälkeen pääsin magneettikuvaan, jossa kahden välilevyn vauriot näkyvillä. Lähetettiin sitten kirurgille leikkauslausuntoa varten ja samalla aloitettiin asiallinen kuntoutus.

Tilanne on nyt suht ok. Tunnon palaaminen käteen kesti todella kauan. Lihaskunto pitää pitää hyvänä, mutta tarkkana täytyy salilla olla tekniikan kanssa.

En oo lääkäri, mutta asiasta mulle kertoi KP Holma. Aiheesta lisää oheisen videon lopussa. http://www.joukoholma.com/fibromyalgia.mpg. Myös OMT-fyssari kertoi asiasta, mutten noita termistöi ja selityksii niin muista kaikkee ulkoo, pääasia on, että osaa ehkästä nuo ongelmat.

Eli siitä pään asennosta johtuen aiheutuu ne ongelmat.

2G

Mullakin todettiin tuossa alkukuusta magneetti kuvauksen jälkeen niskassa kuluma ja välilevyn pullistuma. Mulla on vielä luonnostaan yliliikkuva niska ja muut nivelet. Leikkaukseen ei ole asiaa ja tohtori setä sanoi että kivut ja vaiva häviää ajan myötä.

Back
Ylös Bottom